Stories to tell? Vertel ze op Social Media!

Een van de laatste ontwikkelingen op social media is het ontstaan van stories.

SnapChat logoInstagram en SnapChat waren de eersten die in 2017 experimenteerden met het vertellen van verhalen. Ondertussen kun je ook op Twitter, Facebook en LinkedIn je verhaal kwijt.

Wat zijn eigenlijk stories?

Kort gezegd zijn stories flitsende korte uitzendingen van foto’s, GIF’s of korte video’s die een verhaal vertellen. Een kenmerk van een story is dat het verhaal korte tijd zichtbaar blijft en daarna weer verdwijnt. Ook kun je zogeheten stickers en/of emoticons toevoegen bovenop het beeldmateriaal dat je publiceert om de gevoelswaarde nog eens extra te benadrukken.

stickers

Marketing

Dit vluchtige medium heeft ondertussen ook een plek gekregen binnen de marketing. En ik kan mij daarom voorstellen dat ook jij als ondernemer graag aan de slag wilt met Stories. Maar waar moet je dan aan denken? En hoe zet je vervolgens zo’n story op?

Het recept voor een goede story

Volgens Frankwatching bestaat een goede story uit 3 onderdelen:

  1. Causaliteit: in een story zijn oorzaak en gevolg in beeld gebracht.
  2. Emotie: het beeldmateriaal speelt in op verschillende emoties. Dat kan met herkenbare uitdrukking op het gezicht van degene die op de foto staat, met het plaatsen van een aandoenlijke foto van bijvoorbeeld een baby of een kat of door het zien van een mooi natuurlandschap of van lekker eten of drinken.
  3. Ruimte voor eigen interpretatie: het beeldmateriaal spreekt het gevoel van de kijker zo aan, dat die zijn of haar eigen verhaal kan hangen aan hetgeen te zien is. Herkenbaarheid van het eigen gevoel en de eigen situatie bijvoorbeeld is vaak een aanleiding om te bedenken wat een foto, een clip of een gifje voor jou betekent.

Tekst in stories

Naast het beeldmateriaal en de stickers gebruik je ook tekst om je verhaal te versterken. Op Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn kan dat in de tijdlijn. De Twitter Fleets, Instagram Stories (statisch beeldmateriaal, zoals foto’s, tekeningen) / Reels (videobewerking) en de Google Web Stories bieden de mogelijkheid om kreten of korte uitspraken over het beeld heen te plaatsen. Let er wel op dat je die kreten en korte uitspraken niet te lang maakt. Want in de fleets, reels en de stories komen de beelden voorbij flitsen en is er niet veel tijd om hele verhalen te lezen. Leg dan ook de nadruk op het beeldmateriaal en zorg ervoor dat de tekst ondersteunend werkt.

Wie bekend is met TikTok, kan waarschijnlijk goed uit de voeten met de fleets, reels en stories. Want ze lijken veel op elkaar.

Gebruiksaanwijzingen voor stories

Wil je meer weten over hoe je een story maakt? Bekijk dan eens onderstaande artikelen. Voor elk medium staat hieronder wel een gebruiksaanwijzing. Wil je bijvoorbeeld gebruik maken van Google Web Stories (de enige story die overigens niet tijdelijk is, maar blijvend via WordPress op je website kan worden geplaatst)?

Kijk dan eens naar:

Google Web Stories

Instagram Stories

Twitter Fleets

Facebook Story

LinkedIn Story

Instagram Shopping installeren: hoe doe ik dat?

Instagram op smartphone

Misschien ben je van plan om Instagram Shopping te installeren. Maar hoe doe je dat dan?

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar nieuwe klanten en opdrachtgevers. Instagram Shopping kan dan uitkomst bieden. Want daar kun je namelijk je producten (maar niet je diensten!) aanbieden.

Voor het installeren van Instagram Shopping maak je een zakelijk account aan

Heb je alleen een persoonlijk account op Instagram? Stel dan ook een zakelijk account in. Dat kan heel gemakkelijk. En het is gratis.

Instagram op smartphoneAllereerst zorg je er natuurlijk voor, dat je Instagram op je mobiele telefoon hebt geïnstalleerd. Want dit sociale netwerk kun je alleen bewerken via je smartphone.

Het installeren doe je via de App store (iOS), Google Play Store (Android) of Windows Phone Store. Je registreert jezelf met een mailadres. Vervolgens kun je op Aanmelden op Facebook klikken. Dan registreer je jezelf ook op je Facebookaccount. Dat is wel zo handig, want een zakelijke Facebookpagina is nodig om je producten aan te prijzen op Instagram Shopping. Facebook en Instagram zijn daarin nauw met elkaar verbonden. Instagram maakt namelijk gebruik van het Facebook Handelsaccount.

Bedrijfsaccount

In de Instagram app zelf ga je vervolgens naar Instellingen. Daar kun je naar Overschakelen naar Bedrijfsaccount en voer je belangrijke informatie in over je bedrijf. Denk aan de openingstijden, het adres, de branche waarin je werkt en je telefoonnummer. Je kunt dit bedrijfsaccount overigens inzetten zonder gebruik te maken van de Shopping-functie. Je zet dan regelmatig berichten op je bedrijfsaccount, net zoals je dat gewend ben op je persoonlijke account.

