Klanten vinden?

Klanten? Hoe kom ik eraan? Het is een veelgestelde vraag. Ons antwoord: “Klanten vind je, dankzij de combinatie van offline en online.”

Het mooiste is het, als beiden met elkaar gaan samenwerken en elkaar versterken. De mensen die je ontmoet kijken op je website, vinden de dingen die ze nodig hebben en bestellen het of vragen het aan.

ContactContact

Ook werkt het andersom: je ontmoet mensen die je alleen kent via sociale media of die je een keer eerder ooit ontmoet hebt en met wie je bijvoorbeeld contact hebt via Facebook of LinkedIn. Zij zijn vaak al over je op de hoogte, dankzij de berichten die je uitstuurt en de reacties die je geeft op sociale media.

Via advertenties

Andere manieren om aan klanten te komen is door betaalde promotie via Facebook, Twitter of LinkedIn. Daar kun je voor een luttel bedrag je berichten omzetten in advertenties en een groot publiek bereiken. Je kunt de leeftijdsgroep, de regio en de interesses van de ontvangers aanvinken en op die manier doelgericht adverteren.

Ook kun je overgaan tot Google Adwords, advertenties op het internet die verspreid worden via de zoekmachine, via websites en via Gmail.

Ouderwets adverteren is natuurlijk ook een optie.

vragenKlanten via Sociale Media

Je kunt bovendien actief zelf zoeken naar opdrachten of klandizie. Kijk op de sociale media wie jouw dienst of product nodig heeft. Het zal je verbazen hoe vaak mensen daarover “praten” op sociale media en vragen stellen. Verder kun je wellicht goed zelf inschatten wie jouw diensten of producten kan gebruiken en op zoek gaan naar die “persoon” of dat bedrijf waar je je waar kunt aanbieden.

Meer weten?

Dit blog heeft in vogelvlucht een tipje van de sluier opgelicht als antwoord op de vraag: hoe vind ik klanten? Wil je meer weten over de mogelijkheden om prospects te vinden via sociale media, neem dan eens contact op met ons.

klanten aantrekken

Het is niet wat je zegt…

…maar hoe je het zegt. Welke indruk laten jouw woorden achter?

De inhoud van je verhaal staat natuurlijk voorop. Maar de woorden die je kiest bepalen wel de toon van je tekst. Als je teksten schrijft voor je website of nieuwsbrief is het dan ook goed daar rekening te houden. Woorden roepen beelden op en die beelden bepalen het gevoel dat de lezer ervan krijgt.

Woorden roepen beelden op

Of je je er van bewust bent of niet: woorden roepen beelden op. Zo kwam ik als webredacteur eens de volgende zin tegen:
“Het draaiende gedeelte van de hoogwerker komt bij het zijdelings zwenken niet buiten de spiegelbreedte van het voertuig.”
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik krijg dan een beeld van een machine die juist wel buiten de spiegelbreedte komt. En daar moet ik dan bij bedenken dat-ie dat juist niet doet.

Hoe heb ik die zin aangepakt? Door het woordje niet  weg te laten. Door te beschrijven wat de machine wél doet.
“Het draaiende gedeelte van de hoogwerker blijft bij het zijdelings zwenken binnen de spiegelbreedte van het voertuig.”
In gedachte zie je nu een hoogwerker die netjes binnen de perken blijft. Als je überhaupt al een beeld van het zijdelings zwenken van een hoogwerker hebt, natuurlijk.

Wees zelfverzekerd

Muhammad Ali gebruikte rake woordenWoorden als misschien, wellicht en eventueel doen erg veel afbreuk aan de kracht van je tekst. Er zit veel besluiteloosheid in zulke woorden. Wat voor invloed heeft dat op de lezer, denk je?

Maar mag ik me dan niet van mijn kwetsbare kant laten zien?

Natuurlijk wel. Graag zelfs. Maar als je ergens over twijfelt, doe dat dan ook met volle overtuiging. Niet: het zou misschien best wel eens mis kunnen gaan. Maar zeg: ik kan niet garanderen dat het lukt. 

Wat blijft hangen?

Wat blijft er hangen bij de bezoeker van je website? Is dat informatie als je adres en openingstijden? Het gaat uiteindelijk toch meer om de indruk die je achterlaat: heb ik vertrouwen in deze man of vrouw, welke waarden draagt hij of zij uit. En: wil ik met hem of haar zaken doen.

