Waar moet ik op letten bij het kiezen van een stockfoto?

Stockfoto spoorbrug

Op internet staan ontzettend veel stockfoto’s. Daarom tips om daar een goede keuze uit te maken.

Gratis of betaalde stockfoto

Het voordeel van betaalde stockfoto’s is, dat je nog meer hebt om uit te kiezen én dat deze door minder mensen worden gebruikt. Je hebt dan originelere foto’s. Om je een idee te geven: Het goedkoopste pakket bij een van de grote populaire sites, Shutterstock, kost €49 voor 10 afbeeldingen in een maand of 5 in een jaar.

Ga je voor gratis stockfoto’s? Let er dan op, dat op sommige sites betaalde foto’s tussen de gratis foto’s staan!

Voor wie nog niet goed weet waar te zoeken volgt hier een lijst met de 17 beste gratis stockfoto websites van Buro Staal.

Gebruiksvoorwaarden

Er zijn nog veel meer sites met stockfoto’s, gratis en betaald. Elk met eigen gebruiksvoorwaarden. Begin met checken of je de afbeeldingen commercieel mag gebruiken! Ook als er ‘rechtenvrij’ bij staat. Want die term wordt in diverse betekenissen gebruikt. Als je de kleur wilt veranderen, de foto bijsnijden, een pijl of tekst erbij zetten ga dan ook na of je de afbeelding mag aanpassen.  Is de site onduidelijk over de licentie, kies dan een andere site.

De term ‘royalty-free’ komt veel voor. Anders dan je misschien zou denken betekent dat: je betaalt 1 keer en mag de afbeelding daarna onbeperkt gebruiken.

Het wisselt of je een naamsvermelding van de maker bij je gratis afbeelding moet opnemen (‘attribution required’). Een goede site meldt dat als je een foto kiest of gaat downloaden, en laat je de gewenste tekst en links kopiëren.

landweggetje eindeloos rechtdoor door maisvelden
Naamsvermelding van maker en bron in de Attribuut afbeeldingstitel. Die zie je als je de muis over de foto beweegt.

Ga je afbeeldingen googlen klik dan in het menu op Tools en kies daarna bij Gebruiksrechten: ‘Gelabeld voor hergebruik’. Anders is vaak niet te achterhalen waarvoor je de afbeelding mag gebruiken en moet je die zeker niet zakelijk gebruiken.

Herkenbaar

Als iemand duidelijk herkenbaar op foto staat, mag je die niet zomaar commercieel gebruiken (foto is wel/niet persoonsgegeven waarvoor de AVG geldt). Minder professionele sites laten die verantwoordelijkheid soms bij degene die de foto gebruikt. Dus als je een foto kiest met een of meer personen herkenbaar afgebeeld, ga dan na of je die voor jouw doel mag gebruiken.

Daarnaast bestaan er enorm populaire stockfoto-modellen (bijv. Rebecca Givens). Als originaliteit belangrijk is, zoek dan uit of er veel foto’s met hetzelfde gezicht te vinden zijn.

Herkenbaarheid van een situatie op een foto kan erg nuttig zijn, maar vermijd cliché’s zoals zakenmannen die handen schudden.

Foto in vakantiesfeer, rust, ruimte, mooi weer.Sfeerbeelden

Het hoeft niet per se een foto te zijn over het onderwerp dat je beschrijft. In veel gevallen is een foto die de juiste sfeer weergeeft of een bepaald gevoel oproept prima!

Meer tips vind je in ons blog visuele-content en in onze andere blogs, of boek een workshop Zakelijk bloggen bij ons!

workshop Zakelijk Bloggen

Hoe kom ik aan ideeën voor blogs? (deel 3)

Behulpzame tips

Ideeën voor blogs

In een vorig blog kwamen we tot nummer 30 op de lijst van onderwerpen die je kunnen helpen je blog te schrijven. Dit artikel gaat in op de volgende 20 ideeën voor je blogs en is de laatste in de serie.

De bedoeling is ideeën op te doen, zodat je op het moment van een “writer’s block” je kunt terugtrekken en verder kunt gaan met je werk.

50 soorten ideeën voor blogs (deel III)

31) Laat de wereld weten wat je doet

Markeer een doel op de kalender. Het is namelijk goed de buitenwereld te laten weten wat je van plan bent. Want dan ben je ook eerder geneigd je daaraan te houden.Kalender
Zelfs voor het bloggen is het slim doelen te stellen, zoals:

  • een post schrijven per week
  • 1000 abonnees bereiken in een half jaar
  • of richt je op het aantal bezoekers dat je wilt bereiken.

Het is geen wedstrijd. Maar motivatie staat bijna altijd gelijk aan succes.

32) Publiceer eens de beste reacties die je op je blog hebt gehad

Heb je er ooit aan gedacht dat ook abonnees een bron voor je content kunnen zijn? Als je vaker schrijft, je post via e-mail verzendt, ontvang je vaak reacties en felicitaties. Die kunnen je weer interessante ideeën opleveren voor toekomstige artikelen.

33) Deel ook je dagelijkse routine

Natuurlijk heb je een miljoen gegevens om te delen met je lezers, vooral wanneer je website al enige tijd actief is. Het zorgt ervoor dat je geloofwaardig overkomt en laat je autoriteit zien in je vakgebied. Dat hoeft niet iets bijzonders te zijn. Vaak denk je dat een bepaald onderwerp helemaal niet interessant is voor een ander, omdat jij er elke dag mee werkt of mee van doen hebt. Maar voor een ander kan het juist wel heel bijzonder zijn, omdat hij of zij niets weet over wat jij doet of verkoopt. Dus bedenk, dat jouw meest normale routine voor een ander juist spannend of interessant kan zijn.

34) Maak kort en metten met mythes

Idee voor blogs: ontmasker het Broodje AapMythes zijn verhalen die niet waar hoeven te zijn. Jij kunt die mythes ontmaskeren. Laat zien waarom deze “broodje-aap”-verhalen niet waar zijn en gebruik daarvoor overtuigende argumenten, voorbeelden uit de praktijk, cijfermateriaal uit onderzoeken of wetenschappelijk bewijzen. Laat daarmee je expertise zien. En bewijs dat jij van wanten weet.

35) Publiceer een online cv

Publiceer je eigen cv niet alleen op LinkedIn als je een baan zoekt. Maak ook eens een keer een online curriculum vitae op een eigen website. Op die manier zijn jouw kennis en professionele ervaringen optimaal vindbaar op het internet. Laat zo zien, dat jij uitleg kunt geven aan iedereen die wil weten hoe iets moet.

36) Schrijf een artikel over “levenslessen”

In werkelijkheid zijn er geen fouten in het leven, alleen lessen waar we van zouden moeten leren. Dus, er bestaat niet zoiets als een negatieve ervaring. Daaruit kunnen namelijk alleen maar kansen uit komen. Om te groeien, te leren en vooruitgang te boeken op het pad van inspanning. Kracht komt uit de strijd. Zelfs pijn kan een geweldige leraar zijn.

Dit is vrij vertaald en gebaseerd op een citaat van Robin Sharma.

Iedereen heeft het wel eens moeilijk gehad. Dat betekent, dat je dus al iets te vertellen hebt. Persoonlijk verhalen zijn een levensles waarmee je anderen helpt.

37) Vertel over wat je niet moet doen

Geef ook eens een keer voorbeelden van hoe het niet moet.  Zij illustreren je expertise des te meer en zorgen ervoor, dat je lezers een wijze les krijgen.