Maar je kunt je bedrijfsaccount dus ook koppelen aan de zakelijke pagina van Facebook. Dat hoeft niet, maar kan wel. Als je de Shopping functie van Instagram gebruikt, heb je die koppeling echter wel nodig.

Statistieken en het dashboard

Met een bedrijfsaccount heb je toegang tot statistieken. Ook kun je gebruik maken van het professionele dashboard. Daar houd  je je prestaties bij, zet je professionele tools in en bekijk je informatie.

In het bedrijfsaccount kun je er ook voor kiezen de categorie van je bedrijf en de contactgegevens in je profiel weer te geven of te verbergen.

Wat is Instagram Shopping?

Instagram Shopping is eigenlijk een etalage van je bedrijf. En die is bedoeld voor fysieke goederen.

etalage

Voorwaarden voor Instagram Shopping

Er is een hele lijst met voorwaarden waar je aan moet voldoen, wil je je plek veroveren op Instagram Shopping. Die voorwaarden vind je hier. Dat zijn dezelfde voorwaarden die gelden voor Facebook Shopping. Dat is ook waarom een zakelijke Facebookpagina handig is, want alleen dan kun je gebruikmaken van Instagram Shopping om je producten aan te prijzen.

Stappenplan voor de installatie

Voldoe je aan al die voorwaarden, dan kun je het volgende stappenplan volgen:

  1. Ga via de drie streepjes in je profiel naar Instellingen onderaan de opsomming
  2. Kies daarna voor Bedrijf
  3. Je ziet in blauw Instagram Shopping instellen
  4. Klik daarop. Je ziet dan de zogeheten Geschiktheidsvereisten voor handel. Als je gebruik wilt maken van Shopping moet je op je website die gekoppeld is aan je account producten verkopen. Als je daaraan voldoet zijn er nog een aantal criteria waar je aan moet voldoen, voordat je een shopping account kunt aanvragen en door de selectieprocedure komt.
  5. Maak een catalogus aan of verbind je Instagram catalogus aan een bestaande op Facebook
  6. Indien je producttags en -stickers wilt gebruiken, kies je voor een e-commercecatalogus
  7. Het advies is een marketingpartner te zoeken. Facebook helpt je daarbij. Je kunt kiezen uit een aantal doelen die je hebt als bedrijf. Meer informatie vind je op: https://www.facebook.com/business/marketing-partners
  8. De marketingpartner op Instagram Shopping moet dan dezelfde zijn als degene die je kiest of gekozen hebt op Facebook
  9. Zodra je je shopping account hebt ingericht, stuur je je “winkel” of “etalage” ter beoordeling naar Instagram
  10. Na goedkeuring kun je via Winkelen in Instellingen verder aan de slag met het goed instellen van shopping. Je zorgt voor tags op je producten en maakt je berichten en verhalen aan

Hulp bij het instellen

Mocht jij ook Instagram Shopping willen instellen en kom je er niet uit, neem dan contact met ons op. We helpen je graag.
Succes met het inrichten van je online winkel en vooral ook met de verkoop van je producten!

Meer lezen over Instagram Shopping

Je kunt meer lezen over Instagram Shopping op:

Google Shopping. Zet jij je (web)winkel al in de spotlights?

Shopping Campagne Google

Zet je (web)winkel in de spotlights met Google Shopping, Google Business of Click en Collect

Ben je op zoek naar meer klanten voor je bedrijf? Met Google Shopping kun je je webwinkel in de spotlights zetten. En je kunt Click en Collect, het ophalen van producten na bestelling via Google, inrichten. Ook kun je via gratis posts in Google Business je bedrijf aanprijzen. Hoe? Dat vertellen we je graag.

Het grote voordeel van Google Shopping is, dat je de mogelijkheid krijgt om met je producten boven de tekstberichten in de zoekresultaten te komen staan. Je product staat dan in het rijtje van soortgelijke producten. Consumenten zijn dan in staat te vergelijken en op een gemakkelijke manier hun keuze te maken.

Maar, denk eraan, voordat je begint met het aanmaken van Google Shopping, heb je allereerst een Google account nodig.

Google Shopping

Google Shopping Organic results

Sinds kort is het mogelijk om je producten gratis in de lijst van uitgebreide organische Google Shopping resultaten te laten tonen. Dat betekent dus dat Google Ads niet meer nodig hebt, tenzij je toch wilt betalen voor advertenties. Het enige wat je nu nog nodig hebt voor Shopping is een account voor en de inrichting van Google Merchant Center. Lees meer hierover op de site van Emerce.

Google Merchant Center

In Merchant Center vul je de gegevens in van het bedrijf (adres, openingstijden, branche, et cetera) en geef je het btw tarief aan en de verzendmogelijkheden van je producten.

Dit zijn de stappen die je moet zetten.

Stap 1: Er zijn een aantal dingen die je moet invullen, zoals:
1. Bedrijfsnaam
2. Domeinnaam (URL)

Kassa voor afrekenenStap 2: Kies waar klanten kunnen afrekenen. Dat kan op 3 manieren:

  1. Op je website: Klanten zien de product vermelding op Google en gaan naar de webshop om te kopen.
  2. Op Google: Klanten zien de product vermelding op Google en kopen zonder Google te verlaten. Ook als betalen op Google beschikbaar is, kunnen klanten nog steeds in je webshop betalen.
  3. In jouw lokale winkel: Klanten zien de product vermelding op Google en bezoeken de lokale, fysieke winkel.