Of je nu een webtekst schrijft of een presentatie geeft… denk na over hoe je je woorden gebruikt en welke gevoelswaarde ze hebben. Dat bepaalt voor een groot deel hoe het publiek jouw boodschap ontvangt. Onderstaand filmpje illustreert dat als geen ander.

Meer weten?

Social Media Duo helpt tijdens workshops met het doeltreffend verwoorden van je boodschap. Meld je aan voor een van onze workshops. Of neem contact met ons op.

Website maken?

Wil jij een website maken? WordPress is een uitstekend middel voor het maken van een site. Iedereen die kan omgaan met Word op een laptop of een pc kan zich dit content management systeem eigen maken.

Het is misschien niet voor iedereen zo eenvoudig om zelf een website te maken. Mocht je bijvoorbeeld een webwinkel willen, laat dan het grote werk aan de professionals over. Want er komt nogal wat kijken aan beveiliging en technische dingetjes die nodig zijn voor een webwinkel. Iets waar het Social Media Duo bij kan helpen.

Het onderhouden, bijhouden en bewerken van de website kun je waarschijnlijk met een beetje inzicht wel zelf. Dan werkt WordPress net zo gemakkelijk als een tekstverwerker.website voorbeeld

Website maken

Belangrijk bij het opzetten van een website zijn de volgende punten:

website maken met een kapstok

  1. Kijk eventueel naar je concurrenten hoe zij hun website hebben ingericht.
  2. En zoek uit hoe je jezelf wilt presenteren. Dat laatste kan te maken hebben met het fotomateriaal dat je wilt gebruiken, de toonzetting (spreek je mensen met “je en jij” of met “u en uw” aan? Gebruik je vaktermen of niet?), de manier waarop een website werkt (menuutjes bovenin, scrollen, sliders) of met je afweging de website te gebruiken als informatiebron (blogs) of verkoopkanaal (webwinkel).
  3. Maak van tevoren een kapstok die structuur aan de website geeft.

Webbouwer

Van opdrachtgevers met een al bestaande website krijgen wij vaak te horen, dat zij hun eigen website niet zelf kunnen onderhouden, omdat zij geen toegang hebben. Dat betekent dat zij bij elke verandering op de website de hulp moeten inroepen van hun webbouwer. En bij elk contact hoort dan een factuur. Dat kan in de papieren gaan lopen.

WordPress

Als je kiest voor een dergelijke constructie, omdat je je helemaal niet bezig wilt houden met dit soort werk en de facturen voor lief neemt dan is dat natuurlijk prima. Wij bieden ondernemers en organisaties de mogelijkheid hun weg te vinden in WordPress om zelf de kleine aanpassingen aan te kunnen brengen. Scheelt geld in de portemonnee en biedt ook meer flexibiliteit en levert een minder statische website op.

Workshop

Social Media Duo geeft daarom workshops. Op aanvraag ook over WordPress. Daarin komen een aantal zaken aan de orde, zoals:

  1. Welke templates kun je kiezen?
  2. Hoe maak ik een pagina?
  3. Wat is het verschil tussen een pagina en een bericht?
  4. Hoe zorg ik ervoor, dat mijn website goed vindbaar wordt?
  5. Waar zet ik mijn berichten neer?
  6. Hoe zit dat met bloggen?
  7. Kan ik mijn publicaties meteen op de sociale media zetten en hoe doe ik dat?

Nieuwsbrief inhoud

Wat zet je in een nieuwsbrief? Dat is niet zo’n gemakkelijke vraag.

Nieuwsbrieven kunnen goede verkoopmiddelen zijn. Sommige bedrijven en winkels maken van hun nieuwsbrief een ware webwinkel. Dat kan.

Nieuwsbrief inhoudNieuwsbrief inhoud Bol punt com

  • Bol.com en Ikea doen dat bijvoorbeeld met veel succes. Zij versturen zelfs nieuwsbrieven die lijken op een website.
  • Ook ken ik een café in Nijmegen, dat maandelijks vertelt over de nieuwste bieren die hij heeft binnen gekregen. Een historisch verhaaltje erbij over de herkomst van het bier doet wonderen. En natuurlijk een paar smakelijke foto’s of filmpjes die je meteen zin doen laten krijgen in dat ene biertje.
  • Een restaurant trekt uit het mailbestand maandelijks 10 adressen. Deze mensen krijgen bijvoorbeeld voor de helft van de prijs een hoofdmaaltijd of een toetje. Gegarandeerd, dat een groot deel van die mensen naar het restaurant komt om die prijs op te eisen.
  • Media gieten nieuwsbrieven vaak in de vorm van een krant of weekblad. Een voorbeeld is de nieuwsbrief van het Technisch Weekblad, waarvan een voorbeeld onderaan  dit blog.

