Wist jij dit al over Google Analytics?

Er is wellicht een heleboel wat jij niet weet van Google Analytics. Dat kan ik mij goed voorstellen. Al die grafieken, cijfertjes en statistieken. Je kunt jezelf er heel erg gek mee maken. Maar het is goed je erin te verdiepen, als je wil weten hoe je website presteert. Meten is weten, dat is een wijsheid die je goed in acht moet nemen.

Zelf kijk ik het liefst zo min mogelijk naar de statistieken van Google Analytics. Simpelweg, omdat ik een van die mensen ben die zich gemakkelijk gek laat maken door dalende of stijgende lijnen. Bovendien is het best wel moeilijk door de cijfers het bos te zien.

Daarom schrijf ik dit blog. Zodat ook ik er wijzer van word en in “gewone mensentaal” kan overbrengen wat ik geleerd heb. Handig, toch?

Wat is Google Analytics?

Als eerste ga ik op zoek naar de vraag: “Wat is Google Analytics?” Deze dienst van Google verzamelt data, waarmee het webverkeer naar een website inzichtelijk gemaakt kan worden. Ook kun je het gedrag eruit aflezen die een bezoeker van een website vertoont als die op zoek gaat naar informatie, overgaat tot aankoop of andere handelingen ter plaatse uitvoert. Zoals het downloaden van een E-book of het invullen van een contactformulier.

Wat is Google Analytics?

Verbonden met Google Adwords

“Google Analytics is nauw verbonden met Google Adwords, hierdoor is het voor een webmaster eenvoudig om reclamecampagnes te beheren en zo nodig aan te passen”, zo stelt Wikipedia.

Adwords is de advertentieafdeling van de internetgigant.

Belangrijke functies van Google Analytics

Het dashboard van Google Analytics laat enkele belangrijke functies zien.

Denk daarbij aan:

  • Het aantal bezoeken: Het totaal aantal bezoeken aan de website sinds de meting met Google Analytics begonnen is.
  • Paginaweergaves: Het totaal aantal weergegeven pagina’s sinds de aanvang van de meting met Google Analytics.
  • Bouncepercentage: Dat is het gemiddelde aantal bezoekers dat na één pagina de website verlaat. Een hoog bouncepercentage geeft volgens Google aan dat de bestemmingspagina niet interessant genoeg is. Over het algemeen is een bouncepercentage tussen 40 en 60% normaal voor een website.
  • Gemiddelde tijd op de site: Het gemiddelde aantal seconden dat een bezoeker besteedt aan het bekijken van de website. Seconden? Ja, seconden. Iemand bekijkt een website vaak vluchtig en scant de inhoud op datgene waar hij of zij naar op zoek is.

(Bron: Wikipedia)

Verbonden met Search Engine Optimization (SEO)

Data zijn de eerste stap naar de verbetering van een website. Zodra je weet of iemand geïnteresseerd is in datgene wat je op de site hebt staan en ook kunt zien waar de meeste aandacht naar uitgaat, kun je daarop inspelen.

Een voorbeeld

Stel, je verkoopt computers. Dan is het handig als je weet dat de bezoekers van jouw website vooral belangstelling hebben voor je tablets of voor een bepaald type of merk. Dan zorg je er natuurlijk voor, dat je daarvan voldoende in de winkel hebt liggen. Dat is duidelijk.

Computers

Wat misschien nog niet duidelijk was, is dat je meer bezoekers op je website kunt krijgen als je interessante verhalen plaatst over juist die producten waar zoveel vraag naar is. Gebruik de namen van die types, soorten, merken en maak gebruik van de termen die belangrijk zijn voor het vinden van juist dat type apparatuur of dat aanbod.

Waarvoor gebruik je Google Analytics?

Omdat het best wel ingewikkeld kan zijn om wegwijs te worden op Google Analytics, is het belangrijk om jezelf vragen te stellen bij het bekijken van de data.

