Welke stijl en kleuren geef ik mijn website?

Website met een gebouw in perspectief getekend en met blauw, geel en rood als accentkleuren.

De kans dat een bezoeker van je website een klant wordt (conversie) is sterk afhankelijk van de uitstraling van je website. Nog voordat een bezoeker 1 letter heeft gelezen heeft hij of zij al een indruk van de stijl en kleuren van de webpagina. Daarom in dit blog uitleg wat bepalend is voor die uitstraling en enkele do’s en don’ts.


Wat bepaalt de stijl van een website?

Hoe wil je dat je website overkomt? Zakelijk of creatief, rustig of druk, vrolijk of serieus, enzovoort. Ter illustratie twee restaurant websites met een compleet andere uitstraling:

website stijl en kleuren bepalen de uitstraling
Klassieke stijl website.
Met een kleurfilter over de achtergrondfoto.
‘We’ krijgt extra nadruk doordat de ‘W’ in hetzelfde lettertype is gezet als het logo.
Beide passen goed bij de gezellige sfeer die het restaurant als een van haar kernwaarden noemt.
Website met een creatieve stijl
Een website met een opvallende achtergrondkleur en bijzondere lettertypes voor de kopjes en in het menu.
Dit past goed bij de creatieve en gedurfde gerechten waar dit restaurant om bekend staat.

Website stijl en kleuren

Bezoekers van websites krijgen hun eerste indruk op basis van:

  • bewegend beeldmateriaal of iets anders dat de meeste aandacht trekt, bijv. een felgekleurde knop of een afbeelding over de volle breedte van de webpagina, evt. met tekst er over heen
  • overig beeldmateriaal
  • de layout, waaronder het menu
  • veel of weinig tekst
  • de gebruikte lettertypes en de grootte daarvan
  • de hoeveelheid witruimte, beter: vrije ruimte in (ongeveer) dezelfde kleur; daardoor krijgen de belangrijkste elementen meer nadruk en vindt de bezoeker makkelijker wat hij zoekt
    (Top 10 web design tips)
  • vormen: rechte lijnen met scherpe hoeken versus golvende lijnen en afgeronde hoeken
  • welke kleuren, hoeveel verschillende

Samen bepalen deze visuele elementen de stijl van de website. De eerste indruk die zij geven bepaalt of bezoekers gaan lezen of klikken, of dat ze je website meteen weer verlaten en daarmee afvallen als (potentiële) klant. Bovenstaande elementen zijn voor een doelmatige website daarom minstens zo belangrijk als de tekst op je website!

WNF heeft een website met afgeronde vormen, bijv. de onderkant van de openingsfoto is geen rechte maar een kromme lijn.
Een website met 3 ronde vormen in de header afbeelding, en afgeronde knoppen.

Dezelfde uitstraling als het bedrijf zelf

Uiteraard moeten website, stijl en kleuren passen bij het bedrijf en bij het overige marketingmateriaal. Denk aan logo, huisstijl, banners en sociale media kanalen. Dit zorgt voor herkenbaarheid, consistentie en daarmee vertrouwen.

Tip: Ook stijlen van websites zijn onderhevig aan modes die komen en gaan. Als je niet elke paar jaar je website wilt (laten) re-designen kies dan niet voor een erg modieuze stijl.

Kleuren

Over kleuren valt ook heel veel te zeggen. Echter, over het algemeen zal het logo vaststaan voordat de website wordt ontworpen. Daarmee liggen de te gebruiken kleuren min of meer vast. Een huisstijl kan ook aangeven welke kleur waarvoor en hoe te gebruiken. Anders mag je dat nog zelf bepalen.

Kleuren zijn een onderdeel van de stijl. Des te meer verschillende kleuren des te lastiger om ze goed bij elkaar passend te krijgen. En ook voor kleur geldt dat zowel teveel als te weinig niet goed is.

Website met een gebouw in perspectief getekend en met blauw, geel en rood als accentkleuren.
Een website met blauw, geel én rood als accentkleuren, maar toch harmonieus door de grijze achtergrond en het spaarzame gebruik van rood, de meest opvallende kleur. Merk ook op dat gebouw in perspectief is getekend.

Een andere kleur is heel effectief om de aandacht te trekken en bezoekers de weg te wijzen. Daarom geef je knoppen en evt. links een andere kleur dan de gewone tekst.

Knoppen die aandacht trekken en goed leesbaar zijn

Je kan knoppen opvallender maken door ze een schaduw te geven. Bijkomend effect is dat de website ‘minder plat’ oogt en dat het de website kan verlevendigen.

Let op bij knoppen en tekst over gekleurde blokken of afbeeldingen: zorg voor genoeg kleurcontrast tussen de achtergrondkleur(en) en de tekst. Anders wordt de tekst moeilijk om te lezen. Voor veel mensen zal het zwart op rood in bovenstaande knop al een stuk lastiger lezen dan zwart-op-wit of wit op rood. Wat de kleuren van je logo en huisstijl ook zijn er is altijd wel een voor iedereen goed leesbare variant mogelijk, bijvoorbeeld:

Dit om te laten zien wat kleurcontrast betekent voor de leesbaarheid. En dat ook de vorm bepalend is voor je indruk. (Natuurlijk kies je normaliter 1 kleur en 1 vorm voor een knop en gebruik je die overal op de website.)

In elkaar overvloeiende kleuren

Behalve werken met afzonderlijke kleuren is het ook mogelijk om kleuren geleidelijk in elkaar te laten overvloeien (‘gradients’ in het Engels). Dit kan een visueel erg aantrekkelijk resultaat geven en oogt minder strak dan monotone kleuren.


Bepaal de sfeer van een foto met een filter

Naast de kleuren van bijv. knoppen, links, kopjes, scheidslijnen of blokken kan je ook je foto’s een bepaalde ‘kleur’ geven. Zomers of winters, sepia of zwart-wit, of een bepaalde kleur de boventoon laten voeren. Er zijn veel tools met kant-en-klare filters waarmee je je foto’s zo kan veranderen. Daarmee gaat je foto een andere sfeer uitstralen. Een ijsbaan wil een winterse uitstraling, een sup-school een zomerse. Een restaurant zou tegelijk met het plaatsen van het wildmenu in het najaar ook de zomerse foto kunnen vervangen door een foto die beter past bij dat seizoen.

Gebruik een filter om je foto de meest passende uitstraling te geven. Dat kan met vele (ook gratis) tools.

Aanverwante onderwerpen website stijl en kleuren

Meer uitleg over hoe je website zo effectief mogelijk te maken dankzij stijl en kleurgebruik:

Kunnen we je ergens mee helpen? Neem dan contact met ons op.

