Tips om zakelijk te leren schrijven. Heb je die?

Het was een vraag in een workshop: “Tips om zakelijk te leren schrijven. Heb je die?”

Tips om zakelijk te leren schrijven

Verwijzen naar onze blogs over “LinkedIn? Wat zet ik erop?” of “Heeft zakelijk bloggen zin?” was klaarblijkelijk niet genoeg. En de tips die we in de workshop gaven ook niet. Daarom wijd ik er nog eens een blog aan.

Kenmerken van blogs die zakelijk goed werken

Er zijn heel veel mooie voorbeelden te vinden op social media van berichten die zakelijk goed werken. Ze hebben allemaal een aantal kenmerken gemeen:

  1. Ze zijn persoonlijk
  2. Het bericht haakt in op de corebusiness
  3. Bovendien zijn ze goed verwoord en trekken ze de aandacht
  4. En er zit een call2action in

Maar bedenk daarbij het volgende:

  • Op de eerste plaats kun je nooit iedereen tevreden stellen met wat jij te melden hebt. Dat zie je waarschijnlijk ook in het dagelijkse leven. De een hangt aan je lippen, terwijl de ander gaapt, zich omdraait en met iemand anders gaat praten midden in het gesprek. Degenen die wel naar je blijven luisteren, dat zijn de mensen die ertoe doen. Op social media zijn dat jouw potentiële klanten. Hetzelfde geldt voor de blogs op je website.
    Dus een eerste vereiste is, dat degene die jouw informatie interessant vindt naar je blijft luisteren. En op social media je stukken steeds leest.
    De deelnemers van de workshops die wij al gegeven hebben, konden voor het merendeel al heel goed op papier krijgen wat ze wilden vertellen. Toch lukt het ze niet om de aandacht te trekken van hun lezers. Zeggen ze. Maar daar schortte het vaak niet aan. Wat wel meespeelde was dat zij snelle resultaten wilden halen. Daarom dit:
  • Op de tweede plaats komt: volhouden! De kracht zit hem vaak in de herhaling. Zeg hetzelfde elke keer weer op een andere manier en je publiek onthoudt uiteindelijk wat je gezegd of geschreven hebt.
    Zorg er wel voor, dat je niet steeds in herhaling valt met dezelfde woorden, dezelfde boodschap of dezelfde beelden, maar breng subtiele veranderingen aan. Gebruik ook andere invalshoeken. Speel creatief met hoe je dingen uitlegt. Verras je lezer met opvallende uitspraken.
  • En op de derde plaats komt iets wat veel mensen vergeten: zet een call2action in je bericht. Denk aan een knop onder je blog om contact op te nemen. Zet een link onder je bericht. En, nog krachtiger, stel een vraag! Een vraag roept reactie op. En dus interactie.

Zoals Renée Punt hier doet, bijvoorbeeld.

LinkedIn bericht Renee Punt

Zakelijk leren schrijven

Wil jij ook zo leren schrijven?

Kijk dan goed hoe anderen het doen. Oefen. En voor tips, tricks en oefeningen kun je bij ons terecht voor een gedegen workshop Beter Bloggen. Dus meld je aan of vraag een workshop in company aan.

Zakelijk Bloggen

Hoe vind je een foto voor commercieel gebruik?

Voorbeeld van een heel bekende afbeelding uit het Publiek Domein

Als ondernemer zet je regelmatig een bericht op je website of sociale media. Soms heb je daar niet direct een afbeelding bij en ga je die googlen of op een stockfoto site zoeken. Er is dan sprake van een foto voor commercieel gebruik, ook als het bericht niet direct gericht is op de verkoop van een product of dienst. Zo’n zakelijk bericht dient namelijk als uiting voor je marketing.

Doordat het valt onder ‘commercieel gebruik’ moet je extra voorzichtig zijn met de auteursrechten op het beeldmateriaal. Sommige fotografen en andere makers van beeldmateriaal staan alleen niet-commercieel gebruik toe.

Hoe vind je een foto die je in zakelijke teksten mag gebruiken?

Drie handige manieren om een foto voor commercieel gebruik te vinden:

  1. Google afbeeldingen en filter op ‘Gelabeld voor hergebruik’
  2. Lees de service voorwaarden of licenties van stockfoto sites
  3. Kies voor Public Domain, copyleft of CC0

Moet ik daar echt op letten?

Voor wie twijfelt de verdere uitleg te lezen. Dit staat letterlijk op Google support:

Het is belangrijk te weten dat uw inhoud kan worden verwijderd op basis van een claim wegens auteursrechtschending, zelfs wanneer u:

  • De eigenaar van het auteursrecht vermeld
  • …”

En ook als inbreuk op auteursrecht niet opzettelijk gebeurt is degene die de inbreuk pleegt schadeplichtig.

Dus lees verder! Zonder veel moeite is schenden van auteursrecht op afbeeldingen te voorkomen.

Met Google Afbeeldingen

Filter hergebruik in Google Afbeeldingen

Door bij Google Afbeeldingen op Tools te klikken krijg je meer zoek-opties, waaronder ‘Gebruiksrechten’. Standaard staat die op ‘Niet gefilterd op licentie’. Kies daar voor ‘Gelabeld voor hergebruik’. (‘Gelabeld voor hergebruik, inclusief aanpassing’ heb je alleen nodig als je de afbeelding zozeer verandert dat je zelf auteursrecht krijgt op de aangepaste afbeelding.) Als je doorklikt op een afbeelding zie je of bronvermelding of naamsvermelding van de maker verplicht of gewenst is.

