Layout van je Homepage: wat mag je daarbij niet vergeten?

Voorbeeld van een strakke lay-out: Mondrian, Compositie met rood, geel en blauw.

De layout van je website is belangrijk om bij stil te staan. Want iedereen die dit leest weet wel wat er zoal op de homepage van een website staat. Maar wie heeft wel eens goed nagedacht over wat je het beste WAAR neer kan zetten? En dat maakt misschien wel net zoveel uit als WAT je op voorpagina neerzet!


Layout

In dit artikel beschrijf ik dus de belangrijkste punten waar de layout van elke zakelijke website aan moet voldoen en waarom. 

Initieel is de aandacht heel kort

Mensen zoeken naar jouw bedrijf op Google. Of klikken op de link naar je website in een van je social media profielen en komen dan op je homepage terecht. Vervolgens kijken en lezen zij een paar seconden om te bepalen of ze er nog meer tijd in gaan steken. In die paar seconden wil je dus dat een bezoeker:

  1. vindt wat hij of zij zoekt
  2. of geïnteresseerd genoeg raakt om langer te kijken en te lezen

Hiervoor is dan ook een overzichtelijke, doordachte en aantrekkelijke opmaak noodzakelijk.

In één oogopslag zichtbaar

De dingen die elke bezoeker op jouw homepage moet zien die plaats je zo hoog mogelijk, zodat ze te zien zijn zonder te scrollen.

Above-the-fold

Dat heet: Above-the-fold, naar analogie van een dubbelgevouwen krant in een winkelrek.

Op een voorpagina van je website zorg je er dus voor dat deze punten in één oogopslag zichtbaar zijn:

  1. De naam of het logo van je bedrijf, voor herkenbaarheid
  2. Wat je bedrijf doet (headline) en welke oplossing je biedt aan klanten voor hun problemen (sub-headline)
  3. Hoofdmenu
  4. Een Call-to-Action: iets dat websitebezoekers langduriger met je bedrijf in contact houdt
Bovenste deel van een website, dat je ziet zonder te scrollen
Bovenste stuk van een website met logo, menu, (sub-)headline en Call-to-action verwerkt in een aansprekende afbeelding.

Call2Action voor langduriger contact

In bovenstaand voorbeeld bestaat de Call-to-Action uit de opvallende rode knop die de bezoeker stuurt naar de pagina Projecten. Om daarmee de bezoeker te verleiden zich verder in het bedrijf te verdiepen . Andere mogelijkheden om een band tussen de websitebezoeker en je bedrijf te kweken zijn een link of knop om:

  • contact op te nemen
  • een product of dienst te bekijken of te bestellen
  • te abonneren op je nieuwsbrief of je te volgen op sociale media
  • een e-book aan te vragen

Kies daarbij voor een opmaak die de bezoeker duidelijk de weg wijst naar die Call-to-Action.

Zichtbaar na scrollen

Below-the-fold

Het deel dat bezoekers zien nadat ze naar beneden hebben gescrold (below-the-fold), dient ter ondersteuning van het bovenste deel. Enkele voorbeelden van veel gebruikte typen content below-the-fold:

  • voordelen en kenmerken van jouw producten/diensten
  • wie je klanten zijn, bijvoorbeeld door hun logo’s te tonen
  • wat klanten over jou zeggen of hoe ze jou beoordelen
  • laten zien wie je medewerkers zijn
  • een aankomend evenement

Door middel van verschillende gekleurde achtergronden, blokken met een kader eromheen of scheidslijnen, kan je duidelijk aangeven wat bij elkaar hoort en wat niet.
De nieuwe Gutenberg editor van WordPress biedt legio mogelijkheden daarvoor.

Voor wie meer wil lezen over verschillende typen content of voor het bekijken van enkele schematische  layout ontwerpen: Awesome home page design layouts.

Keuze voor een bepaalde layout voor je website

Keuze voor de layout van een specifiek bedrijf. (afhankelijk van huisstijl, branche)
Keuze voor de layout van een specifiek bedrijf (afhankelijk van de branche)

Zoals met zoveel dingen geldt ook hier geen one-size-fits-all.

Zo is het bijvoorbeeld voor een schadeherstelbedrijf essentieel dat er in de top-balk een telefoonnummer staat. Omdat klanten acuut hulp nodig hebben bij schade.

Maar ben je een coach dan geef je misschien liever eerst informatie over wat je doet en wie je bent, en verwijs je dan pas naar je contactgegevens.

Verticale layout voor mobiele telefoons

Veel mensen gebruiken hun telefoon om websites te bekijken. Het is heel normaal dat je daarbij naar beneden moet scrollen om de hele pagina te zien. Maar niet dat je van links naar rechts moet scrollen! De opmaak van je pagina’s moet daarom een responsive design hebben, d.w.z. dat tekst, afbeeldingen en andere content vanzelf smaller worden zodat ze passen op het kleine scherm.

Náást elkaar wordt ná elkaar

Bovendien komt alles wat op een laptop naast elkaar staat op een mobiele telefoon na elkaar! Zeker zolang die telefoon verticaal wordt gehouden. Denk aan:

  • tekst met een afbeelding er naast elkaar
  • meerdere kolommen met tekst
  • een zijbalk met daarin bijvoorbeeld een feed naar sociale media of je meest recente blogs

Het is daarom van belang wat je links en wat je rechts neerzet. Zorg ervoor dat het ook onder elkaar in een logische en aantrekkelijke volgorde komt te staan.

Hoe krijg je dit voor elkaar?

