Facebook shopping, zo maak je een winkel aan!

Facebook Shopping aanmaken

Om een Facebook-paginawinkel te beginnen, heb je een zakelijk account nodig die je koppelt aan je persoonlijke profiel. Heb je daar hulp bij nodig? Neem dan vooral contact met ons op.

Zodra je een businessaccount hebt aangemaakt, kun je natuurlijk kenbaar maken dat je zakelijke account bestaat. Dat doe je door berichten uit te sturen vanuit dat account. Net zoals je dat ook op je persoonlijke pagina doet. Ook kun je uitnodigingen uitsturen met het verzoek je pagina te volgen en te liken.

Facebook Shopping

Dat levert misschien al heel veel klandizie op. Nog mooier is het als je een webwinkel kunt koppelen aan je Facebookaccount. Of als je geen webwinkel hebt, een winkel te openen op dit sociale medium.

Je kunt zo’n winkelomgeving aanmaken via Facebook Shopping, mits je een zakelijke pagina hebt (naast je persoonlijke account).

LET OP: Je kunt het aanmaken van een winkel alleen op je laptop of op je pc doen. Via je mobiele telefoon lukt dat (nog) niet!

Facebook Winkel Social Media Duo

Zakelijk account Facebook

Als je al een zakelijk account hebt op Facebook, kun je op zoek gaan naar de tab Winkelen. Die vind je op de beheerpagina.

Facebook Shopping aanmaken

Betalingsmethode

Vervolgens geef je aan welke betalingsmethode je wenst te gebruiken:

1. Betalen via je eigen website
2. Betalen via Messenger, Instagram Direct of WhatsApp

Beide methodes zijn gratis.

Betalingsmethoden op Facebook

Bedrijfsaccount koppelen

Je zakelijke pagina (je bedrijfsaccount) geeft je toegang tot Handelsbeheer. Wie al eerder geadverteerd heeft kent dit al. Naast het adverteren kun je daar nu ook je voorraad beheren en statistieken bekijken.

Bedrijfsaccount instellen

Catalogus

Ook een catalogus is belangrijk. Facebook leidt je automatisch door het programma om van het een naar het ander te gaan. In de catalogus kun je artikelen toevoegen.

Catalogus maken

LET OP: we hebben het hier over tastbare producten die je verkoopt via je winkel. Verkoop je diensten of andere niet tastbare zaken, dan krijg je van Facebook bericht dat daar de winkel helaas niet voor bedoeld is.

De beoordeling

Want uiteindelijk stuur je je winkel ter beoordeling op. Je handelsaccount wordt – als je geen producten of artikelen verkoopt – wel geaccepteerd, maar uiteindelijk ontvang je een bericht dat “shopping” helaas niet bedoeld is voor services.

Afgewezen voor FB Shopping

Het handelsaccount

Het handelsaccount kun je dan nog wel inzetten om betaald te adverteren. Ook als je tastbare goederen verkoopt kan dat. Daarmee krijg je een nog breder bereik en wellicht meer klandizie.

Dus heb je wel tastbare producten dan kun je na de beoordeling en de acceptatie van je winkel je spullen te koop aanbieden. Met of zonder te adverteren.

Hulp nodig bij het aanmaken van Facebook Shopping?

Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op voor hulp bij het aanmaken van Facebook Shopping.

Of lees nog eens deze blogs na, waar ook wij te rade zijn gegaan voordat wij begonnen met het aanmaken met onze eigen Facebook winkelomgeving.

Winkelen op Social Media

dozen van webwinkels

Het is sinds de pandemie steeds populairder geworden: winkelen op social media. Eigenlijk kan dat al jaren via Instagram, Facebook, Google of Pinterest. Maar nu hebben de shopping mogelijkheden een hoge vlucht genomen. Dit is een inleiding op een serie hierover.

Zelf merkte ik het ook al. De postbodes kwamen steeds vaker langs in ons pand en ook bij ons aan de deur. De dozen stapelen zich op. Goed voor het oud papier.