Voorbeelden

Mail als miniwebsite IKEAEven een greep aan voorbeelden. Denk voor jezelf goed na hoe je jezelf kunt onderscheiden. Wat maakt jou en jouw bedrijf of organisatie speciaal en anders dan de anderen? Andere mogelijkheden voor content in je nieuwsbrief zijn dan:

  • Blogs
  • Acties, zoals hierboven vermeld
  • Aankondigingen of nieuwtjes: Daar hoef je niets groots bij te bedenken. Wat voor jou gewoon is, kan voor een ander nieuws zijn. Leuke klussen, opdrachten, producten of ideeën, noem het maar op. Een presentatie, een beurs, een fotoshoot. Alles kan nieuws zijn voor een ander en interessant, want het vertelt wat over jou, je organisatie en jouw bedrijf
  • Agendapunten: evenementen, workshops, jubilea et cetera
  • Tips: deel je expertise
  • Beantwoord vragen die je gehoord hebt tijdens je werk, het netwerken, op straat of op het schoolplein op het moment dat je je kinderen wegbrengt of ophaalt
  • Filmpjes, promotioneel of om ervaringen te delen
  • Voorbeeldwerk
  • Vacatures

Meer weten?

Social Media Duo helpt tijdens workshops of instructie met het opzetten van nieuwsbrieven, het bedenken van inhoud en de verspreiding daarvan. Meld je aan voor een van onze workshops. Of neem contact met ons op.

Instagram? Pinterest?

Instagram PinterestInstagram. Pinterest. Wat laat ik daarop zien? Nou, uh:

  • Mooie foto’s
  • Gifjes
  • Filmpjes
  • Je hobby’s
  • Grappige dingen
  • Interessante zaken

Persoonlijk

Mensen zien graag persoonlijke dingen. Ben je naar een concert geweest en stond je dicht bij het podium? Aarzel niet en plaats die foto’s en filmpjes op je mobiele telefoon op Instagram en/of Pinterest. Heb je een leuke klus afgerond en levert dat leuke plaatjes op? Natuurlijk zet je die erop.

Pinterest

Pinterest voorbeeldPinterest leent zich goed als etalage. Daar kun je je mooie spullen die je te koop aanbiedt uitstallen en laten zien.

Sorteer ze op de borden die je per thema kunt aanmaken en vergeet vooral niet die link naar de webwinkel te plaatsen of naar de verkooppagina van je website.

Ook kun je er ideeën opdoen, inspiratie krijgen of trends spotten, waarmee je je eigen koers kunt bepalen. Pinterest is vooral een sociaal medium voor vrouwen, alhoewel ook steeds meer mannen het netwerk opzoeken. De mooie plaatjes kun je gemakkelijk doorlinken met Facebook. Voorzien van commentaar hebben je vrienden dan ook een idee van wat je interesses zijn en wat je verkoopt of aanbiedt.

Hier zijn wat nuttige tips voor het creëren van verdiensten via dit social media kanaal.

Instagram

Instagram is vergelijkbaar met Pinterest, maar “voelt” anders. Dat komt ook mede door de filters die je over je foto’s kunt plaatsen om een speciale sfeer uit te laten stralen. Wat Pinterest niet heeft, heeft Instagram wel: een businesspagina waar je je als bedrijf kunt profileren. Bovendien is Instagram verbonden aan Facebook die de eigenaar is van het netwerk en is het gemakkelijk om je beeldmateriaal met of zonder commentaar door te zetten naar Twitter, Tumblr of Facebook. Dat kan heel simpel door het plaatsen van een vinkje voor het desbetreffende netwerk. Ook is het mogelijk om je vriendenkring van Facebook toe te voegen aan de volgers op Instagram.

Businesspagina op Instagram

Bovendien is het op Instagram ook mogelijk een zakelijke pagina aan te maken. Handig als je de markt op wilt gaan met je bedrijf en nieuwe klanten wilt aantrekken. De influencers zijn ondertussen bekende fenomenen geworden. Die kunnen ervoor zorgen, dat jouw berichten een hoge vlucht nemen. Kijk wel uit met wie je inhuurt als influencer. Die persoon moet wel passen bij jouw business en het is natuurlijk niet de bedoeling dat je veel geld uitgeeft aan de diensten van een invloedrijke instagrammer zonder dat je er resultaat voor terugkrijgt.