Tips voor betere scores in zoekmachines

spin of spider

Eerder legden we uit hoe je ervoor zorgt en controleert dat Google je website weet te vinden. Wat je kan doen om (zo hoog mogelijk) op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen is vers 2. Daarom geven wij hier tips voor betere scores van websites in de zoekmachines.

Het is goed om te weten waar het aan kan liggen, dat de website niet boven komt drijven in de zoekresultaten. Maar wat doe je er dan aan?

Tips voor betere scores in zoekmachines

Daarvoor hebben we een aantal tips die je kunnen helpen:

  1.  Uitgaande linkbuilding. Zet eens wat linkjes in je teksten naar andere websites die met de branche en het thema van de website te maken hebben. Relevantie is heel belangrijk! Dus plaats niet zomaar een link naar een andere website. Kijk naar de meerwaarde die zo’n site kan bieden aan de bezoekers.
  2. Website levend houden. Wil je het proces bespoedigen, zorg dan voor geregelde veranderingen op de website. Voeg wat toe. Bouw verder. Op die manier laat je merken dat de site leeft.
  3. Layout. Zorg voor een heldere opmaak, zonder al teveel poespas. Daardoor is de website gemakkelijk te doorgronden. Niet alleen voor Google, maar ook voor de bezoekers van de site. Eerder verscheen er al een blog op deze site over waar je op moet letten bij het opzetten van een duidelijke layout.
  4. Inkomende links. Als je bovendien vernieuwende informatie aanbiedt of hele duidelijke uitleg die voor bezoekers van een website zoveel meerwaarde heeft, dat ze als vanzelf al naar je website komen. Dan hoef je waarschijnlijk niet lang te wachten voordat je website bovenkomt. Dat kan zelf als gevolg hebben, dat andere websites het waard vinden om naar jouw website te linken. Linkbuilding is dus ook heel belangrijk. Zowel vanaf andere websites naar jouw website. Als vanuit jouw site naar die van anderen.
  5. Interne links. Maar ook binnen de website zelf. Op die manier krijg een goede, heldere structuur die voor de bezoekers én de spiders gemakkelijk te doorgronden is.

    tips vindbaarheid zoekmachines: duidelijke layout voor spiders en bezoekers
    Zorg voor een goede structuur en linkbuilding voor bezoekers en spiders Foto: Maureen Bol

Ben je zelf de webbouwer?

Kijk dan eens naar de volgende tool van Google waar je eventueel aanwijzingen kunt vinden over wat er allemaal fout kan zijn aan de site: Google Search Console. Daarover meer in een ander blog.

We helpen je graag met tips voor een hogere score!

We zijn dol op ons vak en helpen graag met tips voor een hogere van je website. Daarvoor geven we een (maatwerk) workshop Website Bouwen en Onderhouden, waarin dit soort tips ook verwerkt zijn. En nog veel meer. Ben je geïnteresseerd en wil je daar meer over weten? Kijk dan eens naar het aanbod onder Workshops van Social Media Duo. Of neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden, voor een offerte of voor het stellen van je vragen.

Knop Contact

Lees meer in:

Google, de zoekmachine

Wat is Google Zoeken?

Google ken je waarschijnlijk vanwege de zoekmachine. Wat je misschien nog niet wist, is dat je er verschillende manieren zijn om te zoeken naar informatie.

We laten je graag de handige en slimme foefjes zien. Zodat je snel de juiste informatie vindt waar je naar op zoek bent. Want als je lukraak wat intikt in de zoekbalk, krijg je soms de meest vreemde hits waar je niets mee kunt.

Google, de zoekmachine, wordt steeds slimmer, maar…

Tik maar eens het woord “toverspreuk” in. Dan krijg je eerst de uitleg over wat een toverspreuk is. Maar jij bent op zoek naar een toverspreuk om je geliefde te betoveren. Gek voorbeeld misschien, maar het principe is ook toe te passen op andere zaken. Google wordt dan wel steeds slimmer, maar kan zich niet altijd meteen inleven in jouw behoefte naar informatie. Daarvoor zul je je zoekopdracht heel wat specifieker moeten formuleren.

Toverspreuk zoeken op Google

Hoe spits je je zoekactie toe op wat je zoekt?

Het kan soms moeilijk zijn je zoekvraag toe te spitsen op wat je zoekt. Google helpt je daar wel bij tijdens het intikken van je zoekvraag. Want vaak zie je een venster openklappen met allerlei suggesties die je kunnen helpen bij het zoeken. (Zie foto hierboven) Ook vind je, als je al iets hebt opgezocht, suggesties terug onderaan de pagina van de zoekresultaten.

Suggesties van Google

Je zoekactie toespitsen doe je zo:

Zoals je waarschijnlijk al hebt opgemerkt, kun je dus op losse woorden zoeken. Maar je kunt ook hele zinnen en vragen intikken in je zoekscherm. Er zijn nog meer mogelijkheden om je zoekactie zo toe te spitsen dat je precies datgene vindt waarnaar jij op zoek bent. Dit kun je vervolgens allemaal doen:

  1. Zoeken op exacte woorden
  2. Zet je zoekwoorden bij elkaar en tussen aanhalingstekens
  3. Sluit websites of woorden uit: gebruik een min-teken en zet daarachter wat je wilt uitsluiten
  4. Gebruik een plus-teken om aan te geven welke aflevering of welk deel je zoekt in een reeks: Game of thrones +5
  5. Als je wil weten wat er allemaal te vinden is op een bepaalde website, maar je wilt niet de hele website doorzoeken, kun je ook “site:…” invullen. Zo vind je bijvoorbeeld met “bloggen site:socialmediaduo.nl” of “workshop site:socialmediaduo.nl” de voor de zoekmachine zichtbare pagina’s van de betreffende website in je zoekresultaten. Op die manier kun je snel een overzicht krijgen m.b.t. een bepaald zoekwoord waarvan je weet of vermoed dat het op die bepaalde website te vinden is.
  6. Hetzelfde geldt voor “site:socialmediaduo.nl”. Dat intikken in het zoekvenster maakt het gemakkelijker om meteen naar de juiste pagina te gaan, zonder dat je het menu van de website hoeft door te nemen. Heel handig voor grotere websites. Maar ook om te checken of van je eigen website alle pagina’s wel vindbaar zijn via de zoekmachine. Dit laatste is belangrijk voor het bouwen en onderhouden van je website. Waarvoor wij overigens een workshop in ons aanbod hebben.
  7. Het zoeken naar informatie op websites is nu wel duidelijk. Je kunt ook zoeken naar afbeeldingen, nieuws, landkaarten, routes, video’s, winkels, vluchten en nog veel meer. Bekijk daarvoor eens de tabbladen bovenaan de zoekpagina van Google. Op die manier kun je vaak nog meer informatie vinden over datgene wat je zoekt. Via de tab “tools” kun je bovendien je gewenste taal aanklikken of de periode waarin je jouw informatie denkt te kunnen vinden. Dat zorgt weer voor waardevolle afbakening als je te veel zoekresultaten krijgt op je zoekactie.
  8. Via geavanceerd zoeken (die functie vind je bovenaan in de tabblad instellingen van Google) kun je ook je zoekactie in een formulier zetten. Dan hoef je ook niet al die specifieke codes en lettertekens te onthouden, maar biedt Google je de mogelijkheid op een gemakkelijk manier gebruik te maken van de zoekmachine.
  9. In Afbeeldingen Zoeken kun je ook diverse tabbladen aanklikken die je helpen beeldmateriaal te vinden. Eerder schreven we daar al een blog over: Hoe vind je een foto voor commercieel gebruik? Onder Afbeeldingen Zoeken kun je overigens ook een foto uploaden van je computer of je mobiele telefoon. Als je geluk hebt, vindt je dan dezelfde foto terug met de daarbij behorende informatie. Zo kun je bepaalde planten identificeren, vinden waar je een specifiek product kunt kopen of kijken of jouw foto al eens ergens anders gepubliceerd is. Dat laatste is belangrijk in verband met Auteursrecht en Portretrecht!

