Wat moet ik schrijven?

Schrijven

“Wat moet ik schrijven? Ik heb toch niets te melden”, zo vragen veel mensen zich af. En dat weerhoudt ze er vervolgens van om actief te worden op het internet. Herkenbaar?

Maar tegenwoordig hoeft het niet meer moeilijk te zijn. Want het grote voordeel van internet en Google is, dat je alles kunt opzoeken en overal informatie over kunt krijgen. En als je al die informatie in je eigen woorden op papier zet, dan heb je al inhoud voor een blog.

Schrijf  over…

Wat veel mensen bijvoorbeeld vergeten is dat wat onbelangrijk voor jezelf is voor een ander juist heel interessant kan zijn. Wat jij in het dagelijkse leven doet, dat doet een ander niet. Dus, vertel erover. Vertel wat je doet. Vertel hoe je het doet. En beantwoord vooral de vragen die een ander daarover kan stellen. Met andere woorden: verdiep je in je mogelijke lezer. Of vraag gerust eens op sociale media de mening van een ander, zodat je weet wat die ander belangrijk vindt.

Wat moet ik schrijven

Wat moet ik schrijven. Schrijf eens over het productieprocesBedrijven vergeten vaak, dat hun productieproces wel eens heel interessant kan zijn voor hun klanten. Onderwerpen waarover zij kunnen schrijven zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe maak ik / maken wij…
  • Voor wie maak ik / maken wij…
  • Hoe vinden de medewerkers het om voor dit bedrijf te werken?
  • Wie werken er in het bedrijf?
  • Hoe is het bedrijf ontstaan? En hoe lang bestaat het al?
  • Waarom maken wij …
  • Om welke reden doen wij aan …
  • Dit produceren wij…
  • Wat onderscheidt ons van andere bedrijven…

Storytelling

Dat zijn dus allemaal vragen die beantwoord kunnen worden in een artikeltje, een stukje, een blogje of in een berichtje op de sociale media. Storytelling – het vertellen van een verhaal – is niet voor niets hot in marketingland. Ook wel eens gehoord over “corporate story”? Dat is dan weer simpelweg het verhaal van het bedrijf. Daarin vertel je over de ontstaansgeschiedenis of over waarom het bedrijf bijzonder is en waarin het zich onderscheidt van andere bedrijven.

Hopelijk beantwoordt het bovenstaande je vraag: wat moet ik schrijven? Mocht je nog vragen hebben neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Online Communicatie? Wat is dat?

Online CommunicatieOnline communicatie? Wat is dat? Veel van onze klanten vragen zich dat af. Kort gezegd vindt online communicatie op het internet plaats. Het is een breed begrip waar diverse communicatiesoorten en -middelen onder vallen.

Online communities

Een website is hier een voorbeeld van, maar ook online communities (denk aan sociale media) waarin leden met elkaar in gesprek gaan, discussies voeren of reageren op andermans berichten. Die online platformen kunnen fora zijn, maar ook netwerken, zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn.

Voorbeelden van Online Communicatie

Om nog meer voorbeelden te noemen van wat ook onder de term online communicatie valt:

  • e-mail nieuwsbrieven
  • e-mails
  • chat
  • sms / WhatsApp
  • SnapChat
  • Pinterest
  • Instagram
  • Tumblr

Interactie

Kenmerkend voor internet communicatie is het gesprek tussen jou en/of je team en de gebruiker/bezoeker: de interactie, of wel de communicatie over en weer. Online communicatie kun je goed combineren met traditionele (face-to-face) communicatie.

IRL

 

Want In Real Life (IRL) ontmoet je je potentiële klanten en vindt je de contacten die je nodig hebt: de toeleveranciers, de partners met wie je kunt samenwerken en je dienstverleners. Ook spreek je in het “echte” leven af met je contacten om de connecties warm te houden en om op de hoogte te blijven van elkaar. Via de sociale netwerken op het world wide web onderhoud je die contacten ook en soms kom je daar via via de mensen tegen die je nodig hebt na een oproep of gewoon, geheel toevallig.

Relatiemanagement: de klant centraal

RelatiemanagementDus: het doel van online communicatie is het aangaan of onderhouden van een goede en langdurige relatie met de (potentiële) klant (customer relationship management), de toeleverancier of de ambassadeur van je bedrijf (je fans). Stel de consument / professional dan ook altijd centraal in plaats van jouw eigen diensten of onderliggende motivaties (snelle verkoop/omzet). Want een relatie bouw je, net als in het echte leven, op basis van vertrouwen en wederzijds respect. Zo ook een zakelijke relatie.

Hoe schrijf ik een blog?

Bloggen in dagboekvormHoe schrijf ik een blog? Een vraag die wij als Social Media Duo vaak te horen krijgen.

Wellicht is het goed te weten, dat bloggen van oorsprong in dagboekvorm gebeurde. Mensen schreven over hun ervaringen en deelden die met anderen. Dat is eigenlijk de wezenlijke betekenis van bloggen. Het gemakkelijkste is het dan ook te bloggen vanuit het eigen gevoel en vanuit de eigen passie.

Informatie

Later zijn bloggers zich meer en meer gaan richten op het leveren van interessante informatie over bijvoorbeeld mode, sociale media, nieuws of boekbesprekingen. Toen dat aansloeg, kwam iemand op het lumineuze idee dat je door te bloggen ook jezelf en je producten kunt verkopen. En dat is ook zo.

Dus:

  • Schrijf vanuit je eigen hart en je eigen gevoel.
  • Informeer mensen over interessante zaken waar jij veel over weet.
  • Je kunt schrijven over datgene wat je wilt verkopen.
  • Haal je inspiratie uit andere blogs en combineer die informatie in 1 blog.
  • Gebruik je eigen woorden.
  • Je kunt het hebben over jouw visie op wat jou bezighoudt in jouw vakgebied.

Blog

Denk niet, dat je bij het bloggen koste wat kost moet schrijven. Je kunt ook foto’s plaatsen. Of een video, waarin je in beelden vertelt over wat je wilt laten weten aan de wereld. Een blog met tekst op een website bestaat uit minstens 250 tot 300 woorden. Zo is het bericht het beste vindbaar.

Twitter

Twitter als mini blogBlog je op Twitter dan doe je dat (over het algemeen) in 140 tekens. Ja, twitteren valt ook onder het kopje bloggen. Een tweet is namelijk een mini blog. Stel je nou eens voor, dat je geen inspiratie hebt en je hebt geen idee waar je over moet schrijven. Een paar tweets achter elkaar over een en hetzelfde onderwerp kan al content betekenen voor je blog. Of een paar Facebookberichtjes bij elkaar.

Alternatieve manieren van bloggen

Voor wie er tegenop zag om “de pen op te pakken” en te beginnen met schrijven, hebben we hierboven een aantal alternatieve methodes genoemd die het bloggen wellicht gemakkelijker maken. Zoek de manier die het beste bij je past. Probeer ze allemaal een keer uit. Afwisseling in de manier waarop je je uit maakt je berichtgeving verrassend en prikkelt de nieuwsgierigheid van mensen. Dus maak gebruik van bovenstaande tips en leef je uit!

Wil je leren hoe je zelf kunt bloggen?

Meld je dan aan voor de workshop Zakelijk Bloggen. Daarin ook aandacht voor storytelling, SEO, het verzamelen van beeldmateriaal, de formaten van foto’s voor social media, auteursrecht en nog veel meer.