Het volgend artikel legt uit Hoe je een geschikt thema kiest dat past bij de bovenstaande richtlijnen voor opmaak van je Homepage en gaat ook in op stijl en kleurgebruik.

Deze artikelen beschrijven slechts het topje van de ijsberg. Wil je sneller resultaat of persoonlijk advies en ondersteuning? Boek dan onze workshop Website bouwen en onderhouden, want dan ga je samen met ons je website verbeteren zodat die je meer klanten en meer omzet gaat opleveren.

Linkbuilding? Wat is het en hoe pas je het toe?

Linkbuilding

Je zult de term wel al vaker gehoord hebben. Linkbuilding. Maar wat is dat eigenlijk en hoe pas je het toe?

Met linkbuilding bouw je aan de reputatie van je website via verwijzingen naar andere sites of andere artikelen op je eigen website. En dus is het  een belangrijk onderdeel bij het bouwen van een website.

Wat is linkbuilding?

Je zorgt dus via het plaatsen van links voor verbinding van jouw website met die van een ander of met een andere publicatie op je eigen website.

Dat laatste heet interne linkbuilding. De eerste is natuurlijk extern.

Manieren om het toe te passen:

Als je een blogtekst of een webtekst schrijft is het altijd slim om naar relevante websites te linken.

  1. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een citaat en daarbij zetten waar je dat citaat vandaan hebt gehaald. De link verwijst dan naar de plek van waar de uitspraak van die ander te vinden is.
  2. Ook kun je, als je je kennis baseert op wat anderen zeggen, een link leggen naar andere artikelen. En je kunt vertellen, dat je daar je informatie vandaan hebt gehaald. Deze kennisbron kan de lezer nog meer achtergrondinfo bieden die interessant kan zijn.
  3. Of je verwijst naar een blogartikel dat je eerder geschreven hebt. En die te maken heeft met de inhoud van het artikel dat je aan het schrijven bent. Interne linkbuilding zorgt voor samenhang op je website en maakt het je lezer én de zoekmachines gemakkelijker om de website te doorgronden.
  4. Nog een andere manier om linkbuilding tot stand te brengen is een link leggen naar de locatie waar je een afbeelding vandaan hebt gehaald. Als je op zoek gaat naar illustratiemateriaal zou je namelijk een foto kunnen pakken uit een artikel waar je jouw stuk op baseert. Of je kunt je tekst verbeelden in een stockfoto die je van een, al dan niet betaalde, stockfoto website hebt gehaald. Je kunt dan in die foto de link verwerken van de plek van herkomst.
  5. Als je moeite hebt met de uitdrukking “relevante websites”, let dan eens op de domeinnaam van een website waar je informatie vandaan haalt. En let hier eens op:
  • Is het een beveiligde website?
  • Heeft de site https (met daarnaast een slotje) in de domeinnaam staan?
  • Vaak waarderen de zoekmachines bovendien de kenniswebsites – zoals Wikipedia, universitaire blogsites of blogsites die expertise uitstralen – hoger dan “gewone” websites.

Linkbuilding als bewijs van autoriteit en expertise

“Een linkverwijzing straalt dus in feite online autoriteit uit naar jouw website”, aldus Patrick Kant in een bericht over dit onderwerp op LinkedIn.

Onderbouw je argumenten

En dat is precies wat ik hier boven bedoelde. Want door te linken naar anderen, onderbouw je jouw argumenten. Jij bent niet de enige die die mening uitdraagt, maar er zijn andere experts die hetzelfde denken. Vooral als er wetenschappelijk onderzoek achter die opinie of argumentatie zit, is jouw bewering legitiem en bewezen.Infographic Linkbuilding

Meer weten over dit onderwerp?

Lees dan ook:

Workshop Website Maken

Social Media Duo biedt ook een workshop Website Maken aan. Heb je interesse in zo’n workshop, neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Voor wie nog niet toe is aan een workshop, maar toch op de hoogte wil blijven van de blogs die verschijnen, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

De doelgroep voor je website bepalen? Hoe doe je dat?

doelgroep website bepalen: 'Iedereen' is veel te breed als beoogd publiek

In dit artikel aandacht voor hoe je de doelgroep voor je website kunt bepalen. Dit blog is de eerste van een tweeluik. Het volgende blog legt uit hoe je je website afstemt op je doelgroep.

Doelgroep bepalen

Waarom je doelgroep voor je website bepalen?

Schrijven doe je voor specifiek publiek, want je wilt je bezoekers aanspreken. Mik je namelijk op een heel breed publiek dan spreek je geen enkele doelgroep echt aan! Terwijl als je je doelgroep kent je met je website precies de juiste snaar kunt raken. Zowel met tekst als met beeldmateriaal.

Schrijvende handen van enigszins alternatieve vrouw met kop koffie en croissant met een hap er uitdoelgroep website bepalen: Gesticulerende handen van man in zakelijke pak met een kopje koffie

Bedrijven en organisaties sluiten contracten, maar mensen doen zaken met elkaar! En zij werken vooral samen met mensen door wie ze zich begrepen voelen

“Disclaimer”: Over het bepalen van doelgroepen en je website daar op afstemmen zijn hele boeken volgeschreven. Dit artikel biedt vooral kleine ondernemingen de hoofdlijnen en praktijkgerichte tips.

Wat zijn de kenmerken van een doelgroep?