Winkelen in corona tijd

Want vanwege de lockdown tijdens corona tijd is winkelen in stad, dorp of winkelcentrum niet meer zo eenvoudig. We kunnen dan ook bepaalde artikelen niet meer gewoon in een zaak kopen. Zo kwamen er vorig jaar een nieuwe printer, geluidsapparatuur, bloemen, ballonnen, fietsen en allerhande onderdelen binnen. Het zijn goede tijden voor de webwinkels en de postorderbedrijven. Ook de koeriers varen er wel bij.

Webshop bestelling

Online winkels

Menig huishouden maakt tegenwoordig dan ook graag gebruik van online winkels. Daar maken ze overuren om de spullen aan te slepen en te versturen. Een lopende band is daar geen luxe. En niet alleen de webshops profiteerden daarvan.

Social media shopping

Ook op sociale media komen de shopping instrumenten in zicht. Op Instagram zie je meer en meer advertenties verschijnen met stoelhoezen, comfortabel ondergoed of andere handige hebbedingetjes. Facebook promoot zijn marktplaats. Niet alleen voor spullen, maar ook voor vacatures. Waar Facebook shopping overigens niet voor werkt, is voor aangeboden diensten. Shopping is bedoeld voor het promoten van producten waar je een foto van kunt maken en die je te koop aanbiedt.

Winkelen op social media

Kortom, winkelen op social media is hot. En het maken van zo’n winkel is helemaal GRATIS! Nu kan ik mij zo voorstellen, dat ook jij als ondernemer graag gebruik wilt maken van de shopping mogelijkheden op social media.
Maar hoe doe je dat? Dat leggen we je in een aantal blogs stap voor stap en per netwerk uit.

Is adverteren ook een aanrader?

Is adverteren ook een aanrader? Ja, adverteren kan een manier zijn om beter zichtbaar te worden. Online adverteren kan op allerlei social media netwerken en via Google Adwords.

Google Adwords, Facebook, Twitter of LinkedIn kunnen het natuurlijke verloop van de vindbaarheid en zichtbaarheid van een social media campagne, een video en een landingspagina of blog ondersteunen, bevorderen en het bereik vergroten. Handig om te weten is, dat via advertenties op het internet doelgericht publiek benaderd kan worden, toegespitst op plaats, tijdstip, leeftijd, interesse en sekse.

Stel vragen

Vooraf bepalen op welk gebied en op welke mensen je je richt zorgt ervoor, dat je gericht kunt adverteren. Probeer dus uit te vinden welke klanten en opdrachtgevers behoefte zouden kunnen hebben aan jouw product, dienst, bedrijf of organisatie.

Simpel gezegd? Ja. Een manier om daar achter te komen is het te vragen aan klanten en opdrachtgevers. Via een enquête, een poll of rechtstreeks, zodra ze bij je in de winkel staan, je bellen of mailen. Elk contactmoment is een goed moment om die ene vraag te stellen: waarom heeft u voor mij en mijn product gekozen?

Statistieken

En ook hier geldt: meten is weten.

Stuur je nieuwsbrieven? Dan kun je precies zien, welke links het meeste worden aangeklikt. Bij A/B testen is het zelfs mogelijk te zien, waar de ontvangers van een nieuwsbrief het meeste naar kijken.

AB test nieuwsbrief

Schrijf je blogs? Dan weet je, als het goed is, welke blogs het beste aanslaan bij de lezers. Daar waar de meeste reacties op komen, daar is het meeste aandacht voor. En als je je blogs verspreidt via social media is per netwerk in de statistieken te zien welk blog het grootste succes heeft.

Heb je al eerder geadverteerd? Kijk naar de statistieken en trek je conclusies. Leer van het verleden en pas die kennis toe.

Adverteren op Facebook

Voor het bekend maken van evenementen is Facebook een probaat middel ter ondersteuning van de wervingscampagne. Met een evenement adverteren bereik je de juiste personen met bepaalde interesses in een afgebakend gebied.

Adverteren op LinkedIn of Twitter (of Instagram)

Ook op de andere sociale media is het mogelijk te adverteren. Afhankelijk van wie je wilt bereiken, kies je voor een netwerk dat bij jou, je doelgroep en de campagne past.

Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om (gratis!) evenementen te plaatsen in LinkedIn. Kijk daarvoor eens in je linkerbalk als je aan je desktop of achter je laptop zit. Op je telefoon kun je die balk vinden als je klikt op de streepjes bovenin links. Dan klapt er een menubalk open waar je ook het kopje Evenementen ziet.

