Tips voor betere scores in zoekmachines

spin of spider

Eerder legden we uit hoe je ervoor zorgt en controleert dat Google je website weet te vinden. Wat je kan doen om (zo hoog mogelijk) op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen is vers 2. Daarom geven wij hier tips voor betere scores van websites in de zoekmachines.

Het is goed om te weten waar het aan kan liggen, dat de website niet boven komt drijven in de zoekresultaten. Maar wat doe je er dan aan?

Tips voor betere scores in zoekmachines

Daarvoor hebben we een aantal tips die je kunnen helpen:

  1.  Uitgaande linkbuilding. Zet eens wat linkjes in je teksten naar andere websites die met de branche en het thema van de website te maken hebben. Relevantie is heel belangrijk! Dus plaats niet zomaar een link naar een andere website. Kijk naar de meerwaarde die zo’n site kan bieden aan de bezoekers.
  2. Website levend houden. Wil je het proces bespoedigen, zorg dan voor geregelde veranderingen op de website. Voeg wat toe. Bouw verder. Op die manier laat je merken dat de site leeft.
  3. Layout. Zorg voor een heldere opmaak, zonder al teveel poespas. Daardoor is de website gemakkelijk te doorgronden. Niet alleen voor Google, maar ook voor de bezoekers van de site. Eerder verscheen er al een blog op deze site over waar je op moet letten bij het opzetten van een duidelijke layout.
  4. Inkomende links. Als je bovendien vernieuwende informatie aanbiedt of hele duidelijke uitleg die voor bezoekers van een website zoveel meerwaarde heeft, dat ze als vanzelf al naar je website komen. Dan hoef je waarschijnlijk niet lang te wachten voordat je website bovenkomt. Dat kan zelf als gevolg hebben, dat andere websites het waard vinden om naar jouw website te linken. Linkbuilding is dus ook heel belangrijk. Zowel vanaf andere websites naar jouw website. Als vanuit jouw site naar die van anderen.
  5. Interne links. Maar ook binnen de website zelf. Op die manier krijg een goede, heldere structuur die voor de bezoekers én de spiders gemakkelijk te doorgronden is.

    tips vindbaarheid zoekmachines: duidelijke layout voor spiders en bezoekers
    Zorg voor een goede structuur en linkbuilding voor bezoekers en spiders Foto: Maureen Bol

Ben je zelf de webbouwer?

Kijk dan eens naar de volgende tool van Google waar je eventueel aanwijzingen kunt vinden over wat er allemaal fout kan zijn aan de site: Google Search Console. Daarover meer in een ander blog.

We helpen je graag met tips voor een hogere score!

We zijn dol op ons vak en helpen graag met tips voor een hogere van je website. Daarvoor geven we een (maatwerk) workshop Website Bouwen en Onderhouden, waarin dit soort tips ook verwerkt zijn. En nog veel meer. Ben je geïnteresseerd en wil je daar meer over weten? Kijk dan eens naar het aanbod onder Workshops van Social Media Duo. Of neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden, voor een offerte of voor het stellen van je vragen.

Knop Contact

Lees meer in:

Google, de zoekmachine

Wat is Google Zoeken?

Google ken je waarschijnlijk vanwege de zoekmachine. Wat je misschien nog niet wist, is dat je er verschillende manieren zijn om te zoeken naar informatie.

We laten je graag de handige en slimme foefjes zien. Zodat je snel de juiste informatie vindt waar je naar op zoek bent. Want als je lukraak wat intikt in de zoekbalk, krijg je soms de meest vreemde hits waar je niets mee kunt.

Google, de zoekmachine, wordt steeds slimmer, maar…

Tik maar eens het woord “toverspreuk” in. Dan krijg je eerst de uitleg over wat een toverspreuk is. Maar jij bent op zoek naar een toverspreuk om je geliefde te betoveren. Gek voorbeeld misschien, maar het principe is ook toe te passen op andere zaken. Google wordt dan wel steeds slimmer, maar kan zich niet altijd meteen inleven in jouw behoefte naar informatie. Daarvoor zul je je zoekopdracht heel wat specifieker moeten formuleren.