Nog meer tips voor het zoeken via de zoekmachine van Google vind je hier:

Google Zoeken Help
10 handigheidjes om slimmer te zoeken in Google
20 tips om beter te zoeken met Google
Hoe Google zoeken werkt

Wat is Google Zoeken eigenlijk?

Wat is Google Zoeken?Ben je nieuwsgierig naar wat Google Zoeken eigenlijk is? Kijk dan eens op Wikipedia. Als je in de zoekmachine de vraag stelt: Wat is Google? Dan zul je zien, dat Wikipedia als tweede op de lijst van zoekresultaten komt te staan. De website die bovenaan staat is van een commercieel marketingbedrijf.

Betrouwbare zoekresultaten

Wikipedia wordt vaak hoger aangeschreven en als betrouwbaar gekenmerkt, omdat de site ten eerste niet commercieel is en ten tweede omdat hij aangevuld wordt door meerdere deskundigen en eigenlijk geldt als de moderne encyclopedie.

Niet altijd nummer 1

Dit is even een zijsprongetje, maar nu snap je misschien ook dat het bovenste zoekresultaat niet altijd de beste of de betrouwbaarste hoeft te zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat in dit geval de nummer 1 op de resultatenlijst van je zoekactie onbetrouwbaar zou zijn. Maar bij het commerciële karakter van een website zou je je vraagtekens kunnen zetten. Onder de “betrouwbare” websites vallen vaak ook de sites van universiteiten, wetenschappelijke instanties en overheden. Zo kun je de zoekresultaten wellicht beter op hun waarde schatten.

Voor vragen kun je natuurlijk bij ons terecht. Neem dan contact op via het contactformulier. Zoek je hulp bij het bouwen en onderhouden van een website? Dan hebben we een workshop Website bouwen en onderhouden die je eveneens kunt aanvragen met het contactformulier. Wil je meer over de workshop weten, klik dan op deze link.

Hoe kies ik een geschikt thema voor mijn website?

Zoeken op 'health' levert 173 Wordpress thema's op om uit te kiezen

Dit artikel legt uit waar je op moet letten bij de thema-keuze voor je WordPress website. En biedt vervolgens aandachtspunten bij het overstappen op een ander thema voor een bestaande website. Op het eind een voorbeeld van hoe het kiezen van een ander thema het uiterlijk van een website verandert.

Op basis waarvan kies ik het thema voor mijn website?

Een WordPress website wordt gebouwd op basis van een bepaald thema. Bijvoorbeeld de lettertypes, de grootte van normale tekst en kopjes en de hoeveelheid witruimte tussen regels en alinea’s liggen dan (min of meer) vast.

Veel dingen kan je binnen elk thema nog geheel naar eigen wens inrichten en later weer veranderen. Maar de volgende punten zijn belangrijk en afhankelijk van het thema. Dus gebruik deze om je keuze te maken.

Algemene eisen

De algemene kwaliteitseisen aan een thema zijn:

Voorbeeld van een website die deels responsive is: de layout is goed op een mobiele telefoon, maar de lopende tekst veel te klein.
De layout past keurig op een staand mobiel scherm. Maar de fontgrootte van de lopende tekst is veel te klein. Die is pas leesbaar na vergroten.
  1. Met stip op 1: Het thema is responsive, d.w.z. de content schaalt mee met schermgrootte en past zich aan op een liggend c.q. staand scherm. (Google: Announcing mobile first indexing for the whole web!)
  2. Het heeft een historie van regelmatig onderhoud. (Dan zijn eventuele kinderziektes er uit en is de kans groter dat het wordt aangepast bij nieuwere versies van WordPress.) Kijk naar het versienummer en wanneer het thema voor het laatst is geüpdate. Je ziet dit als je het thema opzoekt op https://wordpress.org/themes/#. Daar zie je ook het aantal actieve installaties en nog meer nuttige informatie.
  3. Kies een van de duizenden thema’s op bovengenoemde website. Al deze thema’s zijn namelijk op vele punten getest. (En neem zeker geen betaald thema dat ergens gratis wordt aangeboden, want dan zit er waarschijnlijk kwaadaardige code in die jouw website infecteert.)

Specifieke eisen

De volgende eisen aan een thema kan je alleen beoordelen als je weet wat je nodig hebt of wilt:

  • Het thema biedt niet heel veel meer dan je nodig hebt! (Dat kan je website trager maken en is lastiger om in te richten en te onderhouden.)
  • Het thema is gericht op jouw type website: webshop, algemeen zakelijk of blog. 
  • Mogelijke lay-outs: is een top-balk mogelijk en wat kan je daar in zetten? Waar staan logo, site titel, ondertitel en het menu, of zijn er meerdere opties? Welke opties zijn er voor header afbeelding, slider of video en voor de headline en sub-headline?
    (Uitleg hierover staat in Layout van je homepage.)
  • Hoe ziet het menu er uit? Hoe ziet het mobiele menu er uit? Bijv. zo: Menu van een website zoals dat vaak op een mobiele telefoon wordt getoond: 3 liggende streepjes.? En hoe als je dat mobiele menu uitklapt?
  • Een of meerdere lettertypen mogelijk? Kan je de grootte nog zelf bepalen?
  • Hoeveel witruimte is er rondom kopjes, paragrafen en afbeeldingen?
  • Evt een sjabloon voor jouw branche of naar jouw smaak dat je als uitgangspunt kan nemen waardoor de website sneller klaar is.
Eigenschapfilter bij 'Thema toevoegen' in WordPress
Bij ‘Thema toevoegen’ in WordPress kan je gebruik maken van Eigenschapfilter om thema’s te vinden voor een bepaald type website of met bepaalde eigenschappen.

