Hoe kom ik aan een onderwerp voor mijn blogs? (Deel 1)

Behulpzame tips

20 tips voor content

Als je een blogwebsite hebt of overweegt er eentje te starten, dan is het belangrijk een lijstje te maken. Dat lijstje bestaat uit een verzameling aan ideeën voor verschillende soorten artikelen waarmee je je berichten kunt vullen. Susana Pavon heeft een lijst met 50 soorten onderwerpen opgesteld. Daarmee kun je met nieuwe ideeën voor je blogs lezers verrassen. In dit blog volgen er alvast 20 tips voor content.

Onderwerp voor elke niche in de markt

Het maakt niet uit of je je bezighoudt met marketing, architectuur, fitness of coaching. Want je vindt in deze lijst altijd een onderwerp die past bij je niche in de markt.

Redactionele kalender

kalenderHet hebben van verschillende soorten ideeën voor je blogartikelen en een redactionele kalender helpen ongetwijfeld de dagelijkse creativiteit beter aan te sporen.

Bij het maken van content of inhoud voor je artikelen is het belangrijk om te bedenken wie zich aan de andere kant bevindt.

  • Wie is je lezer?
  • Wie is degene die je wilt bereiken met je verhaal?

Vaak is dat de kopende persoon. Dus plaats jezelf in diens schoenen. Houd vervolgens bij het schrijven voor ogen of jij – als jij die persoon zou zijn – het stuk met interesse en enthousiasme zou lezen. Het belangrijkste is, dat wat je vertelt interessant is. En dat het artikel ook een oplossing biedt voor een specifiek probleem.

50 tips in 3 blogs

De 50 tips voor content helpen vast bij het maken van een redactionele kalender voor ten minste de komende drie maanden.

Vergeet niet dat de strategie van je organisatie in de content centraal moet staan.

Hier alvast 20 van de 50 tips. De andere onderwerpen komen in 2 volgende blogs aan de orde.

20 tips voor content voor je blog

  1. Tutorials en handleidingen
    tutorialTutorials of handleidingen bieden de lezers instructies. Want die zijn bedoeld voor gebruikers die een programma, tool, product of service willen beheersen. De doelgroep is dan ook belangrijk om voor ogen te houden. Dus: zijn je lezers beginners, gebruikers met gemiddelde of geavanceerde kennis? Het antwoord op die vraag maakt namelijk uit voor het niveau waarop je je doelgroep aanspreekt. Als je jezelf wilt positioneren als een expert in een sector, zorgen het schrijven van handleidingen en  het aanbieden van handleidingen er ten slotte voor dat je blog toegevoegde waarde krijgt.
  2. Praat over trends
    Het behandelen van trends biedt uitstekende resultaten. Omdat het een geweldige manier is om jezelf te positioneren als een expert in jouw niche in de markt. Bovendien zorgt het voor afwisseling in je aanbod van informatie. Als je bijvoorbeeld kunt rapporteren over de nieuwste trends op het gebied van bijvoorbeeld SEO, digitale marketing, sociale media of applicaties voor grafisch ontwerp, analyse, programmering, organisatie en alles wat te binnen schiet. Zorg echter wel, dat de trend past binnen het vakgebied en aansluit bij je expertise.
  3. Laatste nieuws
    Als je het laatste nieuws en technologisch of actueel nieuws volgt, kun je die informatie gebruiken voor je artikel. Schrijven over recente gebeurtenissen in verband met je branche en je mening daarover delen; dat kunnen waardevolle bronnen zijn voor publicaties.
  4. Checklist
    tips voor content: maak een checklistMaak eens een keer een checklist en zet die in je blog. Dat is een snelle methode die kan helpen specifieke situaties te evalueren. Want het aanbieden van oplossingen is dan ook een fundamentele pijler bij het schrijven in een blog.
  5. Lijsten
    Dit blog is hier een voorbeeld van. Je kunt lijsten vullen met alles wat je je kunt voorstellen in het belang voor de lezer. Het publiceren van artikelen met daarin lijstjes is bovendien een goede manier om informatie te verzamelen.
  6. Waar of niet waar
    Je kent de meerkeuzevragen toch nog wel van examens op school? Je kunt dit systeem dan ook gebruiken om over bijna elk onderwerp te schrijven. Het is vervolgens aan jou om goed uit te leggen waarom deze uitspraken waar zijn of vals.
  7. Succesverhalen
    In principe verwijst een succesverhaal naar het effect of succesvolle gevolg van een actie of onderneming. Daarom is het belangrijk dat je – wanneer je over succesverhalen schrijft – onderbouwt waarom het een succesverhaal is en hoe je tot dat succes bent gekomen.
  8. Interviews
    Andere artikelen die je publiek erg leuk vindt, zijn interviews. Want daarin stel je de vragen die lezers interessant vinden. En waar zij ook antwoord van een expert kunnen krijgen die geïnterviewd wordt. Een interview kun je bijvoorbeeld laten lezen via tekst, of laten horen met een opname en wellicht ook laten zien via een video. Het belangrijkste is dat je interview gedenkwaardig is. Vraag daarom vooral een invloedrijk persoon voor het interview. Of misschien zelfs meerdere mensen over een specifiek onderwerp.
  9. Deskundige gezichtspunten
    Wat vinden de experts van een bepaald onderwerp? Voor dit soort artikelen en het verwerven van relevant verkeer zoek je naar “experts”, maar geef je uiteraard ook jouw en diens persoonlijke visie weer.
  10. Vergelijkingen
    Zet verschillende producten, tools, media, bedrijven, aanbieders of andere zaken naast elkaar en vergelijk ze. Als je dan je mening geeft op basis van wat je denkt dat beter is, verhoog je de waarde van je artikel.
  11. Videoblogs
    Als je naast je geschreven tekst ook een videopost opneemt in je blog, trek je nieuwe gebruikers aan. En daarmee ook meer verkeer, want veel lezers zien en luisteren liever dan dat ze lezen. Je gebruikers blijven dan ook wat langer op je pagina. Als je deze video’s bovendien later uploadt naar platforms (zoals YouTube of IGTV) heb je nog meer mogelijkheden om je publiek te bereiken.
  12. Podcast
    podcastEen podcast is een digitale geluidsopname die je van het internet downloadt. Die is volledig aan te passen. En je kunt je eigen website of blog instellen met podcasts via platforms zoals Google Podcasts, Spotify of Apple Podcasts.
  13. Middelen
    We houden allemaal van websites waarop we oplossingen kunnen vinden. Welnu, bied je lezers dan ook websites aan waar afbeeldingen, tools, cursussen of andere bronnen met betrekking tot je marktniche te vinden zijn.
  14. Probleem en oplossing
    Dit soort artikelen kan het resultaat zijn van eigen ervaringen of problemen die je mogelijk in andere media hebt gelezen. Haal je inspiratie daar dan ook uit. Het interessante is, dat je een specifiek probleem beschrijft. En dat je een of meerdere oplossingen geeft waaruit de lezer vervolgens kan kiezen.
  15. Verhalen die inspireren
    We horen allemaal graag verhalen van ondernemers of bedrijven die zijn geboren uit een idee en viral zijn geworden. Als het je eigen authentieke verhaal is, is dat nog beter. Omdat het geloofwaardig overkomt. En ook omdat je kunt uitleggen hoe je ermee om bent gegaan.
  16. Wedstrijden waarbij ons publiek betrokken is
    Organiseer eens een wedstrijd met een beloning die interessant genoeg is voor lezers om mee te willen doen.
  17. Enquêtes
    Het uitvoeren van enquêtes in een artikel heeft verschillende voordelen: aan de ene kant biedt je de lezer de mogelijkheid om kennis over een onderwerp te testen. En aan de andere kant kun jij ideeën aanreiken over datgene waar je lezers het meest in geïnteresseerd zijn.
  18. Presentaties
    Het maken van presentaties in PowerPoint en het insluiten ervan in SlideShare doen we vaak voor een lezing, cursus of samenvatting van specifieke onderwerpen. Het is echter ook een goede manier waarmee je jezelf kunt positioneren als een expert in jouw niche.
  19. Veelgestelde vragen (FAQ’s)
    Veelgestelde vragen (of FAQ’s) zijn een klassieker. Want je kunt een reeks vragen opstellen en beantwoorden. Of beslissen welke de meest voorkomende zijn en daar een speciale post aan wijden.
  20. Samenvattingen van evenementen
    Mini workshop Storytelling en Zakelijk BloggenSoms kom je ergens als spreker. Andere keren kom je naar een bijeenkomst om ervan te leren. Tegenwoordig zelfs virtueel, omdat veel van de congressen, lezingen en evenementen via streaming worden geproduceerd.
    Deze gebeurtenissen kunnen een bron voor je artikelen zijn, omdat je dan de beste ideeën van elke spreker kunt delen en je mening kunt laten horen.