Een voorbeeld van zo’n blog:

Storytelling en hoe je het beter niet doet

38) Blog over een interessante reactie

Kies bijvoorbeeld een of twee reacties op een van je blogartikelen. Stel vervolgens een artikel samen met als doel de vraag van je lezer te beantwoorden. Want die is natuurlijk voor iedereen interessant.

39) Praat over blogs waar je gastauteur bent

Leg uit hoe je werd uitgenodigd om op andere websites als gastauteur te schrijven. En vertel hoe belangrijk het is dat jouw mening en expertise te vinden zijn op sites die berichten over nieuwsfeiten in jouw branche. Want zij hebben op basis van jouw expertise jou gevraagd voor hen te schrijven.

40) Maak een E-book van je blogs

Kijk in het systeem van je website of via Google Analytics naar welke blogs het laatste jaar het meeste gelezen zijn. Bundel die blogs in een e-book en bied dit aan via een inschrijving met e-mailadres. Of kijk welke blogs passen binnen een bepaald thema en maak daar een compilatie van. Je kunt vervolgens een pagina of een blog maken waarin je je e-book aanbiedt en toelicht.

41) Linkbait-bericht

Een methode uit de SEO-praktijk is linkbait. Dat is “aas” die dient voor het verkrijgen van inkomende links rechtstreeks van andere websites. Die inkomende links krijg je, omdat jouw content relevant, van goede kwaliteit en nieuw is.  De linkbait zorgt er dus voor, dat andere gebruikers naar je post linken, omdat hij echt goed is. Je moet dan denken aan nuttige links in jouw bericht die nog meer informatie geven over het onderwerp waar jij over schrijft. Of informatieve handleidingen waar andere bloggers naar toe kunnen linken.  Denk dus van tevoren goed na over welke thema’s interessant kunnen zijn voor jouw lezers. En welke informatieve blogs jouw theorie, mening of technische onderbouwing kunnen ondersteunen.

42) Vat het werk van andere bloggers samen in een eigen artikel

Dit is een goede manier om content te vinden en inspiratie op te doen. Vermeld tegelijkertijd de links naar de blogs van andere bloggers als je bij citaten of bepaalde informatie laat weten waar je de wijsheid vandaan hebt gehaald. Dat werkt dan weer voor je linkbuilding.

43) Maak een checklist

Een idee voor blogs: de checklistEen artikel met daarin een checklist staat garant voor succes. Kies een thema. En rangschik de lijst op een ordentelijke en systematische manier. De controlelijst laat zien hoe een proces moet worden uitgevoerd. En geeft stap voor stap aan wat je moet doen om het proces goed te doorlopen. Vaak gaat het om een vast protocol die ervoor zorgt dat er niets mis kan gaan.

44) Schrijf een handgeschreven bericht en post het

Dit idee voor blogs is voor degenen die met de komst van de nieuwe technologieën om nostalgische redenen graag nog de pen ter hand willen nemen. Pak pen en papier. Schrijf je post. Scan het en je hebt al weer een artikel. Eentje met historie.

En wil je niet de ideeën missen die met een bic-pen op servetten zijn geschreven, maak er dan een foto van. Zet vervolgens die foto als illustratie bij het blog dat je schrijft over die creatieve invallen en onderwerpen die je eerder met de hand hebt opgeschreven.

45) Gastpost

Schrijf ook eens een gastblog voor een website in jouw vakgebied. Soms wordt je ervoor gevraagd, maar je mag jezelf ook gerust aanbieden.

46) De definitieve gids

De definitieve gids zorgt ervoor, dat de lezer een tool van haver tot gort begrijpt. Het zijn drie zeer krachtige woorden die met groot respect moeten worden ingezet.

47) Maak artikelen voor woordenlijsten / woordenboeken

woordenboekSchrijf woordenlijsten of definities van woorden uit je nichemarkt. Orden de onderwerpen op alfabet en geef voor elke term aan wat de betekenis daarvan is. Heel nuttig voor je lezers. Het is ook een type post dat gebruikt wordt als en soms ook in de vorm gegoten wordt van een klantmagneet.

48) Onderzoek cursussen die online worden gegeven

Nog meer ideeën voor blogs: geef eens informatie over gratis cursussen. Vergelijk ze met elkaar, zodat mensen weten op basis waarvan zij moeten kiezen.

49) Veelgestelde vragen

Maak eens een pagina op je website over Frequently Asked Questions (FAQ). Je zult zien, dat je publiek blij is dat jij hun brandende vragen beantwoordt. Daarmee ben je ook weer beter vindbaar via de zoekmachines. Want gegarandeerd dat iemand ooit precies die vraag op je pagina Veelgestelde vragen intikt en zo op jouw website belandt!

50) Webinar

Bijna elke sector kan een webinar houden over een bepaald onderwerp. Met bijvoorbeeld 20 geïnteresseerde mensen als publiek. Aan het einde of tegen het einde van het webinar kun je een cursus aanbieden of een product met een korting. Voor die cursus heb je content nodig en dus blogs. Daarin kunnen de cursisten hun broodnodige informatie vinden. Zet de blogs dan wel in een beveiligde omgeving waar niet iedereen bij kan zonder ingelogd te zijn. Hetzelfde geldt voor producten die je aanbiedt met korting.

Bron: https://susanapavon.com/tipos-de-post-para-escribir-blog/

Zo zie je maar. Genoeg inspiratie voor het schrijven van blogs. En ook voor het inzetten van die blogs voor jouw commerciële doelen.

Lees ook de andere artikelen voor meer ideeën voor blogs

Ga naar de pagina met veelgestelde vragen voor nog meer blogs en vind daar de andere berichten met tips uit dit drieluik.

Dit drieluik is gebaseerd op een Spaanstalig blog. Het eerste deel met tips vind je hier. Het tweede artikel biedt inspiratie waarmee je je “writer’s block” kunt verslaan. Wil je hem lezen, klik dan hier.

Workshop Zakelijk Bloggen

Ben je op zoek naar meer hulp bij het zelf bloggen? En kun je niet wachten deze tips, ideeën en thema’s in praktijk te brengen? Dan bieden wij nog meer inspiratie aan speciaal voor jou in een workshop Zakelijk Bloggen. Programma Zakelijk BloggenDaarin krijg je in 5 uur tijd (1 x 5 of 2 x 2,5 uur) o.a. te horen:

    1. hoe je aan inspiratie komt
    2. waar je op moet letten tijdens het schrijven
    3. hoe je aan illustratiemateriaal komt
    4. kun je vragen hoe je een infographic kunt maken
    5. krijg je toegang tot manieren waarop je nog meer onderwerpen voor blogs kunt vinden

Meer info?

Je vind meer info op de pagina Workshop Zakelijk Bloggen.  Die is aan te vragen voor je team op een datum en tijdstip die jullie en ons past.  Ook is er een groepskorting voor degenen die zich aanmelden met 2 of meer personen.

Heb je meer onderwerpen voor mijn blogs? (Deel 2)

Behulpzame tips

Meer onderwerpen voor blogs

Vorige week kwamen we tot nummer 20 op de lijst van onderwerpen die je kunnen helpen je blog te schrijven. In dit artikel krijg je nog meer onderwerpen voor blogs aangereikt. De bedoeling is ideeën op te doen, zodat je op het moment van een “writer’s block” je kunt terugtrekken en vervolgens verder kunt gaan met je werk.

50 soorten onderwerpen voor je blog (deel II)

Hier dus het vervolg van de lijst met 50 onderwerpen:

21) Boekrecensie

Schrijf, becommentarieer en bekritiseer de inhoud van boeken. Je kunt op die manier de beste aanbevelingen doen. En je ook als expert opwerpen van een bepaald onderwerp.