Er is heel veel keus in thema’s, zowel gratis als betaald. Desondanks zul je de onderlinge prioriteit van bovenstaande punten moeten bepalen, want je vindt waarschijnlijk niet (snel) een thema dat precies aan al jouw eisen en wensen voldoet. En natuurlijk kan je met een subthema of Extra CSS het thema (laten) aanpassen, maar dit kost tijd en geld (vooral om dat voor alle schermgroottes goed te doen). Bovendien loop je daarmee risico dat dit niet meer helemaal klopt na verloop van tijd en dat je het opnieuw moet (laten) aanpassen.

Voor nog meer informatie:
Selecting the Perfect WordPress Theme – 9 Things You Should Consider

Kan ik later alsnog een ander thema kiezen?

Ja, je kan altijd overstappen naar een ander thema. Je raakt dan meestal geen content kwijt (soms wel in de header of footer). Maar dan moet je dat thema opnieuw inrichten en controleren of de bestaande inhoud er nog goed uitziet, bijvoorbeeld:

  • geen menu of kopjes over 2 regels
  • afbeeldingen die niet mooi bij een tekst komen te staan
  • kleuren die op specifieke plaatsen niet meer kloppen
  • de actieve pagina in het menu (soms anders weergegeven dan de rest van het menu)

Kijk bij je controle niet alleen naar wat je meteen ziet, maar ook hoe de opmaak reageert op acties van een websitebezoeker. Zoals hoe het menu er op een smartphone uitziet na uitklappen en wat er gebeurt als je met je muis over een link of knop beweegt.

Tip: Bekijk eerst uitgebreid het ‘Live voorbeeld’ van je website in een ander thema (menu Weergave – Thema’s). Bekijk zowel de desktop als de mobiele versie. Daarna kan je definitief overstappen (klik op Activeren) of terug naar je oude thema.

En soms zijn er nog meer dingen die je moet doen:
What Happens When You Switch Your WordPress Theme?

Voorbeeld: website met 2 verschillende thema’s

Ter illustratie van de aanzienlijke impact van het kiezen van een ander thema:


Conclusie: kies je thema weloverwogen en wissel niet te vaak

Kortom, het opnieuw inrichten van een thema en alles controleren en aanpassen kan behoorlijk wat tijd kosten. Daarom is het handig om het thema al vroeg in de ontwikkeling van de website te kiezen en voor een bestaande website hooguit af en toe te veranderen.

Reden te meer om een weloverwogen keuze te maken voor het thema van je website. Een thema legt de basis voor het uiterlijk van je website. Gelukkig kan je binnen het thema nog wel je eigen stijl en kleuren kiezen

Wil je onder professionele begeleiding zelf aan de slag met je website? Boek dan bij ons een workshop Website bouwen & onderhouden.

De website is klaar. Maar hoe meld ik hem aan bij Google?

Iedereen die een website heeft, weet waarschijnlijk wel dat de zoekmachines belangrijk zijn voor de vindbaarheid. Wij beantwoorden in dit blog de vraag: “Aanmelden bij Google? Hoe doe ik dat?”

Voordat we aan die vraag beginnen, misschien ook nog even toelichten waarom het aanmelden bij de zoekmachines zo belangrijk is. Ik zeg “zoekmachines”, omdat Google natuurlijk niet de enige speler in het veld is op het internet.

Meld de website aan bij de zoekmachines

Logo DuckDuckGoHet is namelijk niet zo, dat die zoekmachines – of dat nou Google, Bing, DuckDuckGo, Delicious of Yahoo is – vanzelfsprekend over je nieuwe website struikelen en je dus te vinden bent in de zoekresultaten. Als je wilt dat jouw bedrijf of organisatie gevonden wordt, zul je daar bepaalde stappen voor moeten nemen.

Aanmelden bij Google

We belichten hier alleen hoe je de website aanmeldt bij Google. Omdat dit nog altijd een hele grote – zo niet de grootste – speler is onder de zoekmachines.
Er zijn 2 manieren om je website aan te melden bij Google. Dit is de gemakkelijkste.

De gemakkelijkste manier voor aanmelden bij Google

Volg deze stappen:
1. Eigenlijk is het heel gemakkelijk. Want je gaat simpelweg naar https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html.
2. Vul het formulier in.
3. Druk op de knop “Voeg URL toe”.

Screenshot Google voeg je website toe

Weet je niet wat een URL is en waar je die kunt vinden?

Kijk bovenin de witte balk als je je website hebt opgeroepen op internet. In elke browser vind je daar het adres van de website. Dat adres begint met http of https. Vaak zie je de aanduiding http of https niet meteen staan. Maar als je met je rechter muisknop op die balk gaat staan, klikt, kopieert en daarna de link ergens anders in plakt, bijvoorbeeld Word of Notepad, dan zie je het hele adres. In bovenstaand formulier van Google vul je deze in het veld URL in.

De bevestigingspagina die na het invullen volgt vraagt nogmaals om die URL. Bovendien mag je even bevestigen, dat je geen robotje bent.

Hoe weet ik dat het aanmelden gelukt is?

Zoekmachines zijn gemaakt door mensen en kunnen soms aan storingen onderhevig zijn. Bovendien is het best mogelijk, dat je tijdens de bovenstaande stappen iets niet goed doet. Je vergeet bijvoorbeeld zonder het te beseffen “http” of “https” toe te voegen aan je websitenaam. Dan kan het zomaar zijn, dat je site niet is aangemeld. Kijk dat dus even goed na. Hoe?

site:example.com

Ga naar de zoekmachine en vul daar “site:example.com” in. Vervang ‘example.com’ met de naam van de eigen site. Dat hoeft niet eens met http of https en kan zelfs gewoon zonder www ervoor achter “site:” worden ingevuld. Als er daarna onder het zoekvenster een reeks zoekresultaten verschijnt, zit je goed.

site:example.com

Nieuwe website?

Bij een nieuwe website moet je er wel rekening mee houden, dat het nog even kan duren voordat de website “geïndexeerd” is. Dat wil zeggen, dat de site vaak niet meteen te vinden is. Dan is zo’n controle met “site:example.com” (na een paar dagen) een goede test om te kijken of het de zoekmachine gelukt is de website te vinden. Google laat namelijk geregeld kleine programmaatjes op het web los (de robots, spiders, bots). Die kruipen over de website (crawlen), kijken naar de structuur van de teksten en de opbouw van de site. Als de website die actie heeft doorstaan, dan is hij vindbaar in de zoekresultaten.

Wat doe ik als de website toch niet gevonden wordt?