Bron: https://susanapavon.com/tipos-de-articulos-para-escribir-i-parte

Wil je meer tips voor content?

Hou dan deze blogsite in de gaten en de social media. Hier verschijnt binnenkort nog een artikel met tips. In totaal is zijn er 3 pagina’s met tips waarin je inspiratie kunt opdoen voor het schrijven. Of neem gewoonweg contact met ons op. We helpen je graag!

Een gifje maken? Hoe doe ik dat?

Je komt regelmatig allerlei leuke bewegende plaatjes tegen. Kan je ook zelf een gifje maken? Ja! Is dat moeilijk? Nee, dat kan ook simpel.

Beweging trekt de aandacht van mensen. Je kan bewegende plaatjes of korte filmpjes met een paar beelden gebruiken als aandachtstrekker of versiering, maar ook serieuzer, bijv. voor een korte introductie van jou of je bedrijf of een instructie hoe iets te doen.

Gifje maken met makeagif

Op internet bestaan diverse tools om dat eenvoudig te doen. Een daarvan is makeagif. De basale functies daarvan mag je gratis gebruiken. Je uploadt achter elkaar de plaatjes die je wilt gebruiken en je kiest hoe lang elk plaatje moet worden getoond. Tot slot vul je een naam en een categorie in en je bent klaar!

Je kan je animatie downloaden of er naar linken. Mijn eerste poging: Social Media Duo logo lighting up.

Verderop zie je de verbeterde versie. Beide versies bestaan uit slechts 2 afbeeldingen!

Hoe maak je de losse afbeeldingen

De losse afbeeldingen maak je met de tools die je daar normaal voor gebruikt. Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld in Microsoft Paint al heel veel mogelijkheden om plaatjes aan te passen, zonder dat het ingewikkeld wordt.

Uiteraard krijg je er reclame bij als je tools gratis gebruikt. Test daarom eerst met 1 of 2 afbeeldingen waar die komt. In dit geval kwam de naamsvermelding een beetje over ons logo heen. Door onderaan ruimte aan ons logo toe te voegen wordt het resultaat veel mooier. Dit kan door de afbeelding op een witte achtergrond te plaatsen en die zo nodig nog op maat bij te snijden. Je kan ook een transparante baan toevoegen maar dan moet je in Makeagif  ‘Resize your images’ op ‘Custom’ en ‘Preserve transparency’ aan zetten.

Gifje maken voor Social Media Duo
Flitsend Social Media Duo logo

Makeagif is trouwens ook een vindplaats voor leuke korte animaties, net als bijvoorbeeld het populaire tool Canva (ook met gratis basisfuncties).

GIF en mp4 formaat

In makeagif kan je jouw creatie zowel in mp4 als in gif opslaan.

Een klein stukje theorie voor wie dat niet weet: gif en mp4 zijn de meest gebruikte soorten bestanden om beweging te laten zien.

  1. mp4 voor film, normaliter 24 plaatjes per seconde
  2. gif voor animaties die een beperkt aantal plaatjes laten zien. gif kan maar met een beperkt aantal verschillende kleuren tegelijk werken, die je wel uit heel veel kleuren kan kiezen. Daardoor is het niet geschikt voor foto’s maar juist wel voor bijvoorbeeld logo’s en dergelijke afbeeldingen.