Met stockfoto sites

Het klinkt misschien weinig aanlokkelijk om de voorwaarden van stockfoto sites te gaan lezen, maar er zijn genoeg goede sites die ook een korte, simpele tekst hebben die duidelijk maakt wat wel en niet mag. En gratis afbeeldingen voor commercieel gebruik bieden. Bijv. bij Unsplash en Pixabay.

Enkele termen die handig zijn om te kennen bij het lezen van meestal Engelstalige licenties/voorwaarden:

  • ‘attribution’ of ‘credit’: naamsvermelding van de maker en/of de site. Bij sommige sites is dit verplicht, tenzij je voor hun beeldmateriaal betaalt. Vaak krijg je dan bij het downloaden de gewenste tekst of link te zien en kan je die kopiëren. Tekst kan je als onderschrift gebruiken. Een link kan je als URL bij de afbeelding vastleggen zodat je naar die site gaat als je er op klikt.
  • ‘editorial use only’: alleen te gebruiken voor nieuws of iets dat van publiek belang is, commercieel gebruik is dan niet toegestaan
  • ‘royalty free’: je betaalt niet per kopie maar eenmalig een bedrag

Publiek domein, copyleft of CC0

Buiten Google en stockfoto sites kan je zoeken naar afbeeldingen die publiek domein zijn. Die zijn geheel vrij van auteursrechten. Naamsvermelding is daarbij niet nodig. Hetzelfde geldt voor beelden die copyleft of CC0 zijn. Ze worden ook wel aangeduid met ‘PDM’ (Public Domain Mark) of met deze symbolen:

Iconen voor Publiek domein en CC0

Creative Commons

‘CC’ staat voor ‘Creative Commons’. Dit is een initiatief “om creatieve werken vrijer beschikbaar te stellen dan bij traditioneel auteursrecht of copyright mogelijk is, […]
Ze heeft gezorgd dat de licenties begrijpelijk zijn zowel voor de mens als voor machines (de metadata) […]” (Wikipedia). Dit wordt veel gebruikt, o.a. door Wikipedia, Google(!) en veel erfgoedinstellingen, zoals bijv. het Rijksmuseum. Hierbij zie je met letters of icoontjes wat wel en niet mag. Anders dan bij CC0 is hier dus niet alles toegestaan! Er bestaan 6 types CC-licenties. De afkorting ‘NC’ geeft aan dat alleen Niet-Commercieel gebruik is toegestaan, symbolisch: Creative Commons symbolen voor Niet-Commercieel gebruik

D.w.z. dat je afbeeldingen met andere CC-licenties ook voor zakelijke teksten mag gebruiken. Naamsvermelding van de maker is altijd verplicht. Daarnaast ben je verplicht om ook te linken naar de betreffende Creative Commons licentie (Creative Commons Nederland). Dan blijft ook bij verdere verspreiding duidelijk wat er wel en wat er niet mee mag.

Handig voor het vinden van een foto voor commercieel gebruik: de 6 types Creative Commons licenties

Meer informatie in deze gerelateerde blogs van het Social Media Duo:

Met dank aan

De afbeelding bovenaan dit artikel zal iedereen bekend zijn.  De foto is publiek domein. Ik heb de vrijheid genomen er het bovenste donkere deel van af te snijden. Het schilderij is veel indrukwekkender dan de foto, ga kijken in het Rijksmuseum. Met dank aan Rembrandt van Rijn en Wikimedia.

Wat doe je als iemand je content kopieert?

Stockfoto

Wat doe je als iemand je content kopieert? kopiëren met de scanner (foto Maureen Bol)

Misschien herken je deze situatie.

Goh, je ziet op social media een bericht van je “concullega” voorbij komen. Interessant. Want je wilt natuurlijk op de hoogte blijven wat er op de markt speelt. En je kijkt wat hij of zij te vertellen heeft. Tot je grote verbazing herken je je eigen tekst. Sterker nog. Die foto komt rechtstreeks van jouw website!

Dat doe je toch niet!

Gekopieerd

Helaas. Het is de praktijk, mensen. Vaak genoeg kom ik berichten op social media tegen van ondernemers die verontwaardigd vertellen, dat zij ontdekt hebben dat hele zinnen van hun website zijn gekopieerd en op andere websites zijn terechtgekomen. Of dat hun eigen foto’s ze in het gezicht staren terwijl zij onvermoed op andere websites kijken of op Social Media door hun berichten scrollen.

Tikfout overgenomen

Zo kwam ik op LinkedIn van een connectie een voorbeeld tegen, waarin hij laat zien dat er content van zijn website is gehaald. Het ging om een opsomming die misschien toevallig hetzelfde lijkt te zijn, ware het niet dat zelfs een tikfout in het rijtje was overgenomen!

Soms gaat het om onbedoelde en onschuldige acties. De “schuldige” ondernemer vond simpelweg prachtig wat die ander te vertellen had of was gewoon op zoek naar een mooie afbeelding voor bij het eigen verhaal.

Spieken, naäpen, plagiaat

spieken
Kinderen met pen en papier in de schoolbank in de klas. [1937]. Plaats onbekend.
Andere keren is het onbeholpenheid. En is er sprake van ‘spieken’ en ‘naäpen’. Misschien heb je jezelf zelfs al eens schuldig gemaakt aan een dergelijke ‘overtreding’. Omdat je bijvoorbeeld graag net zo succesvol wilt zijn als die ander. Ik schrijf ‘overtreding’ hier tussen aanhaaltekens, maar het ongevraagd kopiëren van content is wel degelijk strafbaar en valt onder de noemer plagiaat!

Citeren

Het is wat anders als je netjes citeert en geleende tekst tussen dubbele aanhaaltekens zet. Bovendien gebiedt het fatsoen dan ook, dat je vermeldt waar je de wijsheid vandaan hebt gehaald.