Soms gebeurt het, dat een website toch niet gevonden wordt. Dat kan aan een aantal factoren liggen:

  1. Er staan niet genoeg links naar de site op andere sites op internet.
  2. Je hebt onlangs een nieuwe website gepubliceerd, maar Google heeft nog geen robots kunnen sturen voor het verkennen van de site. Daarvoor geldt het devies: heb geduld. Het kan soms weken duren.
  3. Een andere reden kan zijn, dat het ontwerp van de website ervoor zorgt dat de inhoud moeilijk te “crawlen” is.
  4. Ook kan het zijn, dat Google een foutmelding heeft ontvangen tijdens het doorzoeken van de site. Dat is vaak een technisch probleem, dat opgelost moet worden door de webbouwer.

Google Search Console

Via Google Search Console kun je eventueel de pagina’s die nieuw zijn of die (nog niet) gevonden worden aanmelden. Daar is het ook mogelijk om een zogeheten sitemap aan te melden. Dat is min of meer een plattegrond of een inhoudsopgave van de website, waarmee robots, spiders en crawlers gemakkelijker een site kunnen doorgronden.

Checklist van Google

Checklist van GoogleGoogle heeft heel handig een checklist gemaakt, waarop staat waar een website in grote lijnen aan moet voldoen om gevonden te worden. (Zie afbeelding hierboven of klik op de link.) Een steeds belangrijkere eis is bijvoorbeeld, dat de site op allerlei media goed leesbaar moet zijn. Dus niet alleen op de vaste computer (de pc), maar ook op de mobiele apparaten. Zoals de smartphone, tablet, notebook, laptop en wat voor toestellen er nog meer ontwikkeld zijn of gaan worden.

Heb je je website zelf gemaakt, maar kom je er niet uit?

Misschien ben je wel zo handig, dat je je eigen website hebt gemaakt. Maar we kunnen ons heel goed voorstellen dat als je problemen hebt met de techniek of het aanmelden van de website, je toch hulp nodig hebt. Dus, heb je je website zelf gemaakt, maar kom je er niet uit? Of wil je leren hoe je hem zelf kunt maken en onderhouden? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Knop Help bij aanmelden website

Dit onderwerp komt ook aan bod in onze workshop Werken aan je Website.

Waarom aanbevelingen op de website een goed idee zijn?

Review Wimpel Websites Malden

Waarom is het goed om aanbevelingen op de website te hebben? Een reden: die kunnen aantonen dat (voormalige) opdrachtgevers tevreden zijn over het bedrijf of de organisatie. Waarom nog meer?
En hoe verzamel je ze en hoe zet je ze op je website?

Waarom aanbevelingen?

Als je goede aanbevelingen van anderen op de website hebt staan, kun je nieuwe opdrachtgevers, doelgroepen en klanten aantrekken die de onderneming of de instantie nog niet kennen. Dat is al een reden om daar moeite in te steken.

Een goed begin is om de logo’s en de linkjes naar de websites van oude opdrachtgevers of cliënten te verzamelen als je vooral business-to-business werkt. Op die manier geef je hen een podium op de bedrijfswebsite en laat je zien wat voor soort ondernemingen je bedient.

Recommandaties of aanprijzingen

Dit zijn dan nog geen recommandaties, maar ze zorgen toch ook voor een goed beeld van wat de organisatie te bieden heeft.

Het plaatsen van aanprijzingen levert nog meer meerwaarde. Want, in de woorden van ZZP-coach Paul Bakker:

“Vertellen hoe goed je bent op je website zet vaak minder zoden aan de dijk dan wanneer anderen over jou vertellen dat je goed bent.”

Referenties

Aan de hand van de referenties zien de bezoekers van de website waarvoor ze bij je terecht kunnen en wat je voor je clientèle hebt opgelost. Dat is mooi. Want vaak is er sprake van een probleem, dat opgelost moet worden en waarmee je potentiële klanten in de maag zitten.

Meningen over dienstverlening verlagen de drempel

Het lezen van meningen over de dienstverlening zorgt bovendien voor het verlagen van een drempel. Want ga maar na bij jezelf: koop je eerder een boek bij een postorderbedrijf als iemand al beschreven heeft waarom hij of zij het zo’n fantastische leeservaring vond? Of koop je een boek waarvan je alleen de omslag kunt zien en het prijskaartje?

Waarschijnlijk heb je toch meer achtergrondinformatie nodig over de inhoud. En die is niet altijd af te lezen uit de flaptekst. Je koopt vaker spullen die je zijn aangeraden door anderen, dan dat je uit jezelf – eigenlijk blind – iets aanschaft.

Waarom aanbevelingen op de website? Voorbeeld Lezersrecensies

Tot zover de redenen voor het plaatsen van aanbevelingen. Samenvattend: ze zijn een prettige manier om te promoten en zorgen voor een betrouwbaar beeld van de instantie of het bedrijf.

Hoe kom je aan die referenties en hoe zet je ze op je website?

Wellicht ben je al bezig geweest met het opvragen van aanbevelingen, maar zet dat nog niet zoveel zoden aan de dijk. Dus, hoe kom je aan die referenties?

Aanbevelingen vragen via enquête

Daar weten de experts meer over te vertellen:

    1. Vraag om aanbevelingen! Een open deur, maar schroom niet en trap die open deur nog eens goed open. Dat is de simpelste manier om ze te krijgen. Naast het leveren van goed werk, natuurlijk. Wat een eerste vereiste is.
    2. Na het aanbieden van je service of product kun je een evaluatie vragen van je afnemers. Dat kan bijvoorbeeld via een Google formulier.
    3. Zorg ervoor, dat de lovende woorden op Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram ingebed worden op de website. Hoe je dat kunt doen, laat Daphne van der Vlist zien in haar blog. Dat zijn goede tips waar ook wij veel aan zullen hebben!
    4. Volgens de Bloomsite, die een kennisbank heeft voor het maken van websites voor therapeuten, kun je aanbevelingen het beste plaatsen op je homepage, verkooppagina of Over Ons pagina.

Wij raden je aan ook een speciale pagina in te richten om de recensies extra in het zonnetje te zetten.

Contact voor meer informatie

Wil je meer weten over het integreren van lovende kritieken van opdrachtgevers of in de media op je website?

Neem dan vooral contact met ons op. We hebben altijd frisse ideeën die onze hulpvragers tot steun kunnen zijn.

Onze referenties vind je overigens onder het kopje Aanbevelingen.

Dit onderwerp komt ook aan bod in onze workshop Werken aan je Website.

De Over Ons pagina en het belang ervan

Infographic Belang van Over Ons Pagina

Het belang van de Over Ons pagina is een vaak onderschat onderdeel van een bedrijfswebsite. De invloed van de persoonlijke introductiepagina is namelijk groter dan je denkt. Al was het maar, omdat opdrachtgevers, klanten en deelnemers vaak kiezen voor de mensen achter een organisatie of bedrijf.