Toverspreuk zoeken op Google

Hoe spits je je zoekactie toe op wat je zoekt?

Het kan soms moeilijk zijn je zoekvraag toe te spitsen op wat je zoekt. Google helpt je daar wel bij tijdens het intikken van je zoekvraag. Want vaak zie je een venster openklappen met allerlei suggesties die je kunnen helpen bij het zoeken. (Zie foto hierboven) Ook vind je, als je al iets hebt opgezocht, suggesties terug onderaan de pagina van de zoekresultaten.

Suggesties van Google

Je zoekactie toespitsen doe je zo:

Zoals je waarschijnlijk al hebt opgemerkt, kun je dus op losse woorden zoeken. Maar je kunt ook hele zinnen en vragen intikken in je zoekscherm. Er zijn nog meer mogelijkheden om je zoekactie zo toe te spitsen dat je precies datgene vindt waarnaar jij op zoek bent. Dit kun je vervolgens allemaal doen:

  1. Zoeken op exacte woorden
  2. Zet je zoekwoorden bij elkaar en tussen aanhalingstekens
  3. Sluit websites of woorden uit: gebruik een min-teken en zet daarachter wat je wilt uitsluiten
  4. Gebruik een plus-teken om aan te geven welke aflevering of welk deel je zoekt in een reeks: Game of thrones +5
  5. Als je wil weten wat er allemaal te vinden is op een bepaalde website, maar je wilt niet de hele website doorzoeken, kun je ook “site:…” invullen. Zo vind je bijvoorbeeld met “bloggen site:socialmediaduo.nl” of “workshop site:socialmediaduo.nl” de voor de zoekmachine zichtbare pagina’s van de betreffende website in je zoekresultaten. Op die manier kun je snel een overzicht krijgen m.b.t. een bepaald zoekwoord waarvan je weet of vermoed dat het op die bepaalde website te vinden is.
  6. Hetzelfde geldt voor “site:socialmediaduo.nl”. Dat intikken in het zoekvenster maakt het gemakkelijker om meteen naar de juiste pagina te gaan, zonder dat je het menu van de website hoeft door te nemen. Heel handig voor grotere websites. Maar ook om te checken of van je eigen website alle pagina’s wel vindbaar zijn via de zoekmachine. Dit laatste is belangrijk voor het bouwen en onderhouden van je website. Waarvoor wij overigens een workshop in ons aanbod hebben.
  7. Het zoeken naar informatie op websites is nu wel duidelijk. Je kunt ook zoeken naar afbeeldingen, nieuws, landkaarten, routes, video’s, winkels, vluchten en nog veel meer. Bekijk daarvoor eens de tabbladen bovenaan de zoekpagina van Google. Op die manier kun je vaak nog meer informatie vinden over datgene wat je zoekt. Via de tab “tools” kun je bovendien je gewenste taal aanklikken of de periode waarin je jouw informatie denkt te kunnen vinden. Dat zorgt weer voor waardevolle afbakening als je te veel zoekresultaten krijgt op je zoekactie.
  8. Via geavanceerd zoeken (die functie vind je bovenaan in de tabblad instellingen van Google) kun je ook je zoekactie in een formulier zetten. Dan hoef je ook niet al die specifieke codes en lettertekens te onthouden, maar biedt Google je de mogelijkheid op een gemakkelijk manier gebruik te maken van de zoekmachine.
  9. In Afbeeldingen Zoeken kun je ook diverse tabbladen aanklikken die je helpen beeldmateriaal te vinden. Eerder schreven we daar al een blog over: Hoe vind je een foto voor commercieel gebruik? Onder Afbeeldingen Zoeken kun je overigens ook een foto uploaden van je computer of je mobiele telefoon. Als je geluk hebt, vindt je dan dezelfde foto terug met de daarbij behorende informatie. Zo kun je bepaalde planten identificeren, vinden waar je een specifiek product kunt kopen of kijken of jouw foto al eens ergens anders gepubliceerd is. Dat laatste is belangrijk in verband met Auteursrecht en Portretrecht!