Stockfoto
Stockfoto
Stockfoto van Pixabay

Ook als je een foto of een stockfoto van Google pakt, is het de regel om erbij te zetten wie de foto gemaakt heeft of een link naar de plek te leggen waar de content vandaan komt.

Maar, stel dat het jou een keer zelf overkomt dat iemand content overneemt van je website. Wat doe je dan?

Wat doe je als iemand je content kopieert?

In eerste instantie neem je contact op met diegene die gebruik heeft gemaakt van jouw tekst of beeldmateriaal. Dreigen is een middel, maar heeft vaak averechtse uitwerking.

Acties bij plagiaat en schending van je auteursrecht

Je kunt diegene verzoeken de inhoud van de website te verwijderen. Of vragen of hij of zij naar behoren wil vermelden waar het materiaal oorspronkelijk vandaan komt. Let bij de laatste optie er dan wel op of het gaat om een betrouwbare website. Eentje waar je ook mee geassocieerd zou willen worden. Indien niet, dan heb je het volste recht te eisen het weg te halen.

    1. kopieermachine (foto Maureen Bol)Juriste Charlotte Meindersma (bekend van het boek Contentrecht en van Charlotte’s Law) geeft op LinkedIn het volgende advies: “Als het echt een inbreuk is zou ik daar wel wat aan doen. Dezelfde teksten zijn voor beide niet goed en ze zijn zelf vast ook creatiever dan dat. Aan het overnemen van ideeën en concepten kun je juridisch niet veel doen, maar je kunt ze er natuurlijk wel op aanspreken. Wat grappig genoeg kan werken is om ze te ‘complimenteren’ en te melden dat ze toch beter zijn dan een kopieermachine.”
    2. Als er niet aan je verzoek voldaan wordt, is het handig om op zoek te gaan naar juridische ondersteuning. Voordat je daarmee aan de slag gaat, maak je eerst een officieel verzoek aan waarin je nogmaals verzoekt om binnen een bepaalde termijn de gewraakte content te verwijderen.
    3. Of neem contact op met stichting BREIN. Daar kun je inbreuk op het auteursrecht melden. Dat kan ook anoniem.
    4. Helpt dat niet, schakel dan een advocaat of een jurist in.
Wat doe je als iemand je content kopieert? Stichting Brein
Logo stichting Brein

Lees meer over contentrecht en auteursrecht

Meer informatie over contentrecht en auteursrecht vind je op:

Auteursrecht, portretrecht, contentrecht en copyright maken onderdeel uit van de workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling. Wil je ook een workshop volgen? Meld je dan aan via het contactformulier.
Knop Contact

Structuur. Hoe breng je dat aan in je verhaal?

struikelblokken

Een van de struikelblokken bij het schrijven van blogs is de vraag: hoe breng je structuur aan in je verhaal?

Voor iemand als ik die schrijft om gedachten te structureren is dat een bijna natuurlijke vaardigheid. Uitleggen hoe ik dat doe is soms best moeilijk.

Methodes om structuur aan te brengen in een verhaal

Wat ik wel kan doen is methodes aanbieden die zorgen voor een logische indeling van een verhaal. Ik noem dit soort methodes vaak “kapstokjes”.

Storytelling

Een van die methodes is gebaseerd op storytelling. De bovenstaande foto boven dit bericht vertelt op zichzelf al een heel verhaal. In beeld kun je dan ook sneller en misschien zelfs beter je verhaal vertellen. Maar dat kan ook op schrift. Zolang je maar zo vertelt, dat mensen voor hun ogen kunnen zien gebeuren waarover je het hebt.

Deelnemers aan workshops over bloggen leg ik uit wat de belangrijkste bestanddelen zijn van storytelling. Voor degenen die mijn blogs vaker lezen zijn ze al bekend:

  • De Held (in de foto hier boven is dat het eendje)
  • Uitdaging (die drempel)
  • Gevoelens (medeleven, ontroering)
  • Klantreis (wat dat eendje kan, kan jij ook!)
  • Oplossing (doe je best, je kunt het!)

Meer hierover in de blogreeks Wat is storytelling? (Tips).

Invuloefening biedt houvast en structuur

Structuur dankzij een invuloefeningDe bovenstaande punten gebruik ik als kapstok. De invuloefening levert de eerste aanzet voor blogs op die vanuit verschillende invalshoeken een onderwerp kunnen belichten. Het beste werkt het als je op de plek van de held de pijn of het “probleem” van degene belicht die je wilt bereiken met je bericht.
In dit verhaal (“Hoe breng je structuur aan in je verhaal?”)  is de held degene die moeite heeft met het vertellen van een coherent, logisch verlopend verhaal. En dat ben jij waarschijnlijk.

Structuur dankzij de hoofdstukindeling

Een andere methode gaat over het vooraf bedenken waarover je wilt schrijven: het thema.

  1. Dus eerst kies je een onderwerp. Dat onderwerp staat in je kop of je titel.
  2. Daarna maak je alvast van tevoren een hoofdstukindeling. Opnieuw een kapstokje dus. Die indeling bestaat uit aflopende hoofdstukken of paragrafen. Je begint met het belangrijkste bovenaan.
  3. Je bedenkt vooraf wat je wilt bespreken in simpele steekwoorden. Die steekwoorden zijn de titels van je paragrafen of subhoofdstukken. Daarna is het een kwestie van invullen. De volgorde is niet bindend. Als je bij het nalezen ziet, dat de stukken tekst in een andere volgorde moeten, voel jezelf dan vrij om te schuiven.