Misschien vraag je je af wat de kenmerken van een doelgroep zijn. De belangrijkste kenmerken zijn:

  • leeftijd
  • geslacht
  • opleidingsniveau
  • zorgen en interesses
  • regio

Leeftijd is richtinggevend voor de problemen en informatiebehoefte die deze groep heeft. Denk maar aan de levensfases die mensen doorlopen. Bijvoorbeeld jongvolwassenen, mensen met inwonende kinderen, van middelbare leeftijd of gepensioneerd.

Verder spelen ook geslacht en opleidingsniveau een rol in welke zorgen en interesses er zijn.

Bovendien bepalen leeftijd, geslacht en opleidingsniveau voor een groot deel welke taal en welk type beeldmateriaal het meest in de smaak vallen.

Klassiek concert op pianoConcert met heel veel publiek en lichtshow

Je doelgroep voor je website bepalen als kleine ondernemer

Regio

De meeste producten en diensten zijn gebonden aan een regio. Kies daarom je werkgebied. Maak dat vervolgens in één oogopslag duidelijk op je website en in de zoekwoorden waar jij je op richt. Daarmee is je concurrentie meteen veel kleiner!

De Waalbrug in Nijmegen

Unique selling points / proposition

Uiteraard kies je jouw doelgroep passend bij jouw Unique Selling Points/Proposition. (USP, die ene eigenschap die jouw bedrijf beter maakt dan de concurrentie). En bij jouw passie of de passie van jouw bedrijf. Daarmee kan je al enkele kenmerken van je doelgroep bedenken.

Kies verder uit een paar van de volgende methoden:

Blik terug: Wie waren je klanten de afgelopen tijd? Met welke verliep de interactie het beste en aan welke eigenschappen van de klant lag dat? Want met je ideale klant heb je de beste klik en presteer je het beste. Dus die wil je bereiken en aanspreken met je content.

Ga in gesprek met geïnteresseerden, persoonlijk en online.  Maak een online enquête of enkele posts waarin je om reacties vraagt. Achterhaal zo wat zij het liefste willen, en ook welke woorden ze daarbij gebruiken.

Voor online meten gebruik je Google Analytics of andere tools. Maar om daarmee te leren werken moet je behoorlijk wat tijd investeren. Bovendien moet je voor de meeste analyses al een behoorlijk aantal bezoekers op je website hebben. Begin met het prestatierapport van Google Search Console  om te zien met welke woorden je website wordt gevonden en hoeveel bezoekers die krijgt.

Je kan ook marktonderzoek doen met behulp van responsieve Google-advertenties.

Last but not least: Welke niches bedienen je concurrenten!? Waar blijven er voldoende potentiële klanten voor jou over? Kijk naar hun website en posts om te zien waar zij zich op richten en hoe ze dat doen. Niet om te kopiëren maar om te bepalen hoe jij je het beste kan onderscheiden.

Content voor 1 doelgroep

Besef dat kiezen voor meerdere doelgroepen betekent dat je niet alleen op je website maar ook via andere kanalen meer content moet maken en verspreiden, met name als je nog weinig hebt voor die doelgroep. Dus zeker als starter: kies 1 doelgroep!

Voor ondernemers die dat lastig vinden, lees: het hoe&waarom van je focus bepalen.

Lees zeker ook het vervolg-blog. Daarin leer je hoe je de kennis over je doelgroep gebruikt om doelgroepgerichte content te maken. Of schrijf je in voor onze workshop ‘Werken aan je website’!

Lees meer over dit onderwerp op:

Workshop Website Maken

Social Media Duo biedt ook een workshop Website Maken aan. Heb je interesse in zo’n workshop, neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Voor wie nog niet toe is aan een workshop, maar toch op de hoogte wil blijven van de blogs die verschijnen, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Ze willen onherkenbaar op de foto. Hoe doe ik dat?

Vervaagde gezichten

Onherkenbaar in beeld

Sinds de aanscherping van de privacywet is het alleen maar belangrijker personen onherkenbaar te maken op beeldmateriaal. Vooral als zij van tevoren aangeven bezwaren hebben dat zij zichtbaar in beeld worden gebracht. De boetes die je kunt krijgen als je geen gehoor geeft aan hun verzoek kunnen aanzienlijk zijn. Dus is het zaak gezichten, maar ook nummerborden en andere privacy gerelateerde zaken wazig te maken. Maar, hoe doe je dat?

Dat het absoluut niet onaannemelijk is een boete te krijgen, blijkt wel uit de uitspraak die onlangs gedaan is tegen een oma die haar kleinkinderen op social media portretteerde. Je zou denken dat dat toch wel zou mogen. Maar oma heeft in dit geval al geruime tijd ruzie met de moeder van de kinderen. Daarom heeft de rechter besloten een boete op te leggen voor elke dag dat de grootmoeder de foto’s op Facebook laat staan. “Voor het plaatsen van foto’s van kinderen onder 16 jaar moeten ouders toestemming geven”, zo verduidelijkt het nieuwsbericht van NOS Nieuws.

Wazig maken

In hoeverre het “blurren” van foto’s voor oma wel is toegestaan, staat niet vermeld in de nieuwsberichten. Maar over het algemeen is het wazig maken van de gezichten voldoende om iemand onherkenbaar in beeld te brengen. Want daarmee voldoe je al aan de privacyregels.

Hoe maak je iets of iemand onherkenbaar op de foto?

Onherkenbaar in beeldEr zijn verschillende manieren om gedeeltes van een foto niet herkenbaar te maken. Wat je vroeger wel eens in de kranten zag, was het welbekende zwarte balkje.