22) Maak een bericht met Tweets

Op Twitter kun je quotes, kernachtige zinnen of informatie vinden van zowel onbekende mensen en als populaire auteurs. Of gewoon van volgers of mensen die je volgt. Je kunt uitspraken en berichtjes verzamelen en ze in een eigen bericht zetten. Ook kun je je eigen twitterberichten verzamelen. Vooral als ze over hetzelfde onderwerp gaan. Je voegt ze samen en verbindt ze vervolgens met elkaar tot je een blog hebt.Twitter als mini blog
Twitterberichten zijn wat dat betreft miniblogs. Die samen heel goed een lang blog kunnen vormen op bijvoorbeeld je website of op een opiniepagina. Meer informatie over Twitter vind je overigens op deze site in het blogartikel “Wat zet ik op Twitter“.
Voor actuele onderwerpen kun je je blog ook ondersteunen met meningen van twitteraars, uitingen tijdens bijvoorbeeld een debat of evenement of meldingen over een gebeurtenis, congres of conferentie. De discussies op Twitter lenen zich bovendien goed als illustratie bij een bepaald onderwerp of issue. Dit is misschien wel een goed voorbeeld hoe een tweet ter illustratie van je bericht kan dienen:

23) Beschrijvingen van producten, diensten en hulpmiddelen

Dit type artikel is ook erg handig voor de lezer. Je legt daarin uit wat de voordelen van dit product of deze dienst zijn. Hoe je de lezer daarmee kunt helpen. En waarom ze het moeten aankopen. Vooral voor e-commerce – dus voor webshops – zijn de beschrijvingen van producten erg belangrijk voor de verkoop.

24) Handleidingen

Handleidingen bieden je de mogelijkheid moeilijk te begrijpen zaken duidelijk uit te leggen. Je helpt op die manier je afnemers, klanten en prospects met je expertise. Een extra service die van nut kan zijn voor de toekomst, je imago en je naamsbekendheid. Een goed voorbeeld is de LinkedIn handleiding van Corinne Keijzer.

25) Productiviteit (routines, hulpmiddelen)

Er is waarschijnlijk geen sector waar productiviteit geen terugkerend thema is. Je kunt beginnen met het uitleggen van je eigen routines of hulpmiddelen om het leven gemakkelijker te maken.

26) Minicursussen
inschrijven voor een abonnement

Schrijf eens een keer een artikel waarin je uitlegt hoe iets moet. Of maak eens een gratis online cursus, zodat gebruikers zich kunnen abonneren en jij meer abonnementen krijgt.

27) Klantentrekker

Een klantentrekker bestaat uit gratis, maar kwalitatief goede informatie die je jouw gebruikers kunt aanbieden in ruil voor hun persoonlijke gegevens. De lezers die de informatie graag willen ontvangen, laten hun naam en hun e-mail achter voor je verzendlijst. De content werkt dan als een magneet op de lezer. Als ze geen behoefte hebben aan meer informatie via een nieuwsbrief of een mailing, kunnen zij zich uitschrijven. Je hoeft niet per se een pdf of een download te geven. Het kan gewoon een artikel zijn dat goed genoeg is en dat ervoor zorgt dat de lezer de volgende niet wil missen.

28) Artikelserie of bericht

Een andere vorm waarvoor je berichten kunt schrijven, is de serie. Zelf maak ik wel vaker drieluiken, zoals deze. Je kunt dan schrijven over een specifiek onderwerp en de inhoud in verschillende series uitbrengen. Dat hoeft niet veel te zijn. Een tweetal artikelen die elkaar opvolgen, kan al voldoende zijn. Je splitst dan je informatie op in stukken, zodat je er vaker gebruik van kunt maken.

29) Infographics

Infographics presenteren informatie op een grafische en aantrekkelijke manier.

Die infographics kun je zelf maken, maar je kunt ook een infographic plaatsen van iemand anders. Doe dat dan wel met een goed bronvermelding en voeg daar eventueel ook een link aan toe naar waar je de afbeelding vandaan hebt gehaald.

30) Ebooks

Kies een thema dat je wilt uitwerken en begin met het schrijven van je eerste e-boek. Een e-boek is niet echt een bericht. Maar je plaatst het e-boek in een post waarin je het “verkoopt” om abonnees te krijgen of om rechtstreeks klanten en opdrachtgevers te werven voor je product of dienst. Bekijk voor een beter beeld deze voorbeeldpost van Formule M. Het is in ieder geval een geweldige manier om je persoonlijke merk een boost te geven. Een ebook hoeft geen 1000 pagina’s in te nemen. Het kan een gids zijn om een hulpmiddel te leren gebruiken, of een lijst met hulpmiddelen die de lezers kunnen downloaden. Zorg er wel voor, dat je kwaliteit levert. Begin niet te schrijven om te schrijven. Denk altijd aan je persoonlijke merk.

Lees het vervolg voor nog meer onderwerpen voor blogs

De rest van de tips volgen in het komende blog met meer onderwerpen voor blogs. Hou deze site dus in de gaten!

Dit blog is gebaseerd op een Spaanstalig blog. Er volgt nog een derde deel met tips. Dus houdt deze website in de gaten! Of volg ons op social media. Het eerste deel met tips vind je hier.

Workshop Zakelijk Bloggen

Wil je meer hulp bij het zelf bloggen? Dan bieden wij speciaal voor jou een workshop Zakelijk Bloggen aan. Daarin krijg je in 5 uur tijd (of indien gewenst in 2 x 2,5 uur) o.a. te horen:

    1. hoe je aan inspiratie komt
    2. waar je op moet letten tijdens het schrijven
    3. hoe je aan illustratiemateriaal komt
    4. waar je aan moet denken in verband met het auteursrecht voor tekst en beeld
    5. kun je vragen hoe je een infographic kunt maken
    6. krijg je toegang tot manieren waarop je nog meer onderwerpen voor blogs kunt vinden

Meer info?

Via de link kom je op de pagina van de workshop en kun je zien wat het tarief voor de workshop is. Verder is daar het programma te vinden. En de eventuele data waarop je hem kunt boeken. De workshop is bovendien los aan te vragen voor je team op een datum en tijdstip die ons en jou past.  Ook is er een groepskorting voor degenen die zich aanmelden met meerdere personen.

Hoe kom ik aan een onderwerp voor mijn blogs? (Deel 1)

Behulpzame tips

20 tips voor content

Als je een blogwebsite hebt of overweegt er eentje te starten, dan is het belangrijk een lijstje te maken. Dat lijstje bestaat uit een verzameling aan ideeën voor verschillende soorten artikelen waarmee je je berichten kunt vullen. Susana Pavon heeft een lijst met 50 soorten onderwerpen opgesteld. Daarmee kun je met nieuwe ideeën voor je blogs lezers verrassen. In dit blog volgen er alvast 20 tips voor content.

Onderwerp voor elke niche in de markt

Het maakt niet uit of je je bezighoudt met marketing, architectuur, fitness of coaching. Want je vindt in deze lijst altijd een onderwerp die past bij je niche in de markt.

Redactionele kalender

kalenderHet hebben van verschillende soorten ideeën voor je blogartikelen en een redactionele kalender helpen ongetwijfeld de dagelijkse creativiteit beter aan te sporen.

Bij het maken van content of inhoud voor je artikelen is het belangrijk om te bedenken wie zich aan de andere kant bevindt.

  • Wie is je lezer?
  • Wie is degene die je wilt bereiken met je verhaal?

