Wat zet ik op Twitter?


wat zet ik op twitter Wat zet ik op Twitter?

Kijk op onderstaand lijstje voor een paar tips.

Wat zet ik op Twitter

  • Korte boodschappen / kattenbelletjes
  • Mening over …
  • Wat je gedaan hebt die dag…
  • Wat je gaat doen (liefst met een linkje, zodat anderen daar ook naar toe kunnen en aan kunnen deelnemen, bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst of een ander evenement)
  • Foto’s
  • Filmpjes
  • Vragen (#durftevragen, of afgekort #dtv)
  • Beantwoord eens vragen van anderen

Snelle informatie

Twitter is lange tijd verguisd, omdat veel mensen de gekste dingen met anderen wilden delen. Een veel gehoorde klacht van mensen die zich er niet mee wilden bezighouden was, dat zij niet wilden weten of iemand naar de wc gaat, een kop koffie drinkt of vroeg is opgestaan. En ja, ook dat soort berichten kom je er nog altijd tegen. Maar wat Twitter leuk maakt is de snelle informatie die je kunt krijgen over nieuws, zaken die je wel interessant vindt en over anderen die je vanuit en over de hele wereld kunt “spreken”.

Korte berichten

wat zet ik op Twitter: nieuwsTwitter is vooral interessant, omdat het korte berichten zijn. Die 140 280 tekens geven dan wel niet veel ruimte om je boodschap naar buiten te brengen. Maar je kunt je bericht illustreren met foto’s, filmpjes of ander beeldmateriaal. En je kunt – net als op de andere sociale platformen, -natuurlijk verder linken naar bijvoorbeeld je eigen website waar je meer informatie op kwijt kunt of naar een website van een ander of van een nieuwsplatform.

Verbinden

Als bedrijf is het handig de verschillende sociale media met elkaar te verbinden. Op elk medium heb je namelijk een ander publiek. Als je iets meldt op alle media, kijk dan wel naar de juiste toonzetting voor die media. LinkedIn zakelijk, Facebook vriendschappelijk, Twitter kort.

Tip

Op Twitter gebruik ik vaak de zoekfunctie voor het vinden van informatie. Ja, je kunt Googlen over diverse onderwerpen. Maar op Twitter vind je andere informatiebronnen dan op Google. Vaak ook sneller en meer. Dus, als je op zoek bent naar inspiratie, zoek dan ook eens op twitter.com/search.

Wat zet ik op Facebook?

Online vriendschap

Op Facebook? Wat zet ik daar op?? Het is goed om het volgende goed in het oog te houden.

Vriendschappelijk

Op Facebook ga je “vriendschappelijk” met elkaar om. Ja, je kunt er ook je professionele ei in kwijt, maar op een heel ander niveau dan op LinkedIn. Op Facebook is het bovendien nog meer belangrijk om interesse te tonen voor de ander, te reageren op anderen en anderen te betrekken in je communicatie. Net als in het “echte leven” leg je contact met anderen op een persoonlijk niveau. Dit medium geeft je de kans de menselijke kant van jezelf, van je bedrijf of van je organisatie te laten zien.

Op Facebook plaatsen

Op Facebook. WinactieFilmpjes, foto’s en ludieke inhoud kun je bij uitstek op dit platform plaatsen. Wissel je berichtjes af met verschillende soorten inhoud: de ene keer een filmpje, de andere keer een foto met tekst, weer een andere keer een verwijzing naar een interessant artikel en reageer ook eens op maatschappelijke gebeurtenissen. Maar kijk wel uit: jouw mening hoeft niet die van een ander te zijn. Als je graag een fanbase wilt opbouwen die kan leven met jouw, eventueel scherpe, mening, doe dat. Je “verliest” dan wel degenen die zich niet naar jouw mening willen of kunnen voegen.

Concurrenten

Voor bedrijven heb ik vaak dit advies: kijk eens naar je concurrenten of concullega’s wat zij doen. Je hoeft ze niet na te apen (liever niet zelfs), maar wellicht kom je op ideeën over hoe je zelf op social media berichten kunt zetten.

Sociaal netwerk

Vergeet bovendien niet, dat Facebook een sociaal netwerk is waar dezelfde regels gelden als in ons offline bestaan. Praat niet alleen over jezelf, geef de ander ook eens aandacht en reageer op wat anderen zeggen. Geef tips, help een ander als die vragen of verzoeken heeft en sta open voor contact.Op Facebook. Behulpzame tips
Meer lezen over wat je op Facebook kunt plaatsen? Lees dan:

Wat zet ik op LinkedIn?

Feliciteren met de nieuwe baan

Wat zet ik op LinkedIn? Dat is voor veel mensen de vraag. Sommige mensen hebben hun curriculum vitae erop gezet, al dan niet vergezeld van een professionele foto. Sommigen hebben een vage vakantiefoto geplaatst wat vaak helaas niet al te deskundig overkomt. Hoe dan ook, als mensen al op LinkedIn staan, dan wil dat nog niet zeggen dat ze er ook gebruik van maken.