Andere manieren zijn:

  1. Je plakt een smiley over een gezicht. Dat is een humoristische en een beetje amateuristische manier om iemand onherkenbaar te maken.
  2. Selecteer een gezicht dat niet herkenbaar in beeld moeten worden gebracht en verklein de pixels in dat gebied. Dat kun je doen met een programma voor beeldbewerking, zoals Photoshop, Paintbrush, Facepixeler of Pixelmator. Op die manier veranderen de pixels in blokjes en wordt iemand onherkenbaar getoond.
  3. Je kunt ook een tool gebruiken die gezichten kan herkennen op foto’s. Je kunt vervolgens de gezichten wazig maken.

Programma’s voor fotobewerking

Het bovenstaande gaat gemakkelijk met bijvoorbeeld:

  • Paint (op computers en laptops die Windows gebruiken)
  • Op een Mac gebruik je Paintbrush of Skitch
  • Via je mobiele telefoon (IPad, IPhone , Android) vind je speciale apps, zoals Ipiccy of Blur video & image die je een handje kunnen helpen

Onherkenbaar in een filmpje? Hoe doe je dat?

Blog zoals je bent met 1 gezicht vervaagd

Op YouTube kun je het gemakkelijkste in een video onderdelen wazig te maken. Denk niet alleen aan gezichten, maar ook aan bijvoorbeeld kentekenplaten, reclameborden, huisnummers. Google heeft daar een duidelijke uitleg over gepubliceerd: Blur your video’s. Op een IPad of een IPhone kan het helpen de app Blur Video Spot te downloaden via ITunes.
Meester Sander adviseert ook voor Chromebook een handige toepassing: facepixelizer.com.

Kenteken bewerken met PaintApps en tools voor het blurren

Op zoek naar meer toepassingen struikel ik over dit artikel: Blur a face in a photo van Wikihow. Daar worden de bovenstaande apps en tools ook genoemd. Maar dit artikel geeft ook aan, dat je bijvoorbeeld Photoshop of Coreldraw kunt gebruiken. Dit zijn echter programma’s die vooral designers gebruiken. Ze hebben meer mogelijkheden en dus duurt het vaak langer voordat je hebt geleerd ze te gebruiken. En het zijn betaalde programma’s.

Let op de privacy

Wikihow waarschuwt dat de privacy in het geding kan komen. Omdat sommige gratis websites het beeldmateriaal opslaan. En dat is natuurlijk niet wat je wilt. Want dat vormt alleen maar een groter gevaar voor het uitlekken van foto’s als een website gehackt wordt. Daarom is het misschien verstandig betaalde toepassingen te gebruiken. Die zijn over het algemeen beter beveiligd. Maar lees vooral ook de voorwaarden van een app, voordat je hem gaat gebruiken.

Apps voor Android en iOS

Wikihow beveelt voor Android de volgende apps aan:

  • ObscuraCam
  • Android Hide Face
  • Pixlr

Voor iOS zijn deze apps populair:

  • Touch Blur
  • Photo Editor
  • TADAA

Meer info en contact

Wil je na het lezen van dit blog meer weten over foto’s en filmpjes voor je zakelijks blogs en posts? Neem dan vooral contact met ons op.

Knop Contact

Meer informatie over wanneer je mensen herkenbaar in beeld mag brengen en wanneer niet, vind je in ons blog Portretrecht.

Workshop Website Maken

Social Media Duo biedt ook een workshop Website Maken aan. Heb je interesse in zo’n workshop, neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Voor wie nog niet toe is aan een workshop, maar toch op de hoogte wil blijven van de blogs die verschijnen, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Hoe gebruik ik de oefening Storytelling voor mijn blogs?

De Oefening Storytelling van Social Media Duo

Tijdens de workshop Beter Zakelijk Bloggen geven we onze deelnemers steevast een oefening voor het toepassen van storytelling in hun blogs. En dan blijkt vaak, dat het toch wel heel erg moeilijk voor ze is. Ze vragen geregeld: “Hoe gebruik ik de oefening Storytelling voor mijn blogs? Hoe pas ik het toe?” Hier een voorbeeld.

We hebben hieronder de oefening ingevuld aan de hand van onze eigen praktijk. Want:

  • Wie is de held van Social Media Duo?
  • Welke uitdaging heeft onze opdrachtgever?
  • Waar loopt hij of zij tegenaan?
  • En hoe nemen we onze deelnemers mee aan de hand, zodat zij uiteindelijk besluiten dat ook zij zakelijk willen schrijven?

Invuloefening Storytelling voorbeeld Social Media Duo

Dit formulier geeft houvast. Hier willen we over schrijven. Dit willen we onze lezers meegeven. En wat voor verhaal komt daar dan uit? Lees maar:

Workshop Beter Zakelijk Bloggen voor Ondernemers

De workshop Beter Zakelijk Bloggen is bedoeld voor ondernemers. Dus als jij je voor jouw bedrijf (nog) beter wilt profileren kun je bij Social Media Duo terecht. Want dan leer je zelf bloggen op je bedrijfswebsite. En gaat het schrijven op social media je gemakkelijker af.

De Uitdaging

Want:

  • Ben jij een ondernemer, een zzp’er of een mkb-er die graag zijn verhaal op papier wil krijgen?
  • Denk jij dat je niet kan schrijven?
  • Twijfel je waarover je moet vertellen?
  • Wil je graag pakkend en boeiend schrijven?
  • Vraag je je af hoe je je bedrijf zichtbaar kunt maken?
  • Heb je moeite helder en to-the-point te schrijven?