Merk je het zelf ook niet?

Je koopt waarschijnlijk je kleding in de winkel waar jij je het prettigst voelt. En de aanwezigheid van aardig en behulpzame medewerkers versterkt dat prettige gevoel. Je kiest een abonnement eerder bij een persoon die je aan het lachen maakt tijdens het aanbod aan de telefoon. Of je gaat het liefste eten in een restaurant waar je een gezellig praatje kunt houden met de kok of de uitbater.

De Over Ons pagina

Een persoonlijke en definitieve keuze

Ook online werkt dat zo. Want je maakt meestal een persoonlijke en definitieve keuze na het zien van de Over Ons pagina.

Infographic Belang van Over Ons Pagina

 

Vertel wie jouw collega’s zijn

Dus, waarom zouden jouw opdrachtgevers dan niet willen weten wie jij bent of wie jouw collega’s zijn? Denk je echt, dat het hen niet uitmaakt of ze dat schroefje, die koelkast of die website bij jou of bij een ander aanschaffen?

Wij zijn ervan overtuigd, dat het heel veel uitmaakt wie er bij wijze van spreken achter de toonbank staat. Waarom denk je anders dat een Coolblue of een Starbucks zo’n groot marktaandeel hebben in hun branches? Inderdaad, die persoonlijke aanpak. Dat doet het hem.

Video en beeldmateriaal geven een gezicht aan een bedrijf

En het zal ook geen geheim zijn, dat beeldmateriaal en video daar belangrijke spelers in zijn. Die geven een gezicht aan een bedrijf en zorgen ervoor dat wij de mensen achter organisaties een beetje leren kennen. Nog voordat we ze ontmoet hebben.

Onze video’s en vlogs vind je hier.

Wat zet je op een Over Ons pagina?

Het gaat daarom op een Over Ons pagina om een aantal zaken:

  1. De bezoeker leert je bedrijf en de mensen in het bedrijf alvast kennen.
  2. Het zien van de informatie op deze pagina kan een twijfelaar over de drempel heen trekken, zodat ze voor jouw bedrijf kiezen en niet voor die van een ander.
  3. Je kunt ook op andere manieren je potentiële klanten overtuigen voor jouw organisatie te kiezen. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van je certificaten, aanbevelingen, wapenfeiten en, vooral ook, door het laten zien van je oplossingen en expertise die je kunt bieden.
  4. Draai ook je “negatieve” aspecten op deze pagina om tot positieve. Vermeld bijvoorbeeld, dat jouw bedrijf weliswaar buiten de stad ligt, maar daardoor juist voldoende parkeerplek heeft. Of dat de ligging van het kantoor in de drukke binnenstad zorgt voor een goede bereikbaarheid met het OV.
  5. En laat vooral ook zien wie er in de organisatie actief zijn, zodat mensen weten met wie ze te maken krijgen. Want als jouw bedrijf bijvoorbeeld multicultureel is, heb je het voordeel dat je diverse culturen kunt aanspreken en meer mensen zich er thuis zullen voelen. Of verkoop je bijvoorbeeld vooral spullen voor vrouwen en heb je vooral dames in dienst? Dan zou dat kunnen betekenen, dat kopers zich veilig voelen bij jouw bedrijf als het om intieme aankopen gaat.

Meest bekeken pagina’s op een website

Onderschat het belang van een Over Ons pagina niet. Het zijn vaak de meest bekeken pagina’s op een website. Want mensen zijn nieuwsgierig. Houden van een goed verhaal. Willen weten wie die mensen zijn die hen eventueel kunnen helpen.

Tips voor het maken van een goede Over Ons pagina

Probeer de volgende punten op deze pagina aan te stippen:

  1. Vertel wat je doet, wie wat doet en welke oplossingen jullie aanbieden. Focus je daarbij vooral op die ander die naar de website is gekomen om informatie te krijgen over jouw bedrijf en organisatie. Er is een reden, waarom die persoon op die link heeft geklikt en naar je website is gekomen. En die reden is vaak een probleem, dat opgelost moet worden.
  2. Spreek de ander op persoonlijke manier aan, alsof je hem of haar in den lijve ontmoet.
  3. Stel jezelf en je team voor.
  4. Biedt relevante informatie aan.
  5. Wat maakt het werk zo interessant voor jou en je bedrijf om dit te doen?
  6. Aan welke projecten heb je met veel plezier gewerkt de laatste tijd?
  7. Wat levert het de klant op?
  8. Waarvoor lopen jij en je mensen warm, wat maakt het werk zo leuk?
  9. Wat doe je anders dan anderen?
  10. Is er een speciale hobby die meerwaarde biedt aan hetgeen je professioneel doet?
  11. Met welke klanten werk je het liefst?
  12. Waar kunnen mensen je ‘s nachts voor wakker maken?
  13. Wat is naast het werk belangrijk voor jou en voor je medewerkers?
  14. Wat is je grootste ergernis?
  15. En dan bijna het allerbelangrijkste op deze pagina: de call-to-action. Zorg ervoor, dat na het voorstellen, de uitleg, de aanbevelingen en de promotie je de lezer tot actie aanzet. Nodig ze uit, vraag of ze contact opnemen of stuur ze door naar de webshop.

Over Ons Pagina

 

Kijk ook eens voor de lol op onze eigen introductiepagina. Daar vind je al het bovenstaande op terug.

Meer informatie over de Over Ons pagina’s vind je op:

Dit onderwerp komt ook aan bod in onze workshop Werken aan je Website.

Layout van je Homepage: wat mag je daarbij niet vergeten?

Voorbeeld van een strakke lay-out: Mondrian, Compositie met rood, geel en blauw.

De layout van je website is belangrijk om bij stil te staan. Want iedereen die dit leest weet wel wat er zoal op de homepage van een website staat. Maar wie heeft wel eens goed nagedacht over wat je het beste WAAR neer kan zetten? En dat maakt misschien wel net zoveel uit als WAT je op voorpagina neerzet!


Layout

In dit artikel beschrijf ik dus de belangrijkste punten waar de layout van elke zakelijke website aan moet voldoen en waarom. 

Initieel is de aandacht heel kort

Mensen zoeken naar jouw bedrijf op Google. Of klikken op de link naar je website in een van je social media profielen en komen dan op je homepage terecht. Vervolgens kijken en lezen zij een paar seconden om te bepalen of ze er nog meer tijd in gaan steken. In die paar seconden wil je dus dat een bezoeker:

  1. vindt wat hij of zij zoekt
  2. of geïnteresseerd genoeg raakt om langer te kijken en te lezen

Hiervoor is dan ook een overzichtelijke, doordachte en aantrekkelijke opmaak noodzakelijk.