Naast het invullen van de hoofdstukken zorg je ervoor, dat je opsommingen niet in 1 lange zin worden gedaan maar met behulp van bullets of andere opsommingstekens worden uitgeschreven. Dat maakt de tekst overzichtelijk en gemakkelijk leesbaar. Niet alleen voor je lezers, maar ook voor Google.

Maak een opname

opnemen met bandrecorderNog een andere methode is: begin gewoon met het vertellen van je verhaal alsof je met iemand praat en uitlegt wat de bedoeling is. Zo’n gesprek of monoloog kun je eenvoudigweg opnemen en daarna uitschrijven. Ben je mondeling welbespraakt, dan zal geheid blijken dat je als vanzelf een goede opbouw hebt in je verhaal.

Andere struikelblokken

Dit is in het kort hoe je structuur aan kunt aanbrengen in je verhalen en je blogs. De invulling en de schrijfstijl zijn natuurlijk bijkomende struikelblokken. Maar aan de hand van de structuur is het nu waarschijnlijk veel gemakkelijker om tot het schrijven van een blog te komen. In plaats van steeds te staren naar een leeg vlak op je laptop of op je papier.

Stappenplan voor structuur

Een meer academische of schoolse aanpak staat in de volgende infographic.

Meer informatie over bloggen

Succes met bloggen! Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan eens op:

Workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling

Het is ook mogelijk om een workshop te boeken over Zakelijk Bloggen en Storytelling voor in company training of individuele instructie.

Portretrecht: wanneer mag je iemand herkenbaar afbeelden?

Lenige en sportieve vrouw, onherkenbaar doordat ze voorovergebogen staat

Meestal wil je in je posts en blogs een afbeelding zetten en op veel foto’s en filmpjes staan mensen. Iedere persoon die herkenbaar in beeld is heeft het portretrecht, d.w.z. het recht om zich tegen publicatie te verzetten als hij daar een redelijk belang bij heeft. Vaak is dat belang privacy.

Wanneer is toestemming nodig of gewenst

Hieronder een schema met de hoofdlijnen van wanneer je iemand vooraf toestemming moet vragen en wanneer het grijs gebied is of dat nodig is, plus een toelichting daarbij.

Portretrecht op hoofdlijnen bij het schrijven van blogs

Voorbeelden

Het doel van je blog en de context waarin je een foto plaatst kunnen bepalend zijn of iemand een redelijk belang heeft om niet herkenbaar in beeld te willen zijn in jouw publicatie. Enkele voorbeelden waar het veiliger is vooraf om toestemming te vragen:

  • Een coach Loopbaanbegeleiding wil een foto van een tevreden klant in een bericht op sociale media zetten. De klant is weliswaar tevreden maar wil niet dat zijn collega’s weten dat hij met loopbaanbegeleiding bezig is. Hij vreest dat dit via sociale media wel bij hen bekend zou kunnen worden.
  • Je maakte een mooie romantische foto van een verliefd stelletje op een bankje in het park en wil die gebruiken als illustratie bij een blog. De gezichten zijn niet goed te zien maar een van beiden heeft een erg herkenbare hoed (en/of haarkleur, rolstoel, of wat dan ook). Misschien heeft een van beiden een reden waarom ze dit niet on-line publiek willen maken.
  • Op de openingsfoto staat een lenig voorovergebogen jonge vrouw. Zij is op de foto niet herkenbaar. Maar zet jij er in je blog bij waar dit precies was, bijv. met Inchecken op Facebook, dan wordt de kans dat zij wordt herkend een stuk groter. Jij wil bij haar foto een enthousiast verhaal over de voordelen van yoga of veganistische voeding plus een link naar jouw webwinkel zetten. De vrouw wordt dan door jouw publiek daarmee geassocieerd. Vervelend voor haar als ze kickboks-trainer is of in een slagerij werkt…

Conclusie

Het is vaak lastig om voor een ander te beoordelen wat wel of niet vervelend kan zijn. Dus wees heel voorzichtig met mensen herkenbaar in een blog op sociale media of website zetten. Vraag dan vooraf om toestemming, als dat enigszins kan. Helemaal als het een soort van reclame ergens voor is.

Als je niet om toestemming kan of wil vragen: maak of kies foto en film zo dat mensen niet herkenbaar zijn, en let daar ook op bij de content die je er bij zet.

Links naar gebruikte bronnen

Lenige en sportieve vrouw, onherkenbaar doordat ze voorovergebogen staat
Photo by Gesina Kunkel on Unsplash

Heeft zakelijk bloggen zin?

Zakelijk Bloggen heeft zin

“Heeft zakelijk bloggen zin?”, vraagt een opdrachtgever. Ik kijk hem met grote ogen aan. Diep van binnen voel ik het ongeloof opkomen. Het onbegrip stijgt bijna naar het hoofd. Niet naar het zijne. Maar naar het mijne.

Gelukkig hou ik mij in. Het lukt mij me in zijn denkwereld te stappen. “Ja”, zeg ik, “bloggen heeft zin, als je je website en je blogs maar promoot. Niemand struikelt zomaar over je verhalen of over je website. Daar moet je wel wat voor doen!”

En ik snap het wel, dat ik die vraag steeds terugkrijg. Want soms lijkt het ook alsof je schrijft en vervolgens verzuipt in het geweld van dat gigantische aanbod aan informatie.

Iedereen blogt. Zo vertellen mijn opdrachtgevers mij. Waarom zou het hen dan lukken om boven het maaiveld uit te steken?

Infographic Zakelijk BloggenJa, zakelijk bloggen heeft zin!