Actief contact onderhouden op LinkedIn

Het is een heel krachtig middel met een groot bereik. Wat velen niet beseffen is dat je er niet alleen werk kunt vinden, maar ook klanten en heel veel informatie. Bovendien wordt informatie op LinkedIn niet alleen gelezen door de mensen die in je contactlijst staan, maar ook door degenen die in andermans netwerk zitten.

Ook het onderscheid tussen de sociale netwerken is soms moeilijk. Onthoud: Facebook is voor vrienden. Twitter voor korte berichten. LinkedIn voor professionele nieuwtjes en informatie.

Wat op LinkedIn?

Wil je op een of andere manier in de kijker komen dan geldt toch echt het devies, dat je daar ook iets voor moet doen. En wat kun je er dan mee? Wat zet je er op?

  • Op professioneel gebied kun je veel informatie kwijt in je berichten op de tijdlijn.
  • Je kunt bloggen in Pulse, een blogonderdeel van LinkedIn.
  • Het is mogelijk een bedrijfspagina aan te maken, vacatures te plaatsen, medewerkers in het zonnetje te zetten et cetera.
  • Je kunt bedrijfsinformatie plaatsen. Leuke klussen die je gedaan hebt voor je opdrachtgevers.

Dat laatste is heel leuk, want je zet niet alleen jezelf in de kijker maar plaatst ook meteen de opdrachtgever in het zonnetje. Overleg wel eerst met de klant of die het ermee eens is, dat je wat plaatst op social media.

Bedank de mensen die op je bericht reageren op LinkedIn

Legio mogelijkheden

Dit zakelijke en professionele platform biedt legio mogelijkheden voor het plaatsen van professionele foto’s, filmpjes, presentaties, diashows en ga zo maar door.

Actief op LinkedIn

Actief zijn op dit platform wordt nog leuker als je kunt reageren op anderen. Vooral als je in je eigen vakgebied je expertise kunt tonen. Dat kan in je eigen tijdlijn, maar ook in speciale groepen die je kunt volgen.

Je kunt op LinkedIn bovendien heel gemakkelijk via een app op je telefoon berichten en beeldmateriaal plaatsen, doorplaatsen naar Twitter als je de twee netwerken aan elkaar verbonden hebt en bijhouden wie er een jubileum, verjaardag of nieuwe baan heeft.

Wat op LinkedIn: feliciteren met de nieuwe baan

Natuurlijk feliciteer je de gelukkige en vraag je dan even hoe het met hem of haar gaat. Zo blijf je met elkaar in contact en blijf je in beeld bij de ander.

Klanten zoeken

Wat weinig mensen weten is, dat je op LinkedIn naar klanten kunt zoeken en ze ook daadwerkelijk kunt vinden. Hoe? Dat kan het Social Media Duo je vertellen in een van de workshops die wij geven.

Wat moet ik schrijven?

Schrijven

“Wat moet ik schrijven? Ik heb toch niets te melden”, zo vragen veel mensen zich af. En dat weerhoudt ze er vervolgens van om actief te worden op het internet. Herkenbaar?

Maar tegenwoordig hoeft het niet meer moeilijk te zijn. Want het grote voordeel van internet en Google is, dat je alles kunt opzoeken en overal informatie over kunt krijgen. En als je al die informatie in je eigen woorden op papier zet, dan heb je al inhoud voor een blog.

Schrijf  over…

Wat veel mensen bijvoorbeeld vergeten is dat wat onbelangrijk voor jezelf is voor een ander juist heel interessant kan zijn. Wat jij in het dagelijkse leven doet, dat doet een ander niet. Dus, vertel erover. Vertel wat je doet. Vertel hoe je het doet. En beantwoord vooral de vragen die een ander daarover kan stellen. Met andere woorden: verdiep je in je mogelijke lezer. Of vraag gerust eens op sociale media de mening van een ander, zodat je weet wat die ander belangrijk vindt.

Wat moet ik schrijven

Wat moet ik schrijven. Schrijf eens over het productieprocesBedrijven vergeten vaak, dat hun productieproces wel eens heel interessant kan zijn voor hun klanten. Onderwerpen waarover zij kunnen schrijven zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe maak ik / maken wij…
  • Voor wie maak ik / maken wij…
  • Hoe vinden de medewerkers het om voor dit bedrijf te werken?
  • Wie werken er in het bedrijf?
  • Hoe is het bedrijf ontstaan? En hoe lang bestaat het al?
  • Waarom maken wij …
  • Om welke reden doen wij aan …
  • Dit produceren wij…
  • Wat onderscheidt ons van andere bedrijven…

Storytelling

Dat zijn dus allemaal vragen die beantwoord kunnen worden in een artikeltje, een stukje, een blogje of in een berichtje op de sociale media. Storytelling – het vertellen van een verhaal – is niet voor niets hot in marketingland. Ook wel eens gehoord over “corporate story”? Dat is dan weer simpelweg het verhaal van het bedrijf. Daarin vertel je over de ontstaansgeschiedenis of over waarom het bedrijf bijzonder is en waarin het zich onderscheidt van andere bedrijven.

Hopelijk beantwoordt het bovenstaande je vraag: wat moet ik schrijven? Mocht je nog vragen hebben neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Online Communicatie? Wat is dat?