Vaak is dat de kopende persoon. Dus plaats jezelf in diens schoenen. Houd vervolgens bij het schrijven voor ogen of jij – als jij die persoon zou zijn – het stuk met interesse en enthousiasme zou lezen. Het belangrijkste is, dat wat je vertelt interessant is. En dat het artikel ook een oplossing biedt voor een specifiek probleem.

50 tips in 3 blogs

De 50 tips voor content helpen vast bij het maken van een redactionele kalender voor ten minste de komende drie maanden.

Vergeet niet dat de strategie van je organisatie in de content centraal moet staan.

Hier alvast 20 van de 50 tips. De andere onderwerpen komen in 2 volgende blogs aan de orde.

20 tips voor content voor je blog

  1. Tutorials en handleidingen
    tutorialTutorials of handleidingen bieden de lezers instructies. Want die zijn bedoeld voor gebruikers die een programma, tool, product of service willen beheersen. De doelgroep is dan ook belangrijk om voor ogen te houden. Dus: zijn je lezers beginners, gebruikers met gemiddelde of geavanceerde kennis? Het antwoord op die vraag maakt namelijk uit voor het niveau waarop je je doelgroep aanspreekt. Als je jezelf wilt positioneren als een expert in een sector, zorgen het schrijven van handleidingen en  het aanbieden van handleidingen er ten slotte voor dat je blog toegevoegde waarde krijgt.
  2. Praat over trends
    Het behandelen van trends biedt uitstekende resultaten. Omdat het een geweldige manier is om jezelf te positioneren als een expert in jouw niche in de markt. Bovendien zorgt het voor afwisseling in je aanbod van informatie. Als je bijvoorbeeld kunt rapporteren over de nieuwste trends op het gebied van bijvoorbeeld SEO, digitale marketing, sociale media of applicaties voor grafisch ontwerp, analyse, programmering, organisatie en alles wat te binnen schiet. Zorg echter wel, dat de trend past binnen het vakgebied en aansluit bij je expertise.
  3. Laatste nieuws
    Als je het laatste nieuws en technologisch of actueel nieuws volgt, kun je die informatie gebruiken voor je artikel. Schrijven over recente gebeurtenissen in verband met je branche en je mening daarover delen; dat kunnen waardevolle bronnen zijn voor publicaties.
  4. Checklist
    tips voor content: maak een checklistMaak eens een keer een checklist en zet die in je blog. Dat is een snelle methode die kan helpen specifieke situaties te evalueren. Want het aanbieden van oplossingen is dan ook een fundamentele pijler bij het schrijven in een blog.
  5. Lijsten
    Dit blog is hier een voorbeeld van. Je kunt lijsten vullen met alles wat je je kunt voorstellen in het belang voor de lezer. Het publiceren van artikelen met daarin lijstjes is bovendien een goede manier om informatie te verzamelen.
  6. Waar of niet waar
    Je kent de meerkeuzevragen toch nog wel van examens op school? Je kunt dit systeem dan ook gebruiken om over bijna elk onderwerp te schrijven. Het is vervolgens aan jou om goed uit te leggen waarom deze uitspraken waar zijn of vals.
  7. Succesverhalen
    In principe verwijst een succesverhaal naar het effect of succesvolle gevolg van een actie of onderneming. Daarom is het belangrijk dat je – wanneer je over succesverhalen schrijft – onderbouwt waarom het een succesverhaal is en hoe je tot dat succes bent gekomen.
  8. Interviews
    Andere artikelen die je publiek erg leuk vindt, zijn interviews. Want daarin stel je de vragen die lezers interessant vinden. En waar zij ook antwoord van een expert kunnen krijgen die geïnterviewd wordt. Een interview kun je bijvoorbeeld laten lezen via tekst, of laten horen met een opname en wellicht ook laten zien via een video. Het belangrijkste is dat je interview gedenkwaardig is. Vraag daarom vooral een invloedrijk persoon voor het interview. Of misschien zelfs meerdere mensen over een specifiek onderwerp.
  9. Deskundige gezichtspunten
    Wat vinden de experts van een bepaald onderwerp? Voor dit soort artikelen en het verwerven van relevant verkeer zoek je naar “experts”, maar geef je uiteraard ook jouw en diens persoonlijke visie weer.
  10. Vergelijkingen
    Zet verschillende producten, tools, media, bedrijven, aanbieders of andere zaken naast elkaar en vergelijk ze. Als je dan je mening geeft op basis van wat je denkt dat beter is, verhoog je de waarde van je artikel.
  11. Videoblogs
    Als je naast je geschreven tekst ook een videopost opneemt in je blog, trek je nieuwe gebruikers aan. En daarmee ook meer verkeer, want veel lezers zien en luisteren liever dan dat ze lezen. Je gebruikers blijven dan ook wat langer op je pagina. Als je deze video’s bovendien later uploadt naar platforms (zoals YouTube of IGTV) heb je nog meer mogelijkheden om je publiek te bereiken.
  12. Podcast
    podcastEen podcast is een digitale geluidsopname die je van het internet downloadt. Die is volledig aan te passen. En je kunt je eigen website of blog instellen met podcasts via platforms zoals Google Podcasts, Spotify of Apple Podcasts.
  13. Middelen
    We houden allemaal van websites waarop we oplossingen kunnen vinden. Welnu, bied je lezers dan ook websites aan waar afbeeldingen, tools, cursussen of andere bronnen met betrekking tot je marktniche te vinden zijn.
  14. Probleem en oplossing
    Dit soort artikelen kan het resultaat zijn van eigen ervaringen of problemen die je mogelijk in andere media hebt gelezen. Haal je inspiratie daar dan ook uit. Het interessante is, dat je een specifiek probleem beschrijft. En dat je een of meerdere oplossingen geeft waaruit de lezer vervolgens kan kiezen.
  15. Verhalen die inspireren
    We horen allemaal graag verhalen van ondernemers of bedrijven die zijn geboren uit een idee en viral zijn geworden. Als het je eigen authentieke verhaal is, is dat nog beter. Omdat het geloofwaardig overkomt. En ook omdat je kunt uitleggen hoe je ermee om bent gegaan.
  16. Wedstrijden waarbij ons publiek betrokken is
    Organiseer eens een wedstrijd met een beloning die interessant genoeg is voor lezers om mee te willen doen.
  17. Enquêtes
    Het uitvoeren van enquêtes in een artikel heeft verschillende voordelen: aan de ene kant biedt je de lezer de mogelijkheid om kennis over een onderwerp te testen. En aan de andere kant kun jij ideeën aanreiken over datgene waar je lezers het meest in geïnteresseerd zijn.
  18. Presentaties
    Het maken van presentaties in PowerPoint en het insluiten ervan in SlideShare doen we vaak voor een lezing, cursus of samenvatting van specifieke onderwerpen. Het is echter ook een goede manier waarmee je jezelf kunt positioneren als een expert in jouw niche.
  19. Veelgestelde vragen (FAQ’s)
    Veelgestelde vragen (of FAQ’s) zijn een klassieker. Want je kunt een reeks vragen opstellen en beantwoorden. Of beslissen welke de meest voorkomende zijn en daar een speciale post aan wijden.
  20. Samenvattingen van evenementen
    Mini workshop Storytelling en Zakelijk BloggenSoms kom je ergens als spreker. Andere keren kom je naar een bijeenkomst om ervan te leren. Tegenwoordig zelfs virtueel, omdat veel van de congressen, lezingen en evenementen via streaming worden geproduceerd.
    Deze gebeurtenissen kunnen een bron voor je artikelen zijn, omdat je dan de beste ideeën van elke spreker kunt delen en je mening kunt laten horen.

Bron: https://susanapavon.com/tipos-de-articulos-para-escribir-i-parte

Wil je meer tips voor content?