Adverteren met Google Adwords

Ook Google Adwords kan hetzelfde bereiken. Bovendien kan adverteren via Google Adwords een bedrijf of product en dienst zichtbaarder maken in de zoekresultaten, omdat die advertenties boven of onder de organische zoekresultaten van de zoekmachine verschijnen.

Adverteren via Google Adwords

Google Business

Wat niet veel mensen weten is, dat je op Google Business (Google Mijn Bedrijf) gratis kunt posten. Die berichten zijn zichtbaar voor degenen de op jouw bedrijfsnaam Googlen. Ze staan rechts naast de zoekbalk onder het Google Maps kaartje en onder je recensies. Die posts zijn in feite gratis promotie van je bedrijf en helpen de zoekmachine ook beter in te schatten waar jouw organisatie voor staat. Je ververst de berichtjes in principe elke week. Je krijgt daarover, als het goed is, bericht van in je mailbox dat je weer in actie moet komen.

Interessant en wil je meer weten?

Neem dan contact op met het Social Media Duo. Vraag om instructie, een workshop of hulp. Of besteed het harde werk aan ons uit. Laat ons doen waar wij goed in zijn, dan kun jij weer bezig gaan met waar jij in gespecialiseerd bent!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Weten wie op welk netwerk zit?

Wil je weten wie op welk netwerk zit? Elk social media netwerk is anders. Daarom is het ook in de keuze voor ondersteuning via sociale media handig keuzes te maken.

Al eens nagedacht over waar jouw klanten, doelgroepen en mogelijk geïnteresseerden vooral gebruik van maken? Waar zouden ze op zoek gaan naar jou, jouw organisatie, bedrijf, product of dienst? Als je dat weet, is het ook gemakkelijker om ze te vinden.

Kiezen

Dat geldt voor de locatie van je bedrijf of je winkel. Of voor de plek waar je wilt adverteren. Maar zeker ook voor welk soort social media netwerk je moet kiezen om de juiste personen te bereiken met jouw boodschap, bericht of welk andere soort media uiting dan ook.

Wie op welk netwerk

Wie op welk netwerk?

Het is, gelukkig, algemeen bekend wat de verschillen zijn tussen diverse social media platformen. Kijk maar wie op welk netwerk zit:
1. Facebook voor het creëren van een behoorlijke aanhang van fans
2. Snapchat om jongeren te bereiken
3. Twitter voor snelle en korte berichten
4. LinkedIn om de professionele, zakelijke markt aan te boren, vacatures uit te zetten
5. Pinterest om de vrouwelijke doelgroep te bereiken
6. Instagram om met foto’s, GIF-jes en video (kortom beeldmateriaal) mensen te bereiken
7. TikTok is voor kinderen

Meest populaire social media

En zo kunnen we een hele lange lijst maken van mogelijkheden en middelen, waarmee je jezelf, je bedrijf, product of dienst in het voetlicht kunt zetten.

Hoe?

Ons advies is: kies het middel waarmee je het beste je doel kunt bereiken en datgene wat het beste bij je past. Keuze gemaakt? Hoe ga je er vervolgens mee om?

Ja, dat is nu een vraag waar veel van onze opdrachtgevers mee zitten. “We moeten wat met…”, horen wij ze vaak zeggen. Maar wat, dat weten ze niet. Creatieve oplossingen, zoals het maken van foto’s of video’s of het schrijven van berichten, ja, dat weten ze wel. Maar hoe ze die moeten produceren, is weer een ander verhaal.

In een eerder blog beschreven we al hoe je beeldmateriaal kunt vinden. Dat kan al een grote hulp zijn bij het inzetten van social media.