Stap 3: Je kunt platformen van derden koppelen.

Stap 4: Stel e-mailvoorkeuren in.

Als je daarna drukt op de blauwe knop Naar Merchant Center, kom je op een pagina waar je gratis vermeldingen kunt plaatsen en kunt adverteren.

Kies je voor de gratis optie, klik dan op Doorgaan.

Je komt dan op een volgende pagina waar je de voorwaarden kunt lezen waar je ook akkoord mee moet gaan om weer een stap verder te kunnen.

Let op de beleidsrichtlijnen!

Lees daar de beleidsrichtlijnen voor gratis vermeldingen. Voldoet je account aan deze beleidsrichtlijnen dan kun je verder. Kort gezegd geldt ook hier de regel – net als in Facebook en Instagram Shopping – dat het moet gaan om fysieke producten die je verkoopt. Maar ook daarvoor zijn uitzonderingen. Dus lees vooral wat de voorwaarden zijn onder bovenstaande link.

Voldoe je aan de beleidsrichtlijnen, kun je Google Merchant Center activeren. Nadat je alles hebt ingevuld, verifieer je en claim je je account. Hoe je dat doet, lees je in deze artikelen:

Click and Collect

click and collectEen andere mogelijkheid die Google aan winkeliers biedt, is click en collect. Google biedt gratis 1-op-1 webinars aan om het zogeheten click en collect te installeren. Met dit systeem bestellen klanten online hun producten die ze op een afgesproken moment kunnen ophalen bij de winkel.
Ook winkels zonder webshops kunnen gebruik maken van click & collect. Zo blijkt uit het artikel van Dutchcowboys.

Google Mijn Bedrijf posts voor gratis promotie

Via Google Mijn Bedrijf kun je bovendien – overigens al langer – gratis je producten promoten. Daar kun je een zogeheten Post plaatsen die in de rechterbalk naast de zoekresultaten verschijnt, zodra iemand op je bedrijfsnaam zoekt. Je hebt je daarvoor wel al eerst ingeschreven bij Google Business en op Maps.

Eerder schreef ik daarover een blog: Google Business / Google Mijn Bedrijf.

Heb je nog vragen?

Dit blogartikel is misschien wat kort om precies te weten te komen hoe je Google Shopping moet aanpakken. Ook is het misschien niet gemakkelijk om een advertentie campagne op te zetten via Google Ads. Als je vragen hebt hierover, kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Onze telefoonnummers zijn te vinden op de contactpagina. Daar kun je eventueel ook je vraag stellen via het contactformulier.

Facebook shopping, zo maak je een winkel aan!

Facebook Shopping Welkom

Om op Facebook Shopping een online winkelomgeving op te zetten, heb je een zakelijk account nodig die je koppelt aan je persoonlijke profiel. Heb je daar hulp bij nodig? Neem dan vooral contact met ons op.

Zodra je een businessaccount hebt aangemaakt, kun je natuurlijk kenbaar maken dat je zakelijke account bestaat. Dat doe je door berichten uit te sturen vanuit dat account. Net zoals je dat ook op je persoonlijke pagina doet. Ook kun je uitnodigingen uitsturen met het verzoek je pagina te volgen en te liken.

Facebook Shopping

Dat levert misschien al heel veel klandizie op. Nog mooier is het als je een webwinkel kunt koppelen aan je Facebookaccount. Of als je geen webwinkel hebt, een winkel te openen op dit sociale medium.

Je kunt zo’n winkelomgeving aanmaken via Facebook Shopping, mits je een zakelijke pagina hebt (naast je persoonlijke account).

LET OP: Je kunt het aanmaken van een winkel alleen op je laptop of op je pc doen. Via je mobiele telefoon lukt dat (nog) niet!

Facebook Winkel Social Media Duo

Zakelijk account Facebook

Als je al een zakelijk account hebt op Facebook, kun je op zoek gaan naar de tab Winkelen. Die vind je op de beheerpagina.

Facebook Shopping aanmaken

Betalingsmethode

Vervolgens geef je aan welke betalingsmethode je wenst te gebruiken:

1. Betalen via je eigen website
2. Betalen via Messenger, Instagram Direct of WhatsApp

Beide methodes zijn gratis.

Betalingsmethoden op Facebook

Bedrijfsaccount koppelen

Je zakelijke pagina (je bedrijfsaccount) geeft je toegang tot Handelsbeheer. Wie al eerder geadverteerd heeft kent dit al. Naast het adverteren kun je daar nu ook je voorraad beheren en statistieken bekijken.

Bedrijfsaccount instellen

Catalogus

Ook een catalogus is belangrijk. Facebook leidt je automatisch door het programma om van het een naar het ander te gaan. In de catalogus kun je artikelen toevoegen.

Catalogus maken

LET OP: we hebben het hier over tastbare producten die je verkoopt via je winkel. Verkoop je diensten of andere niet tastbare zaken, dan krijg je van Facebook bericht dat daar de winkel helaas niet voor bedoeld is.

