Hoe kan ik de website op mijn doelgroep afstemmen?

Het voorgaande blog legt uit hoe je de doelgroep voor jouw website kunt bepalen. Dat is nodig omdat je dan je website helemaal op die doelgroep kan afstemmen. Dit blog legt uit hoe je dat doet. Wat voor je website geldt is merendeels ook toepasbaar op je social media posts. Ook daar gaat dit blog op in.

Een van de eerste stelregels voor het afstemmen van je website op je doelgroep is: “Stel de lezer centraal!

Je website op je doelgroep afstemmen doe je zo!

Van doelgroep naar persona

Op die manier schrijven en beeldmateriaal verzamelen gaat makkelijker als je eerst een persona maakt. Dat wil zeggen: je bedenkt een fictief persoon die tot jouw doelgroep behoort, eventueel je ideale klant. Naast het bepalen van leeftijd, geslacht en interesses/zorgen geef je die persona een naam. Want zo zorg je ervoor, dat je een goed beeld krijgt van wie jij wilt aanspreken op je website.

Bedenk persoonskenmerken

Je kunt daar eventueel ook enkele andere persoonskenmerken bij bedenken of een foto van een gezicht kiezen die daarbij past. Of je kiest iemand uit je netwerk of kennissenkring. Zo kun je je die persoon namelijk beter voor je zien.

Verbinding dankzij beeld en taalgebruik

Je kiest je taal en beeldmateriaal bij die persoon. Je richt je content dan nog meer gericht op verbinding! Als je een product of dienst levert waarin vertrouwen een rol speelt dan is dat superbelangrijk.

Vertrouwen

Door regelmatig posten en reageren op meerdere kanalen kweek je bovendien een band en vertrouwen.  Natuurlijk laat je daarin ook zien wat jij te bieden hebt en hoe jij bent – ook dat is onmisbaar bij het werven van potentiële klanten. Maar je richt je ook op je doelgroep of persona.

Website passend maken voor je doelgroep

Vervolgens ga je je website passend maken voor je doelgroep. Want als je je doelgroep of persona weet dan kun je daarmee het volgende bepalen:

  • De onderwerpen op je website, in je blogs en posts. Je leidt ze af van de  interesses en zorgen van je doelgroep of persona.
  • De structuur van je website: wat komt vooraan in je hoofdmenu? Naar welke pagina’s zet je de meeste interne links?
  • De zoekwoorden (en hashtags voor social media posts).
    Voorbeelden van zoekwoorden en hashtags zijn: ‘tapijt’, ‘vloerkleed’, ‘kleedje’, ‘karpet’, ‘mat’. Deze woorden betekenen namelijk min of meer hetzelfde, maar sta er ook bij stil, dat ze elk een ander publiek trekken! Kies je het juiste zoekwoord, dan word je veel beter gevonden door de juiste mensen én spreek je ze aan in hun “eigen taal”. Gebruik in je tekst eventueel een synoniem.
  • Tone of Voice: bijvoorbeeld professioneel of losjes. Meer hierover vind je in het blogartikel Het is niet wat je zegt maar hoe je het zegt.
  • Beeldmateriaal, kleuren en lay-out die mensen een bepaald gevoel geven nog voordat ze iets gelezen hebben!
    De lettertypes en achtergronden in de drie bovenstaande afbeeldingen geven elk een andere indruk, nog los van het daarin gebruikte woord.
    De afbeeldingen hieronder trekken ook elk een andere doelgroep.
  • Lengte en diepgang van je teksten. De een begint niet eens aan het lezen van een lange tekst, de ander wil veel uitleg en links naar andere betrouwbare sites om overtuigd te raken van jouw expertise.

Bedenk wie er in jouw doelgroep past, welke behoefte diegene heeft en hoe hij of zij de bijbehorende zoekopdracht formuleert. Zet die letterlijk als kopje op je website en zet daaronder jouw oplossing. Want Google doet er alles aan om met de meest relevante resultaten voor die gebruiker te komen.

Soorten content

Verder kun je op je website onderscheid maken in verschillende soorten content. Aangezien mensen zoeken op internet en sociale media naar:

  • informatie
  • oplossingen voor problemen
  • vermaak

In je berichten kun je hiermee afwisselen of ze mixen. Als je ook humor inzet, prikkel je je publiek. Het is immers vaak lastig mensen alleen op basis van rationele argumenten mee te krijgen. Probeer dus ook eens iets grappigs te verwerken. Let er uiteraard wel op of het past bij je doelgroep.

Mensen handelen vooral gedreven door emotie! Daarom is het handig je doelgroep te kennen en te weten wat hen beweegt.

Haak aan bij anderen

Nog een laatste tip: je hoeft niet alles zelf te doen! Het woord ‘sociaal’ in ‘sociale media’ duidt er op dat het gericht is op interactie tussen mensen. Dus als iemand iets schrijft wat bij jouw content past: plaats een commentaar of deel, waarbij jij je eigen invalshoek, expertise, ervaring, of mening inbrengt.

Wil jij tips hoe je dit voor jouw bedrijf toepast? Dat iemand met kennis en ervaring kijkt naar hoe je het nu doet en hoe het nog beter kan? Boek dan bij ons een workshop Werken aan je websiteworkshop Zakelijk Bloggen voor het MKB of Business training Posten op social media voor je bedrijf.

Links naar gerelateerde blogs van ons:

Workshop Website Maken

Social Media Duo biedt ook een workshop Website Maken aan. Heb je interesse in zo’n workshop, neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Voor wie nog niet toe is aan een workshop, maar toch op de hoogte wil blijven van de blogs die verschijnen, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.