Als je met al die vragen zit en bovendien onzeker bent om iets op te schrijven, zit je bij deze training op de juiste plek. Hier hoor je hoe je je klanten kunt bereiken en hoe je jezelf en je bedrijf kunt onderscheiden van de concurrentie.

Wil je weten hoe wij dat voor elkaar krijgen?

Oefeningen

Op ons programma staan in ieder geval een aantal oefeningen, waarmee je meer vat krijgt op het schrijven van duidelijke teksten. Ze geven je houvast en structuur.

Inspiratie

Ook reiken we verrassende middelen aan, waarmee je inspiratie kunt krijgen voor de inhoud van je blogs, voor het vinden en maken van  je beeldmateriaal en voor het laten horen van je eigen geluid. Dat eigen geluid dat jouw eigenheid benadrukt en waarmee je je kunt onderscheiden van je concurrenten.

Tips

Verder geven we je een berg aan tips mee naar huis. Een daarvan is ons motto: “Blog zoals je praat. Blog zoals je bent!” En voor de vlotte praters onder ons is dit een goede tip: neem je verhaal op en schrijf het uit.

Wil je meer weten over onze workshop?

En alvast voorproefje krijgen van wat wij te bieden hebben? Lees dan eens onze blogs. Ze staan onder de Veelgestelde Vragen (FAQ). En als je ons nader wilt leren kennen voordat je op die knop drukt om ons te boeken, kun je nog terecht op de pagina waar onze vlogs en video’s te vinden zijn.

Je vindt meer informatie over de workshops hieronder:

  1. Workshop Beter Zakelijk Bloggen voor MKB (live, 5 uur)
  2. Online workshop Beter Zakelijk Bloggen ( via videobellen, 5 uur verdeeld over enkele dagen)

We hopen je te ontmoeten tijdens onze (online of live) workshop Beter Zakelijk Bloggen.

Tot dan!

Zakelijk Bloggen

Wil je meer weten over storytelling? Ga dan eens naar de website van tekstbureau Formule M.

Keywords? Wat zijn dat en waarom zijn ze belangrijk?

wat zijn keywords en hoe vind je ze?

“Wat zijn eigenlijk keywords?” Je zou misschien denken, dat dat een domme vraag is.

Maar nee, dat is juist een heel slimme vraag. Want zodra je weet wat keywords eigenlijk zijn, weet je waarom ze belangrijk zijn. En misschien ook wel waar je ze kunt gebruiken. Dat laatste laten we in een volgend blog zien. Maar nu eerst de uitleg over wat zoekwoorden eigenlijk zijn en wat hun belang is.

Wat zijn keywords?

Sleutelwoorden voor begrijpend lezen

 

“Sleutelwoorden zijn de belangrijke woorden in een tekst. Door het herkennen van sleutelwoorden weet je vaak al waar een tekst over gaat; Oftewel wat het onderwerp van een tekst is”, aldus een website over begrijpelijk lezen. Want daar draait het dus eigenlijk om. Om begrijpend lezen en herkenning. Of zoals Letterzaken schrijft: “Met zoekwoorden wordt gedoeld op een woord of combinatie van woorden die gebruikt wordt in een zoekopdracht in een zoekmachine.”

Zoekwoordonderzoek met de zoekwoordplanner

Zoekmachines en lezers

Waarbij ik kan aantekenen, dat dat niet alleen voor de zogeheten zoekmachines geldt. Maar vooral ook voor de lezers die de teksten willen snappen en lezen. Het zijn in feite de woorden in de tekst waar de aandacht op blijft haken en waardoor wat je leest snel duidelijk wordt. Ze laten – soms in een oogopslag – zien waar het verhaal eigenlijk om draait.

Techniek, woord en beeld

Voordat je begint te denken dat zoekwoorden het allerbelangrijkste zijn voor de vindbaarheid van een website, eerst nog dit aandachtspunt: besef, dat techniek, woord en beeld hand in hand gaan bij het bouwen van een goed vindbare website.

Jammer genoeg houden webdesigners vaak vooral rekening met hoe een website eruit ziet. Een tekstschrijver wordt bovendien vaak als sluitstuk van een project ingeroepen. Of mensen schrijven hun teksten zelf. En fotografen komen vaak niet eens aan bod bij het maken van een site. Want iedereen denkt tegenwoordig zelf wel beeldmateriaal te kunnen maken. En webbouwers richten zich vooral op de techniek en zorgen ervoor dat een website de lucht in kan gaan.

Website Bouwen In WordPress

Zelden zie je dat deze expertises hand in hand gaan. En dat terwijl de samenwerking en samenhang tussen die specialisaties dé sleutel zijn voor een goede vindbaarheid van een website.

Want op een website waar je de weg kwijtraakt, verlies je al snel de aandacht. En omdat je dan sneller vertrekt, wordt die website minder goed vindbaar. Staan er onduidelijke en vage afbeeldingen op? Precies hetzelfde. Want mooie foto’s en infographics komen in de beeldbank van Google afbeeldingen terecht. Met een link naar misschien wel jouw website. En aan de andere kant als een site langzaam laadt, haakt je bezoeker snel af met het bekijken van de inhoud.

De uitdaging van zoeken en vinden

Bekijk het dus ook eens andersom: niet alleen vanuit jouw standpunt, maar ook vanuit de bezoeker van je website. Want zoeken kan best een uitdaging zijn. Of liever gezegd: het vinden.