Tips

Hier nog een paar wetenswaardigheden en tips die kunnen helpen bij het bedenken van die creatieve oplossingen en de uitvoering daarvan. Jeroen IJzendoorn van het bureau Factor Tachtig signaleert namelijk het volgende wat zou kunnen helpen:

  1. Datgene wat mensen vooral interesseert zijn niet zozeer de feiten, maar wel het verhaal, de beleving, de emotie en het gevoel.
  2. Via Facebook-, Twitter- en LinkedIn kun je advertenties gericht versturen. Je geeft daar aan voor welke seksen, leeftijdsgroepen, mensen met bepaalde interesses en in welke regio de advertenties bedoeld zijn. Je biedt op die manier je boodschap doelgericht aan en bereikt daarmee de mensen die behoefte hebben aan jouw aanbod. Zodat je niet doelloos aan het zenden bent.
  3. Denk goed na over het gebruik van data. Dat zorgt voor aanbod gericht op het individu, zodat een boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon aankomt.
  4. “Snackable” content. Het woord zegt het al, mensen smullen van interessante, verrassende verhalen.  Niet alleen de ervaring meebeleven is belangrijk, maar vergeet niet dat ook het productieproces interessant is voor buitenstaanders.
  5. Bedenk, dat het hele team binnen een bedrijf kan doorslaggevend zijn in het nemen van een besluit welk product, dienst of welke aanbieder de opdracht krijgt. Niet alleen de beslisser.
  6. Een salesafdeling kan de beste ambassadeur van het bedrijf zijn, omdat de medewerkers van deze afdeling de klanten en de prospects (potentiële klanten) kennen.
  7. “Nurture, workflows, data-analyse, inzichten, smart lists en nog veel meer mogelijkheden die je een stap vooruit brengen”, zo somt IJzendoorn uiteindelijk op. Waarom? Omdat meten, weten is.

Interessant en wil je meer weten?

Neem dan contact op met het Social Media Duo. Vraag om instructie, een workshop of hulp. Of besteed het harde werk aan ons uit. Laat ons doen waar wij goed in zijn, dan kun jij weer bezig gaan met waar jij in gespecialiseerd bent!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Welke middelen zijn er voor de planning?

Fokke en Sukke Secretaressedag

Een planning is onmisbaar in het werk, maar ook in de profilering voor bedrijf, organisatie, product of dienst. Ook wel branding genoemd. Er zijn een paar handige middelen voor de planning voor de inzet van sociale media middelen die wij hier kort toelichten.

Want naast al het werk – dat ook moet gebeuren – is het belangrijk consequent naar buiten te treden met een diversiteit aan berichten.

De issuekalender kun je eventueel bestellen via de link. Of klik op bovenstaand plaatje. Dan kom je op de bestelpagina van de Issuemakers.

Issuekalender

“Welke middelen zijn er voor de planning?” verder lezen

Wat is een online marketingmix?

online marketingmixEen online marketingmix gebruik je om zo goed mogelijk je klanten, opdrachtgevers en doelgroep te bereiken. Na een vooronderzoek of gewoon aan de hand van ervaring kom je te weten wie die mensen zijn en waar zij het beste te bereiken zijn.

Er zijn diverse online middelen, waarmee je je kunt profileren. Denk aan sociale media, zoals Facebook, LinkedIn of Twitter. Of adverteren op internet via Google Adwords of via diezelfde sociale media. Wij willen laten zien welke mogelijkheden er allemaal zijn.

Online marketingmix

Staafgrafiek Social Media
https://www.frankwatching.com/archive/2017/12/30/frankwatching-jaaroverzicht-2017/

Marketeers praten over een “online marketingmix” als ze het hebben over de middelen die zij willen inzetten om zo efficiënt mogelijk klanten te bereiken. De keuze in online middelen is namelijk enorm. Gelukkig is het over het algemeen wel bekend welke middelen gebruikt worden door bepaalde groepen mensen. Hierover meer in een volgend blog. “Wat is een online marketingmix?” verder lezen

Pitch? Wat is dat?

Pitch

Een pitch is onontbeerlijk voor een ondernemer. Maar ook voor ieder ander die, bijvoorbeeld, de samenvatting op LinkedIn wil invullen, is een goede samenvatting van je eigen vaardigheden en talenten van belang.

Ook online presentatie kan niet zonder dat je jezelf duidelijk voorstelt. Zorg ervoor, dat je je onderscheidt van je concurrenten of concullega’s.

Wat is een pitch?

Voor degenen die het nog niet weten en zich afvragen wat pitchen eigenlijk is een korte uitleg. Een pitch is een boodschap van niet meer dan een minuut. Het is de bedoeling, dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen, dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd raakt.

In een persoonlijke presentatie geef je kort antwoord op een aantal vragen:

  1. Wie ben je?
  2. Wat doe je?
  3. Welk probleem kun jij oplossen?

En hoe kort is kort?