Het vergt meestal wel wat overtuigingskracht voordat ze mij geloven. Maar zakelijk bloggen heeft wel degelijk zin. Ondanks, dat “iedereen” het al doet. “Iedereen” doet het namelijk weer anders. En daar draait het om. Je laat jezelf zien in je eigenheid. Jij bent anders dan anderen. En je hebt die mensen wat te bieden die bij jou passen.

Excuses om niet te beginnen aan zakelijk bloggen

Zweverig? Onnozel? Misschien. Aan de andere kant: voor wie kies jij als je kunt kiezen uit 5 bakkers in dezelfde straat? Ga je af op de geur van versgebakken brood? Kijk je in de etalage en loopt het water je in de mond bij het zien van die zalige Bossche bollen? Of ga je af op die bakker die goedkoop fabrieksbrood verkoopt, omdat je geen cent te makken hebt? “Iedereen” wikt en weegt. Kiest datgene wat bij hem of haar past.

Ik kan niet schrijven

“Maar ik kan niet schrijven”, hoor ik ook wel eens. Meestal komt dat, nadat we al een half uur geanimeerd in gesprek zijn over het bedrijf van degene die tegenover mij staat. Ik kijk die persoon dan aan en zeg: “Maar je hebt nu al een half uur gepraat over je bedrijf. Je hebt mij verteld wat je zo leuk vindt aan je werk. Wat jouw product zo goed maakt. Als je nou ons gesprek had opgenomen en achteraf opschrijft, heb je al weer een blog geproduceerd. Misschien zelfs meer dan één.”

“Ja maar, dat leest toch niet lekker?” En dat is het moment, dat ik begin te stralen. Want een tekstschrijver weet met die vraag wel wat daaraan te doen valt.

Bloggen kost zoveel tijd

Zakelijk BloggenOok een veel gehoord argument is, dat ze er geen tijd voor hebben. En als ik dan uitleg, dat ik in korte tijd na een interview en op basis van wat informatie een aantal blogs kan schrijven, dan lichten hun ogen op. Tja, je bent tekstschrijver of niet. Ieder zijn vak. En met een beetje creativiteit boetseer ik een paar blogs voor ze.

Uitstelgedrag

Het liefste schrijf ik een aantal blogs achter elkaar. Drieluiken doen het goed. Hoe? Ik informeer. Schrijf een stuk. En knip het in delen op. Zo kun je vooruit werken en heb je altijd wat klaarliggen. Uitstelgedrag? Dat werkt niet. Want dan raak je uit de flow. En verlies je de energie die er na een kort gesprek in zit. Bovendien vergeet je de essentie van wat er verteld is. Niet doen, dus. Maar meteen aanpakken en opschrijven. En daarna bijschaven.

Tips voor resultaat bij het bloggen

Ik geef graag tips om resultaat te behalen bij het bloggen. Want het is wel leuk, misschien, om wat te schrijven over je expertise,  je vakkennis en jouw bedrijf. Maar je wilt ook graag dat je verhalen die uit jouw pen ontspruiten gelezen worden, toch?

1. Promoot je blogs op social media!

En zodra een blog gepubliceerd is, kun je wachten op lezers en bezoekers op je website. Dat kan, ja. Heeft het zin? Waarschijnlijk niet. Promoot daarom blogs altijd op social media. Zodat mensen weten, dat er iets te lezen valt en waar ze die info kunnen vinden.

2. Maak een nieuwsbrief

Maak een nieuwsbrief met MailChimpEen veelgehoorde vraag is ook, waarvoor een bedrijf eigenlijk een nieuwsbrief nodig heeft. Want wat moet er dan in staan? En als ik dan vertel, dat als je blogt of berichten publiceert je nieuwsbrief zich als vanzelf vult. Dan komt er enig begrip naar boven. Dan snappen mijn opdrachtgevers waarom een nieuwsbrief waardevol is. Want naast je evenementen, campagnes, nieuws, productbeschrijvingen en tips kun je ook je blogs kwijt in je nieuwsbrief.

Nog een reden om te gaan bloggen

Goed voor de vindbaarheid van je website

Nog een andere bijkomstigheid van bloggen is, dat het goed is voor de vindbaarheid van je website. Interessante content trekt bezoekers die je blogs willen lezen. En dat is dan weer goed voor de zoekmachines.

Contact?

Wil je meer weten over bloggen of wil je mij voor je laten bloggen? Neem dan contact met mij op. Kijk voor een workshop op de pagina Workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling.

Meer informatie vind je hier:

Auteursrecht en tekst. Wat mag wel en wat mag niet?

Auteursrecht

Auteursrecht en tekst zijn nauw met elkaar verbonden.

Stel, je hebt een prachtig stukje proza gecreëerd op je blogsite of in je flyer. En je komt die tekst tegen op een andere website of in een andere publicatie. Je kunt je gevleid voelen, omdat die ander jouw creatieve spruit zo waardeert dat hij of zij daar gebruik van wil maken. Maar het is toch jatwerk. Zeg nou zelf! Gelukkig voorziet de wet in de bescherming van je artistieke inspanningen. En die wet is verwoord in het auteursrecht.

Wat is auteursrecht?

Ik kan hier uitgebreid ingaan op wat auteursrecht precies inhoudt, maar dat hebben anderen al uitgebreid voor mij gedaan. Onder aan deze tekst vind je dan ook de officiële linkjes naar de wetteksten op het internet en een aantal blogs die daar nader op ingaan.

Auteursrecht en tekst

Wat mag wel en wat mag niet?

Veel nuttiger vind ik de praktische tips. Wat mag wel en wat mag niet?