Hou dan deze blogsite in de gaten en de social media. Hier verschijnt binnenkort nog een artikel met tips. In totaal is zijn er 3 pagina’s met tips waarin je inspiratie kunt opdoen voor het schrijven. Of neem gewoonweg contact met ons op. We helpen je graag!

Een gifje maken? Hoe doe ik dat?

Je komt regelmatig allerlei leuke bewegende plaatjes tegen. Kan je ook zelf een gifje maken? Ja! Is dat moeilijk? Nee, dat kan ook simpel.

Beweging trekt de aandacht van mensen. Je kan bewegende plaatjes of korte filmpjes met een paar beelden gebruiken als aandachtstrekker of versiering, maar ook serieuzer, bijv. voor een korte introductie van jou of je bedrijf of een instructie hoe iets te doen.

Gifje maken met makeagif

Op internet bestaan diverse tools om dat eenvoudig te doen. Een daarvan is makeagif. De basale functies daarvan mag je gratis gebruiken. Je uploadt achter elkaar de plaatjes die je wilt gebruiken en je kiest hoe lang elk plaatje moet worden getoond. Tot slot vul je een naam en een categorie in en je bent klaar!

Je kan je animatie downloaden of er naar linken. Mijn eerste poging: Social Media Duo logo lighting up.

Verderop zie je de verbeterde versie. Beide versies bestaan uit slechts 2 afbeeldingen!

Hoe maak je de losse afbeeldingen

De losse afbeeldingen maak je met de tools die je daar normaal voor gebruikt. Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld in Microsoft Paint al heel veel mogelijkheden om plaatjes aan te passen, zonder dat het ingewikkeld wordt.

Uiteraard krijg je er reclame bij als je tools gratis gebruikt. Test daarom eerst met 1 of 2 afbeeldingen waar die komt. In dit geval kwam de naamsvermelding een beetje over ons logo heen. Door onderaan ruimte aan ons logo toe te voegen wordt het resultaat veel mooier. Dit kan door de afbeelding op een witte achtergrond te plaatsen en die zo nodig nog op maat bij te snijden. Je kan ook een transparante baan toevoegen maar dan moet je in Makeagif  ‘Resize your images’ op ‘Custom’ en ‘Preserve transparency’ aan zetten.

Gifje maken voor Social Media Duo
Flitsend Social Media Duo logo

Makeagif is trouwens ook een vindplaats voor leuke korte animaties, net als bijvoorbeeld het populaire tool Canva (ook met gratis basisfuncties).

GIF en mp4 formaat

In makeagif kan je jouw creatie zowel in mp4 als in gif opslaan.

Een klein stukje theorie voor wie dat niet weet: gif en mp4 zijn de meest gebruikte soorten bestanden om beweging te laten zien.

  1. mp4 voor film, normaliter 24 plaatjes per seconde
  2. gif voor animaties die een beperkt aantal plaatjes laten zien. gif kan maar met een beperkt aantal verschillende kleuren tegelijk werken, die je wel uit heel veel kleuren kan kiezen. Daardoor is het niet geschikt voor foto’s maar juist wel voor bijvoorbeeld logo’s en dergelijke afbeeldingen.

Door de juiste te kiezen krijg je het kleinst mogelijke bestand, waardoor je publiek zo min mogelijk hoeft te wachten om de animatie te zien.

En nu zelf een gifje maken!

Hopelijk heeft dit je overtuigd, dat jij dit ook zelf kan en dat het je niet veel tijd hoeft te kosten.

Wil je een korte presentatie van je bedrijf of product maken met een gratis tool dan kan je beter Animoto nemen. Dit leggen we in een volgend blog uit.

Als je in een halve dag heel veel wilt leren over bloggen en ons vragen wilt stellen boek dan onze workshop zakelijk bloggen.

Zakelijk Bloggen

 

Meer informatie over het maken van gifjes vind je hier:

Wanneer mag je foto’s van internet gebruiken voor je website?

Auteursrecht en beeldmateriaal

Auteursrecht op beeldmateriaal is best wel ingewikkeld. Want stel, je bent voor jezelf begonnen en je wilt een website maken. Wanneer mag je dan foto’s van internet gebruiken voor je website?

Het zal niet de eerste keer zijn, dat iemand een kwade mail krijgt toegestuurd van een fotograaf omdat er een foto op een website staat zonder bronvermelding, toestemming en/of betaling. En dat is nog niet het ergste dat je kan overkomen, als je ongevraagd foto’s van het internet plukt en plaatst in je blogs of op je site. Want voordat je het weet, stuurt een boze fotograaf geen mailtje met het verzoek het beeldmateriaal te verwijderen of te betalen, maar staat je een heuse rechtszaak te wachten. Niet fijn.
Daarom is het goed de regels in acht te houden. En je ervan bewust te zijn wat wel en wat niet mag.

Auteursrecht

In veel gevallen is het niet toegestaan foto’s van het internet te plukken en ze ongevraagd te gebruiken. Want op foto’s zit auteursrecht. Net als op tekst, overigens, maar daarover meer in een ander  blog.

“Auteursrecht is het recht van iemand die iets gemaakt heeft (een beeld, foto, schilderij, tekst, muziekstuk, enzovoorts) om zelf te bepalen wat er met dat werk gebeurt. Dus wie het mogen zien/horen/lezen, en of mensen er iets aan mogen veranderen. Vanwege het auteursrecht moet je altijd toestemming vragen aan de maker van een foto, of je die foto mag gebruiken voor een website, folder, tijdschrift enzovoorts.”

Bron: auteursrecht.nl/auteursrechtwijzer/Mag-ik-fotos-of-plaatjes-van-internet-gebruiken

Zo laat de website auteursrecht.nl weten. Daar staat min of meer in Jip-en-Janneke taal beschreven wanneer je beeldmateriaal van het internet mag gebruiken voor je publicaties. On- en offline.

Professionele camera met telelens op statief

Kennisbank DuPho

De beroepsorganisatie DuPho heeft een kennisbank op de website gezet met daarin uitgebreide informatie over dit onderwerp.
Hieronder de belangrijkste punten waar je op moet letten als je “gratis” gebruik wilt maken van beeldmateriaal op het internet.

Wanneer hoef je geen toestemming te vragen?

Nieuwsberichten en reportages: Voor de pers en uitzendingen via radio, televisie en internet gelden enkele inperkingen op het auteursrecht. De gedachte hierachter is dat de media zo snel en volledig mogelijk nieuws naar buiten moeten kunnen brengen.

Citaten: bij het gebruik van beeldmateriaal als citaat moet het deel uitmaken van:

  • een aankondiging,
  • beoordeling,
  • wetenschappelijke verhandeling,
  • polemiek
  • of iets vergelijkbaars.

En verder moet het als onderwerp daarin besproken zijn, wil het zonder toestemming gebruikt mogen worden.

Rechtszaken

Er zijn echter al een aantal rechtszaken geweest. Daarin bepaalde de rechter dat het medium – dat op basis van deze regel ongevraagd en onbetaald een foto geplaatst had – toch over de brug moest komen.

Naamsvermelding

Neem daarom altijd het zekere voor het onzekere en benader de fotograaf en vraag (liefst schriftelijk) om toestemming voor plaatsing van het materiaal. Al dan niet gratis. En vergeet dan ook niet de naam van de fotograaf te vermelden, voor zover die dat zelf niet al heeft gedaan.

Foto met naamsvermelding van de fotograaf

 

Je mag bovendien een foto niet zelf bewerken. En vervolgens plaatsen als eigen werk. Of zonder vermelding van de naam van de maker van het oorspronkelijke werk.