Een bekend voorbeeld is de “elevator pitch”; je stapt in de lift met iemand die je altijd al hebt willen spreken, voor wie je graag wilt werken of van wie je graag een opdracht ontvangt. Tijdens het “ritje” in de lift stel je jezelf voor, vertel je wat je doet en vertel je wat je kunt. En dan het liefst op zo’n manier, dat de ander geïnteresseerd raakt en meer over je wilt weten.Elevator Pitch

Een dergelijke korte introductie kun je ook in je samenvatting op LinkedIn kwijt of op de voorstelpagina van je website. Kort, krachtig, pakkend en precies de kern van de zaak omvattend, omdat je in dat stukje tekst de drie bovenstaande vragen beantwoordt.

Het mooie aan social media en het internet is bovendien, dat je niet alleen in woorden, maar ook in beelden kunt pitchen. Denk aan video, foto’s, presentaties en andere creatieve, beeldende mogelijkheden. Als je daarover meer wilt weten, lees dan het eerstvolgende blog:

Presentatie opstellen

Zodra je begint met het opzetten van een pitch let je op de volgende punten:

  • Schrijven is schrappen

Dat geldt overigens voor alle teksten die je ooit de wereld in wilt sturen. Begin met het schrijven over alles wat je wilt vertellen. Daarna schrap je alle overbodige woorden. Denk aan bijvoeglijke naamwoorden (“goede”, “fantastische”, “perfecte”), woordjes als “om”, “namelijk” of “door”. Maak de zinnen actief, vermijd “zou kunnen”, wees direct.

Geef alleen relevante informatie en kijk de tekst een aantal keren na. Laat hem ook lezen aan anderen.

  • Lees de tekst hardop voor

Leer de tekst niet uit het hoofd. Maak er geen opdreun lesje van. Let bij het hardop voorlezen op de intonatie, de overtuiging die je erin wilt leggen, je lichaamstaal en de volume van je stem. Onthou het gevoel en de boodschap die je wilt overbrengen.

Wees overtuigd van je eigen verhaal en zorg, dat de boodschap helder overkomt bij anderen. Vraag anderen tijdens of na het oefenen in hun bijzijn naar hun eerlijke mening.

  • Stem de korte speech af op degene die je wilt overtuigen, niet op jezelf!

Het is van belang, dat je bij het voorbereiden van je elevator pitch goed nadenkt over de inhoud. Wat is er nodig om de ander ervan te overtuigen, dat jij de oplossing kunt bieden voor een eventueel probleem of dat je het juiste product hebt die de ander nodig heeft?

  • Passie en enthousiasme

Als je enthousiast bent over jezelf, je product of dienst, komt dat als vanzelf naar boven, zodra je erover spreekt en als je erover schrijft. Passie is een modewoord, maar dat is wel wat mensen aanspreekt. Laat je energie, motivatie en enthousiasme doorschemeren in je presentatie!

  • Eindig met een vraag

Sluit je introductie af met een vraag, zodat er een uitgelezen moment ontstaat voor de ander om direct in te haken op het verhaal. Na je voorstelronde kun je dieper ingaan op de informatie die je verstrekt hebt. Dat geldt zowel voor de geschreven als voor de gesproken presentatie. Eindigend met een prikkelende vraag die nieuwsgierigheid opwekt, zorg je ervoor dat de ander – de luisteraar of de lezer – meer wil weten en doorvraagt of contact met je opneemt.

Lees ook eens het blog over LinkedIn en social selling.

Hulp nodig bij het schrijven van je pitch? Neem contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Een baseball pitch is geen elevator pitch… 😉 Maar heeft wel een soortgelijk effect.

Werk via social media? Kan dat?

Werk via social media vinden. Ja, dat kan.werk via Social Media

Vooral LinkedIn is heel geschikt voor het vinden van een baan of – wat veel ondernemers nog niet beseffen – voor het zoeken naar opdrachten. Niet voor niets voorziet LinkedIn in regelmatige berichten over vacatures. Bovendien kun je jezelf en je bedrijf prima profileren op dit netwerk.

Hoe profileer ik mij op sociale media?