Daarom stelt Kjell de Raad 10 belangrijke vragen die van pas komen bij het checken van de cijfers en statistieken van Google Analytics:

  1. Welke sociale media, verkoopwebsites of acties (bijvoorbeeld advertenties) hebben succes?
  2. Zijn er 404-pagina’s die nog altijd bezocht worden, maar niet meer actueel zijn? En hoe komen bezoekers op die pagina’s?
  3. Wat bekijkt je bezoeker? En wat niet?
  4. Hoeveel conversies behaalt je website: wie doet er een aankoop, reserveert of vult een inschrijfformulier in?
  5. Komen bezoekers via een computer op de website? Of via een mobiel apparaat?
  6. Waar haakt je bezoeker op af in het aankoopproces?
  7. Wat presteert goed op je website? En wat niet?
  8. Hoe vinden gebruikers je website op Google?
  9. Langs welke weg komen bezoekers er uiteindelijk toe om in actie te komen?
  10. Wat kan beter?

De valkuilen van Analytics

Het gevaar bestaat, dat je je blind staart op de cijfers en de statistieken. Niet alleen, omdat je onbekend bent met de materie. Maar ook, omdat je wellicht in paniek raakt bij het zien van de pieken en de dalen. Rachel Leist laat in haar artikel 10 Analytics Mistakes I Learned the Hard Way (So You Don’t Have To) de meest gangbare valkuilen zien.

    1. Denk niet, dat lage scores altijd slecht zijn. De interpretatie van de cijfers is belangrijk en kan alleen als je goed kijkt naar wat ze nu eigenlijk betekenen. Leist wijst erop, dat je alle cijfers in context met elkaar moet zien. Want hoge bezoekerscijfers hoeven niet te betekenen, dat al die bezoekers ook klanten, lid, fans of opdrachtgevers worden.
    2. Ga er niet vanzelfsprekend vanuit dat verschillende statistieken met elkaar in verband staan. Het een hoeft niet met het ander te maken te hebben. Om te weten te komen of ze iets met elkaar van doen hebben, zul je dieper in de materie moeten duiken.
    3. Verwar bezoek (visits) niet met het aantal keren dat iets bekeken is (views).
    4. Verwar mogelijk nieuwe klanten (leads of prospects) niet met een marketing qualified lead, waarvan mag worden aangenomen dat hij of zij eerder klant wordt dan andere leads omdat die persoon heeft laten weten echt interesse te hebben.
    5. Gooi niet al het websiteverkeer op 1 hoop. Weet waar je bezoekers vandaan komen, zodra ze op de site terechtkomen. Dan weet je ook op welk medium je moet richten.
    6. Kies niet de verkeerde soorten grafieken voor de communicatie van de resultaten.
    7. Maak geen onnodige vergelijkingen tussen data.
    8. Tel interne bezoekers niet mee (je medewerkers, web bouwer, webredacteur, marketeer).
    9. Denk niet dat iemand die lang op een pagina blijft ook echt iets van je wil.
    10. Naar de cijfers kijken en er niets mee doen.

Kortom: laat je niet gek maken!

Heb je behoefte aan meer informatie?

Als je behoefte hebt aan meer informatie, is het misschien een goed idee een workshop via het contactformulier te boeken. Google Analytics is een onderdeel van Google dat als leek niet gemakkelijk te doorgronden is. En het is beter om in de praktijk te ervaren hoe het werkt, dan dat we dat proberen uit te leggen in een blog.

In een workshop kunnen we bovendien ingaan op specifieke vragen, zoals:

  • Waar komen bezoekers vandaan? (hoe vinden ze de website?)
  • Op welke pagina komen geïnteresseerden de site binnen?
  • Wat is conversie?
  • Wat kun je met de data die je vindt in Analytics?

En dan kunnen we je nog beter uitleggen waar je vooral op moet letten in Analytics.

Overigens kun je dit soort vragen eventueel ook stellen tijdens de workshop “Website Bouwen en Onderhouden“, indien je je vragen vooraf kenbaar maakt.

Meer lezen over Google Analytics?

Je kunt in de volgende artikelen meer lezen over Google Analytics:

Google Serie

Dit blog maakt onderdeel uit van een serie over Google. Lees daarom ook:

2 antwoorden op “Wist jij dit al over Google Analytics?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.