De regels binnen het auteursrecht

Onderwijs en wetenschap: “Onderwijsinstellingen mogen zonder toestemming van de rechthebbenden voordrachten en voorstellingen vertonen”, aldus DuPho.

Echter, als je je werkstuk voor school op internet zet, voor iedereen toegankelijk, dan moet je wel weer toestemming hebben of vragen voor het gebruik van plaatjes die je van internet af haalde.

Kopiëren voor eigen gebruik: iedereen mag zonder vergoedingsplicht traditionele vormen van kopieën maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dus natekenen, overschrijven, schilderen, fotokopieën maken en ook analoog fotograferen. Met modern materiaal kopiëren is echter niet toegestaan.

Uitputting: als een fotograaf een afdruk zijn foto verkoopt of weggeeft aan een ander, behoudt hij het auteursrecht. De ontvanger mag de afbeelding wel cadeau geven of aan iemand anders verkopen, zonder daarvoor toestemming te vragen aan de maker. Maar niet publiceren!

Openbare kunstwerken: “Op grond van artikel 18 van de Auteurswet is het toegestaan om bouw- en beeldhouwwerken die zijn gemaakt om permanent in openbare plaatsen te worden geplaatst, op tweedimensionale wijze af te beelden zoals ze zich aldaar bevinden”, zo stelt DuPho

Incidentele verwerking: Dit is een wetsartikel dat vooral betrekking heeft op de fotografen: wat mogen zij fotograferen en wat niet.

Opsporingsbelang: “Zonder toestemming van de fotograaf mogen dus ook foto’s van slachtoffers, vermisten of voortvluchtige verdachten in de media worden getoond. Er bestaat geen verplichting tot naamsvermelding van de fotograaf evenmin als een vergoedingsplicht”, aldus DuPho.

Eigendom op fotoarchieven: in een archievenconvenant zal ook worden ingegaan op de vraag hoe archieven zouden moeten omgaan met digitale bestanden.

Arenarecht: van voetbalclubs. Dit beperkt de mogelijkheden en vrijheden van (sport)fotografen. Ook mogen foto’s van voetbalwedstrijden pas na het laatste fluitsignaal worden verspreid.

Conclusie

Je mag vrijwel nooit zonder toestemming van de maker afbeeldingen van internet gebruiken voor je website!

Wij zijn natuurlijk geen juristen. En ook de wetgeving is aan verandering onderhevig. We kunnen daarom niet garant staan voor de juistheid van het bovenstaande. Desondanks kan dit artikel een aardige richtlijn voor je zijn als je beeldmateriaal wilt gebruiken van het internet.

Jurist

Wil je echt zeker zijn van je rechten en plichten bij het verspreiden van foto- en filmmateriaal, schroom dan niet om contact op te nemen met een jurist. Hieronder ook nog enkele informatiebronnen die kunnen helpen bij het bepalen van wat wel en wat niet mag op dit vlak.

Toestemming vragen

We willen je verder op het hart drukken voorzichtig te zijn en uit voorzorg toestemming te vragen van fotografen of filmmakers. Het liefste voordat je hun materiaal gebruikt. Zelf foto’s maken voorkomt veel problemen. Maar ook daarin kun je obstakels tegenkomen.

In een volgend blog schenken we aandacht aan portretrecht. Want die is natuurlijk mede actueel geworden dankzij de invoering van de privacywet, de AVG.

Ook willen we in een volgend blog aandacht besteden aan het downloaden van gratis en betaalde stockfoto’s.

Meer info

Meer informatie over auteursrecht vind je op:

Workshop Zakelijk Bloggen

In onze workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling vertellen wij uitgebreid over auteursrecht. Zowel voor tekst als voor beeldmateriaal.

Wil je dus meer weten over dit onderwerp en wil je zelf leren bloggen?

Meld je dan aan voor de workshop via onderstaande knop of ga naar ons contactformulier. Dan kun je nadere informatie aanvragen over de inhoud van de workshop. Het is ook mogelijk om groepskorting te krijgen bij het aanmelden met 2 of meer personen.

Zakelijk Bloggen

Kan ik ook storytelling toepassen in mijn blogs?

winkelwagens

Omdat het vertellen van verhalen de aandacht trekt, willen steeds meer mensen hun bedrijfsverhaal op een spannende en boeiende manier kunnen vertellen. Daarom krijgen wij ook vaak de vraag: “Kan ik ook storytelling toepassen in mijn blogs? En hoe doe ik dat?”

Wij schenken in onze workshops dan ook aandacht aan dit onderwerp. Zoals in onze workshop Zakelijk Bloggen.

Centraal in Storytelling

Storytelling kan in allerlei vormen. De meeste voorbeelden die het goed doen vind je in de reclame. In die verhalen staan altijd een paar dingen centraal:

  1. De Held
  2. De Uitdaging
  3. Emotie en Empathie
  4. De Reis
  5. De Ontknoping

Denk maar aan de reclames van Nederlandse supermarktketens. Daar staan altijd een paar vaste figuren centraal die niet alleen de keten aanprijzen, maar ook op het gevoel inspelen en de uitdaging aangaan. Zo maken een paar hamsters er een wedstrijd van om inkopen te doen in hun favoriete supermarkt. En gaat zoonlief zorgen voor extra inkomsten met een bijbaan in de winkel waar zijn familie altijd boodschappen doet.

winkelstraten

Doorlopend verhaal

Wat daarbij opvalt is, dat het allemaal doorlopende verhalen zijn met vaak dezelfde hoofdpersonen: de helden van het bedrijfsverhaal. Samen met de kijker maken zij een reis door de ontwikkeling van het bedrijf: ze vertellen over speciale acties, laten zien wat het betekent voor je portemonnee om te winkelen bij hun filiaal en nemen je bij wijze van spreken bij de hand, verlokken je, verleiden je en spelen in op je emoties.

Verschillende invalshoeken

Voor storytelling kun je verschillende invalshoeken kiezen. Wij raden onze opdrachtgevers vooral aan niet alleen zelf aan het woord te zijn in hun verhalen, maar ook anderen voor ze te laten spreken. Zij kunnen de ambassadeurs worden van je bedrijf, onderneming of organisatie. Denk daarbij aan:

  1. Medewerkers
  2. Klanten of opdrachtgevers
  3. Patiënten of cliënten
  4. Kwaliteitskeurmerken, zoals ISO, NEN, KOMO, Fairtrade, Kiwa
  5. Deelnemers aan je workshop, training of opleiding

Vaak vergeten ondernemers dat zij kunnen putten uit een oneindige bron aan ambassadeurs. Jouw verhaal vertel je niet alleen zelf. Laat ook anderen dat voor je doen!

Keurmerken

Community

Het mooiste zou zijn als je op een forum, op social media of gewoon op je website een community kunt creëren van fans die graag het woord voor je willen doen en jouw bedrijf, product of dienst willen aanprijzen. Zet je op deze mensen je schijnwerper, heb je de kans dat je – naast dat je een vinger aan de pols houdt over wat er leeft onder je aanhangers – authentiek overkomt en de harten kunt raken van nieuwe volgers, klanten en enthousiastelingen.

Je ziet het: storytelling is meer dan alleen maar je verhaal vertellen. De inktvlekwerking van je bedrijfsverhaal is afhankelijk van anderen en van wat jij met jouw verhaal doet. Zodra je gaat delen, raak je misschien wel het eigenaarschap kwijt van je eigen story. Maar dat hoeft niet vervelend te zijn. Het vergt natuurlijk wel aandacht, reactievermogen, initiatief en zelfs diplomatie. Maar uiteindelijk kun je er winst uit behalen en je onderscheiden van anderen met een heel eigen gezicht.