Plaats eens een keer een video, waarin je jezelf presenteert. Een korte pitch van een minuut waarin je vertelt welke problemen jij kunt oplossen en waar jij goed in bent. Geef aan waar jouw ervaring en expertise ligt. Plaats die video op verschillende kanalen, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. Vergeet niet mensen te bedanken die de video liken. Dit zorgt ervoor, dat de video opnieuw onder de aandacht komt van een schare mensen die de video nog niet gezien hebben. Zorg, dat die video actueel blijft, totdat je je doel hebt bereikt.

Curriculum vitae

Of maak een website met daarop je curriculum vitae. Het liefst creatief uitgebeeld. Met plaatjes, foto’s, presentaties of een filmpje.

curriculum vitae

Oh, en vergeet niet je hobby’s en vrijwilligerswerk te vermelden. LinkedIn is natuurlijk als vanzelf al een curriculum vitae. LinkedIn levert echter zoveel meer op, als je weet wat je er allemaal mee kunt.

Volgen

Volg de bedrijven op LinkedIn waar je graag zou willen werken en meng je in de discussies, reageer op de berichten, laat daar zien waar je goed in bent. Maak contact met je eventueel toekomstige collega’s. Want zij zijn de eersten die weten of er een vacature is binnen een bedrijf. En ondernemers kunnen een bedrijfspagina maken. Niet alleen op LinkedIn, maar ook op Facebook of Instagram.

Instagram website Ikea

Presentatie

En wat voor LinkedIn geldt, geldt ook voor de andere sociale media. Laat jezelf, je producten, je expertise en je kennis zien. In fotomateriaal, antwoorden op vragen, filmpjes en presentaties. Denk daarbij aan Slideshare, Prezi of aan Powerpoint.

Werk via social media

Zoek eens op Twitter naar #vacature of naar #functie. Hetzelfde kun je doen op Facebook, maar of dat veel oplevert, weet ik niet. Beter is het misschien om op Facebook te laten weten aan je “vrienden”, dat je toe bent aan een nieuwe uitdaging of dat je op zoek bent naar een opdracht. In alle gevallen geldt: laat weten wat je kunt, wat je zoekt en waar je goed in bent. Probeer ook met anderen mee te denken als ze ergens vragen over hebben , waar jij toevallig veel over weet. Ook zo kun je je expertise laten zien.

Online

Groepen

Sluit je aan bij groepen. Dat zowel op LinkedIn, als op Facebook. Maar aansluiten alleen is niet genoeg. Doe mee aan de discussies, praat mee, help anderen en houd je ogen open. Neem elke dag even de tijd om dat te doen en post zelf ook je vragen, opmerkingen en ervaringen.

Contact

Ja, werk via social media. Klinkt dit allemaal te simpel of juist te moeilijk? Neem eens contact met ons op. Wij kunnen je op weg helpen in het oerwoud van mogelijkheden die de sociale media bieden. Want soms is simpel al een uitdaging en blijkt moeilijk juist heel gemakkelijk te zijn. Mail ons en informeer naar de mogelijkheden of gebruik het contactformulier op deze website.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Opdrachten vinden

Opdrachten via sociale media krijgen? Kan dat?

Ja, dat kan. Gek genoeg gebeurt dat vooral die mensen die actief zijn op sociale media. Dat wil zeggen, die mensen die niet alleen maar “aanwezig” zijn met een account en een profiel, maar die ook posten, reageren en inspelen op de actualiteit.Solliciteren

Hoe?

Ben je op zoek naar een opdracht? Laat dat dan weten.

Ben je op zoek naar werk? Geef dat dan aan en solliciteer of bied je diensten aan.

Waar?

De ideale plek voor het vinden van opdrachten is LinkedIn. Maar ook op Twitter kun je opdrachten vinden via de zoekfunctie. En als je echte vrienden op Facebook hebt, kun je ook daar werk vinden.

Pro-actief

Achterover leunen is nooit een goed idee. Wees “pro-actief”, zoals dat heet. Leg je oor te luister op de social media platformen. Je wilt niet weten hoeveel mensen daar wanhopig zoeken naar jou, naar jouw product en naar jouw diensten, kennis en vaardigheden.

BouwvakkerBen je bouwvakker? Wees dan alert op mensen die aankondigen, dat ze willen verbouwen.