De beoordeling

Want uiteindelijk stuur je je winkel ter beoordeling op. Je handelsaccount wordt – als je geen producten of artikelen verkoopt – wel geaccepteerd, maar uiteindelijk ontvang je een bericht dat “shopping” helaas niet bedoeld is voor services.

Afgewezen voor FB Shopping

Het handelsaccount

Het handelsaccount kun je dan nog wel inzetten om betaald te adverteren. Ook als je tastbare goederen verkoopt kan dat. Daarmee krijg je een nog breder bereik en wellicht meer klandizie.

Dus heb je wel tastbare producten dan kun je na de beoordeling en de acceptatie van je winkel je spullen te koop aanbieden. Met of zonder te adverteren.

Hulp nodig bij het aanmaken van Facebook Shopping?

Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op voor hulp bij het aanmaken van Facebook Shopping.

Of lees nog eens deze blogs na, waar ook wij te rade zijn gegaan voordat wij begonnen met het aanmaken met onze eigen Facebook winkelomgeving.

Winkelen op Social Media

dozen van webwinkels

Het is sinds de pandemie steeds populairder geworden: winkelen op social media. Eigenlijk kan dat al jaren via Instagram, Facebook, Google of Pinterest. Maar nu hebben de shopping mogelijkheden een hoge vlucht genomen. Dit is een inleiding op een serie hierover.

Zelf merkte ik het ook al. De postbodes kwamen steeds vaker langs in ons pand en ook bij ons aan de deur. De dozen stapelen zich op. Goed voor het oud papier.

Winkelen in corona tijd

Want vanwege de lockdown tijdens corona tijd is winkelen in stad, dorp of winkelcentrum niet meer zo eenvoudig. We kunnen dan ook bepaalde artikelen niet meer gewoon in een zaak kopen. Zo kwamen er vorig jaar een nieuwe printer, geluidsapparatuur, bloemen, ballonnen, fietsen en allerhande onderdelen binnen. Het zijn goede tijden voor de webwinkels en de postorderbedrijven. Ook de koeriers varen er wel bij.

Webshop bestelling

Online winkels

Menig huishouden maakt tegenwoordig dan ook graag gebruik van online winkels. Daar maken ze overuren om de spullen aan te slepen en te versturen. Een lopende band is daar geen luxe. En niet alleen de webshops profiteerden daarvan.

Social media shopping

Ook op sociale media komen de shopping instrumenten in zicht. Op Instagram zie je meer en meer advertenties verschijnen met stoelhoezen, comfortabel ondergoed of andere handige hebbedingetjes. Facebook promoot zijn marktplaats. Niet alleen voor spullen, maar ook voor vacatures. Waar Facebook shopping overigens niet voor werkt, is voor aangeboden diensten. Shopping is bedoeld voor het promoten van producten waar je een foto van kunt maken en die je te koop aanbiedt.

Winkelen op social media

Kortom, winkelen op social media is hot. En het maken van zo’n winkel is helemaal GRATIS! Nu kan ik mij zo voorstellen, dat ook jij als ondernemer graag gebruik wilt maken van de shopping mogelijkheden op social media.
Maar hoe doe je dat? Dat leggen we je in een aantal blogs stap voor stap en per netwerk uit.

Trends uit 2020 die ook in 2021 de wereld van social media zullen bepalen

Online Workshop

Je kunt er niet aan voorbij. De social media trends die in 2020 dankzij de coronacrisis hun entree hebben gemaakt in ons leven, zullen ook in 2021 de wereld bepalen.

In 2020 hadden we te maken met een paar opmerkelijke trends die we van tevoren niet hadden kunnen voorspellen.

Zo stak het fenomeen #fakenews behoorlijk de kop op. President Trump werd daarom een aantal keren gecensureerd op Twitter. En uiteindelijk geweerd van het platform. De discussies over het beter monitoren van social media netwerken, zoals Twitter en Facebook, laaiden op. Ook op Facebook werden enkele mensen het slachtoffer van een (tijdelijke) verbanning. Denk aan Lange Frans of de Zwarte Pieten discussie. LinkedIn verwijderde bovendien opiniepeiler Maurice de Hond en Kamerlid Wybren van Haga van het platform.

Mocht al die commotie aan je voorbij zijn gegaan, is het wellicht veel interessanter om te lezen wat er voor nieuwe ontwikkelingen zijn op social media die minder met het bovenstaande te maken hebben.

Social Media trends 2021

Beeldbellen

Zoom meeting

 

Mede dankzij de pandemie heeft het beeldbellen een hoge vlucht genomen. Kinderen krijgen online les via Microsoft Teams of Google Meet. Kantoorpersoneel vergadert via Zoom, Teams of WhatsApp. En hele families en vriendengroepen blijven met elkaar in contact via het beeldscherm.

Beeldbellen in reclameboodschappen

Zelfs de reclame richt zich op het beeldbellen. Zo zie je af en toe gekscherend een promotionele boodschap met mannen in blouse, stropdas en colbert met daaronder alleen een boxershort.

Ook het Social Media Duo maakt gebruik van beeldbellen voor online workshops, netwerken en onderling overleg.

Online Workshop Beter Zakelijk Bloggen

Het is een trend die zich ook in 2021 zal voortzetten. Vooral ook omdat de lockdown weer is verlengd. En we dankzij de komst van de nieuwe variant op het coronavirus extra voorzichtig moeten zijn met onze directe contacten.