Door de juiste te kiezen krijg je het kleinst mogelijke bestand, waardoor je publiek zo min mogelijk hoeft te wachten om de animatie te zien.

En nu zelf een gifje maken!

Hopelijk heeft dit je overtuigd, dat jij dit ook zelf kan en dat het je niet veel tijd hoeft te kosten.

Wil je een korte presentatie van je bedrijf of product maken met een gratis tool dan kan je beter Animoto nemen. Dit leggen we in een volgend blog uit.

Als je in een halve dag heel veel wilt leren over bloggen en ons vragen wilt stellen boek dan onze workshop zakelijk bloggen.

Zakelijk Bloggen

 

Meer informatie over het maken van gifjes vind je hier:

Wanneer mag je foto’s van internet gebruiken voor je website?

Foto met naamsvermelding van de fotograaf

Auteursrecht en beeldmateriaal

Auteursrecht op beeldmateriaal is best wel ingewikkeld. Want stel, je bent voor jezelf begonnen en je wilt een website maken. Wanneer mag je dan foto’s van internet gebruiken voor je website?

Het zal niet de eerste keer zijn, dat iemand een kwade mail krijgt toegestuurd van een fotograaf omdat er een foto op een website staat zonder bronvermelding, toestemming en/of betaling. En dat is nog niet het ergste dat je kan overkomen, als je ongevraagd foto’s van het internet plukt en plaatst in je blogs of op je site. Want voordat je het weet, stuurt een boze fotograaf geen mailtje met het verzoek het beeldmateriaal te verwijderen of te betalen, maar staat je een heuse rechtszaak te wachten. Niet fijn.
Daarom is het goed de regels in acht te houden. En je ervan bewust te zijn wat wel en wat niet mag.

Auteursrecht

In veel gevallen is het niet toegestaan foto’s van het internet te plukken en ze ongevraagd te gebruiken. Want op foto’s zit auteursrecht. Net als op tekst, overigens, maar daarover meer in een ander  blog.

“Auteursrecht is het recht van iemand die iets gemaakt heeft (een beeld, foto, schilderij, tekst, muziekstuk, enzovoorts) om zelf te bepalen wat er met dat werk gebeurt. Dus wie het mogen zien/horen/lezen, en of mensen er iets aan mogen veranderen. Vanwege het auteursrecht moet je altijd toestemming vragen aan de maker van een foto, of je die foto mag gebruiken voor een website, folder, tijdschrift enzovoorts.”

Bron: auteursrecht.nl/auteursrechtwijzer/Mag-ik-fotos-of-plaatjes-van-internet-gebruiken

Zo laat de website auteursrecht.nl weten. Daar staat min of meer in Jip-en-Janneke taal beschreven wanneer je beeldmateriaal van het internet mag gebruiken voor je publicaties. On- en offline.

Professionele camera met telelens op statief

Kennisbank DuPho

De beroepsorganisatie DuPho heeft een kennisbank op de website gezet met daarin uitgebreide informatie over dit onderwerp.
Hieronder de belangrijkste punten waar je op moet letten als je “gratis” gebruik wilt maken van beeldmateriaal op het internet.

Wanneer hoef je geen toestemming te vragen?

Nieuwsberichten en reportages: Voor de pers en uitzendingen via radio, televisie en internet gelden enkele inperkingen op het auteursrecht. De gedachte hierachter is dat de media zo snel en volledig mogelijk nieuws naar buiten moeten kunnen brengen.

Citaten: bij het gebruik van beeldmateriaal als citaat moet het deel uitmaken van:

  • een aankondiging,
  • beoordeling,
  • wetenschappelijke verhandeling,
  • polemiek
  • of iets vergelijkbaars.

En verder moet het als onderwerp daarin besproken zijn, wil het zonder toestemming gebruikt mogen worden.

Rechtszaken

Er zijn echter al een aantal rechtszaken geweest. Daarin bepaalde de rechter dat het medium – dat op basis van deze regel ongevraagd en onbetaald een foto geplaatst had – toch over de brug moest komen.

Naamsvermelding

Neem daarom altijd het zekere voor het onzekere en benader de fotograaf en vraag (liefst schriftelijk) om toestemming voor plaatsing van het materiaal. Al dan niet gratis. En vergeet dan ook niet de naam van de fotograaf te vermelden, voor zover die dat zelf niet al heeft gedaan.

Foto met naamsvermelding van de fotograaf

 

Je mag bovendien een foto niet zelf bewerken. En vervolgens plaatsen als eigen werk. Of zonder vermelding van de naam van de maker van het oorspronkelijke werk.

De regels binnen het auteursrecht

Onderwijs en wetenschap: “Onderwijsinstellingen mogen zonder toestemming van de rechthebbenden voordrachten en voorstellingen vertonen”, aldus DuPho.

Echter, als je je werkstuk voor school op internet zet, voor iedereen toegankelijk, dan moet je wel weer toestemming hebben of vragen voor het gebruik van plaatjes die je van internet af haalde.

Kopiëren voor eigen gebruik: iedereen mag zonder vergoedingsplicht traditionele vormen van kopieën maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dus natekenen, overschrijven, schilderen, fotokopieën maken en ook analoog fotograferen. Met modern materiaal kopiëren is echter niet toegestaan.

Uitputting: als een fotograaf een afdruk zijn foto verkoopt of weggeeft aan een ander, behoudt hij het auteursrecht. De ontvanger mag de afbeelding wel cadeau geven of aan iemand anders verkopen, zonder daarvoor toestemming te vragen aan de maker. Maar niet publiceren!

Openbare kunstwerken: “Op grond van artikel 18 van de Auteurswet is het toegestaan om bouw- en beeldhouwwerken die zijn gemaakt om permanent in openbare plaatsen te worden geplaatst, op tweedimensionale wijze af te beelden zoals ze zich aldaar bevinden”, zo stelt DuPho

Incidentele verwerking: Dit is een wetsartikel dat vooral betrekking heeft op de fotografen: wat mogen zij fotograferen en wat niet.

