Wat doe je als iemand je content kopieert?

Maureen Bol/ oktober 10, 2019/ Zakelijk Bloggen/ 0 reacties

kopiëren met de scanner (foto Maureen Bol)

Wat doe je als iemand je content kopieert?

Misschien herken je deze situatie.

Goh, je ziet op social media een bericht van je “concullega” voorbij komen. Interessant. Want je wilt natuurlijk op de hoogte blijven wat er op de markt speelt. En je kijkt wat hij of zij te vertellen heeft. Tot je grote verbazing herken je je eigen tekst. Sterker nog. Die foto komt rechtstreeks van jouw website!

Dat doe je toch niet!

Gekopieerd

Helaas. Het is de praktijk, mensen. Vaak genoeg kom ik berichten op social media tegen van ondernemers die verontwaardigd vertellen, dat zij ontdekt hebben dat hele zinnen van hun website zijn gekopieerd en op andere websites zijn terechtgekomen. Of dat hun eigen foto’s ze in het gezicht staren terwijl zij onvermoed op andere websites kijken of op Social Media door hun berichten scrollen.

Tikfout overgenomen

Zo kwam ik op LinkedIn van een connectie een voorbeeld tegen, waarin hij laat zien dat er content van zijn website is gehaald. Het ging om een opsomming die misschien toevallig hetzelfde lijkt te zijn, ware het niet dat zelfs een tikfout in het rijtje was overgenomen!

Soms gaat het om onbedoelde en onschuldige acties. De “schuldige” ondernemer vond simpelweg prachtig wat die ander te vertellen had of was gewoon op zoek naar een mooie afbeelding voor bij het eigen verhaal.

Spieken, naäpen, plagiaat

spieken
Kinderen met pen en papier in de schoolbank in de klas. [1937]. Plaats onbekend.

Andere keren is het onbeholpenheid. En is er sprake van ‘spieken’ en ‘naäpen’. Misschien heb je jezelf zelfs al eens schuldig gemaakt aan een dergelijke ‘overtreding’. Omdat je bijvoorbeeld graag net zo succesvol wilt zijn als die ander. Ik schrijf ‘overtreding’ hier tussen aanhaaltekens, maar het ongevraagd kopiëren van content is wel degelijk strafbaar en valt onder de noemer plagiaat!

Citeren

Het is wat anders als je netjes citeert en geleende tekst tussen dubbele aanhaaltekens zet. Bovendien gebiedt het fatsoen dan ook, dat je vermeldt waar je de wijsheid vandaan hebt gehaald.

Stockfoto
Stockfoto
Stockfoto van Pixabay

Ook als je een foto of een stockfoto van Google pakt, is het de regel om erbij te zetten wie de foto gemaakt heeft of een link naar de plek te leggen waar de content vandaan komt.

Maar, stel dat het jou een keer zelf overkomt dat iemand content overneemt van je website. Wat doe je dan?

Wat doe je als iemand je content kopieert?

In eerste instantie neem je contact op met diegene die gebruik heeft gemaakt van jouw tekst of beeldmateriaal. Dreigen is een middel, maar heeft vaak averechtse uitwerking.

Acties bij plagiaat en schending van je auteursrecht

Je kunt diegene verzoeken de inhoud van de website te verwijderen. Of vragen of hij of zij naar behoren wil vermelden waar het materiaal oorspronkelijk vandaan komt. Let bij de laatste optie er dan wel op of het gaat om een betrouwbare website. Eentje waar je ook mee geassocieerd zou willen worden. Indien niet, dan heb je het volste recht te eisen het weg te halen.

  1. Juriste Charlotte Meindersma (bekend van het boek Contentrecht en van Charlotte’s Law) geeft op LinkedIn het volgende advies: “Als het echt een inbreuk is zou ik daar wel wat aan doen. Dezelfde teksten zijn voor beide niet goed en ze zijn zelf vast ook creatiever dan dat. Aan het overnemen van ideeën en concepten kun je juridisch niet veel doen, maar je kunt ze er natuurlijk wel op aanspreken. Wat grappig genoeg kan werken is om ze te ‘complimenteren’ en te melden dat ze toch beter zijn dan een kopieermachine.”
  2. Als er niet aan je verzoek voldaan wordt, is het handig om op zoek te gaan naar juridische ondersteuning. Voordat je daarmee aan de slag gaat, maak je eerst een officieel verzoek aan waarin je nogmaals verzoekt om binnen een bepaalde termijn de gewraakte content te verwijderen.
  3. Of neem contact op met stichting BREIN. Daar kun je inbreuk op het auteursrecht melden. Dat kan ook anoniem.
  4. Helpt dat niet, schakel dan een advocaat of een jurist in.
Scanner of kopieerapparaat (eigen foto)

Lees meer over contentrecht en auteursrecht

Meer informatie over contentrecht en auteursrecht vind je op:

  1. Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
  2. Weet jij 100% zeker dat je geen auteursrechten schendt?
  3. Auteursrecht en tekst. Wat mag wel en wat mag niet?
  4. Waar moet ik op letten bij het kiezen van een stockfoto?
  5. Portretrecht. Wanneer mag je iemand herkenbaar afbeelden?
Knop Contact

Auteursrecht, portretrecht, contentrecht en copyright maken onderdeel uit van de workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling. Wil je ook een workshop volgen? Meld je dan aan via het contactformulier.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Interessant? Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.