Tip

Vanaf je mobiele telefoon zijn beide netwerken goed bij te houden via de apps. Een goede tip is wellicht de app Layout eens uit te proberen, waarmee je meerdere foto’s in 1 beeld kunt zetten.

Workshop Instagram Pinterest

Wil je meer leren over Instagram en/of Pinterest of over online presentatie? Vraag dan een workshop aan of meld je aan voor een workshop.

Meer info vind je op:

Wat zet ik op Twitter?


wat zet ik op twitter Wat zet ik op Twitter?

Kijk op onderstaand lijstje voor een paar tips.

Wat zet ik op Twitter

  • Korte boodschappen / kattenbelletjes
  • Mening over …
  • Wat je gedaan hebt die dag…
  • Wat je gaat doen (liefst met een linkje, zodat anderen daar ook naar toe kunnen en aan kunnen deelnemen, bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst of een ander evenement)
  • Foto’s
  • Filmpjes
  • Vragen (#durftevragen, of afgekort #dtv)
  • Beantwoord eens vragen van anderen

Snelle informatie

Twitter is lange tijd verguisd, omdat veel mensen de gekste dingen met anderen wilden delen. Een veel gehoorde klacht van mensen die zich er niet mee wilden bezighouden was, dat zij niet wilden weten of iemand naar de wc gaat, een kop koffie drinkt of vroeg is opgestaan. En ja, ook dat soort berichten kom je er nog altijd tegen. Maar wat Twitter leuk maakt is de snelle informatie die je kunt krijgen over nieuws, zaken die je wel interessant vindt en over anderen die je vanuit en over de hele wereld kunt “spreken”.

Korte berichten

wat zet ik op Twitter: nieuwsTwitter is vooral interessant, omdat het korte berichten zijn. Die 140 280 tekens geven dan wel niet veel ruimte om je boodschap naar buiten te brengen. Maar je kunt je bericht illustreren met foto’s, filmpjes of ander beeldmateriaal. En je kunt – net als op de andere sociale platformen, -natuurlijk verder linken naar bijvoorbeeld je eigen website waar je meer informatie op kwijt kunt of naar een website van een ander of van een nieuwsplatform.

Verbinden

Als bedrijf is het handig de verschillende sociale media met elkaar te verbinden. Op elk medium heb je namelijk een ander publiek. Als je iets meldt op alle media, kijk dan wel naar de juiste toonzetting voor die media. LinkedIn zakelijk, Facebook vriendschappelijk, Twitter kort.

Tip

Op Twitter gebruik ik vaak de zoekfunctie voor het vinden van informatie. Ja, je kunt Googlen over diverse onderwerpen. Maar op Twitter vind je andere informatiebronnen dan op Google. Vaak ook sneller en meer. Dus, als je op zoek bent naar inspiratie, zoek dan ook eens op twitter.com/search.

Wat zet ik op Facebook?

Online vriendschap

Op Facebook? Wat zet ik daar op?? Het is goed om het volgende goed in het oog te houden.

Vriendschappelijk

Op Facebook ga je “vriendschappelijk” met elkaar om. Ja, je kunt er ook je professionele ei in kwijt, maar op een heel ander niveau dan op LinkedIn. Op Facebook is het bovendien nog meer belangrijk om interesse te tonen voor de ander, te reageren op anderen en anderen te betrekken in je communicatie. Net als in het “echte leven” leg je contact met anderen op een persoonlijk niveau. Dit medium geeft je de kans de menselijke kant van jezelf, van je bedrijf of van je organisatie te laten zien.

Op Facebook plaatsen

Op Facebook. WinactieFilmpjes, foto’s en ludieke inhoud kun je bij uitstek op dit platform plaatsen. Wissel je berichtjes af met verschillende soorten inhoud: de ene keer een filmpje, de andere keer een foto met tekst, weer een andere keer een verwijzing naar een interessant artikel en reageer ook eens op maatschappelijke gebeurtenissen. Maar kijk wel uit: jouw mening hoeft niet die van een ander te zijn. Als je graag een fanbase wilt opbouwen die kan leven met jouw, eventueel scherpe, mening, doe dat. Je “verliest” dan wel degenen die zich niet naar jouw mening willen of kunnen voegen.