Vind klavertjes vier in de massa

Heb je bijvoorbeeld wel eens naar klavertjes vier gezocht in het gras? Het is een van mijn favoriete bezigheden als ik eens een keertje in een park of een mooie tuin zit. Ooit vond ik eens drie of vier klavertjes vier op één dag. De meesten heb ik weggegeven aan vrienden. En eentje heb ik jaren na mijn vondst nog altijd in een blikje bewaard. Sindsdien kijk ik altijd uit naar klavertjes vier, maar heb ik er nooit meer eentje gevonden.

Waardevolle content

Zo gaat het ook met waardevolle content. Jouw klanten en opdrachtgevers zijn op zoek naar die content. Het aanbod is groot en jij bent misschien wel moeilijk vindbaar. Of jouw aanbod is gewoonweg te schaars gezaaid en dus moeilijk te onderscheiden van dat van een ander.

Sleutelwoorden voor betere vindbaarheid

Wat dat betreft is vindbaarheid geen gemakkelijk op te lossen probleem. Maar de juiste sleutelwoorden gebruiken helpt bij het verbeteren van je vindbaarheid. Waardoor jouw doelgroep niet te lang hoeft te zoeken naar wat je te bieden hebt. Zorg er dus voor, dat ze niet te veel moeten speuren om je aan te treffen. Onderscheid je van de massa.

Advies: gebruik ook synoniemen

En dan nog een advies: prop je tekst niet vol met het zoekwoord waarmee je gevonden wilt worden. Maar zorg voor balans in de toepassing van het sleutelwoord. En gebruik af en toe ook synoniemen van het woord.

Dus: ben jij dat klavertje vier dat gevonden wil worden? Ga dan aan de slag met de checklist in het volgende blog en plaats je sleutelwoorden op je website, in je teksten en je beeldmateriaal.

Lees onderstaande blogs voor meer informatie over zoekwoorden. Of houd deze website in de gaten.

Workshop Website Maken

Social Media Duo biedt ook een workshop Website Maken aan. Heb je interesse in zo’n workshop, neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Op aanvraag kun je een workshop volgen over Search Engine Optimization (SEO). Maar wil je tot die tijd op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Zoekwoorden op je website? Waar plaats je ze?

Zoekwoorden Onderzoek

Volgens mij heeft iedereen wel eens gehoord, dat zoekwoorden belangrijk zijn voor de vindbaarheid van je website en je bedrijf. Maar waar plaats je die zoekwoorden op je website?

Dat is een legitieme vraag, waar we in dit artikel kort op in gaan.

Waar zet je zoekwoorden?

Voordat ondernemers beginnen aan een (nieuwe) website, stellen ze vaak als eerste de vraag of er ook rekening kan worden gehouden met de vindbaarheid ervan. Search Engine Optimization (SEO) is daar een onderdeel van. En zoekwoorden, keywords, sleutelwoorden of hoe je ze ook wilt noemen, zijn daar weer een onderdeel van.

Echter, vaak wordt daaraan de nadruk gegeven. Zonder dat het duidelijk is waar die zoekwoorden moeten komen.

Waar?

  • In de tekst. Hoor ik veel mensen al denken. En ja, in de tekst. Maar niet alleen daar.
  • In de koptitel. Denkt dan een slimmerik. Ja, inderdaad, in de kop. Maar niet alleen daar.
  • Soms is er zelfs iemand die dan weet, dat je sleutelwoorden ook bij afbeeldingen moet plaatsen. En dat klopt. Maar ook hier: niet alleen daar!

Nog meer plekken voor zoekwoorden op je website

Waar plaats je dan nog meer zoekwoorden op je website?

Thomas Petty van Digital Marketing Solutions noemt in zijn artikel “How to SEO Your Content” de plekken waar je sleutelwoorden kunt plaatsen. Drie daarvan hebben we hierboven al genoemd.

Zoekwoorden Onderzoek

Hier onder het totale lijstje met inbegrip van de reeds benoemde:

    1. Paginatitel
    2. Pagina beschrijving (metabeschrijving)
    3. Keyword meta tag: meta keywords zijn zoekwoorden die in de broncode van een website staan en niet zichtbaar zijn voor de bezoekers. Overigens houden de zoekmachines steeds minder rekening met deze zoekwoorden in de broncode. Volgens sommigen zelfs helemaal niet meer. Volgens MOZ (een toonaangevend softwarebedrijf voor marketinganalyse) zijn deze meta tag zoekwoorden alleen nog in samenhang met goede content van belang voor de zoekmachines
    4. Content: dus in je tekst en je inleiding (=lead)
    5. Kopteksten, zoals H1, H2, H3, H4 et cetera
    6. In geformatteerde teksten die opvallen, zoals opsommingen, dik gedrukt, schuingedrukt et cetera
    7. Je linkjes naar andere blogverhalen of websites
    8. URL: domeinnaam, subdomein, folder, pagina
    9. Het beeldmateriaal: de titel, de alt tag of alt-tekst (de beschrijving van het beeldmateriaal t.b.v. blinden en slechtzienden), document- of bestandsnaam, de beschrijving van de eigenschappen van de desbetreffende foto, video, infographic of animatie
    10. Inkomende links, mocht je daar invloed op kunnen uitoefenen als je degene goed kent die naar je website linkt

Adviezen voor het plaatsen van keywords

Wat vaak vergeten wordt, is het plaatsen van keywords in het beeldmateriaal, in de kopjes en tussenkopjes en de links naar andere blogverhalen of websites. Mocht jij een website hebben die nog niet zo goed vindbaar is, dan kun je daar nog veel mee winnen.