Meld je aan voor de workshop Zakelijk Bloggen

Spreekt deze uitleg je aan? Wil je meer weten over storytelling? Neem dan contact met ons op. Om alvast een voorproefje te krijgen van hoe je je bedrijfsverhaal in het voetlicht kunt zetten, kun je je ook aanmelden voor onze workshop Zakelijk Bloggen. Want daarin komt dit onderwerp ook aan de orde.

Workshop Zakelijk Bloggen

Welke afmetingen moet mijn afbeelding hebben?

Tekstwolken plus kaders van diverse afmetingen

Wat de juiste afmetingen van afbeeldingen op sociale media zijn, hangt af van om welk platform het gaat en verschilt daarbinnen ook nog per toepassing: profielfoto, afbeelding bij een post, enzovoort.

Afmetingen van afbeeldingen op sociale media

Want ‘size matters’. Ook voor afbeeldingen op social media. Hieronder leg ik uit welke formaten voor welk netwerk toepasbaar zijn.

Facebook

Op Facebook heb je bijvoorbeeld de volgende toepassingen van afbeeldingen.

Profielfoto’s

Profielfoto’s: zijn vierkant. Facebook adviseert ze voor de beste kwaliteit met minimaal 320 x 320 pixels te uploaden. Ze worden getoond 180 x 180 pixels op desktop, 128 x 128 op mobiele telefoon en rond als thumbnail bij berichten met diameter 32 pixels.Facebook thumbnail Social Media Duo
Houd er dus rekening mee dat de foto er na rond uitsnijden goed blijft uitzien, niet dat er delen van letters van je logo afvallen bijvoorbeeld!

Omslagfoto’s

Omslagfoto’s: zijn langgerekt, ongeveer 2x zo breed als hoog. Lang niet alle foto’s zijn daarvoor geschikt bij te snijden. De verhouding tussen breedte en hoogte is op een mobiele telefoon anders dan op een desktop! Vergelijk beide foto’s maar.
Verschillende bronnen komen met niet exact dezelfde maten. Facebook zelf meldt dat omslagfoto’s minimaal 720 pixels breed moeten zijn en geeft als maat 851 bij 315 pixels (dat is voor desktop). Facebook adviseert verder om hierbij onder de 100 KB te blijven.
Voor een zakelijke Facebook pagina:

Facebook profiel en omslagfoto Social Media Duo op mobiele telefoonFacebook profiel en omslagfoto Social Media Duo op desktop

 

 

 

Links zoals op een mobiele telefoon, rechts op een desktop.

Dit is anders dan voor een privé account waar de profielfoto rond en deels over de omslagfoto heen wordt getoond. (Op een mobiele telefoon midden onder, op een desktop links onder.)

Als je in het populaire tool Canva (gratis versie) kiest voor ‘Facebook cover’ dan wordt het de maat voor desktop.

Overige afbeeldingen

Voor overige foto’s zoals gedeelde foto’s, is het vaak minder belangrijk hoe ze precies worden getoond. Facebook past het formaat en de indeling van je foto’s automatisch aan wanneer je deze uploadt.

Voor de meeste afbeeldingen geldt dat je het beste kan uploaden met ca. 1200 pixels breed en 650 hoog (bijna 2x zo breed als hoog). Dit geldt o.a. voor de omslagfoto van een evenement en voor een uitgelichte afbeelding bij je profiel.

social media afmetingen facebook event en business

Je kan afbeeldingen ook zelf bijsnijden in Facebook voordat je ze plaatst.

Hieronder een overzicht in een infographic met de afmetingen voor Facebook in 2019.

Afmetingen beeldmateriaal Facebookbericht

LinkedIn

Ook op LinkedIn gelden verschillende afmetingen voor verschillende toepassingen. Voor een afbeelding in een post, bij een artikel of een gedeelde foto geldt:

  • De aanbevolen minimum breedte is 552 en hoogte 276 pixels.
    Maximaal 5 MB.
  • De afbeelding mag wel heel breed maar niet heel hoog zijn. Zie het plaatje, de verhouding tussen breedte en hoogte moet liggen ergens tussen 3:1 (blauw) en 2:3 (rood). Anders wordt de foto automatisch bijgesneden, en na uploaden kan je niets meer veranderen aan de afmetingen!

    Toegestane hoogte en breedte verhoudingen afbeelding op LinkedIn
    Toegestane hoogte en breedte verhoudingen van een afbeelding op LinkedIn

Voor een profiel- of achtergrondfoto op LinkedIn gelden andere regels.

Andere sociale media

Voor andere sociale media gelden weer andere regels. Allemaal op internet te vinden, maar goed om je daarvan bewust te zijn. Zoek het even op als het om iets belangrijks gaat. Wat nu goed werkt is over een jaar mogelijk al weer anders!

Foto tips

Eigen foto’s gebruiken is in het algemeen beter dan eentje van internet. De meeste mobiele telefoons zijn hiervoor goed genoeg. Denk al na als je een foto maakt:

  • in principe altijd landscape
  • focus op het onderwerp, niet te veel er om heen dat de aandacht afleidt

Zo hoef je niet te grote stukken af te snijden en houd je een scherpe foto over van dat wat je wilt tonen. Verkleinen is nooit een probleem, vergroten wel!

Waar je goed gratis foto’s op internet kan vinden en tips voor het gebruik van andere vormen van visuele content staat in een van onze andere blogs: Visuele content of hoe vind ik het juiste plaatje.

Wil je meer leren hierover en een halve dag oefenen onder deskundige begeleiding? Kijk dan bij onze Workshops of neem contact met ons op voor maatwerk.

Hoe blog ik voor lezers en zoekmachines (SEO)?

Lezer of machine

De combinatie bloggen en SEO kan een uitdaging zijn. Want, blog jij voor lezers of voor zoekmachines? En als je wilt bloggen voor lezers én zoekmachines, hoe doe je dat dan?

Bloggen en SEO

Search Engine Optimization (SEO) verblindt schrijvers vaak net zo erg als een verschrikt konijn dat in de koplampen van een aanstormende auto staart. En dat terwijl dat helemaal niet hoeft.

Blogtips

Bloggen is voor sommige mensen best moeilijk. En als je dan ook nog schrijft om klanten te trekken, is het vaak nog zwaarder om te doen. Ons advies: beantwoord de vragen die je gesteld worden.

Leef je in in wat een ander graag over jou en jouw dienst of product wil weten. Pas nadat je al wat op papier of op je scherm hebt staan, kijk je of jouw sleutelwoorden er wel in verwerkt zitten. Staar je niet blind op al die regeltjes, maar pas ze achteraf pas toe.

Lees voor meer tips ook eens dit stuk op onze website: hoe schrijf ik een blog?

Opnemen en uitschrijven

Ja, dat scheelt. Neem van tevoren op wat je wilt schrijven. Daarna kun je uitschrijven wat je verteld hebt. Zo wordt het vast al een heel stuk gemakkelijker. Ik adviseer ook altijd aan mensen die zeggen moeite te hebben met schrijven: praat met een ander over wat je wilt vertellen. Neem het gesprek desnoods op, schrijf het uit. En voilá, je hebt je eerste blog geschreven!

tip neem je blog van tevoren op

Structureren

Achteraf kun je ook nog altijd orde scheppen in een misschien wel warrige tekst. Maar vergis je niet, vaak ben je ook als spreker al goed in het structureren van wat je wilde vertellen. Onderschat jezelf niet. Als je dat niet kon, dan zou je waarschijnlijk in het dagelijkse leven niets kunnen overbrengen aan een ander. Dus wees eerlijk tegen jezelf: je kunt meer dan je denkt!