Opsporingsbelang: “Zonder toestemming van de fotograaf mogen dus ook foto’s van slachtoffers, vermisten of voortvluchtige verdachten in de media worden getoond. Er bestaat geen verplichting tot naamsvermelding van de fotograaf evenmin als een vergoedingsplicht”, aldus DuPho.

Eigendom op fotoarchieven: in een archievenconvenant zal ook worden ingegaan op de vraag hoe archieven zouden moeten omgaan met digitale bestanden.

Arenarecht: van voetbalclubs. Dit beperkt de mogelijkheden en vrijheden van (sport)fotografen. Ook mogen foto’s van voetbalwedstrijden pas na het laatste fluitsignaal worden verspreid.

Conclusie

Je mag vrijwel nooit zonder toestemming van de maker afbeeldingen van internet gebruiken voor je website!

Wij zijn natuurlijk geen juristen. En ook de wetgeving is aan verandering onderhevig. We kunnen daarom niet garant staan voor de juistheid van het bovenstaande. Desondanks kan dit artikel een aardige richtlijn voor je zijn als je beeldmateriaal wilt gebruiken van het internet.

Jurist

Wil je echt zeker zijn van je rechten en plichten bij het verspreiden van foto- en filmmateriaal, schroom dan niet om contact op te nemen met een jurist. Hieronder ook nog enkele informatiebronnen die kunnen helpen bij het bepalen van wat wel en wat niet mag op dit vlak.

Toestemming vragen

We willen je verder op het hart drukken voorzichtig te zijn en uit voorzorg toestemming te vragen van fotografen of filmmakers. Het liefste voordat je hun materiaal gebruikt. Zelf foto’s maken voorkomt veel problemen. Maar ook daarin kun je obstakels tegenkomen.

In een volgend blog schenken we aandacht aan portretrecht. Want die is natuurlijk mede actueel geworden dankzij de invoering van de privacywet, de AVG.

Ook willen we in een volgend blog aandacht besteden aan het downloaden van gratis en betaalde stockfoto’s.

Meer info

Meer informatie over auteursrecht vind je op:

Workshop Zakelijk Bloggen

In onze workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling vertellen wij uitgebreid over auteursrecht. Zowel voor tekst als voor beeldmateriaal.

Wil je dus meer weten over dit onderwerp en wil je zelf leren bloggen?

Meld je dan aan voor de workshop via onderstaande knop of ga naar ons contactformulier. Dan kun je nadere informatie aanvragen over de inhoud van de workshop. Het is ook mogelijk om groepskorting te krijgen bij het aanmelden met 2 of meer personen.

Zakelijk Bloggen

Kan ik ook storytelling toepassen in mijn blogs?

winkelwagens

Omdat het vertellen van verhalen de aandacht trekt, willen steeds meer mensen hun bedrijfsverhaal op een spannende en boeiende manier kunnen vertellen. Daarom krijgen wij ook vaak de vraag: “Kan ik ook storytelling toepassen in mijn blogs? En hoe doe ik dat?”

Wij schenken in onze workshops dan ook aandacht aan dit onderwerp. Zoals in onze workshop Zakelijk Bloggen.

Centraal in Storytelling

Storytelling kan in allerlei vormen. De meeste voorbeelden die het goed doen vind je in de reclame. In die verhalen staan altijd een paar dingen centraal:

  1. De Held
  2. De Uitdaging
  3. Emotie en Empathie
  4. De Reis
  5. De Ontknoping

Denk maar aan de reclames van Nederlandse supermarktketens. Daar staan altijd een paar vaste figuren centraal die niet alleen de keten aanprijzen, maar ook op het gevoel inspelen en de uitdaging aangaan. Zo maken een paar hamsters er een wedstrijd van om inkopen te doen in hun favoriete supermarkt. En gaat zoonlief zorgen voor extra inkomsten met een bijbaan in de winkel waar zijn familie altijd boodschappen doet.

winkelstraten

Doorlopend verhaal

Wat daarbij opvalt is, dat het allemaal doorlopende verhalen zijn met vaak dezelfde hoofdpersonen: de helden van het bedrijfsverhaal. Samen met de kijker maken zij een reis door de ontwikkeling van het bedrijf: ze vertellen over speciale acties, laten zien wat het betekent voor je portemonnee om te winkelen bij hun filiaal en nemen je bij wijze van spreken bij de hand, verlokken je, verleiden je en spelen in op je emoties.

Verschillende invalshoeken

Voor storytelling kun je verschillende invalshoeken kiezen. Wij raden onze opdrachtgevers vooral aan niet alleen zelf aan het woord te zijn in hun verhalen, maar ook anderen voor ze te laten spreken. Zij kunnen de ambassadeurs worden van je bedrijf, onderneming of organisatie. Denk daarbij aan:

  1. Medewerkers
  2. Klanten of opdrachtgevers
  3. Patiënten of cliënten
  4. Kwaliteitskeurmerken, zoals ISO, NEN, KOMO, Fairtrade, Kiwa
  5. Deelnemers aan je workshop, training of opleiding

Vaak vergeten ondernemers dat zij kunnen putten uit een oneindige bron aan ambassadeurs. Jouw verhaal vertel je niet alleen zelf. Laat ook anderen dat voor je doen!

Keurmerken

Community

Het mooiste zou zijn als je op een forum, op social media of gewoon op je website een community kunt creëren van fans die graag het woord voor je willen doen en jouw bedrijf, product of dienst willen aanprijzen. Zet je op deze mensen je schijnwerper, heb je de kans dat je – naast dat je een vinger aan de pols houdt over wat er leeft onder je aanhangers – authentiek overkomt en de harten kunt raken van nieuwe volgers, klanten en enthousiastelingen.