Concurrenten

Voor bedrijven heb ik vaak dit advies: kijk eens naar je concurrenten of concullega’s wat zij doen. Je hoeft ze niet na te apen (liever niet zelfs), maar wellicht kom je op ideeën over hoe je zelf op social media berichten kunt zetten.

Sociaal netwerk

Vergeet bovendien niet, dat Facebook een sociaal netwerk is waar dezelfde regels gelden als in ons offline bestaan. Praat niet alleen over jezelf, geef de ander ook eens aandacht en reageer op wat anderen zeggen. Geef tips, help een ander als die vragen of verzoeken heeft en sta open voor contact.Op Facebook. Behulpzame tips
Meer lezen over wat je op Facebook kunt plaatsen? Lees dan:

Wat zet ik op LinkedIn?

Feliciteren met de nieuwe baan

Wat zet ik op LinkedIn? Dat is voor veel mensen de vraag. Sommige mensen hebben hun curriculum vitae erop gezet, al dan niet vergezeld van een professionele foto. Sommigen hebben een vage vakantiefoto geplaatst wat vaak helaas niet al te deskundig overkomt. Hoe dan ook, als mensen al op LinkedIn staan, dan wil dat nog niet zeggen dat ze er ook gebruik van maken.

Actief contact onderhouden op LinkedIn

Het is een heel krachtig middel met een groot bereik. Wat velen niet beseffen is dat je er niet alleen werk kunt vinden, maar ook klanten en heel veel informatie. Bovendien wordt informatie op LinkedIn niet alleen gelezen door de mensen die in je contactlijst staan, maar ook door degenen die in andermans netwerk zitten.

Ook het onderscheid tussen de sociale netwerken is soms moeilijk. Onthoud: Facebook is voor vrienden. Twitter voor korte berichten. LinkedIn voor professionele nieuwtjes en informatie.

Wat op LinkedIn?

Wil je op een of andere manier in de kijker komen dan geldt toch echt het devies, dat je daar ook iets voor moet doen. En wat kun je er dan mee? Wat zet je er op?

  • Op professioneel gebied kun je veel informatie kwijt in je berichten op de tijdlijn.
  • Je kunt bloggen in Pulse, een blogonderdeel van LinkedIn.
  • Het is mogelijk een bedrijfspagina aan te maken, vacatures te plaatsen, medewerkers in het zonnetje te zetten et cetera.
  • Je kunt bedrijfsinformatie plaatsen. Leuke klussen die je gedaan hebt voor je opdrachtgevers.

Dat laatste is heel leuk, want je zet niet alleen jezelf in de kijker maar plaatst ook meteen de opdrachtgever in het zonnetje. Overleg wel eerst met de klant of die het ermee eens is, dat je wat plaatst op social media.

Bedank de mensen die op je bericht reageren op LinkedIn

Legio mogelijkheden

Dit zakelijke en professionele platform biedt legio mogelijkheden voor het plaatsen van professionele foto’s, filmpjes, presentaties, diashows en ga zo maar door.

Actief op LinkedIn

Actief zijn op dit platform wordt nog leuker als je kunt reageren op anderen. Vooral als je in je eigen vakgebied je expertise kunt tonen. Dat kan in je eigen tijdlijn, maar ook in speciale groepen die je kunt volgen.

Je kunt op LinkedIn bovendien heel gemakkelijk via een app op je telefoon berichten en beeldmateriaal plaatsen, doorplaatsen naar Twitter als je de twee netwerken aan elkaar verbonden hebt en bijhouden wie er een jubileum, verjaardag of nieuwe baan heeft.

Wat op LinkedIn: feliciteren met de nieuwe baan

Natuurlijk feliciteer je de gelukkige en vraag je dan even hoe het met hem of haar gaat. Zo blijf je met elkaar in contact en blijf je in beeld bij de ander.

Klanten zoeken

Wat weinig mensen weten is, dat je op LinkedIn naar klanten kunt zoeken en ze ook daadwerkelijk kunt vinden. Hoe? Dat kan het Social Media Duo je vertellen in een van de workshops die wij geven.

Wat moet ik schrijven?

Schrijven

“Wat moet ik schrijven? Ik heb toch niets te melden”, zo vragen veel mensen zich af. En dat weerhoudt ze er vervolgens van om actief te worden op het internet. Herkenbaar?