  1. Het citeren van tekst in je eigen tekst mag, mits je toestemming hebt gevraagd en / of duidelijk hebt aangegeven waar je tekst hebt gevonden. Dus link altijd naar de plek waar je het stukje proza vandaan hebt gehaald (bronvermelding).
  2. Zet het citaat ook tussen aanhalingstekens en gebruik bijvoorbeeld het lettertype Italica (schuingedrukte / cursieve tekst) om aan te geven dat het om een ander soort informatie gaat dan wat je zelf hebt bedacht.Italica betekent cursief of schuingedrukt
  3. Het parafraseren van andermans tekst kan ook. Voor de zekerheid zou ik dan toch de bronvermelding plaatsen om problemen te voorkomen. Maar – wat ik zelf ook vaak doe – maak vooral gebruik van de informatie die voorhanden is en maak er dan je eigen verhaal van. Het is natuurlijk niet zo, dat als iemand anders al over een bepaald onderwerp geschreven heeft, jij daar niets meer over mag melden.
  4. Zelf boetseer ik met tekst. Dat wil zeggen, dat ik informatie verzamel van andere websites en de tekst kneed tot een eigen brouwsel. Ik geef daarbij voor de zekerheid ook altijd aan waar ik de informatie vandaan heb gehaald, zodat mijn lezers kunnen kijken of ik geen onzin verkondig.
  5. Er zijn natuurlijk grenzen aan het wijzigen van bestaande tekst in een eigen tekst. Charlotte’s law gaat daar uitgebreid op in. De schrijver stelt daar: “Soms worden er wel losse zinnetjes overgenomen die je uit je eigen teksten herkent. Dat lijkt automatisch een inbreuk. Maar is die zin op zichzelf wel creatief genoeg? Of rust er eigenlijk alleen op de alinea in het geheel een auteursrecht? In andere gevallen is de tekst overgenomen en zijn er juist maar enkele woorden veranderd. Dat kan een tekst natuurlijk beter of slechter maken. In elk geval is dat heel vaak wel een inbreuk op auteursrecht. Kleine wijzigingen aanbrengen is meestal niet genoeg.

Conclusie

Zorg er dus voor, dat je – als je je baseert op andermans werk – zoveel mogelijk in eigen woorden de informatie overbrengt. En als dat niet lukt of als je wilt citeren, zorg dan voor een duidelijke verwijzing naar de webpagina of publicatie waar je je citaat vandaan hebt gehaald en maak met aanhalingstekens en eventuele aangepaste opmaak zichtbaar, dat het om de tekst van een ander gaat.

Voorkom misbruik

De artikelen waarop ik mijn blogverhaal gebaseerd heb, vermelden ook hoe je kunt voorkomen dat jouw eigen teksten “misbruikt” worden en hoe je dat kunt controleren. Lees daarom vooral onderstaande artikelen voor meer informatie en check de bovenstaande links in de tekst. Voor vragen kun je altijd bij ons terecht.

Hoe WordPress je copyright beschermt

Overigens krijgen WordPress gebruikers automatisch bericht van het systeem, wanneer er een link naar je website wordt gelegd op een andere WordPress website. Het vraagt dan ook of jij toestemming geeft aan de gelegde link. Auteursrecht en tekst Vind je het niet fijn of niet gepast, dat iemand naar jouw website linkt? Dan kun je via je content management systeem laten weten, dat je niet gediend bent van het gebruik van de link naar jouw website. Dat kan bijvoorbeeld verstandig of gewenst zijn, als het gaat om websites waar jij niet mee geassocieerd wilt worden. Of wanneer jouw informatie uit de context wordt getrokken.

Meer informatie over auteursrecht en tekst

Wil je meer weten over auteursrecht en het schrijven van teksten, lees dan onderstaande artikelen.

Informatie over auteursrecht en beeldmateriaal

Vraag je je af hoe het zit met auteursrecht en beeldmateriaal? Het blogartikel van Christel, mijn partner in het samenwerkingsverband het Social Media Duo, kan daar enig licht op werpen! Heb je na het lezen van de geboden informatie toch nog vragen, neem dan vooral contact met ons op.Knop Contact Het onderwerp auteursrecht (en portretrecht) maakt deel uit van de workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een stockfoto?

Stockfoto spoorbrug

Op internet staan ontzettend veel stockfoto’s. Daarom tips om daar een goede keuze uit te maken.

Gratis of betaalde stockfoto

Het voordeel van betaalde stockfoto’s is, dat je nog meer hebt om uit te kiezen én dat deze door minder mensen worden gebruikt. Je hebt dan originelere foto’s. Om je een idee te geven: Het goedkoopste pakket bij een van de grote populaire sites, Shutterstock, kost €49 voor 10 afbeeldingen in een maand of 5 in een jaar.

Ga je voor gratis stockfoto’s? Let er dan op, dat op sommige sites betaalde foto’s tussen de gratis foto’s staan!

Voor wie nog niet goed weet waar te zoeken volgt hier een lijst met de 17 beste gratis stockfoto websites van Buro Staal.

Gebruiksvoorwaarden

Er zijn nog veel meer sites met stockfoto’s, gratis en betaald. Elk met eigen gebruiksvoorwaarden. Begin met checken of je de afbeeldingen commercieel mag gebruiken! Ook als er ‘rechtenvrij’ bij staat. Want die term wordt in diverse betekenissen gebruikt. Als je de afbeelding ingrijpend wilt veranderen, d.w.z. meer dan bijv. de foto bijsnijden, een pijl of tekst erbij zetten of de kleurstelling veranderen, ga dan ook na of je de afbeelding mag aanpassen.  Is de site onduidelijk over de licentie, kies dan een andere site.

De term ‘royalty-free’ komt veel voor. Anders dan je misschien zou denken betekent dat: je betaalt 1 keer en mag de afbeelding daarna onbeperkt gebruiken.