Je ziet het: storytelling is meer dan alleen maar je verhaal vertellen. De inktvlekwerking van je bedrijfsverhaal is afhankelijk van anderen en van wat jij met jouw verhaal doet. Zodra je gaat delen, raak je misschien wel het eigenaarschap kwijt van je eigen story. Maar dat hoeft niet vervelend te zijn. Het vergt natuurlijk wel aandacht, reactievermogen, initiatief en zelfs diplomatie. Maar uiteindelijk kun je er winst uit behalen en je onderscheiden van anderen met een heel eigen gezicht.

Meld je aan voor de workshop Zakelijk Bloggen

Spreekt deze uitleg je aan? Wil je meer weten over storytelling? Neem dan contact met ons op. Om alvast een voorproefje te krijgen van hoe je je bedrijfsverhaal in het voetlicht kunt zetten, kun je je ook aanmelden voor onze workshop Zakelijk Bloggen. Want daarin komt dit onderwerp ook aan de orde.

Workshop Zakelijk Bloggen

Welke afmetingen moet mijn afbeelding hebben?

Tekstwolken plus kaders van diverse afmetingen

Wat de juiste afmetingen van afbeeldingen op sociale media zijn, hangt af van om welk platform het gaat en verschilt daarbinnen ook nog per toepassing: profielfoto, afbeelding bij een post, enzovoort.

Afmetingen van afbeeldingen op sociale media

Want ‘size matters’. Ook voor afbeeldingen op social media. Hieronder leg ik uit welke formaten voor welk netwerk toepasbaar zijn.

Facebook

Op Facebook heb je bijvoorbeeld de volgende toepassingen van afbeeldingen.

Profielfoto’s

Profielfoto’s: zijn vierkant. Facebook adviseert ze voor de beste kwaliteit met minimaal 320 x 320 pixels te uploaden. Ze worden getoond 180 x 180 pixels op desktop, 128 x 128 op mobiele telefoon en rond als thumbnail bij berichten met diameter 32 pixels.Facebook thumbnail Social Media Duo
Houd er dus rekening mee dat de foto er na rond uitsnijden goed blijft uitzien, niet dat er delen van letters van je logo afvallen bijvoorbeeld!

Omslagfoto’s

Omslagfoto’s: zijn langgerekt, ongeveer 2x zo breed als hoog. Lang niet alle foto’s zijn daarvoor geschikt bij te snijden. De verhouding tussen breedte en hoogte is op een mobiele telefoon anders dan op een desktop! Vergelijk beide foto’s maar.
Verschillende bronnen komen met niet exact dezelfde maten. Facebook zelf meldt dat omslagfoto’s minimaal 720 pixels breed moeten zijn en geeft als maat 851 bij 315 pixels (dat is voor desktop). Facebook adviseert verder om hierbij onder de 100 KB te blijven.
Voor een zakelijke Facebook pagina:

Facebook profiel en omslagfoto Social Media Duo op mobiele telefoonFacebook profiel en omslagfoto Social Media Duo op desktop

 

 

 

Links zoals op een mobiele telefoon, rechts op een desktop.

Dit is anders dan voor een privé account waar de profielfoto rond en deels over de omslagfoto heen wordt getoond. (Op een mobiele telefoon midden onder, op een desktop links onder.)

Als je in het populaire tool Canva (gratis versie) kiest voor ‘Facebook cover’ dan wordt het de maat voor desktop.

Overige afbeeldingen

Voor overige foto’s zoals gedeelde foto’s, is het vaak minder belangrijk hoe ze precies worden getoond. Facebook past het formaat en de indeling van je foto’s automatisch aan wanneer je deze uploadt.

Voor de meeste afbeeldingen geldt dat je het beste kan uploaden met ca. 1200 pixels breed en 650 hoog (bijna 2x zo breed als hoog). Dit geldt o.a. voor de omslagfoto van een evenement en voor een uitgelichte afbeelding bij je profiel.

social media afmetingen facebook event en business

Je kan afbeeldingen ook zelf bijsnijden in Facebook voordat je ze plaatst.

Hieronder een overzicht in een infographic met de afmetingen voor Facebook in 2019.

Afmetingen beeldmateriaal Facebookbericht

LinkedIn

Ook op LinkedIn gelden verschillende afmetingen voor verschillende toepassingen. Voor een afbeelding in een post, bij een artikel of een gedeelde foto geldt:

  • De aanbevolen minimum breedte is 552 en hoogte 276 pixels.
    Maximaal 5 MB.
  • De afbeelding mag wel heel breed maar niet heel hoog zijn. Zie het plaatje, de verhouding tussen breedte en hoogte moet liggen ergens tussen 3:1 (blauw) en 2:3 (rood). Anders wordt de foto automatisch bijgesneden, en na uploaden kan je niets meer veranderen aan de afmetingen!

    Toegestane hoogte en breedte verhoudingen afbeelding op LinkedIn
    Toegestane hoogte en breedte verhoudingen van een afbeelding op LinkedIn

Voor een profiel- of achtergrondfoto op LinkedIn gelden andere regels.

Andere sociale media

Voor andere sociale media gelden weer andere regels. Allemaal op internet te vinden, maar goed om je daarvan bewust te zijn. Zoek het even op als het om iets belangrijks gaat. Wat nu goed werkt is over een jaar mogelijk al weer anders!

Foto tips

Eigen foto’s gebruiken is in het algemeen beter dan eentje van internet. De meeste mobiele telefoons zijn hiervoor goed genoeg. Denk al na als je een foto maakt:

  • in principe altijd landscape
  • focus op het onderwerp, niet te veel er om heen dat de aandacht afleidt

Zo hoef je niet te grote stukken af te snijden en houd je een scherpe foto over van dat wat je wilt tonen. Verkleinen is nooit een probleem, vergroten wel!

Waar je goed gratis foto’s op internet kan vinden en tips voor het gebruik van andere vormen van visuele content staat in een van onze andere blogs: Visuele content of hoe vind ik het juiste plaatje.

Wil je meer leren hierover en een halve dag oefenen onder deskundige begeleiding? Kijk dan bij onze Workshops of neem contact met ons op voor maatwerk.

