Wat is een online marketingmix? (update 2021)

Maureen Bol/ februari 20, 2017/ Marketing/ 0 reacties

online marketingmix

Een online marketingmix gebruik je om zo goed mogelijk je klanten, opdrachtgevers en doelgroep te bereiken. Na een vooronderzoek of gewoon aan de hand van ervaring kom je te weten wie die mensen zijn en waar zij het beste te bereiken zijn.

Er zijn diverse online middelen, waarmee je je kunt profileren. Denk aan sociale media, zoals Facebook, LinkedIn of Twitter. Of adverteren op internet via Google Adwords of via diezelfde sociale media. Wij willen laten zien welke mogelijkheden er allemaal zijn.

Online marketingmix

Marketeers praten over een “online marketingmix” als ze het hebben over de middelen die zij willen inzetten om zo efficiënt mogelijk klanten te bereiken. De keuze in online middelen is namelijk enorm. Gelukkig is het over het algemeen wel bekend welke middelen gebruikt worden door bepaalde groepen mensen. Hierover meer in een volgend blog.Het plan waarmee je die online mediamix kunt inzetten, heet een social media-strategie. Andere manieren om de inzet van je middelen op het internet enigszins te kunnen reguleren en te plannen zijn de contentkalender en de editorial calendar. Waarover meer in latere blogs.

Begin met vragen

Dit alles ten spijt blijft de centrale vraag: Wat wil je bereiken? En: welke oplossingen biedt jij of jouw product of dienst een ander? En dat wordt vaak vergeten. Jammer, want daar draait het allemaal om.

Onze opdrachtgevers komen vaak met het verzoek om bijvoorbeeld een folder of een website te maken. Als je informeert naar waarom ze een folder of een website denken nodig te hebben, blijft het antwoord vaak uit. Want iedereen heeft toch wel dergelijke middelen om klanten te informeren? Vaak denken mensen er niet verder over na. En hoe jammer is het dan, als een folder huis aan huis wordt bezorgd en vervolgens in de papierbak belandt? Of een website eenvoudigweg niet gevonden wordt, om welke reden dan ook?

Uitdagingen aangaan

Er zijn behoorlijk wat uitdagingen die je moet aangaan om te kunnen bereiken wat je wilt. Iets waar Dorthe Bussink op ingaat in haar blog op Frankwatching.com over de 5 social media challenges die zij signaleert:

  1. Hoe maak je op aansprekende wijze contact met het publiek?
  2. Wat zorgt ervoor dat je organische bereik via de zoekmachines niet vermindert?
  3. Op welke manier kun je een balans tussen de hoeveelheid aan berichten en de kwaliteit ervan behouden?
  4. Wat moet je doen om zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken?
  5. En hoe krijg je anderen zover, dat ze je berichten gaan delen?
Wees uniek

Denk na!

Nadenken over de inzet van middelen en over het waarom loont. Nadenken over wat het oplevert, hoelang je door moet gaan met bijvoorbeeld een advertentie- of Facebookcampagne of over welk probaat middel in het verleden ooit veel succes heeft gehad loont. Hoe vaak hebben wij al niet gezien, dat een campagne wordt afgebroken nog voordat hij de kans heeft gehad zich te bewijzen.

Kies!

Zodra duidelijk is, welk doel kan bereikt moet worden en hoeveel tijd nodig is om er succes mee te hebben, is het tijd om te kiezen uit een breed aanbod van mogelijke middelen. De keuze bepaalt hoe de online marketingmix eruit komt te zien. Dus kies bijvoorbeeld uit het volgende:

  1. Een website maken of verbeteren / aanpassen
  2. Marketingtraject uitstippelen
  3. Bloggen
  4. Nieuwsbrieven versturen
  5. Twitteren en/of Facebooken
  6. Adverteren
  7. Folder, brochure of magazine
  8. Mobiele marketing
  9. Videomarketing via YouTube, traditionele media of social media
  10. Linkbuilding
  11. Plaats eens een enquête of een poll
  12. Vlog
  13. Interview met een klant of met een medewerker
  14. Maak een podcast

Dit is een voorbeeld van onderdelen die deel uit zouden kunnen maken van een mogelijke marketingmix . Maak een weloverwogen keuze en denk daarbij goed na wat je met een bepaald middel wilt bereiken. En of dat middel ook geëigend is om dat doel te bereiken. Bedenk daarbij ook dat de middelen elkaar onderling kunnen versterken.

Online mediamix

Contact

Interessant en wil je meer weten? Neem dan contact op met het Social Media Duo. Vraag om instructie, een workshop of hulp. Of besteed het harde werk aan ons uit. Laat ons doen waar wij goed in zijn, dan kun jij weer bezig gaan met waar jij in gespecialiseerd bent!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.