Het wisselt of je een naamsvermelding van de maker bij je gratis afbeelding moet opnemen (‘attribution required’). Een goede site meldt dat als je een foto kiest of gaat downloaden, en laat je de gewenste tekst en links kopiëren.

landweggetje eindeloos rechtdoor door maisvelden
Naamsvermelding van maker en bron in de Attribuut afbeeldingstitel. Die zie je als je de muis over de foto beweegt.

Ga je afbeeldingen googlen klik dan in het menu op Tools en kies daarna bij Gebruiksrechten: ‘Gelabeld voor hergebruik’. Anders is vaak niet te achterhalen waarvoor je de afbeelding mag gebruiken en moet je die zeker niet zakelijk gebruiken.

Herkenbaar

Als iemand duidelijk herkenbaar op foto staat, mag je die niet zomaar commercieel gebruiken (foto’s van evenementen en portretrecht). Minder professionele sites laten die verantwoordelijkheid soms bij degene die de foto gebruikt. Dus als je een foto kiest met een of meer personen herkenbaar afgebeeld, ga dan na of je die voor jouw doel mag gebruiken.

Daarnaast bestaan er enorm populaire stockfoto-modellen (bijv. Rebecca Givens). Als originaliteit belangrijk is, zoek dan uit of er veel foto’s met hetzelfde gezicht te vinden zijn.

Herkenbaarheid van een situatie op een foto kan erg nuttig zijn, maar vermijd cliché’s zoals zakenmannen die handen schudden.

Foto in vakantiesfeer, rust, ruimte, mooi weer.Sfeerbeelden

Het hoeft niet per se een foto te zijn over het onderwerp dat je beschrijft. In veel gevallen is een foto die de juiste sfeer weergeeft of een bepaald gevoel oproept prima!

Meer tips vind je in ons blog visuele-content en in onze andere blogs, of boek een workshop Zakelijk bloggen bij ons!

workshop Zakelijk Bloggen

Hoe kom ik aan ideeën voor blogs? (deel 3)

Behulpzame tips

Ideeën voor blogs

In een vorig blog kwamen we tot nummer 30 op de lijst van onderwerpen die je kunnen helpen je blog te schrijven. Dit artikel gaat in op de volgende 20 ideeën voor je blogs en is de laatste in de serie.

De bedoeling is ideeën op te doen, zodat je op het moment van een “writer’s block” je kunt terugtrekken en verder kunt gaan met je werk.

50 soorten ideeën voor blogs (deel III)

31) Laat de wereld weten wat je doet

Markeer een doel op de kalender. Het is namelijk goed de buitenwereld te laten weten wat je van plan bent. Want dan ben je ook eerder geneigd je daaraan te houden.Kalender
Zelfs voor het bloggen is het slim doelen te stellen, zoals:

  • een post schrijven per week
  • 1000 abonnees bereiken in een half jaar
  • of richt je op het aantal bezoekers dat je wilt bereiken.

Het is geen wedstrijd. Maar motivatie staat bijna altijd gelijk aan succes.

32) Publiceer eens de beste reacties die je op je blog hebt gehad

Heb je er ooit aan gedacht dat ook abonnees een bron voor je content kunnen zijn? Als je vaker schrijft, je post via e-mail verzendt, ontvang je vaak reacties en felicitaties. Die kunnen je weer interessante ideeën opleveren voor toekomstige artikelen.

33) Deel ook je dagelijkse routine

Natuurlijk heb je een miljoen gegevens om te delen met je lezers, vooral wanneer je website al enige tijd actief is. Het zorgt ervoor dat je geloofwaardig overkomt en laat je autoriteit zien in je vakgebied. Dat hoeft niet iets bijzonders te zijn. Vaak denk je dat een bepaald onderwerp helemaal niet interessant is voor een ander, omdat jij er elke dag mee werkt of mee van doen hebt. Maar voor een ander kan het juist wel heel bijzonder zijn, omdat hij of zij niets weet over wat jij doet of verkoopt. Dus bedenk, dat jouw meest normale routine voor een ander juist spannend of interessant kan zijn.

34) Maak kort en metten met mythes

Idee voor blogs: ontmasker het Broodje AapMythes zijn verhalen die niet waar hoeven te zijn. Jij kunt die mythes ontmaskeren. Laat zien waarom deze “broodje-aap”-verhalen niet waar zijn en gebruik daarvoor overtuigende argumenten, voorbeelden uit de praktijk, cijfermateriaal uit onderzoeken of wetenschappelijk bewijzen. Laat daarmee je expertise zien. En bewijs dat jij van wanten weet.

35) Publiceer een online cv

Publiceer je eigen cv niet alleen op LinkedIn als je een baan zoekt. Maak ook eens een keer een online curriculum vitae op een eigen website. Op die manier zijn jouw kennis en professionele ervaringen optimaal vindbaar op het internet. Laat zo zien, dat jij uitleg kunt geven aan iedereen die wil weten hoe iets moet.

36) Schrijf een artikel over “levenslessen”

In werkelijkheid zijn er geen fouten in het leven, alleen lessen waar we van zouden moeten leren. Dus, er bestaat niet zoiets als een negatieve ervaring. Daaruit kunnen namelijk alleen maar kansen uit komen. Om te groeien, te leren en vooruitgang te boeken op het pad van inspanning. Kracht komt uit de strijd. Zelfs pijn kan een geweldige leraar zijn.

Dit is vrij vertaald en gebaseerd op een citaat van Robin Sharma.

Iedereen heeft het wel eens moeilijk gehad. Dat betekent, dat je dus al iets te vertellen hebt. Persoonlijk verhalen zijn een levensles waarmee je anderen helpt.