Meer Social Media gebruik

Niet gek ook, dat er vorig jaar meer gebruik is gemaakt van de sociale media. Zal deze trend zich doorzetten? De sociale media haken daar wel duidelijk op in. Want alle netwerken lanceren om de haverklap nieuwe onderdelen en nieuwe manieren om met elkaar in contact te komen.

Webshops

Want, waarvoor gebruiken we tijdens de coronacrisis vooral sociale media? Niet alleen voor het contact met anderen, maar ook om te winkelen via webshops. Nu de zogeheten niet-essentiële winkels gesloten zijn, is het moeilijker om erop uit te gaan en bijvoorbeeld je beddengoed, apparatuur of andere materiële zaken aan te schaffen. Dan het is wel zo gemakkelijk om online te zoeken en in een webwinkel je aankopen te doen.

Dat is iets waar ook de sociale media op inspelen.

winkelwagensFacebook heeft daarom Facebook Shops gelanceerd. De introductie van een aankoopknop in Instagram maakt het gemakkelijker om iets aan te schaffen wat je voorbij ziet komen in je tijdlijn. YouTube is al in 2019 direct gekoppeld met Google Shopping. En TikTok werkt samen met Shopify.

Video

Was video al heel erg in opkomst. Vorig jaar zijn vlogs, korte films en promotiefilms alleen maar belangrijker geworden. Elk social media netwerk heeft nu wel plek voor korte films. Die verschijnen en blijven tijdelijk zichtbaar in navolging van SnapChat.

Stories

Zo heet dit op Instagram Reels, op de andere kanalen zijn het de stories en op Twitter de Fleets. Bovendien vieren streamingdiensten zoals Netflix, Videoland, Disney+ en Prime Video hoogtij. Dankzij hun uitgebreide aanbod in spannende series en documentaires weet menig gezin de lege uurtjes te vullen die normaal aan andere bezigheden binnens- of buitenshuis besteed werden.

Online evenementen

Ook een trend die vorig jaar in ingezet en dit jaar nog zal aanblijven, zijn de online evenementen. Zolang het wereldwijd niet mogelijk is om elkaar in levenden lijve te ontmoeten op beurzen, netwerkbijeenkomsten of congressen, zullen de “normale” evenementen deels online en deels offline plaatsvinden.

Voorbeelden van online evenementen in 2021

Dit opent tegelijkertijd perspectieven, want was het ooit best wel prijzig om bijvoorbeeld WordCamp in Portugal of Brazilië bij te wonen, nu kun je online aansluiten en luisteren naar de sprekers. Vorig jaar woonde ik bovendien nog een de prijsuitreiking online bij van de Ondernemer van het Jaar, waar de prijswinnaars en genomineerden waren uitgenodigd om lijfelijk aanwezig te zijn samen met enkele sprekers. En waren er diverse netwerkbijeenkomsten te bezoeken via Zoom of een andere manier van beeldbellen. Uitzendingen van Radio 538 waren eind december zelfs op NPO te zien. Met in beeld diverse mensen die hadden ingebeld en die zichtbaar waren via televisieschermen, zittend in hun huiskamer.

Technieken

Allemaal voorbeelden van technieken die een hoge vlucht hebben genomen, dankzij de pandemie.

netflix

Netflix is dan wel geen social medium, maar als je nagaat dat zelfs mijn schoonouders het nu hebben. Terwijl ze het liefst verschoond blijven van al die nieuwerwetse zaken. Dan is de wereld heel erg veranderd sinds 2020. En zal ook deze trend zich voortzetten in het nieuwe jaar.

Meer lezen over social media trends 2021

Wil je meer weten over de laatste ontwikkelingen in sociale media? Of wil je hulp van ons bij het opzetten en het succesvol maken van een account, neem dan vooral contact met ons op.

Heeft zakelijk bloggen zin?

Zakelijk Bloggen heeft zin

“Heeft zakelijk bloggen zin?”, vraagt een opdrachtgever. Ik kijk hem met grote ogen aan. Diep van binnen voel ik het ongeloof opkomen. Het onbegrip stijgt bijna naar het hoofd. Niet naar het zijne. Maar naar het mijne.

Gelukkig hou ik mij in. Het lukt mij me in zijn denkwereld te stappen. “Ja”, zeg ik, “bloggen heeft zin, als je je website en je blogs maar promoot. Niemand struikelt zomaar over je verhalen of over je website. Daar moet je wel wat voor doen!”

En ik snap het wel, dat ik die vraag steeds terugkrijg. Want soms lijkt het ook alsof je schrijft en vervolgens verzuipt in het geweld van dat gigantische aanbod aan informatie.

Iedereen blogt. Zo vertellen mijn opdrachtgevers mij. Waarom zou het hen dan lukken om boven het maaiveld uit te steken?

Infographic Zakelijk BloggenJa, zakelijk bloggen heeft zin!

Het vergt meestal wel wat overtuigingskracht voordat ze mij geloven. Maar zakelijk bloggen heeft wel degelijk zin. Ondanks, dat “iedereen” het al doet. “Iedereen” doet het namelijk weer anders. En daar draait het om. Je laat jezelf zien in je eigenheid. Jij bent anders dan anderen. En je hebt die mensen wat te bieden die bij jou passen.