In één oogopslag zichtbaar

De dingen die elke bezoeker op jouw homepage moet zien die plaats je zo hoog mogelijk, zodat ze te zien zijn zonder te scrollen.

Above-the-fold

Dat heet: Above-the-fold, naar analogie van een dubbelgevouwen krant in een winkelrek.

Op een voorpagina van je website zorg je er dus voor dat deze punten in één oogopslag zichtbaar zijn:

  1. De naam of het logo van je bedrijf, voor herkenbaarheid
  2. Wat je bedrijf doet (headline) en welke oplossing je biedt aan klanten voor hun problemen (sub-headline)
  3. Hoofdmenu
  4. Een Call-to-Action: iets dat websitebezoekers langduriger met je bedrijf in contact houdt
Bovenste deel van een website, dat je ziet zonder te scrollen
Bovenste stuk van een website met logo, menu, (sub-)headline en Call-to-action verwerkt in een aansprekende afbeelding.

Call2Action voor langduriger contact

In bovenstaand voorbeeld bestaat de Call-to-Action uit de opvallende rode knop die de bezoeker stuurt naar de pagina Projecten. Om daarmee de bezoeker te verleiden zich verder in het bedrijf te verdiepen . Andere mogelijkheden om een band tussen de websitebezoeker en je bedrijf te kweken zijn een link of knop om:

  • contact op te nemen
  • een product of dienst te bekijken of te bestellen
  • te abonneren op je nieuwsbrief of je te volgen op sociale media
  • een e-book aan te vragen

Kies daarbij voor een opmaak die de bezoeker duidelijk de weg wijst naar die Call-to-Action.

Zichtbaar na scrollen

Below-the-fold

Het deel dat bezoekers zien nadat ze naar beneden hebben gescrold (below-the-fold), dient ter ondersteuning van het bovenste deel. Enkele voorbeelden van veel gebruikte typen content below-the-fold:

  • voordelen en kenmerken van jouw producten/diensten
  • wie je klanten zijn, bijvoorbeeld door hun logo’s te tonen
  • wat klanten over jou zeggen of hoe ze jou beoordelen
  • laten zien wie je medewerkers zijn
  • een aankomend evenement

Door middel van verschillende gekleurde achtergronden, blokken met een kader eromheen of scheidslijnen, kan je duidelijk aangeven wat bij elkaar hoort en wat niet.
De nieuwe Gutenberg editor van WordPress biedt legio mogelijkheden daarvoor.

Voor wie meer wil lezen over verschillende typen content of voor het bekijken van enkele schematische  layout ontwerpen: Awesome home page design layouts.

Keuze voor een bepaalde layout voor je website

Keuze voor de layout van een specifiek bedrijf. (afhankelijk van huisstijl, branche)
Keuze voor de layout van een specifiek bedrijf (afhankelijk van de branche)

Zoals met zoveel dingen geldt ook hier geen one-size-fits-all.

Zo is het bijvoorbeeld voor een schadeherstelbedrijf essentieel dat er in de top-balk een telefoonnummer staat. Omdat klanten acuut hulp nodig hebben bij schade.

Maar ben je een coach dan geef je misschien liever eerst informatie over wat je doet en wie je bent, en verwijs je dan pas naar je contactgegevens.

Verticale layout voor mobiele telefoons

Veel mensen gebruiken hun telefoon om websites te bekijken. Het is heel normaal dat je daarbij naar beneden moet scrollen om de hele pagina te zien. Maar niet dat je van links naar rechts moet scrollen! De opmaak van je pagina’s moet daarom een responsive design hebben, d.w.z. dat tekst, afbeeldingen en andere content vanzelf smaller worden zodat ze passen op het kleine scherm.

Náást elkaar wordt ná elkaar

Bovendien komt alles wat op een laptop naast elkaar staat op een mobiele telefoon na elkaar! Zeker zolang die telefoon verticaal wordt gehouden. Denk aan:

  • tekst met een afbeelding er naast elkaar
  • meerdere kolommen met tekst
  • een zijbalk met daarin bijvoorbeeld een feed naar sociale media of je meest recente blogs

Het is daarom van belang wat je links en wat je rechts neerzet. Zorg ervoor dat het ook onder elkaar in een logische en aantrekkelijke volgorde komt te staan.

Hoe krijg je dit voor elkaar?

Het volgend artikel legt uit Hoe je een geschikt thema kiest dat past bij de bovenstaande richtlijnen voor opmaak van je Homepage en gaat ook in op stijl en kleurgebruik.

Deze artikelen beschrijven slechts het topje van de ijsberg. Wil je sneller resultaat of persoonlijk advies en ondersteuning? Boek dan onze workshop Werken aan je Website, want dan ga je samen met ons je website verbeteren zodat die je meer klanten en meer omzet gaat opleveren.

Linkbuilding? Wat is het en hoe pas je het toe?

Linkbuilding

Je zult de term wel al vaker gehoord hebben. Linkbuilding. Maar wat is dat eigenlijk en hoe pas je het toe?

Met linkbuilding bouw je aan de reputatie van je website via verwijzingen naar andere sites of andere artikelen op je eigen website. En dus is het  een belangrijk onderdeel bij het bouwen van een website.

Wat is linkbuilding?

Je zorgt dus via het plaatsen van links voor verbinding van jouw website met die van een ander of met een andere publicatie op je eigen website.

Dat laatste heet interne linkbuilding. De eerste is natuurlijk extern.

Manieren om het toe te passen:

Als je een blogtekst of een webtekst schrijft is het altijd slim om naar relevante websites te linken.

  1. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een citaat en daarbij zetten waar je dat citaat vandaan hebt gehaald. De link verwijst dan naar de plek van waar de uitspraak van die ander te vinden is.
  2. Ook kun je, als je je kennis baseert op wat anderen zeggen, een link leggen naar andere artikelen. En je kunt vertellen, dat je daar je informatie vandaan hebt gehaald. Deze kennisbron kan de lezer nog meer achtergrondinfo bieden die interessant kan zijn.
  3. Of je verwijst naar een blogartikel dat je eerder geschreven hebt. En die te maken heeft met de inhoud van het artikel dat je aan het schrijven bent. Interne linkbuilding zorgt voor samenhang op je website en maakt het je lezer én de zoekmachines gemakkelijker om de website te doorgronden.
  4. Nog een andere manier om linkbuilding tot stand te brengen is een link leggen naar de locatie waar je een afbeelding vandaan hebt gehaald. Als je op zoek gaat naar illustratiemateriaal zou je namelijk een foto kunnen pakken uit een artikel waar je jouw stuk op baseert. Of je kunt je tekst verbeelden in een stockfoto die je van een, al dan niet betaalde, stockfoto website hebt gehaald. Je kunt dan in die foto de link verwerken van de plek van herkomst.
  5. Als je moeite hebt met de uitdrukking “relevante websites”, let dan eens op de domeinnaam van een website waar je informatie vandaan haalt. En let hier eens op:
  • Is het een beveiligde website?
  • Heeft de site https (met daarnaast een slotje) in de domeinnaam staan?
  • Vaak waarderen de zoekmachines bovendien de kenniswebsites – zoals Wikipedia, universitaire blogsites of blogsites die expertise uitstralen – hoger dan “gewone” websites.