Hoe blog ik voor lezers en zoekmachines (SEO)?

Lezer of machine

De combinatie bloggen en SEO kan een uitdaging zijn. Want, blog jij voor lezers of voor zoekmachines? En als je wilt bloggen voor lezers én zoekmachines, hoe doe je dat dan?

Bloggen en SEO

Search Engine Optimization (SEO) verblindt schrijvers vaak net zo erg als een verschrikt konijn dat in de koplampen van een aanstormende auto staart. En dat terwijl dat helemaal niet hoeft.

Blogtips

Bloggen is voor sommige mensen best moeilijk. En als je dan ook nog schrijft om klanten te trekken, is het vaak nog zwaarder om te doen. Ons advies: beantwoord de vragen die je gesteld worden.

Leef je in in wat een ander graag over jou en jouw dienst of product wil weten. Pas nadat je al wat op papier of op je scherm hebt staan, kijk je of jouw sleutelwoorden er wel in verwerkt zitten. Staar je niet blind op al die regeltjes, maar pas ze achteraf pas toe.

Lees voor meer tips ook eens dit stuk op onze website: hoe schrijf ik een blog?

Opnemen en uitschrijven

Ja, dat scheelt. Neem van tevoren op wat je wilt schrijven. Daarna kun je uitschrijven wat je verteld hebt. Zo wordt het vast al een heel stuk gemakkelijker. Ik adviseer ook altijd aan mensen die zeggen moeite te hebben met schrijven: praat met een ander over wat je wilt vertellen. Neem het gesprek desnoods op, schrijf het uit. En voilá, je hebt je eerste blog geschreven!

tip neem je blog van tevoren op

Structureren

Achteraf kun je ook nog altijd orde scheppen in een misschien wel warrige tekst. Maar vergis je niet, vaak ben je ook als spreker al goed in het structureren van wat je wilde vertellen. Onderschat jezelf niet. Als je dat niet kon, dan zou je waarschijnlijk in het dagelijkse leven niets kunnen overbrengen aan een ander. Dus wees eerlijk tegen jezelf: je kunt meer dan je denkt!

Tips SEO vriendelijk bloggen

Freelance marketeer en webdesigner Bart Daems van het Belgische Combee heeft een aantal tips op een rijtje gezet in zijn blog “SEO vriendelijk bloggen, hoe doe je dat?”:

      1. Zorg voor een optimale structuur: maak van tevoren een kapstokje van hoofdstukken / koppen en paragrafen. En vul daarna de uitleg in.
      2. Bedenk een geweldige titel: gemakkelijker gezegd dan gedaan, denk je waarschijnlijk. Hoe dan ook: onderdeel van een goede titel is het sleutelwoord voor je bericht. Zet dat sleutelwoord zo ver mogelijk vooraan in de titel.
      3. Pimp de url van je bericht: zorg dat je zoekwoord in die url verwerkt zit.
      4. Optimaliseer de metabeschrijving: dat is een korte tekst die ook terugkomt in de zoekresultaten van de zoekmachines. Daarin passen weinig woorden, waarvan er eentje je keyword is. Zoals in dit plaatje: “workshops”.
      5. Speel met kopjes in je tekst: bouw je tekst logisch op met oplopende H1, H2, H3 kopjes. De H1 is je titel. Die hoeft dus niet meer in je tekst terug te komen. De H2 bevat het woord waarmee de tekst gevonden moet worden.
      6. Voeg relevante links toe. Met de nadruk op relevant. Verwijs intern naar pagina’s op je website én extern naar andere websites.
      7. sleutel woorden voor succesLet op met het overmatig gebruik van zoekwoorden: te veel is nooit goed. Dat leerde ik al van mijn oma.
      8. En dat geldt ook voor het gebruik van sleutelwoorden. Gebruik ook synoniemen voor je belangrijkste zoektermen.
      9. Check de lengte van je tekst. Die moet minstens 250 tot 300 woorden bevatten om serieus genomen te worden door de zoekmachines. Langere tekst kan hoog scoren, mits hij boeiend en relevant is. En expertise uitstraalt.

    SEO ook voor afbeeldingen

    Zorg ervoor, dat ook de afbeeldingen SEO geoptimaliseerd zijn:

    • met het uploaden van een foto of een andere afbeelding alleen ben je nog niet klaar. Vul ook de velden in die in het formulier staan van je foto.
    • Het begint al voordat je de foto uploadt. Geef het beeldmateriaal van tevoren een herkenbare naam (of vul het zoekwoord in als naam) en verwijder het cijfermateriaal die je camera automatisch als naam aan je foto geeft.
    • Eenmaal in het content management systeem (cms) is het aan te raden de alttags in te vullen. Die kun je vinden in het formulier dat bij je afbeelding hoort en in het cms staat. Je kunt daar ook een beschrijving in zetten van het beeldmateriaal.

    Extra informatie over bloggen en SEO

    Meer informatie over bloggen en search engine optimization (SEO) vind je in deze blogs:

    Tips voor het verbeteren van SEO
    Hoe schrijf ik een blog?
    Wat moet ik schrijven?
    Gooi Ook Eens Een Hengeltje Uit En Word Zichtbaar
    7 simpele maar doeltreffende SEO-tips voor jouw weblog

    Social Media Duo geeft ook workshops in Zakelijk Bloggen. Wil je daar meer over weten? Neem dan contact met ons op of kijk even verder op deze website naar het aanbod en klik onderstaande knop.

    Zakelijk Bloggen

Inspiratie. Waar haal ik dat?

Inspiratie

Inspiratie krijg je na een creatieve brainstorm. Na een goed gesprek. Of omdat je iets gezien of gelezen hebt waardoor je enthousiast wordt. En je wilt het van de daken schreeuwen. Je wilt je kennis delen. Of je mening. En soms, soms wil je gewoon even iets kwijt. Het van je af schrijven, zogezegd.