Excuses om niet te beginnen aan zakelijk bloggen

Zweverig? Onnozel? Misschien. Aan de andere kant: voor wie kies jij als je kunt kiezen uit 5 bakkers in dezelfde straat? Ga je af op de geur van versgebakken brood? Kijk je in de etalage en loopt het water je in de mond bij het zien van die zalige Bossche bollen? Of ga je af op die bakker die goedkoop fabrieksbrood verkoopt, omdat je geen cent te makken hebt? “Iedereen” wikt en weegt. Kiest datgene wat bij hem of haar past.

Ik kan niet schrijven

“Maar ik kan niet schrijven”, hoor ik ook wel eens. Meestal komt dat, nadat we al een half uur geanimeerd in gesprek zijn over het bedrijf van degene die tegenover mij staat. Ik kijk die persoon dan aan en zeg: “Maar je hebt nu al een half uur gepraat over je bedrijf. Je hebt mij verteld wat je zo leuk vindt aan je werk. Wat jouw product zo goed maakt. Als je nou ons gesprek had opgenomen en achteraf opschrijft, heb je al weer een blog geproduceerd. Misschien zelfs meer dan één.”

“Ja maar, dat leest toch niet lekker?” En dat is het moment, dat ik begin te stralen. Want een tekstschrijver weet met die vraag wel wat daaraan te doen valt.

Bloggen kost zoveel tijd

Zakelijk BloggenOok een veel gehoord argument is, dat ze er geen tijd voor hebben. En als ik dan uitleg, dat ik in korte tijd na een interview en op basis van wat informatie een aantal blogs kan schrijven, dan lichten hun ogen op. Tja, je bent tekstschrijver of niet. Ieder zijn vak. En met een beetje creativiteit boetseer ik een paar blogs voor ze.

Uitstelgedrag

Het liefste schrijf ik een aantal blogs achter elkaar. Drieluiken doen het goed. Hoe? Ik informeer. Schrijf een stuk. En knip het in delen op. Zo kun je vooruit werken en heb je altijd wat klaarliggen. Uitstelgedrag? Dat werkt niet. Want dan raak je uit de flow. En verlies je de energie die er na een kort gesprek in zit. Bovendien vergeet je de essentie van wat er verteld is. Niet doen, dus. Maar meteen aanpakken en opschrijven. En daarna bijschaven.

Tips voor resultaat bij het bloggen

Ik geef graag tips om resultaat te behalen bij het bloggen. Want het is wel leuk, misschien, om wat te schrijven over je expertise,  je vakkennis en jouw bedrijf. Maar je wilt ook graag dat je verhalen die uit jouw pen ontspruiten gelezen worden, toch?

1. Promoot je blogs op social media!

En zodra een blog gepubliceerd is, kun je wachten op lezers en bezoekers op je website. Dat kan, ja. Heeft het zin? Waarschijnlijk niet. Promoot daarom blogs altijd op social media. Zodat mensen weten, dat er iets te lezen valt en waar ze die info kunnen vinden.

2. Maak een nieuwsbrief

Maak een nieuwsbrief met MailChimpEen veelgehoorde vraag is ook, waarvoor een bedrijf eigenlijk een nieuwsbrief nodig heeft. Want wat moet er dan in staan? En als ik dan vertel, dat als je blogt of berichten publiceert je nieuwsbrief zich als vanzelf vult. Dan komt er enig begrip naar boven. Dan snappen mijn opdrachtgevers waarom een nieuwsbrief waardevol is. Want naast je evenementen, campagnes, nieuws, productbeschrijvingen en tips kun je ook je blogs kwijt in je nieuwsbrief.

Nog een reden om te gaan bloggen

Goed voor de vindbaarheid van je website

Nog een andere bijkomstigheid van bloggen is, dat het goed is voor de vindbaarheid van je website. Interessante content trekt bezoekers die je blogs willen lezen. En dat is dan weer goed voor de zoekmachines.

Contact?

Wil je meer weten over bloggen of wil je mij voor je laten bloggen? Neem dan contact met mij op. Kijk voor een workshop op de pagina Workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling.

Meer informatie vind je hier:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Hou deze website in de gaten voor meer informatie en blogs. Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Weten wie op welk netwerk zit?

Wil je weten wie op welk netwerk zit? Elk social media netwerk is anders. Daarom is het ook in de keuze voor ondersteuning via sociale media handig keuzes te maken.

Al eens nagedacht over waar jouw klanten, doelgroepen en mogelijk geïnteresseerden vooral gebruik van maken? Waar zouden ze op zoek gaan naar jou, jouw organisatie, bedrijf, product of dienst? Als je dat weet, is het ook gemakkelijker om ze te vinden.

Kiezen

Dat geldt voor de locatie van je bedrijf of je winkel. Of voor de plek waar je wilt adverteren. Maar zeker ook voor welk soort social media netwerk je moet kiezen om de juiste personen te bereiken met jouw boodschap, bericht of welk andere soort media uiting dan ook.

Wie op welk netwerk

Wie op welk netwerk?