Maar tegenwoordig hoeft het niet meer moeilijk te zijn. Want het grote voordeel van internet en Google is, dat je alles kunt opzoeken en overal informatie over kunt krijgen. En als je al die informatie in je eigen woorden op papier zet, dan heb je al inhoud voor een blog.

Schrijf  over…

Wat veel mensen bijvoorbeeld vergeten is dat wat onbelangrijk voor jezelf is voor een ander juist heel interessant kan zijn. Wat jij in het dagelijkse leven doet, dat doet een ander niet. Dus, vertel erover. Vertel wat je doet. Vertel hoe je het doet. En beantwoord vooral de vragen die een ander daarover kan stellen. Met andere woorden: verdiep je in je mogelijke lezer. Of vraag gerust eens op sociale media de mening van een ander, zodat je weet wat die ander belangrijk vindt.

Wat moet ik schrijven

Wat moet ik schrijven. Schrijf eens over het productieprocesBedrijven vergeten vaak, dat hun productieproces wel eens heel interessant kan zijn voor hun klanten. Onderwerpen waarover zij kunnen schrijven zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe maak ik / maken wij…
  • Voor wie maak ik / maken wij…
  • Hoe vinden de medewerkers het om voor dit bedrijf te werken?
  • Wie werken er in het bedrijf?
  • Hoe is het bedrijf ontstaan? En hoe lang bestaat het al?
  • Waarom maken wij …
  • Om welke reden doen wij aan …
  • Dit produceren wij…
  • Wat onderscheidt ons van andere bedrijven…

Storytelling

Dat zijn dus allemaal vragen die beantwoord kunnen worden in een artikeltje, een stukje, een blogje of in een berichtje op de sociale media. Storytelling – het vertellen van een verhaal – is niet voor niets hot in marketingland. Ook wel eens gehoord over “corporate story”? Dat is dan weer simpelweg het verhaal van het bedrijf. Daarin vertel je over de ontstaansgeschiedenis of over waarom het bedrijf bijzonder is en waarin het zich onderscheidt van andere bedrijven.

Hopelijk beantwoordt het bovenstaande je vraag: wat moet ik schrijven? Mocht je nog vragen hebben neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Online Communicatie? Wat is dat?

Online CommunicatieOnline communicatie? Wat is dat? Veel van onze klanten vragen zich dat af. Kort gezegd vindt online communicatie op het internet plaats. Het is een breed begrip waar diverse communicatiesoorten en -middelen onder vallen.

Online communities

Een website is hier een voorbeeld van, maar ook online communities (denk aan sociale media) waarin leden met elkaar in gesprek gaan, discussies voeren of reageren op andermans berichten. Die online platformen kunnen fora zijn, maar ook netwerken, zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn.

Voorbeelden van Online Communicatie

Om nog meer voorbeelden te noemen van wat ook onder de term online communicatie valt:

  • e-mail nieuwsbrieven
  • e-mails
  • chat
  • sms / WhatsApp
  • SnapChat
  • Pinterest
  • Instagram
  • Tumblr

Interactie

Kenmerkend voor internet communicatie is het gesprek tussen jou en/of je team en de gebruiker/bezoeker: de interactie, of wel de communicatie over en weer. Online communicatie kun je goed combineren met traditionele (face-to-face) communicatie.

IRL

 

Want In Real Life (IRL) ontmoet je je potentiële klanten en vindt je de contacten die je nodig hebt: de toeleveranciers, de partners met wie je kunt samenwerken en je dienstverleners. Ook spreek je in het “echte” leven af met je contacten om de connecties warm te houden en om op de hoogte te blijven van elkaar. Via de sociale netwerken op het world wide web onderhoud je die contacten ook en soms kom je daar via via de mensen tegen die je nodig hebt na een oproep of gewoon, geheel toevallig.

Relatiemanagement: de klant centraal

RelatiemanagementDus: het doel van online communicatie is het aangaan of onderhouden van een goede en langdurige relatie met de (potentiële) klant (customer relationship management), de toeleverancier of de ambassadeur van je bedrijf (je fans). Stel de consument / professional dan ook altijd centraal in plaats van jouw eigen diensten of onderliggende motivaties (snelle verkoop/omzet). Want een relatie bouw je, net als in het echte leven, op basis van vertrouwen en wederzijds respect. Zo ook een zakelijke relatie.