Nog meer tips voor het zoeken via de zoekmachine van Google vind je hier:

Google Zoeken Help
10 handigheidjes om slimmer te zoeken in Google
20 tips om beter te zoeken met Google
Hoe Google zoeken werkt

Wat is Google Zoeken eigenlijk?

Wat is Google Zoeken?Ben je nieuwsgierig naar wat Google Zoeken eigenlijk is? Kijk dan eens op Wikipedia. Als je in de zoekmachine de vraag stelt: Wat is Google? Dan zul je zien, dat Wikipedia als tweede op de lijst van zoekresultaten komt te staan. De website die bovenaan staat is van een commercieel marketingbedrijf.

Betrouwbare zoekresultaten

Wikipedia wordt vaak hoger aangeschreven en als betrouwbaar gekenmerkt, omdat de site ten eerste niet commercieel is en ten tweede omdat hij aangevuld wordt door meerdere deskundigen en eigenlijk geldt als de moderne encyclopedie.

Niet altijd nummer 1

Dit is even een zijsprongetje, maar nu snap je misschien ook dat het bovenste zoekresultaat niet altijd de beste of de betrouwbaarste hoeft te zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat in dit geval de nummer 1 op de resultatenlijst van je zoekactie onbetrouwbaar zou zijn. Maar bij het commerciële karakter van een website zou je je vraagtekens kunnen zetten. Onder de “betrouwbare” websites vallen vaak ook de sites van universiteiten, wetenschappelijke instanties en overheden. Zo kun je de zoekresultaten wellicht beter op hun waarde schatten.

Voor vragen kun je natuurlijk bij ons terecht. Neem dan contact op via het contactformulier. Zoek je hulp bij het bouwen en onderhouden van een website? Dan hebben we een workshop Website bouwen en onderhouden die je eveneens kunt aanvragen met het contactformulier. Wil je meer over de workshop weten, klik dan op deze link.

De website is klaar. Maar hoe meld ik hem aan bij Google?

Iedereen die een website heeft, weet waarschijnlijk wel dat de zoekmachines belangrijk zijn voor de vindbaarheid. Wij beantwoorden in dit blog de vraag: “Aanmelden bij Google? Hoe doe ik dat?”

Voordat we aan die vraag beginnen, misschien ook nog even toelichten waarom het aanmelden bij de zoekmachines zo belangrijk is. Ik zeg “zoekmachines”, omdat Google natuurlijk niet de enige speler in het veld is op het internet.

Meld de website aan bij de zoekmachines

Logo DuckDuckGoHet is namelijk niet zo, dat die zoekmachines – of dat nou Google, Bing, DuckDuckGo, Delicious of Yahoo is – vanzelfsprekend over je nieuwe website struikelen en je dus te vinden bent in de zoekresultaten. Als je wilt dat jouw bedrijf of organisatie gevonden wordt, zul je daar bepaalde stappen voor moeten nemen.

Aanmelden bij Google

We belichten hier alleen hoe je de website aanmeldt bij Google. Omdat dit nog altijd een hele grote – zo niet de grootste – speler is onder de zoekmachines.
Er zijn 2 manieren om je website aan te melden bij Google. Dit is de gemakkelijkste.

De gemakkelijkste manier voor aanmelden bij Google

Volg deze stappen:
1. Eigenlijk is het heel gemakkelijk. Want je gaat simpelweg naar https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html.
2. Vul het formulier in.
3. Druk op de knop “Voeg URL toe”.

Screenshot Google voeg je website toe

Weet je niet wat een URL is en waar je die kunt vinden?

Kijk bovenin de witte balk als je je website hebt opgeroepen op internet. In elke browser vind je daar het adres van de website. Dat adres begint met http of https. Vaak zie je de aanduiding http of https niet meteen staan. Maar als je met je rechter muisknop op die balk gaat staan, klikt, kopieert en daarna de link ergens anders in plakt, bijvoorbeeld Word of Notepad, dan zie je het hele adres. In bovenstaand formulier van Google vul je deze in het veld URL in.