Het is, gelukkig, algemeen bekend wat de verschillen zijn tussen diverse social media platformen. Kijk maar wie op welk netwerk zit:
1. Facebook voor het creëren van een behoorlijke aanhang van fans
2. Snapchat om jongeren te bereiken
3. Twitter voor snelle en korte berichten
4. LinkedIn om de professionele, zakelijke markt aan te boren, vacatures uit te zetten
5. Pinterest om de vrouwelijke doelgroep te bereiken
6. Instagram om met foto’s, GIF-jes en video (kortom beeldmateriaal) mensen te bereiken
7. TikTok is voor kinderen

Meest populaire social media

En zo kunnen we een hele lange lijst maken van mogelijkheden en middelen, waarmee je jezelf, je bedrijf, product of dienst in het voetlicht kunt zetten.

Hoe?

Ons advies is: kies het middel waarmee je het beste je doel kunt bereiken en datgene wat het beste bij je past. Keuze gemaakt? Hoe ga je er vervolgens mee om?

Ja, dat is nu een vraag waar veel van onze opdrachtgevers mee zitten. “We moeten wat met…”, horen wij ze vaak zeggen. Maar wat, dat weten ze niet. Creatieve oplossingen, zoals het maken van foto’s of video’s of het schrijven van berichten, ja, dat weten ze wel. Maar hoe ze die moeten produceren, is weer een ander verhaal.

In een eerder blog beschreven we al hoe je beeldmateriaal kunt vinden. Dat kan al een grote hulp zijn bij het inzetten van social media.

Tips

Hier nog een paar wetenswaardigheden en tips die kunnen helpen bij het bedenken van die creatieve oplossingen en de uitvoering daarvan. Jeroen IJzendoorn van het bureau Factor Tachtig signaleert namelijk het volgende wat zou kunnen helpen:

  1. Datgene wat mensen vooral interesseert zijn niet zozeer de feiten, maar wel het verhaal, de beleving, de emotie en het gevoel.
  2. Via Facebook-, Twitter- en LinkedIn kun je advertenties gericht versturen. Je geeft daar aan voor welke seksen, leeftijdsgroepen, mensen met bepaalde interesses en in welke regio de advertenties bedoeld zijn. Je biedt op die manier je boodschap doelgericht aan en bereikt daarmee de mensen die behoefte hebben aan jouw aanbod. Zodat je niet doelloos aan het zenden bent.
  3. Denk goed na over het gebruik van data. Dat zorgt voor aanbod gericht op het individu, zodat een boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon aankomt.
  4. “Snackable” content. Het woord zegt het al, mensen smullen van interessante, verrassende verhalen.  Niet alleen de ervaring meebeleven is belangrijk, maar vergeet niet dat ook het productieproces interessant is voor buitenstaanders.
  5. Bedenk, dat het hele team binnen een bedrijf kan doorslaggevend zijn in het nemen van een besluit welk product, dienst of welke aanbieder de opdracht krijgt. Niet alleen de beslisser.
  6. Een salesafdeling kan de beste ambassadeur van het bedrijf zijn, omdat de medewerkers van deze afdeling de klanten en de prospects (potentiële klanten) kennen.
  7. “Nurture, workflows, data-analyse, inzichten, smart lists en nog veel meer mogelijkheden die je een stap vooruit brengen”, zo somt IJzendoorn uiteindelijk op. Waarom? Omdat meten, weten is.

Interessant en wil je meer weten?

Neem dan contact op met het Social Media Duo. Vraag om instructie, een workshop of hulp. Of besteed het harde werk aan ons uit. Laat ons doen waar wij goed in zijn, dan kun jij weer bezig gaan met waar jij in gespecialiseerd bent!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Werk via social media? Kan dat?

Werk via social media vinden. Ja, dat kan.werk via Social Media

Vooral LinkedIn is heel geschikt voor het vinden van een baan of – wat veel ondernemers nog niet beseffen – voor het zoeken naar opdrachten. Niet voor niets voorziet LinkedIn in regelmatige berichten over vacatures. Bovendien kun je jezelf en je bedrijf prima profileren op dit netwerk.

Hoe profileer ik mij op sociale media?

Plaats eens een keer een video, waarin je jezelf presenteert. Een korte pitch van een minuut waarin je vertelt welke problemen jij kunt oplossen en waar jij goed in bent. Geef aan waar jouw ervaring en expertise ligt. Plaats die video op verschillende kanalen, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. Vergeet niet mensen te bedanken die de video liken. Dit zorgt ervoor, dat de video opnieuw onder de aandacht komt van een schare mensen die de video nog niet gezien hebben. Zorg, dat die video actueel blijft, totdat je je doel hebt bereikt.

Curriculum vitae

Of maak een website met daarop je curriculum vitae. Het liefst creatief uitgebeeld. Met plaatjes, foto’s, presentaties of een filmpje.

curriculum vitae

Oh, en vergeet niet je hobby’s en vrijwilligerswerk te vermelden. LinkedIn is natuurlijk als vanzelf al een curriculum vitae. LinkedIn levert echter zoveel meer op, als je weet wat je er allemaal mee kunt.