Heb je een verhuisbedrijf? Let dan vooral op die juichende berichten van mensen die net een huis hebben gekocht of nog beter, volg de mensen die roepen, dat ze op zoek zijn naar een nieuwe stek. Hoe vroeger je contact met ze kunt leggen door mee te leven in hun zoektocht en met de vondst van dat ideale dak boven hun hoofd, hoe beter je op het netvlies blijft van die mensen die jou in de toekomst hard nodig hebben.

Mensen geven signalen af op het moment, dat ze iets nodig hebben. Vaak al ver voordat ze het echt nodig hebben. Houd die contacten warm.

Leads

Ook indirect leveren warme contacten goede leads op voor interessante opdrachten en nieuwe klanten. Zelf krijg ik regelmatig tips van anderen. Zij denken aan mij, zodra iemand op zoek is naar mijn diensten. En ik ben ze altijd heel dankbaar. Dat laat ik weten op sociale media. Ik ben extra alert voor deze mensen, want ook ik spot wel eens opdrachten voor anderen.

Posten en delen

Opdrachten vinden met succesEn hoe komt het dat ik weet waar een ander op zoek is? Zij posten en delen hun kennis op sociale media. Laten weten waar zij goed in zijn. Soms vragen ze zelfs om opdrachten. Of ze laten zien wat ze hebben gedaan, zodat de buitenwereld een idee krijgt waar zij goed in zijn.

En ik? Ik volg natuurlijk het goede voorbeeld. Maar genoeg over mij.

Sleutel tot succes

Het sleutel tot succes is een goed netwerk, contact houden met anderen, interesse tonen, alert zijn op andermans wensen. Goh, het lijkt het echte leven wel.

Gunfactor

Is het echt zo simpel? Ja. Uiteindelijk heeft het allemaal te maken met de zogeheten gunfactor. Dat klinkt misschien vaag en zweverig, maar zo werkt het wel.

Opdrachten via sociale media

Nieuwsgierig naar meer? Social Media Duo helpt je graag op weg naar het vinden van opdrachten via sociale media, zoals Twitter, Facebook of LinkedIn.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Hou onze website in het oog voor meer informatie. Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Klanten vinden?

Klanten? Hoe kom ik eraan? Het is een veelgestelde vraag. Ons antwoord: “Klanten vind je, dankzij de combinatie van offline en online.”

Het mooiste is het, als beiden met elkaar gaan samenwerken en elkaar versterken. De mensen die je ontmoet kijken op je website, vinden de dingen die ze nodig hebben en bestellen het of vragen het aan.

ContactContact

Ook werkt het andersom: je ontmoet mensen die je alleen kent via sociale media of die je een keer eerder ooit ontmoet hebt en met wie je bijvoorbeeld contact hebt via Facebook of LinkedIn. Zij zijn vaak al over je op de hoogte, dankzij de berichten die je uitstuurt en de reacties die je geeft op sociale media.

Via advertenties

Andere manieren om aan klanten te komen is door betaalde promotie via Facebook, Twitter of LinkedIn. Daar kun je voor een luttel bedrag je berichten omzetten in advertenties en een groot publiek bereiken. Je kunt de leeftijdsgroep, de regio en de interesses van de ontvangers aanvinken en op die manier doelgericht adverteren.

Ook kun je overgaan tot Google Adwords, advertenties op het internet die verspreid worden via de zoekmachine, via websites en via Gmail.

Ouderwets adverteren is natuurlijk ook een optie.

vragenKlanten via Sociale Media

Je kunt bovendien actief zelf zoeken naar opdrachten of klandizie. Kijk op de sociale media wie jouw dienst of product nodig heeft. Het zal je verbazen hoe vaak mensen daarover “praten” op sociale media en vragen stellen. Verder kun je wellicht goed zelf inschatten wie jouw diensten of producten kan gebruiken en op zoek gaan naar die “persoon” of dat bedrijf waar je je waar kunt aanbieden.

Meer weten?

Dit blog heeft in vogelvlucht een tipje van de sluier opgelicht als antwoord op de vraag: hoe vind ik klanten? Wil je meer weten over de mogelijkheden om prospects te vinden via sociale media, neem dan eens contact op met ons.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

klanten aantrekken