Google Shopping. Zet jij je (web)winkel al in de spotlights?

Maureen Bol/ maart 14, 2021/ Marketing, Social Media/ 1 reacties

Zet je (web)winkel in de spotlights met Google Shopping, Google Business of Click en Collect

Ben je op zoek naar meer klanten voor je bedrijf? Met Google Shopping kun je je webwinkel in de spotlights zetten. En je kunt Click en Collect, het ophalen van producten na bestelling via Google, inrichten. Ook kun je via gratis posts in Google Business je bedrijf aanprijzen. Hoe? Dat vertellen we je graag.

Het grote voordeel van Google Shopping is, dat je de mogelijkheid krijgt om met je producten boven de tekstberichten in de zoekresultaten te komen staan. Je product staat dan in het rijtje van soortgelijke producten. Consumenten zijn dan in staat te vergelijken en op een gemakkelijke manier hun keuze te maken.

Maar, denk eraan, voordat je begint met het aanmaken van Google Shopping, heb je allereerst een Google account nodig.

Google Shopping

Google Shopping Organic results

Sinds kort is het mogelijk om je producten gratis in de lijst van uitgebreide organische Google Shopping resultaten te laten tonen. Dat betekent dus dat Google Ads niet meer nodig hebt, tenzij je toch wilt betalen voor advertenties. Het enige wat je nu nog nodig hebt voor Shopping is een account voor en de inrichting van Google Merchant Center. Lees meer hierover op de site van Emerce.

Google Merchant Center

In Merchant Center vul je de gegevens in van het bedrijf (adres, openingstijden, branche, et cetera) en geef je het btw tarief aan en de verzendmogelijkheden van je producten.

Dit zijn de stappen die je moet zetten.

Stap 1: Er zijn een aantal dingen die je moet invullen, zoals:
1. Bedrijfsnaam
2. Domeinnaam (URL)

Kassa voor afrekenen

Stap 2: Kies waar klanten kunnen afrekenen. Dat kan op 3 manieren:

  1. Op je website: Klanten zien de product vermelding op Google en gaan naar de webshop om te kopen.
  2. Op Google: Klanten zien de product vermelding op Google en kopen zonder Google te verlaten. Ook als betalen op Google beschikbaar is, kunnen klanten nog steeds in je webshop betalen.
  3. In jouw lokale winkel: Klanten zien de product vermelding op Google en bezoeken de lokale, fysieke winkel.

Stap 3: Je kunt platformen van derden koppelen.

Stap 4: Stel e-mailvoorkeuren in.

Als je daarna drukt op de blauwe knop Naar Merchant Center, kom je op een pagina waar je gratis vermeldingen kunt plaatsen en kunt adverteren.

Kies je voor de gratis optie, klik dan op Doorgaan.

Je komt dan op een volgende pagina waar je de voorwaarden kunt lezen waar je ook akkoord mee moet gaan om weer een stap verder te kunnen.

Let op de beleidsrichtlijnen!

Lees daar de beleidsrichtlijnen voor gratis vermeldingen. Voldoet je account aan deze beleidsrichtlijnen dan kun je verder. Kort gezegd geldt ook hier de regel – net als in Facebook en Instagram Shopping – dat het moet gaan om fysieke producten die je verkoopt. Maar ook daarvoor zijn uitzonderingen. Dus lees vooral wat de voorwaarden zijn onder bovenstaande link.

Voldoe je aan de beleidsrichtlijnen, kun je Google Merchant Center activeren. Nadat je alles hebt ingevuld, verifieer je en claim je je account. Hoe je dat doet, lees je in deze artikelen:

Click and Collect

click and collect

Een andere mogelijkheid die Google aan winkeliers biedt, is click en collect. Google biedt gratis 1-op-1 webinars aan om het zogeheten click en collect te installeren. Met dit systeem bestellen klanten online hun producten die ze op een afgesproken moment kunnen ophalen bij de winkel.
Ook winkels zonder webshops kunnen gebruik maken van click & collect. Zo blijkt uit het artikel van Dutchcowboys.

Google Mijn Bedrijf posts voor gratis promotie

Via Google Mijn Bedrijf kun je bovendien – overigens al langer – gratis je producten promoten. Daar kun je een zogeheten Post plaatsen die in de rechterbalk naast de zoekresultaten verschijnt, zodra iemand op je bedrijfsnaam zoekt. Je hebt je daarvoor wel al eerst ingeschreven bij Google Business en op Maps.

Eerder schreef ik daarover een blog: Google Business / Google Mijn Bedrijf.

Heb je nog vragen?

Dit blogartikel is misschien wat kort om precies te weten te komen hoe je Google Shopping moet aanpakken. Ook is het misschien niet gemakkelijk om een advertentie campagne op te zetten via Google Ads. Als je vragen hebt hierover, kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Onze telefoonnummers zijn te vinden op de contactpagina. Daar kun je eventueel ook je vraag stellen via het contactformulier.

Vraag ook het gratis E-book aan

Vind je dit interessant? Download dan ook het gratis E-book aan: Alles over Online Shopping.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

1 reactie

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.