Volgen

Volg de bedrijven op LinkedIn waar je graag zou willen werken en meng je in de discussies, reageer op de berichten, laat daar zien waar je goed in bent. Maak contact met je eventueel toekomstige collega’s. Want zij zijn de eersten die weten of er een vacature is binnen een bedrijf. En ondernemers kunnen een bedrijfspagina maken. Niet alleen op LinkedIn, maar ook op Facebook of Instagram.

Instagram website Ikea

Presentatie

En wat voor LinkedIn geldt, geldt ook voor de andere sociale media. Laat jezelf, je producten, je expertise en je kennis zien. In fotomateriaal, antwoorden op vragen, filmpjes en presentaties. Denk daarbij aan Slideshare, Prezi of aan Powerpoint.

Werk via social media

Zoek eens op Twitter naar #vacature of naar #functie. Hetzelfde kun je doen op Facebook, maar of dat veel oplevert, weet ik niet. Beter is het misschien om op Facebook te laten weten aan je “vrienden”, dat je toe bent aan een nieuwe uitdaging of dat je op zoek bent naar een opdracht. In alle gevallen geldt: laat weten wat je kunt, wat je zoekt en waar je goed in bent. Probeer ook met anderen mee te denken als ze ergens vragen over hebben , waar jij toevallig veel over weet. Ook zo kun je je expertise laten zien.

Online

Groepen

Sluit je aan bij groepen. Dat zowel op LinkedIn, als op Facebook. Maar aansluiten alleen is niet genoeg. Doe mee aan de discussies, praat mee, help anderen en houd je ogen open. Neem elke dag even de tijd om dat te doen en post zelf ook je vragen, opmerkingen en ervaringen.

Contact

Ja, werk via social media. Klinkt dit allemaal te simpel of juist te moeilijk? Neem eens contact met ons op. Wij kunnen je op weg helpen in het oerwoud van mogelijkheden die de sociale media bieden. Want soms is simpel al een uitdaging en blijkt moeilijk juist heel gemakkelijk te zijn. Mail ons en informeer naar de mogelijkheden of gebruik het contactformulier op deze website.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Instagram? Pinterest?

Instagram PinterestInstagram. Pinterest. Wat laat ik daarop zien? Nou, uh:

  • Mooie foto’s
  • Gifjes
  • Filmpjes
  • Je hobby’s
  • Grappige dingen
  • Interessante zaken

Persoonlijk

Mensen zien graag persoonlijke dingen. Ben je naar een concert geweest en stond je dicht bij het podium? Aarzel niet en plaats die foto’s en filmpjes op je mobiele telefoon op Instagram en/of Pinterest. Heb je een leuke klus afgerond en levert dat leuke plaatjes op? Natuurlijk zet je die erop.

Pinterest

Pinterest voorbeeldPinterest leent zich goed als etalage. Daar kun je je mooie spullen die je te koop aanbiedt uitstallen en laten zien.

Sorteer ze op de borden die je per thema kunt aanmaken en vergeet vooral niet die link naar de webwinkel te plaatsen of naar de verkooppagina van je website.

Ook kun je er ideeën opdoen, inspiratie krijgen of trends spotten, waarmee je je eigen koers kunt bepalen. Pinterest is vooral een sociaal medium voor vrouwen, alhoewel ook steeds meer mannen het netwerk opzoeken. De mooie plaatjes kun je gemakkelijk doorlinken met Facebook. Voorzien van commentaar hebben je vrienden dan ook een idee van wat je interesses zijn en wat je verkoopt of aanbiedt.

Hier zijn wat nuttige tips voor het creëren van verdiensten via dit social media kanaal.

Instagram

Instagram is vergelijkbaar met Pinterest, maar “voelt” anders. Dat komt ook mede door de filters die je over je foto’s kunt plaatsen om een speciale sfeer uit te laten stralen. Wat Pinterest niet heeft, heeft Instagram wel: een businesspagina waar je je als bedrijf kunt profileren. Bovendien is Instagram verbonden aan Facebook die de eigenaar is van het netwerk en is het gemakkelijk om je beeldmateriaal met of zonder commentaar door te zetten naar Twitter, Tumblr of Facebook. Dat kan heel simpel door het plaatsen van een vinkje voor het desbetreffende netwerk. Ook is het mogelijk om je vriendenkring van Facebook toe te voegen aan de volgers op Instagram.

Businesspagina op Instagram

Bovendien is het op Instagram ook mogelijk een zakelijke pagina aan te maken. Handig als je de markt op wilt gaan met je bedrijf en nieuwe klanten wilt aantrekken. De influencers zijn ondertussen bekende fenomenen geworden. Die kunnen ervoor zorgen, dat jouw berichten een hoge vlucht nemen. Kijk wel uit met wie je inhuurt als influencer. Die persoon moet wel passen bij jouw business en het is natuurlijk niet de bedoeling dat je veel geld uitgeeft aan de diensten van een invloedrijke instagrammer zonder dat je er resultaat voor terugkrijgt.

Tip

Vanaf je mobiele telefoon zijn beide netwerken goed bij te houden via de apps. Een goede tip is wellicht de app Layout eens uit te proberen, waarmee je meerdere foto’s in 1 beeld kunt zetten.

Workshop Instagram Pinterest

Wil je meer leren over Instagram en/of Pinterest of over online presentatie? Vraag dan een workshop aan of meld je aan voor een workshop.

Meer info vind je op:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Dat was veel informatie. Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.