Portretrecht: wanneer mag je iemand herkenbaar afbeelden?

Christel Pillich/ september 1, 2019/ Zakelijk Bloggen/ 1 reacties

Meestal wil je in je posts en blogs een afbeelding zetten en op veel foto’s en filmpjes staan mensen. Iedere persoon die herkenbaar in beeld is heeft het portretrecht, d.w.z. het recht om zich tegen publicatie te verzetten als hij daar een redelijk belang bij heeft. Vaak is dat belang privacy.

Wanneer is toestemming nodig of gewenst

Hieronder een schema met de hoofdlijnen van wanneer je iemand vooraf toestemming moet vragen en wanneer het grijs gebied is of dat nodig is, plus een toelichting daarbij.

Portretrecht op hoofdlijnen bij het schrijven van blogs

Voorbeelden

Het doel van je blog en de context waarin je een foto plaatst kunnen bepalend zijn of iemand een redelijk belang heeft om niet herkenbaar in beeld te willen zijn in jouw publicatie. Enkele voorbeelden waar het veiliger is vooraf om toestemming te vragen:

  • Een coach Loopbaanbegeleiding wil een foto van een tevreden klant in een bericht op sociale media zetten. De klant is weliswaar tevreden maar wil niet dat zijn collega’s weten dat hij met loopbaanbegeleiding bezig is. Hij vreest dat dit via sociale media wel bij hen bekend zou kunnen worden.
  • Je maakte een mooie romantische foto van een verliefd stelletje op een bankje in het park en wil die gebruiken als illustratie bij een blog. De gezichten zijn niet goed te zien maar een van beiden heeft een erg herkenbare hoed (en/of haarkleur, rolstoel, of wat dan ook). Misschien heeft een van beiden een reden waarom ze dit niet on-line publiek willen maken.
  • Op de openingsfoto staat een lenig voorovergebogen jonge vrouw. Zij is op de foto niet herkenbaar. Maar zet jij er in je blog bij waar dit precies was, bijv. met Inchecken op Facebook, dan wordt de kans dat zij wordt herkend een stuk groter. Jij wil bij haar foto een enthousiast verhaal over de voordelen van yoga of veganistische voeding plus een link naar jouw webwinkel zetten. De vrouw wordt dan door jouw publiek daarmee geassocieerd. Vervelend voor haar als ze kickboks-trainer is of in een slagerij werkt…

Conclusie

Het is vaak lastig om voor een ander te beoordelen wat wel of niet vervelend kan zijn. Dus wees heel voorzichtig met mensen herkenbaar in een blog op sociale media of website zetten. Vraag dan vooraf om toestemming, als dat enigszins kan. Helemaal als het een soort van reclame ergens voor is.

Als je niet om toestemming kan of wil vragen: maak of kies foto en film zo dat mensen niet herkenbaar zijn, en let daar ook op bij de content die je er bij zet.

Links naar gebruikte bronnen

Lenige en sportieve vrouw, onherkenbaar doordat ze voorovergebogen staat
Photo by Gesina Kunkel on Unsplash

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Deel dit Bericht

Over Christel Pillich

Christel is de webdesigner en beeldmaker bij het Social Media Duo. Als zelfstandige is zij de eigenaar van Wimpel Websites uit Malden. Zij vult het duo perfect aan met haar nuchtere kijk en haar kritische blik. Ze heeft oog voor detail en weet dit over te brengen in haar werk, dat precisie uitstraalt.

1 reactie

Laat een Reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.