Online CommunicatieOnline communicatie? Wat is dat? Veel van onze klanten vragen zich dat af. Kort gezegd vindt online communicatie op het internet plaats. Het is een breed begrip waar diverse communicatiesoorten en -middelen onder vallen.

Online communities

Een website is hier een voorbeeld van, maar ook online communities (denk aan sociale media) waarin leden met elkaar in gesprek gaan, discussies voeren of reageren op andermans berichten. Die online platformen kunnen fora zijn, maar ook netwerken, zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn.

Voorbeelden van Online Communicatie

Om nog meer voorbeelden te noemen van wat ook onder de term online communicatie valt:

  • e-mail nieuwsbrieven
  • e-mails
  • chat
  • sms / WhatsApp
  • SnapChat
  • Pinterest
  • Instagram
  • Tumblr

Interactie

Kenmerkend voor internet communicatie is het gesprek tussen jou en/of je team en de gebruiker/bezoeker: de interactie, of wel de communicatie over en weer. Online communicatie kun je goed combineren met traditionele (face-to-face) communicatie.

IRL

 

Want In Real Life (IRL) ontmoet je je potentiële klanten en vindt je de contacten die je nodig hebt: de toeleveranciers, de partners met wie je kunt samenwerken en je dienstverleners. Ook spreek je in het “echte” leven af met je contacten om de connecties warm te houden en om op de hoogte te blijven van elkaar. Via de sociale netwerken op het world wide web onderhoud je die contacten ook en soms kom je daar via via de mensen tegen die je nodig hebt na een oproep of gewoon, geheel toevallig.

Relatiemanagement: de klant centraal

RelatiemanagementDus: het doel van online communicatie is het aangaan of onderhouden van een goede en langdurige relatie met de (potentiële) klant (customer relationship management), de toeleverancier of de ambassadeur van je bedrijf (je fans). Stel de consument / professional dan ook altijd centraal in plaats van jouw eigen diensten of onderliggende motivaties (snelle verkoop/omzet). Want een relatie bouw je, net als in het echte leven, op basis van vertrouwen en wederzijds respect. Zo ook een zakelijke relatie.

Hoe schrijf ik een blog?

Bloggen in dagboekvormHoe schrijf ik een blog? Een vraag die wij als Social Media Duo vaak te horen krijgen.

Wellicht is het goed te weten, dat bloggen van oorsprong in dagboekvorm gebeurde. Mensen schreven over hun ervaringen en deelden die met anderen. Dat is eigenlijk de wezenlijke betekenis van bloggen. Het gemakkelijkste is het dan ook te bloggen vanuit het eigen gevoel en vanuit de eigen passie.

Informatie

Later zijn bloggers zich meer en meer gaan richten op het leveren van interessante informatie over bijvoorbeeld mode, sociale media, nieuws of boekbesprekingen. Toen dat aansloeg, kwam iemand op het lumineuze idee dat je door te bloggen ook jezelf en je producten kunt verkopen. En dat is ook zo.

Dus:

  • Schrijf vanuit je eigen hart en je eigen gevoel.
  • Informeer mensen over interessante zaken waar jij veel over weet.
  • Je kunt schrijven over datgene wat je wilt verkopen.
  • Haal je inspiratie uit andere blogs en combineer die informatie in 1 blog.
  • Gebruik je eigen woorden.
  • Je kunt het hebben over jouw visie op wat jou bezighoudt in jouw vakgebied.

Blog

Denk niet, dat je bij het bloggen koste wat kost moet schrijven. Je kunt ook foto’s plaatsen. Of een video, waarin je in beelden vertelt over wat je wilt laten weten aan de wereld. Een blog met tekst op een website bestaat uit minstens 250 tot 300 woorden. Zo is het bericht het beste vindbaar.

Twitter

Twitter als mini blogBlog je op Twitter dan doe je dat (over het algemeen) in 140 tekens. Ja, twitteren valt ook onder het kopje bloggen. Een tweet is namelijk een mini blog. Stel je nou eens voor, dat je geen inspiratie hebt en je hebt geen idee waar je over moet schrijven. Een paar tweets achter elkaar over een en hetzelfde onderwerp kan al content betekenen voor je blog. Of een paar Facebookberichtjes bij elkaar.

Alternatieve manieren van bloggen

Voor wie er tegenop zag om “de pen op te pakken” en te beginnen met schrijven, hebben we hierboven een aantal alternatieve methodes genoemd die het bloggen wellicht gemakkelijker maken. Zoek de manier die het beste bij je past. Probeer ze allemaal een keer uit. Afwisseling in de manier waarop je je uit maakt je berichtgeving verrassend en prikkelt de nieuwsgierigheid van mensen. Dus maak gebruik van bovenstaande tips en leef je uit!

Wil je leren hoe je zelf kunt bloggen?

Meld je dan aan voor de workshop Zakelijk Bloggen. Daarin ook aandacht voor storytelling, SEO, het verzamelen van beeldmateriaal, de formaten van foto’s voor social media, auteursrecht en nog veel meer.