Weten wie op welk netwerk zit?

Wil je weten wie op welk netwerk zit? Elk social media netwerk is anders. Daarom is het ook in de keuze voor ondersteuning via sociale media handig keuzes te maken.

Al eens nagedacht over waar jouw klanten, doelgroepen en mogelijk geïnteresseerden vooral gebruik van maken? Waar zouden ze op zoek gaan naar jou, jouw organisatie, bedrijf, product of dienst? Als je dat weet, is het ook gemakkelijker om ze te vinden.

Kiezen

Dat geldt voor de locatie van je bedrijf of je winkel. Of voor de plek waar je wilt adverteren. Maar zeker ook voor welk soort social media netwerk je moet kiezen om de juiste personen te bereiken met jouw boodschap, bericht of welk andere soort media uiting dan ook.

Wie op welk netwerk

Wie op welk netwerk?

Het is, gelukkig, algemeen bekend wat de verschillen zijn tussen diverse social media platformen. Kijk maar wie op welk netwerk zit:
1. Facebook voor het creëren van een behoorlijke aanhang van fans
2. Snapchat om jongeren te bereiken
3. Twitter voor snelle en korte berichten
4. LinkedIn om de professionele, zakelijke markt aan te boren, vacatures uit te zetten
5. Pinterest om de vrouwelijke doelgroep te bereiken
6. Instagram om met foto’s, GIF-jes en video (kortom beeldmateriaal) mensen te bereiken
7. Googleplus om bij Google in beeld te komen

social media rangorde

En zo kunnen we een hele lange lijst maken van mogelijkheden en middelen, waarmee je jezelf, je bedrijf, product of dienst in het voetlicht kunt zetten.

Hoe?

Ons advies is: kies het middel waarmee je het beste je doel kunt bereiken en datgene wat het beste bij je past. Keuze gemaakt? Hoe ga je er vervolgens mee om?

Ja, dat is nu een vraag waar veel van onze opdrachtgevers mee zitten. “We moeten wat met…”, horen wij ze vaak zeggen. Maar wat, dat weten ze niet. Creatieve oplossingen, zoals het maken van foto’s of video’s of het schrijven van berichten, ja, dat weten ze wel. Maar hoe ze die moeten produceren, is weer een ander verhaal.

In een eerder blog beschreven we al hoe je beeldmateriaal kunt vinden. Dat kan al een grote hulp zijn bij het inzetten van social media.

Tips

Hier nog een paar wetenswaardigheden en tips die kunnen helpen bij het bedenken van die creatieve oplossingen en de uitvoering daarvan. Jeroen IJzendoorn van het bureau Factor Tachtig signaleert namelijk het volgende wat zou kunnen helpen:

  1. Datgene wat mensen vooral interesseert zijn niet zozeer de feiten, maar wel het verhaal, de beleving, de emotie en het gevoel.
  2. Via Facebook-, Twitter- en LinkedIn kun je advertenties gericht versturen. Je geeft daar aan voor welke seksen, leeftijdsgroepen, mensen met bepaalde interesses en in welke regio de advertenties bedoeld zijn. Je biedt op die manier je boodschap doelgericht aan en bereikt daarmee de mensen die behoefte hebben aan jouw aanbod. Zodat je niet doelloos aan het zenden bent.
  3. Denk goed na over het gebruik van data. Dat zorgt voor aanbod gericht op het individu, zodat een boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon aankomt.
  4. “Snackable” content. Het woord zegt het al, mensen smullen van interessante, verrassende verhalen.  Niet alleen de ervaring meebeleven is belangrijk, maar vergeet niet dat ook het productieproces interessant is voor buitenstaanders.
  5. Bedenk, dat het hele team binnen een bedrijf kan doorslaggevend zijn in het nemen van een besluit welk product, dienst of welke aanbieder de opdracht krijgt. Niet alleen de beslisser.
  6. Een salesafdeling kan de beste ambassadeur van het bedrijf zijn, omdat de medewerkers van deze afdeling de klanten en de prospects (potentiële klanten) kennen.
  7. “Nurture, workflows, data-analyse, inzichten, smart lists en nog veel meer mogelijkheden die je een stap vooruit brengen”, zo somt IJzendoorn uiteindelijk op. Waarom? Omdat meten, weten is.

Interessant en wil je meer weten?

Neem dan contact op met het Social Media Duo. Vraag om instructie, een workshop of hulp. Of besteed het harde werk aan ons uit. Laat ons doen waar wij goed in zijn, dan kun jij weer bezig gaan met waar jij in gespecialiseerd bent!