Inspiratie volgens het woordenboek

De Dikke van Dale is er kort over. Inspiratie betekent volgens dit woordenboek “bezieling”. De encyclo.nl is uitgebreider in de beschrijving. Een van die beschrijvingen haalt de encyclo.nl van muiswerk.nl: “goede ideeën krijgen en enthousiast worden vb: als ik in het bos loop, heb ik altijd veel inspiratie”.

Voor zover het “wetenschappelijke” gedeelte.

Ik kan mij zo voorstellen, dat je nu nog niet weet hoe je aan “inspiratie” komt. En soms is het ook moeilijk om een goede inval te krijgen en je creativiteit de vrije loop te laten gaan.

Ter inspiratie

Lezen

Mij helpt het om veel te lezen. Saai, hoor ik je denken. Uh, ja, dat kan saai zijn. Maar niet als ik iets lees waar ik heel enthousiast over ben.

boek

Film of video

Films of video’s bekijken inspireren mij ook. Ik kan dan opeens dat lampje zien oplichten in mijn brein. Zo van: “Pling, ik heb het. Zo kan ik het aanpakken.” Maar ook dat is misschien te vaag voor je.

Afkijken?

Afkijken bij anderen helpt ook. Ik weet dat dat vroeger op school uit den boze was. Maar met afkijken bedoel ik dan ook niet “kopiëren”. Want dat deed je op school als je je stof niet goed had doorgenomen en toch je proefwerk wilde halen. Die versie van afkijken is nog altijd uit den boze. Want bij het schrijven van blogs, webteksten of berichten op het internet straffen de zoekmachines het kopiëren van tekst genadeloos af.

Spieken
Kinderen met pen en papier in de schoolbank in de klas. [1937]. Plaats onbekend.
Met afkijken bedoel ik vooral “de kunst afkijken” en, ja, daar komt ie, “inspiratie krijgen”. Je hoeft namelijk het wiel niet uit te vinden. Je concullega of concurrent kan je op ideeën brengen met dat ene filmpje of blogje. Probeer er vervolgens net een andere draai aan te geven en vergeet vooral niet je eigen woorden, voorbeelden en beeldmateriaal te gebruiken!

Voorbeelden zoeken

Wat ook werkt – en wat ik ook zelf doe – is niet alleen aantal voorbeelden zoeken van collega’s, concullega’s of vakgenoten. Maar ook informatie te plukken van vakmedia, brancheverenigingen of specialistische websites uit jouw vakgebied.

Lijstje maken met links

Ik maak altijd lijstjes met gerelateerde links. Op elk briefje staat dan een lijstje met links die over een bepaald thema gaan. Zodra ik wil beginnen met schrijven, pak ik zo’n lijstje, lees ik de blogs, webpagina’s en nieuwsberichten. De informatie pak ik samen en voeg ik toe aan wat ik zelf wil vertellen over dat bepaalde onderwerp. Soms citeer ik uit de informatiebronnen die ik heb aangeboord en link ik naar de sites die ik ter inspiratie gebruikt heb.

linkbuilding

 

En zal ik je wat vertellen? Het werkt ook nog goed voor externe linkbuilding. Linkbuilding is het verkrijgen van goede, kwalitatieve links naar een website. Dus ook nog goed voor de vindbaarheid van je blog, webpagina of website. Maar dit terzijde.

Meer weten?

Wil je meer weten over bloggen? Geef je dan eens op voor een workshop van Social Media Duo. Of lees deze blogs:

  1. Hoe kom ik aan een onderwerp voor mijn blogs? (Deel 1)
  2. Heb je meer onderwerpen voor blogs? (Deel 2)
  3. Bloggen? Hoe schrijf ik een blog?
  4. Ik heb niets te melden. Wat moet ik schrijven?
  5. Hoe verwoord ik het?

Is adverteren ook een aanrader?

Is adverteren ook een aanrader? Ja, adverteren kan een manier zijn om beter zichtbaar te worden. Online adverteren kan op allerlei social media netwerken en via Google Adwords.

Google Adwords, Facebook, Twitter of LinkedIn kunnen het natuurlijke verloop van de vindbaarheid en zichtbaarheid van een social media campagne, een video en een landingspagina of blog ondersteunen, bevorderen en het bereik vergroten. Handig om te weten is, dat via advertenties op het internet doelgericht publiek benaderd kan worden, toegespitst op plaats, tijdstip, leeftijd, interesse en sekse.

Stel vragen

Vooraf bepalen op welk gebied en op welke mensen je je richt zorgt ervoor, dat je gericht kunt adverteren. Probeer dus uit te vinden welke klanten en opdrachtgevers interesse zouden kunnen hebben aan jouw product, dienst, bedrijf of organisatie.

Simpel gezegd? Ja. Een manier om daar achter te komen is het te vragen aan klanten en opdrachtgevers. Via een enquête, een poll of rechtstreeks, zodra ze bij je in de winkel staan, je bellen of mailen. Elk contactmoment is een goed moment om die ene vraag te stellen: waarom heeft u voor mij en mijn product gekozen?

Statistieken

En ook hier geldt: meten is weten.

Stuur je nieuwsbrieven? Dan kun je precies zien, welke links het meeste worden aangeklikt. Bij A/B testen is het zelfs mogelijk te zien, waar de ontvangers van een nieuwsbrief het meeste naar kijken.

 

AB test nieuwsbrief

Schrijf je blogs? Dan weet je, als het goed is, welke blogs het beste aanslaan bij de lezers. Daar waar de meeste reacties op komen, daar is het meeste aandacht voor. En als je je blogs verspreid via social media is per netwerk in de statistieken te zien welk blog het grootste succes heeft.

Heb je al eerder geadverteerd? Kijk naar de statistieken en trek je conclusies. Leer van het verleden en pas die kennis toe.

Adverteren op Facebook

Voor het bekend maken van evenementen is Facebook een probaat middel ter ondersteuning van de wervingscampagne. Met een evenement adverteren bereik je de juiste personen met bepaalde interesses in een afgebakend gebied.