Linkbuilding als bewijs van autoriteit en expertise

“Een linkverwijzing straalt dus in feite online autoriteit uit naar jouw website”, aldus Patrick Kant in een bericht over dit onderwerp op LinkedIn.

Onderbouw je argumenten

En dat is precies wat ik hier boven bedoelde. Want door te linken naar anderen, onderbouw je jouw argumenten. Jij bent niet de enige die die mening uitdraagt, maar er zijn andere experts die hetzelfde denken. Vooral als er wetenschappelijk onderzoek achter die opinie of argumentatie zit, is jouw bewering legitiem en bewezen.Infographic Linkbuilding

Meer weten over dit onderwerp?

Lees dan ook:

Workshop Werken aan je Website

Social Media Duo biedt ook een workshop Werken aan je Website aan. Heb je interesse in zo’n workshop, neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Voor wie nog niet toe is aan een workshop, maar toch op de hoogte wil blijven van de blogs die verschijnen, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

De doelgroep voor je website bepalen? Hoe doe je dat?

doelgroep website bepalen: 'Iedereen' is veel te breed als beoogd publiek

In dit artikel aandacht voor hoe je de doelgroep voor je website kunt bepalen. Dit blog is de eerste van een tweeluik. Het volgende blog legt uit hoe je je website afstemt op je doelgroep.

Doelgroep bepalen

Waarom je doelgroep voor je website bepalen?

Schrijven doe je voor specifiek publiek, want je wilt je bezoekers aanspreken. Mik je namelijk op een heel breed publiek dan spreek je geen enkele doelgroep echt aan! Terwijl als je je doelgroep kent je met je website precies de juiste snaar kunt raken. Zowel met tekst als met beeldmateriaal.

Schrijvende handen van enigszins alternatieve vrouw met kop koffie en croissant met een hap er uitdoelgroep website bepalen: Gesticulerende handen van man in zakelijke pak met een kopje koffie

Bedrijven en organisaties sluiten contracten, maar mensen doen zaken met elkaar! En zij werken vooral samen met mensen door wie ze zich begrepen voelen

“Disclaimer”: Over het bepalen van doelgroepen en je website daar op afstemmen zijn hele boeken volgeschreven. Dit artikel biedt vooral kleine ondernemingen de hoofdlijnen en praktijkgerichte tips.

Wat zijn de kenmerken van een doelgroep?

Misschien vraag je je af wat de kenmerken van een doelgroep zijn. De belangrijkste kenmerken zijn:

  • leeftijd
  • geslacht
  • opleidingsniveau
  • zorgen en interesses
  • regio

Leeftijd is richtinggevend voor de problemen en informatiebehoefte die deze groep heeft. Denk maar aan de levensfases die mensen doorlopen. Bijvoorbeeld jongvolwassenen, mensen met inwonende kinderen, van middelbare leeftijd of gepensioneerd.

Verder spelen ook geslacht en opleidingsniveau een rol in welke zorgen en interesses er zijn.

Bovendien bepalen leeftijd, geslacht en opleidingsniveau voor een groot deel welke taal en welk type beeldmateriaal het meest in de smaak vallen.

Klassiek concert op pianoConcert met heel veel publiek en lichtshow

Je doelgroep voor je website bepalen als kleine ondernemer

Regio

De meeste producten en diensten zijn gebonden aan een regio. Kies daarom je werkgebied. Maak dat vervolgens in één oogopslag duidelijk op je website en in de zoekwoorden waar jij je op richt. Daarmee is je concurrentie meteen veel kleiner!

De Waalbrug in Nijmegen

Unique selling points / proposition

Uiteraard kies je jouw doelgroep passend bij jouw Unique Selling Points/Proposition. (USP, die ene eigenschap die jouw bedrijf beter maakt dan de concurrentie). En bij jouw passie of de passie van jouw bedrijf. Daarmee kan je al enkele kenmerken van je doelgroep bedenken.

Kies verder uit een paar van de volgende methoden:

Blik terug: Wie waren je klanten de afgelopen tijd? Met welke verliep de interactie het beste en aan welke eigenschappen van de klant lag dat? Want met je ideale klant heb je de beste klik en presteer je het beste. Dus die wil je bereiken en aanspreken met je content.

Ga in gesprek met geïnteresseerden, persoonlijk en online.  Maak een online enquête of enkele posts waarin je om reacties vraagt. Achterhaal zo wat zij het liefste willen, en ook welke woorden ze daarbij gebruiken.

Voor online meten gebruik je Google Analytics of andere tools. Maar om daarmee te leren werken moet je behoorlijk wat tijd investeren. Bovendien moet je voor de meeste analyses al een behoorlijk aantal bezoekers op je website hebben. Begin met het prestatierapport van Google Search Console  om te zien met welke woorden je website wordt gevonden en hoeveel bezoekers die krijgt.

Je kan ook marktonderzoek doen met behulp van responsieve Google-advertenties.

Last but not least: Welke niches bedienen je concurrenten!? Waar blijven er voldoende potentiële klanten voor jou over? Kijk naar hun website en posts om te zien waar zij zich op richten en hoe ze dat doen. Niet om te kopiëren maar om te bepalen hoe jij je het beste kan onderscheiden.

Content voor 1 doelgroep

Besef dat kiezen voor meerdere doelgroepen betekent dat je niet alleen op je website maar ook via andere kanalen meer content moet maken en verspreiden, met name als je nog weinig hebt voor die doelgroep. Dus zeker als starter: kies 1 doelgroep!

Voor ondernemers die dat lastig vinden, lees: het hoe&waarom van je focus bepalen.

Lees zeker ook het vervolg-blog. Daarin leer je hoe je de kennis over je doelgroep gebruikt om doelgroepgerichte content te maken. Of schrijf je in voor onze workshop ‘Werken aan je website’!

Lees meer over dit onderwerp op:

Workshop Website Maken

Social Media Duo biedt ook een workshop Werken aan je Website aan. Heb je interesse in zo’n workshop, neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Voor wie nog niet toe is aan een workshop, maar toch op de hoogte wil blijven van de blogs die verschijnen, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.