Heeft zakelijk bloggen zin?

Maureen Bol/ augustus 17, 2019/ Social Media, Zakelijk Bloggen/ 0 reacties

“Heeft zakelijk bloggen zin?”, vraagt een opdrachtgever. Ik kijk hem met grote ogen aan. Diep van binnen voel ik het ongeloof opkomen. Het onbegrip stijgt bijna naar het hoofd. Niet naar het zijne. Maar naar het mijne.

Gelukkig hou ik mij in. Het lukt mij me in zijn denkwereld te stappen. “Ja”, zeg ik, “bloggen heeft zin, als je je website en je blogs maar promoot. Niemand struikelt zomaar over je verhalen of over je website. Daar moet je wel wat voor doen!”

En ik snap het wel, dat ik die vraag steeds terugkrijg. Want soms lijkt het ook alsof je schrijft en vervolgens verzuipt in het geweld van dat gigantische aanbod aan informatie.

Iedereen blogt. Zo vertellen mijn opdrachtgevers mij. Waarom zou het hen dan lukken om boven het maaiveld uit te steken?

Ja, zakelijk bloggen heeft zin!

Het vergt meestal wel wat overtuigingskracht voordat ze mij geloven. Maar zakelijk bloggen heeft wel degelijk zin. Ondanks, dat “iedereen” het al doet. “Iedereen” doet het namelijk weer anders. En daar draait het om. Je laat jezelf zien in je eigenheid. Jij bent anders dan anderen. En je hebt die mensen wat te bieden die bij jou passen.

Zakelijk Bloggen infographic

Excuses om niet te beginnen aan zakelijk bloggen

Zweverig? Onnozel? Misschien. Aan de andere kant: voor wie kies jij als je kunt kiezen uit 5 bakkers in dezelfde straat? Ga je af op de geur van versgebakken brood? Kijk je in de etalage en loopt het water je in de mond bij het zien van die zalige Bossche bollen? Of ga je af op die bakker die goedkoop fabrieksbrood verkoopt, omdat je geen cent te makken hebt? “Iedereen” wikt en weegt. Kiest datgene wat bij hem of haar past.

Ik kan niet schrijven

“Maar ik kan niet schrijven”, hoor ik ook wel eens. Meestal komt dat, nadat we al een half uur geanimeerd in gesprek zijn over het bedrijf van degene die tegenover mij staat. Ik kijk die persoon dan aan en zeg: “Maar je hebt nu al een half uur gepraat over je bedrijf. Je hebt mij verteld wat je zo leuk vindt aan je werk. Wat jouw product zo goed maakt. Als je nou ons gesprek had opgenomen en achteraf opschrijft, heb je al weer een blog geproduceerd. Misschien zelfs meer dan één.”

“Ja maar, dat leest toch niet lekker?” En dat is het moment, dat ik begin te stralen. Want een tekstschrijver weet met die vraag wel wat daaraan te doen valt.

Zakelijk bloggen kost zoveel tijd

Google zoekresultaten over Zakelijk Bloggen

Ook een veel gehoord argument is, dat ze er geen tijd voor hebben. En als ik dan uitleg, dat ik in korte tijd na een interview en op basis van wat informatie een aantal blogs kan schrijven, dan lichten hun ogen op. Tja, je bent tekstschrijver of niet. Ieder zijn vak. En met een beetje creativiteit boetseer ik een paar blogs voor ze.

Uitstelgedrag

Het liefste schrijf ik een aantal blogs achter elkaar. Drieluiken doen het goed. Hoe? Ik informeer. Schrijf een stuk. En knip het in delen op. Zo kun je vooruit werken en heb je altijd wat klaarliggen. Uitstelgedrag? Dat werkt niet. Want dan raak je uit de flow. En verlies je de energie die er na een kort gesprek in zit. Bovendien vergeet je de essentie van wat er verteld is. Niet doen, dus. Maar meteen aanpakken en opschrijven. En daarna bijschaven.

Tips voor resultaat bij het bloggen

Ik geef graag tips om resultaat te behalen bij het bloggen. Want het is wel leuk, misschien, om wat te schrijven over je expertise,  je vakkennis en jouw bedrijf. Maar je wilt ook graag dat je verhalen die uit jouw pen ontspruiten gelezen worden, toch?

1. Promoot je blogs op social media!

En zodra een blog gepubliceerd is, kun je wachten op lezers en bezoekers op je website. Dat kan, ja. Heeft het zin? Waarschijnlijk niet. Promoot daarom blogs altijd op social media. Zodat mensen weten, dat er iets te lezen valt en waar ze die info kunnen vinden.

2. Maak een nieuwsbrief

Maak een nieuwsbrief met MailChimp

Een veelgehoorde vraag is ook, waarvoor een bedrijf eigenlijk een nieuwsbrief nodig heeft. Want wat moet er dan in staan? En als ik dan vertel, dat als je blogt of berichten publiceert je nieuwsbrief zich als vanzelf vult, dan komt er enig begrip naar boven. Dan snappen mijn opdrachtgevers waarom e-mailmarketing waardevol is. Want naast je evenementen, campagnes, nieuws, productbeschrijvingen en tips kun je er ook je blogs in kwijt.

Nog een reden om zakelijk te bloggen

Goed voor de vindbaarheid van je website

Nog een andere bijkomstigheid van bloggen is, dat het goed is voor de vindbaarheid van je website. Interessante content trekt bezoekers die je blogs willen lezen. En dat is dan weer goed voor de zoekmachines.

Contact?

Wil je meer weten over bloggen of wil je mij voor je laten bloggen? Neem dan contact met mij op. Kijk voor een workshop op de pagina Workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling.

Meer informatie vind je hier:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Hou deze website in de gaten voor meer informatie en blogs. Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.