Tips om zakelijk te leren schrijven. Heb je die?

Maureen Bol/ november 4, 2019/ Zakelijk Bloggen/ 0 reacties

Het was een vraag in een workshop: “Tips om zakelijk te leren schrijven. Heb je die?”

Tips om zakelijk te leren schrijven

Verwijzen naar onze blogs over “LinkedIn? Wat zet ik erop?” of “Heeft zakelijk bloggen zin?” was klaarblijkelijk niet genoeg. En de tips die we in de workshop gaven ook niet. Daarom wijd ik er nog eens een blog aan.

Kenmerken van blogs die zakelijk goed werken

Er zijn heel veel mooie voorbeelden te vinden op social media van berichten die zakelijk goed werken. Ze hebben allemaal een aantal kenmerken gemeen:

  1. Ze zijn persoonlijk
  2. Het bericht haakt in op de corebusiness
  3. Bovendien zijn ze goed verwoord en trekken ze de aandacht
  4. En er zit een call2action in

Maar bedenk daarbij het volgende:

  • Op de eerste plaats kun je nooit iedereen tevreden stellen met wat jij te melden hebt. Dat zie je waarschijnlijk ook in het dagelijkse leven. De een hangt aan je lippen, terwijl de ander gaapt, zich omdraait en met iemand anders gaat praten midden in het gesprek. Degenen die wel naar je blijven luisteren, dat zijn de mensen die ertoe doen. Op social media zijn dat jouw potentiële klanten. Hetzelfde geldt voor de blogs op je website.
    Dus een eerste vereiste is, dat degene die jouw informatie interessant vindt naar je blijft luisteren. En op social media je stukken steeds leest.
    De deelnemers van de workshops die wij al gegeven hebben, konden voor het merendeel al heel goed op papier krijgen wat ze wilden vertellen. Toch lukt het ze niet om de aandacht te trekken van hun lezers. Zeggen ze. Maar daar schortte het vaak niet aan. Wat wel meespeelde was dat zij snelle resultaten wilden halen. Daarom dit:
  • Op de tweede plaats komt: volhouden! De kracht zit hem vaak in de herhaling. Zeg hetzelfde elke keer weer op een andere manier en je publiek onthoudt uiteindelijk wat je gezegd of geschreven hebt.
    Zorg er wel voor, dat je niet steeds in herhaling valt met dezelfde woorden, dezelfde boodschap of dezelfde beelden, maar breng subtiele veranderingen aan. Gebruik ook andere invalshoeken. Speel creatief met hoe je dingen uitlegt. Verras je lezer met opvallende uitspraken.
  • En op de derde plaats komt iets wat veel mensen vergeten: zet een call2action in je bericht. Denk aan een knop onder je blog om contact op te nemen. Zet een link onder je bericht. En, nog krachtiger, stel een vraag! Een vraag roept reactie op. En dus interactie.

Zoals Renée Punt hier doet, bijvoorbeeld.

Voorbeeldbericht Renée Punt op LinkedIn. Een vraag die reactie uitlokt en zorgt dat de lezer verder leest.

Zakelijk leren schrijven

Wil jij ook zo leren schrijven?

Kijk dan goed hoe anderen het doen. Oefen. En voor tips, tricks en oefeningen kun je bij ons terecht voor een gedegen workshop Beter Bloggen. Dus meld je aan of vraag een workshop in company aan.

Zakelijk Bloggen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.