Adverteren op LinkedIn of Twitter (of Instagram)

Ook op de andere sociale media is het mogelijk te adverteren. Afhankelijk van wie je wilt bereiken, kies je voor een netwerk dat bij jou, je doelgroep en de campagne past.

Adverteren met Google Adwords

Ook Google Adwords kan hetzelfde bereiken. Bovendien kan adverteren via Google Adwords een bedrijf of product en dienst zichtbaarder maken in de zoekresultaten, omdat die advertenties boven of onder de organische zoekresultaten van de zoekmachine verschijnen.

Adverteren via Google Adwords

Interessant en wil je meer weten?

Neem dan contact op met het Social Media Duo. Vraag om instructie, een workshop of hulp. Of besteed het harde werk aan ons uit. Laat ons doen waar wij goed in zijn, dan kun jij weer bezig gaan met waar jij in gespecialiseerd bent!

Weten wie op welk netwerk zit?

Wil je weten wie op welk netwerk zit? Elk social media netwerk is anders. Daarom is het ook in de keuze voor ondersteuning via sociale media handig keuzes te maken.

Al eens nagedacht over waar jouw klanten, doelgroepen en mogelijk geïnteresseerden vooral gebruik van maken? Waar zouden ze op zoek gaan naar jou, jouw organisatie, bedrijf, product of dienst? Als je dat weet, is het ook gemakkelijker om ze te vinden.

Kiezen

Dat geldt voor de locatie van je bedrijf of je winkel. Of voor de plek waar je wilt adverteren. Maar zeker ook voor welk soort social media netwerk je moet kiezen om de juiste personen te bereiken met jouw boodschap, bericht of welk andere soort media uiting dan ook.

Wie op welk netwerk

Wie op welk netwerk?

Het is, gelukkig, algemeen bekend wat de verschillen zijn tussen diverse social media platformen. Kijk maar wie op welk netwerk zit:
1. Facebook voor het creëren van een behoorlijke aanhang van fans
2. Snapchat om jongeren te bereiken
3. Twitter voor snelle en korte berichten
4. LinkedIn om de professionele, zakelijke markt aan te boren, vacatures uit te zetten
5. Pinterest om de vrouwelijke doelgroep te bereiken
6. Instagram om met foto’s, GIF-jes en video (kortom beeldmateriaal) mensen te bereiken
7. Googleplus om bij Google in beeld te komen

social media rangorde

En zo kunnen we een hele lange lijst maken van mogelijkheden en middelen, waarmee je jezelf, je bedrijf, product of dienst in het voetlicht kunt zetten.

Hoe?

Ons advies is: kies het middel waarmee je het beste je doel kunt bereiken en datgene wat het beste bij je past. Keuze gemaakt? Hoe ga je er vervolgens mee om?

Ja, dat is nu een vraag waar veel van onze opdrachtgevers mee zitten. “We moeten wat met…”, horen wij ze vaak zeggen. Maar wat, dat weten ze niet. Creatieve oplossingen, zoals het maken van foto’s of video’s of het schrijven van berichten, ja, dat weten ze wel. Maar hoe ze die moeten produceren, is weer een ander verhaal.

In een eerder blog beschreven we al hoe je beeldmateriaal kunt vinden. Dat kan al een grote hulp zijn bij het inzetten van social media.

Tips

Hier nog een paar wetenswaardigheden en tips die kunnen helpen bij het bedenken van die creatieve oplossingen en de uitvoering daarvan. Jeroen IJzendoorn van het bureau Factor Tachtig signaleert namelijk het volgende wat zou kunnen helpen:

  1. Datgene wat mensen vooral interesseert zijn niet zozeer de feiten, maar wel het verhaal, de beleving, de emotie en het gevoel.
  2. Via Facebook-, Twitter- en LinkedIn kun je advertenties gericht versturen. Je geeft daar aan voor welke seksen, leeftijdsgroepen, mensen met bepaalde interesses en in welke regio de advertenties bedoeld zijn. Je biedt op die manier je boodschap doelgericht aan en bereikt daarmee de mensen die behoefte hebben aan jouw aanbod. Zodat je niet doelloos aan het zenden bent.
  3. Denk goed na over het gebruik van data. Dat zorgt voor aanbod gericht op het individu, zodat een boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon aankomt.
  4. “Snackable” content. Het woord zegt het al, mensen smullen van interessante, verrassende verhalen.  Niet alleen de ervaring meebeleven is belangrijk, maar vergeet niet dat ook het productieproces interessant is voor buitenstaanders.
  5. Bedenk, dat het hele team binnen een bedrijf kan doorslaggevend zijn in het nemen van een besluit welk product, dienst of welke aanbieder de opdracht krijgt. Niet alleen de beslisser.
  6. Een salesafdeling kan de beste ambassadeur van het bedrijf zijn, omdat de medewerkers van deze afdeling de klanten en de prospects (potentiële klanten) kennen.
  7. “Nurture, workflows, data-analyse, inzichten, smart lists en nog veel meer mogelijkheden die je een stap vooruit brengen”, zo somt IJzendoorn uiteindelijk op. Waarom? Omdat meten, weten is.

Interessant en wil je meer weten?

Neem dan contact op met het Social Media Duo. Vraag om instructie, een workshop of hulp. Of besteed het harde werk aan ons uit. Laat ons doen waar wij goed in zijn, dan kun jij weer bezig gaan met waar jij in gespecialiseerd bent!

Welke middelen zijn er voor de planning?

Fokke en Sukke Secretaressedag

Een planning is onmisbaar in het werk, maar ook in de profilering voor bedrijf, organisatie, product of dienst. Ook wel branding genoemd. Er zijn een paar handige middelen voor de planning voor de inzet van sociale media middelen die wij hier kort toelichten.

Want naast al het werk – dat ook moet gebeuren – is het belangrijk consequent naar buiten te treden met een diversiteit aan berichten.

issuekalender 2019 voor planning

 

De issuekalender kun je eventueel bestellen via de link. Of klik op bovenstaand plaatje. Dan kom je op de bestelpagina van de Issuemakers.

“Welke middelen zijn er voor de planning?” verder lezen