Laat je een website bouwen, zorg dan voordat de website live gaat dat je zoekwoorden zijn verwerkt in:

  • Paginatitels
  • URL’s
  • Bestandsnamen van beeldmateriaal
  • Alle andere hierboven genoemde plekken waar je die later niet makkelijk zelf nog kan toevoegen.

Succes met het plaatsen van zoekwoorden. Kom je er zelf niet uit, neem dan een SEO-deskundige in de arm. Wij hebben er eentje in huis! Neem vooral contact met ons op als je hulp nodig hebt. Kleine vragen beantwoorden we zo. Voor grotere vragen ontvang je een offerte.

Meer weten over zoekwoorden? Houd dan deze website in de gaten. Of lees deze blogs.

Workshop Website Maken

Social Media Duo biedt ook een workshop Website Maken aan. Heb je interesse in zo’n workshop, neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Op aanvraag kun je een workshop volgen over Search Engine Optimization (SEO). Maar wil je tot die tijd op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Hoe kan ik de website op mijn doelgroep afstemmen?

3 voorbeelden van foto's van persona's

Het voorgaande blog legt uit hoe je de doelgroep voor jouw website kunt bepalen. Dat is nodig omdat je dan je website helemaal op die doelgroep kan afstemmen. Dit blog legt uit hoe je dat doet. Wat voor je website geldt is merendeels ook toepasbaar op je social media posts. Ook daar gaat dit blog op in.

Een van de eerste stelregels voor het afstemmen van je website op je doelgroep is: “Stel de lezer centraal!

Je website op je doelgroep afstemmen doe je zo!

Van doelgroep naar persona

Op die manier schrijven en beeldmateriaal verzamelen gaat makkelijker als je eerst een persona maakt. Dat wil zeggen: je bedenkt een fictief persoon die tot jouw doelgroep behoort, eventueel je ideale klant. Naast het bepalen van leeftijd, geslacht en interesses/zorgen geef je die persona een naam. Want zo zorg je ervoor, dat je een goed beeld krijgt van wie jij wilt aanspreken op je website.

Bedenk persoonskenmerken

Je kunt daar eventueel ook enkele andere persoonskenmerken bij bedenken of een foto van een gezicht kiezen die daarbij past. Of je kiest iemand uit je netwerk of kennissenkring. Zo kun je je die persoon namelijk beter voor je zien.

Verbinding dankzij beeld en taalgebruik

Je kiest je taal en beeldmateriaal bij die persoon. Je richt je content dan nog meer gericht op verbinding! Als je een product of dienst levert waarin vertrouwen een rol speelt dan is dat superbelangrijk.

Vertrouwen

Door regelmatig posten en reageren op meerdere kanalen kweek je bovendien een band en vertrouwen.  Natuurlijk laat je daarin ook zien wat jij te bieden hebt en hoe jij bent – ook dat is onmisbaar bij het werven van potentiële klanten. Maar je richt je ook op je doelgroep of persona.

Website passend maken voor je doelgroep

Vervolgens ga je je website passend maken voor je doelgroep. Want als je je doelgroep of persona weet dan kun je daarmee het volgende bepalen:

  • De onderwerpen op je website, in je blogs en posts. Je leidt ze af van de  interesses en zorgen van je doelgroep of persona.
  • De structuur van je website: wat komt vooraan in je hoofdmenu? Naar welke pagina’s zet je de meeste interne links?
  • De zoekwoorden (en hashtags voor social media posts).
    Voorbeelden van zoekwoorden en hashtags zijn: ‘tapijt’, ‘vloerkleed’, ‘kleedje’, ‘karpet’, ‘mat’. Deze woorden betekenen namelijk min of meer hetzelfde, maar sta er ook bij stil, dat ze elk een ander publiek trekken! Kies je het juiste zoekwoord, dan word je veel beter gevonden door de juiste mensen én spreek je ze aan in hun “eigen taal”. Gebruik in je tekst eventueel een synoniem.

  • Tone of Voice: bijvoorbeeld professioneel of losjes. Meer hierover vind je in het blogartikel Het is niet wat je zegt maar hoe je het zegt.
  • Beeldmateriaal, kleuren en lay-out die mensen een bepaald gevoel geven nog voordat ze iets gelezen hebben!
    De lettertypes en achtergronden in de drie bovenstaande afbeeldingen geven elk een andere indruk, nog los van het daarin gebruikte woord.
    De afbeeldingen hieronder trekken ook elk een andere doelgroep.

  • Lengte en diepgang van je teksten. De een begint niet eens aan het lezen van een lange tekst, de ander wil veel uitleg en links naar andere betrouwbare sites om overtuigd te raken van jouw expertise.

Bedenk wie er in jouw doelgroep past, welke behoefte diegene heeft en hoe hij of zij de bijbehorende zoekopdracht formuleert. Zet die letterlijk als kopje op je website en zet daaronder jouw oplossing. Want Google doet er alles aan om met de meest relevante resultaten voor die gebruiker te komen.

Soorten content

Verder kun je op je website onderscheid maken in verschillende soorten content. Aangezien mensen zoeken op internet en sociale media naar:

  • informatie
  • oplossingen voor problemen
  • vermaak

In je berichten kun je hiermee afwisselen of ze mixen. Als je ook humor inzet, prikkel je je publiek. Het is immers vaak lastig mensen alleen op basis van rationele argumenten mee te krijgen. Probeer dus ook eens iets grappigs te verwerken. Let er uiteraard wel op of het past bij je doelgroep.

Mensen handelen vooral gedreven door emotie! Daarom is het handig je doelgroep te kennen en te weten wat hen beweegt.