Tips SEO vriendelijk bloggen

Freelance marketeer en webdesigner Bart Daems van het Belgische Combee heeft een aantal tips op een rijtje gezet in zijn blog “SEO vriendelijk bloggen, hoe doe je dat?”:

      1. Zorg voor een optimale structuur: maak van tevoren een kapstokje van hoofdstukken / koppen en paragrafen. En vul daarna de uitleg in.
      2. Bedenk een geweldige titel: gemakkelijker gezegd dan gedaan, denk je waarschijnlijk. Hoe dan ook: onderdeel van een goede titel is het sleutelwoord voor je bericht. Zet dat sleutelwoord zo ver mogelijk vooraan in de titel.
      3. Pimp de url van je bericht: zorg dat je zoekwoord in die url verwerkt zit.
      4. Optimaliseer de metabeschrijving: dat is een korte tekst die ook terugkomt in de zoekresultaten van de zoekmachines. Daarin passen weinig woorden, waarvan er eentje je keyword is. Zoals in dit plaatje: “workshops”.
      5. Speel met kopjes in je tekst: bouw je tekst logisch op met oplopende H1, H2, H3 kopjes. De H1 is je titel. Die hoeft dus niet meer in je tekst terug te komen. De H2 bevat het woord waarmee de tekst gevonden moet worden.
      6. Voeg relevante links toe. Met de nadruk op relevant. Verwijs intern naar pagina’s op je website én extern naar andere websites.
      7. sleutel woorden voor succesLet op met het overmatig gebruik van zoekwoorden: te veel is nooit goed. Dat leerde ik al van mijn oma.
      8. En dat geldt ook voor het gebruik van sleutelwoorden. Gebruik ook synoniemen voor je belangrijkste zoektermen.
      9. Check de lengte van je tekst. Die moet minstens 250 tot 300 woorden bevatten om serieus genomen te worden door de zoekmachines. Langere tekst kan hoog scoren, mits hij boeiend en relevant is. En expertise uitstraalt.

    SEO ook voor afbeeldingen

    Zorg ervoor, dat ook de afbeeldingen SEO geoptimaliseerd zijn:

    • met het uploaden van een foto of een andere afbeelding alleen ben je nog niet klaar. Vul ook de velden in die in het formulier staan van je foto.
    • Het begint al voordat je de foto uploadt. Geef het beeldmateriaal van tevoren een herkenbare naam (of vul het zoekwoord in als naam) en verwijder het cijfermateriaal die je camera automatisch als naam aan je foto geeft.
    • Eenmaal in het content management systeem (cms) is het aan te raden de alttags in te vullen. Die kun je vinden in het formulier dat bij je afbeelding hoort en in het cms staat. Je kunt daar ook een beschrijving in zetten van het beeldmateriaal.

    Extra informatie over bloggen en SEO

    Meer informatie over bloggen en search engine optimization (SEO) vind je in deze blogs:

    Tips voor het verbeteren van SEO
    Hoe schrijf ik een blog?
    Wat moet ik schrijven?
    Gooi Ook Eens Een Hengeltje Uit En Word Zichtbaar
    7 simpele maar doeltreffende SEO-tips voor jouw weblog

    Social Media Duo geeft ook workshops in Zakelijk Bloggen. Wil je daar meer over weten? Neem dan contact met ons op of kijk even verder op deze website naar het aanbod en klik onderstaande knop.

    Zakelijk Bloggen

Inspiratie. Waar haal ik dat?

Inspiratie

Inspiratie krijg je na een creatieve brainstorm. Na een goed gesprek. Of omdat je iets gezien of gelezen hebt waardoor je enthousiast wordt. En je wilt het van de daken schreeuwen. Je wilt je kennis delen. Of je mening. En soms, soms wil je gewoon even iets kwijt. Het van je af schrijven, zogezegd.

Inspiratie volgens het woordenboek

De Dikke van Dale is er kort over. Inspiratie betekent volgens dit woordenboek “bezieling”. De encyclo.nl is uitgebreider in de beschrijving. Een van die beschrijvingen haalt de encyclo.nl van muiswerk.nl: “goede ideeën krijgen en enthousiast worden vb: als ik in het bos loop, heb ik altijd veel inspiratie”.

Voor zover het “wetenschappelijke” gedeelte.

Ik kan mij zo voorstellen, dat je nu nog niet weet hoe je aan “inspiratie” komt. En soms is het ook moeilijk om een goede inval te krijgen en je creativiteit de vrije loop te laten gaan.

Ter inspiratie

Lezen

Mij helpt het om veel te lezen. Saai, hoor ik je denken. Uh, ja, dat kan saai zijn. Maar niet als ik iets lees waar ik heel enthousiast over ben.

boek

Film of video

Films of video’s bekijken inspireren mij ook. Ik kan dan opeens dat lampje zien oplichten in mijn brein. Zo van: “Pling, ik heb het. Zo kan ik het aanpakken.” Maar ook dat is misschien te vaag voor je.

Afkijken?

Afkijken bij anderen helpt ook. Ik weet dat dat vroeger op school uit den boze was. Maar met afkijken bedoel ik dan ook niet “kopiëren”. Want dat deed je op school als je je stof niet goed had doorgenomen en toch je proefwerk wilde halen. Die versie van afkijken is nog altijd uit den boze. Want bij het schrijven van blogs, webteksten of berichten op het internet straffen de zoekmachines het kopiëren van tekst genadeloos af.

Spieken
Kinderen met pen en papier in de schoolbank in de klas. [1937]. Plaats onbekend.
Met afkijken bedoel ik vooral “de kunst afkijken” en, ja, daar komt ie, “inspiratie krijgen”. Je hoeft namelijk het wiel niet uit te vinden. Je concullega of concurrent kan je op ideeën brengen met dat ene filmpje of blogje. Probeer er vervolgens net een andere draai aan te geven en vergeet vooral niet je eigen woorden, voorbeelden en beeldmateriaal te gebruiken!

Voorbeelden zoeken

Wat ook werkt – en wat ik ook zelf doe – is niet alleen aantal voorbeelden zoeken van collega’s, concullega’s of vakgenoten. Maar ook informatie te plukken van vakmedia, brancheverenigingen of specialistische websites uit jouw vakgebied.

Lijstje maken met links

Ik maak altijd lijstjes met gerelateerde links. Op elk briefje staat dan een lijstje met links die over een bepaald thema gaan. Zodra ik wil beginnen met schrijven, pak ik zo’n lijstje, lees ik de blogs, webpagina’s en nieuwsberichten. De informatie pak ik samen en voeg ik toe aan wat ik zelf wil vertellen over dat bepaalde onderwerp. Soms citeer ik uit de informatiebronnen die ik heb aangeboord en link ik naar de sites die ik ter inspiratie gebruikt heb.

linkbuilding

 

En zal ik je wat vertellen? Het werkt ook nog goed voor externe linkbuilding. Linkbuilding is het verkrijgen van goede, kwalitatieve links naar een website. Dus ook nog goed voor de vindbaarheid van je blog, webpagina of website. Maar dit terzijde.

Meer weten?

Wil je meer weten over bloggen? Geef je dan eens op voor een workshop van Social Media Duo. Of lees deze blogs:

  1. Hoe kom ik aan een onderwerp voor mijn blogs? (Deel 1)
  2. Heb je meer onderwerpen voor blogs? (Deel 2)
  3. Bloggen? Hoe schrijf ik een blog?
  4. Ik heb niets te melden. Wat moet ik schrijven?
  5. Hoe verwoord ik het?