Linkbuilding? Wat is het en hoe pas je het toe?

Je zult de term wel al vaker gehoord hebben. Linkbuilding. Maar wat is dat eigenlijk en hoe pas je het toe?

Met linkbuilding bouw je aan de reputatie van je website via verwijzingen naar andere sites of andere artikelen op je eigen website. En dus is het  een belangrijk onderdeel bij het bouwen van een website.

Wat is linkbuilding?

Je zorgt dus via het plaatsen van links voor verbinding van jouw website met die van een ander of met een andere publicatie op je eigen website.

Dat laatste heet interne linkbuilding. De eerste is natuurlijk extern.

Manieren om het toe te passen:

Als je een blogtekst of een webtekst schrijft is het altijd slim om naar relevante websites te linken.

  1. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een citaat en daarbij zetten waar je dat citaat vandaan hebt gehaald. De link verwijst dan naar de plek van waar de uitspraak van die ander te vinden is.
  2. Ook kun je, als je je kennis baseert op wat anderen zeggen, een link leggen naar andere artikelen. En je kunt vertellen, dat je daar je informatie vandaan hebt gehaald. Deze kennisbron kan de lezer nog meer achtergrondinfo bieden die interessant kan zijn.
  3. Of je verwijst naar een blogartikel dat je eerder geschreven hebt. En die te maken heeft met de inhoud van het artikel dat je aan het schrijven bent. Interne linkbuilding zorgt voor samenhang op je website en maakt het je lezer én de zoekmachines gemakkelijker om de website te doorgronden.
  4. Nog een andere manier om linkbuilding tot stand te brengen is een link leggen naar de locatie waar je een afbeelding vandaan hebt gehaald. Als je op zoek gaat naar illustratiemateriaal zou je namelijk een foto kunnen pakken uit een artikel waar je jouw stuk op baseert. Of je kunt je tekst verbeelden in een stockfoto die je van een, al dan niet betaalde, stockfoto website hebt gehaald. Je kunt dan in die foto de link verwerken van de plek van herkomst.
  5. Als je moeite hebt met de uitdrukking “relevante websites”, let dan eens op de domeinnaam van een website waar je informatie vandaan haalt. En let hier eens op:
  • Is het een beveiligde website?
  • Heeft de site https (met daarnaast een slotje) in de domeinnaam staan?
  • Vaak waarderen de zoekmachines bovendien de kenniswebsites – zoals Wikipedia, universitaire blogsites of blogsites die expertise uitstralen – hoger dan “gewone” websites.

Linkbuilding als bewijs van autoriteit en expertise

“Een linkverwijzing straalt dus in feite online autoriteit uit naar jouw website”, aldus Patrick Kant in een bericht over dit onderwerp op LinkedIn.

Onderbouw je argumenten

En dat is precies wat ik hier boven bedoelde. Want door te linken naar anderen, onderbouw je jouw argumenten. Jij bent niet de enige die die mening uitdraagt, maar er zijn andere experts die hetzelfde denken. Vooral als er wetenschappelijk onderzoek achter die opinie of argumentatie zit, is jouw bewering legitiem en bewezen.Infographic Linkbuilding

Meer weten over dit onderwerp?

Lees dan ook:

Workshop Werken aan je Website

Social Media Duo biedt ook een workshop Werken aan je Website aan. Heb je interesse in zo’n workshop, neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Voor wie nog niet toe is aan een workshop, maar toch op de hoogte wil blijven van de blogs die verschijnen, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.