Haak aan bij anderen

Nog een laatste tip: je hoeft niet alles zelf te doen! Het woord ‘sociaal’ in ‘sociale media’ duidt er op dat het gericht is op interactie tussen mensen. Dus als iemand iets schrijft wat bij jouw content past: plaats een commentaar of deel, waarbij jij je eigen invalshoek, expertise, ervaring, of mening inbrengt.

Wil jij tips hoe je dit voor jouw bedrijf toepast? Dat iemand met kennis en ervaring kijkt naar hoe je het nu doet en hoe het nog beter kan? Boek dan bij ons een workshop Werken aan je websiteworkshop Zakelijk Bloggen voor het MKB of Business training Posten op social media voor je bedrijf.

Links naar gerelateerde blogs van ons:

Workshop Website Maken

Social Media Duo biedt ook een workshop Website Maken aan. Heb je interesse in zo’n workshop, neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Voor wie nog niet toe is aan een workshop, maar toch op de hoogte wil blijven van de blogs die verschijnen, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Infographic structuur in je verhaal (Deel 3)

Bovenste deel van tekstschema dat je helpt om je informatie te ordenen en een tijdelijke indeling te maken.

Hieronder vind je een infographic voor meer structuur in je verhaal. Het tekstschema geeft een stappenplan weer die je kunt volgen of kunt gebruiken bij wijze van checklist.

Een van de struikelblokken bij het schrijven van blogs is de vraag: hoe breng je structuur aan in je verhaal? Wij bieden in onze workshop 4 methoden aan die daarbij kunnen helpen. Maar die methoden zijn natuurlijk niet de enigen.

Stappenplan voor structuur

Een meer academische of schoolse aanpak staat in de volgende infographic. Het tekstschema helpt om je informatie te ordenen en een tijdelijke indeling te maken.

Infographic structuur

Tekstschema als hulpmiddel

Bovenstaand schema is een hulpmiddel en hoeft niet leidend te zijn voor de precieze opbouw van je tekst. Wel is het handig als je je call2action die je lezer tot actie aanzet, aan het eind van je verhaal niet vergeet.

Kop en staart

Ik denk, dat de keuze die je maakt in stap 4 misschien we de moeilijkste zal zijn. Als je dit tekstschema op creatieve wijze kunt verwerken in de andere methodes die al eerder zijn beschreven, kom je vast tot een duidelijk verhaal met een goede kop en staart.

Meer informatie over bloggen

Hopelijk heb je nu voldoende informatie over hoe je meer structuur kunt krijgen in je teksten. Wil je meer weten over bloggen? Kijk dan eens op:

Workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling

Kom je er toch niet uit en heb je hulp nodig? Het is ook mogelijk om een workshop te boeken over Zakelijk Bloggen en Storytelling voor in company training of individuele instructie. Of neem contact met ons op voor hulp bij bij het schrijven.

Knop Contact bij infographic structuur

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Voor wie er nog aan niet toe is, maar toch op de hoogte wil blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Hoe breng je structuur aan in je verhaal? (Deel 2)

Een van de struikelblokken bij het schrijven van blogs is de vraag: hoe breng je structuur aan in je verhaal? Wij bieden in onze workshop 3 methoden aan die daarbij kunnen helpen.

Hieronder staan methode 2 en 3 als antwoord op de vraag: “Hoe breng je structuur aan in je verhaal?”

Structuur dankzij de hoofdstukindeling

Een andere methode gaat over het vooraf bedenken waarover je wilt schrijven: het thema.

  1. Dus eerst kies je een onderwerp. Dat onderwerp staat in je kop of je titel.
  2. Daarna maak je alvast van tevoren een hoofdstukindeling. Opnieuw een kapstokje dus. Die indeling bestaat uit aflopende hoofdstukken of paragrafen. Je begint met het belangrijkste bovenaan.
  3. Je bedenkt vooraf wat je wilt bespreken in simpele steekwoorden. Die steekwoorden zijn de titels van je paragrafen of subhoofdstukken. Daarna is het een kwestie van invullen. De volgorde is niet bindend. Als je bij het nalezen ziet, dat de stukken tekst in een andere volgorde moeten, voel jezelf dan vrij om te schuiven.

Naast het invullen van de hoofdstukken zorg je ervoor, dat je opsommingen niet in 1 lange zin worden gedaan maar met behulp van bullets of andere opsommingstekens worden uitgeschreven. Dat maakt de tekst overzichtelijk en gemakkelijk leesbaar. Niet alleen voor je lezers, maar ook voor Google.

Maak een opname

opnemen met bandrecorderNog een andere methode is: begin gewoon met het vertellen van je verhaal alsof je met iemand praat en uitlegt wat de bedoeling is. Zo’n gesprek of monoloog kun je eenvoudigweg opnemen en daarna uitschrijven. Ben je mondeling welbespraakt, dan zal geheid blijken dat je als vanzelf een goede opbouw hebt in je verhaal.

Andere struikelblokken

Dit is in het kort hoe je structuur aan kunt aanbrengen in je verhalen en je blogs. De invulling en de schrijfstijl zijn natuurlijk bijkomende struikelblokken. Maar aan de hand van de structuur is het nu waarschijnlijk veel gemakkelijker om tot het schrijven van een blog te komen. In plaats van steeds te staren naar een leeg vlak op je laptop of op je papier.

Meer informatie over bloggen

Succes met bloggen! Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan eens op:

Workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling

Het is ook mogelijk om een workshop te boeken over Zakelijk Bloggen en Storytelling voor in company training of individuele instructie.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.