De bevestigingspagina die na het invullen volgt vraagt nogmaals om die URL. Bovendien mag je even bevestigen, dat je geen robotje bent.

Hoe weet ik dat het aanmelden gelukt is?

Zoekmachines zijn gemaakt door mensen en kunnen soms aan storingen onderhevig zijn. Bovendien is het best mogelijk, dat je tijdens de bovenstaande stappen iets niet goed doet. Je vergeet bijvoorbeeld zonder het te beseffen “http” of “https” toe te voegen aan je websitenaam. Dan kan het zomaar zijn, dat je site niet is aangemeld. Kijk dat dus even goed na. Hoe?

site:example.com

Ga naar de zoekmachine en vul daar “site:example.com” in. Vervang ‘example.com’ met de naam van de eigen site. Dat hoeft niet eens met http of https en kan zelfs gewoon zonder www ervoor achter “site:” worden ingevuld. Als er daarna onder het zoekvenster een reeks zoekresultaten verschijnt, zit je goed.

site:example.com

Nieuwe website?

Bij een nieuwe website moet je er wel rekening mee houden, dat het nog even kan duren voordat de website “geïndexeerd” is. Dat wil zeggen, dat de site vaak niet meteen te vinden is. Dan is zo’n controle met “site:example.com” (na een paar dagen) een goede test om te kijken of het de zoekmachine gelukt is de website te vinden. Google laat namelijk geregeld kleine programmaatjes op het web los (de robots, spiders, bots). Die kruipen over de website (crawlen), kijken naar de structuur van de teksten en de opbouw van de site. Als de website die actie heeft doorstaan, dan is hij vindbaar in de zoekresultaten.

Wat doe ik als de website toch niet gevonden wordt?

Soms gebeurt het, dat een website toch niet gevonden wordt. Dat kan aan een aantal factoren liggen:

  1. Er staan niet genoeg links naar de site op andere sites op internet.
  2. Je hebt onlangs een nieuwe website gepubliceerd, maar Google heeft nog geen robots kunnen sturen voor het verkennen van de site. Daarvoor geldt het devies: heb geduld. Het kan soms weken duren.
  3. Een andere reden kan zijn, dat het ontwerp van de website ervoor zorgt dat de inhoud moeilijk te “crawlen” is.
  4. Ook kan het zijn, dat Google een foutmelding heeft ontvangen tijdens het doorzoeken van de site. Dat is vaak een technisch probleem, dat opgelost moet worden door de webbouwer.

Google Search Console

Via Google Search Console kun je eventueel de pagina’s die nieuw zijn of die (nog niet) gevonden worden aanmelden. Daar is het ook mogelijk om een zogeheten sitemap aan te melden. Dat is min of meer een plattegrond of een inhoudsopgave van de website, waarmee robots, spiders en crawlers gemakkelijker een site kunnen doorgronden.

Checklist van Google

Checklist van GoogleGoogle heeft heel handig een checklist gemaakt, waarop staat waar een website in grote lijnen aan moet voldoen om gevonden te worden. (Zie afbeelding hierboven of klik op de link.) Een steeds belangrijkere eis is bijvoorbeeld, dat de site op allerlei media goed leesbaar moet zijn. Dus niet alleen op de vaste computer (de pc), maar ook op de mobiele apparaten. Zoals de smartphone, tablet, notebook, laptop en wat voor toestellen er nog meer ontwikkeld zijn of gaan worden.

Heb je je website zelf gemaakt, maar kom je er niet uit?

Misschien ben je wel zo handig, dat je je eigen website hebt gemaakt. Maar we kunnen ons heel goed voorstellen dat als je problemen hebt met de techniek of het aanmelden van de website, je toch hulp nodig hebt. Dus, heb je je website zelf gemaakt, maar kom je er niet uit? Of wil je leren hoe je hem zelf kunt maken en onderhouden? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Knop Help bij aanmelden website

Dit onderwerp komt ook aan bod in onze workshop Werken aan je Website.