37) Vertel over wat je niet moet doen

Geef ook eens een keer voorbeelden van hoe het niet moet.  Zij illustreren je expertise des te meer en zorgen ervoor, dat je lezers een wijze les krijgen.

Een voorbeeld van zo’n blog:

Storytelling en hoe je het beter niet doet

38) Blog over een interessante reactie

Kies bijvoorbeeld een of twee reacties op een van je blogartikelen. Stel vervolgens een artikel samen met als doel de vraag van je lezer te beantwoorden. Want die is natuurlijk voor iedereen interessant.

39) Praat over blogs waar je gastauteur bent

Leg uit hoe je werd uitgenodigd om op andere websites als gastauteur te schrijven. En vertel hoe belangrijk het is dat jouw mening en expertise te vinden zijn op sites die berichten over nieuwsfeiten in jouw branche. Want zij hebben op basis van jouw expertise jou gevraagd voor hen te schrijven.

40) Maak een E-book van je blogs

Kijk in het systeem van je website of via Google Analytics naar welke blogs het laatste jaar het meeste gelezen zijn. Bundel die blogs in een e-book en bied dit aan via een inschrijving met e-mailadres. Of kijk welke blogs passen binnen een bepaald thema en maak daar een compilatie van. Je kunt vervolgens een pagina of een blog maken waarin je je e-book aanbiedt en toelicht.

41) Linkbait-bericht

Een methode uit de SEO-praktijk is linkbait. Dat is “aas” die dient voor het verkrijgen van inkomende links rechtstreeks van andere websites. Die inkomende links krijg je, omdat jouw content relevant, van goede kwaliteit en nieuw is.  De linkbait zorgt er dus voor, dat andere gebruikers naar je post linken, omdat hij echt goed is. Je moet dan denken aan nuttige links in jouw bericht die nog meer informatie geven over het onderwerp waar jij over schrijft. Of informatieve handleidingen waar andere bloggers naar toe kunnen linken.  Denk dus van tevoren goed na over welke thema’s interessant kunnen zijn voor jouw lezers. En welke informatieve blogs jouw theorie, mening of technische onderbouwing kunnen ondersteunen.

42) Vat het werk van andere bloggers samen in een eigen artikel

Dit is een goede manier om content te vinden en inspiratie op te doen. Vermeld tegelijkertijd de links naar de blogs van andere bloggers als je bij citaten of bepaalde informatie laat weten waar je de wijsheid vandaan hebt gehaald. Dat werkt dan weer voor je linkbuilding.

43) Maak een checklist

Een idee voor blogs: de checklistEen artikel met daarin een checklist staat garant voor succes. Kies een thema. En rangschik de lijst op een ordentelijke en systematische manier. De controlelijst laat zien hoe een proces moet worden uitgevoerd. En geeft stap voor stap aan wat je moet doen om het proces goed te doorlopen. Vaak gaat het om een vast protocol die ervoor zorgt dat er niets mis kan gaan.

44) Schrijf een handgeschreven bericht en post het

Dit idee voor blogs is voor degenen die met de komst van de nieuwe technologieën om nostalgische redenen graag nog de pen ter hand willen nemen. Pak pen en papier. Schrijf je post. Scan het en je hebt al weer een artikel. Eentje met historie.

En wil je niet de ideeën missen die met een bic-pen op servetten zijn geschreven, maak er dan een foto van. Zet vervolgens die foto als illustratie bij het blog dat je schrijft over die creatieve invallen en onderwerpen die je eerder met de hand hebt opgeschreven.

45) Gastpost

Schrijf ook eens een gastblog voor een website in jouw vakgebied. Soms wordt je ervoor gevraagd, maar je mag jezelf ook gerust aanbieden.

46) De definitieve gids

De definitieve gids zorgt ervoor, dat de lezer een tool van haver tot gort begrijpt. Het zijn drie zeer krachtige woorden die met groot respect moeten worden ingezet.

47) Maak artikelen voor woordenlijsten / woordenboeken

woordenboekSchrijf woordenlijsten of definities van woorden uit je nichemarkt. Orden de onderwerpen op alfabet en geef voor elke term aan wat de betekenis daarvan is. Heel nuttig voor je lezers. Het is ook een type post dat gebruikt wordt als en soms ook in de vorm gegoten wordt van een klantmagneet.

48) Onderzoek cursussen die online worden gegeven

Nog meer ideeën voor blogs: geef eens informatie over gratis cursussen. Vergelijk ze met elkaar, zodat mensen weten op basis waarvan zij moeten kiezen.

49) Veelgestelde vragen

Maak eens een pagina op je website over Frequently Asked Questions (FAQ). Je zult zien, dat je publiek blij is dat jij hun brandende vragen beantwoordt. Daarmee ben je ook weer beter vindbaar via de zoekmachines. Want gegarandeerd dat iemand ooit precies die vraag op je pagina Veelgestelde vragen intikt en zo op jouw website belandt!

50) Webinar

Bijna elke sector kan een webinar houden over een bepaald onderwerp. Met bijvoorbeeld 20 geïnteresseerde mensen als publiek. Aan het einde of tegen het einde van het webinar kun je een cursus aanbieden of een product met een korting. Voor die cursus heb je content nodig en dus blogs. Daarin kunnen de cursisten hun broodnodige informatie vinden. Zet de blogs dan wel in een beveiligde omgeving waar niet iedereen bij kan zonder ingelogd te zijn. Hetzelfde geldt voor producten die je aanbiedt met korting.

Bron: https://susanapavon.com/tipos-de-post-para-escribir-blog/

Zo zie je maar. Genoeg inspiratie voor het schrijven van blogs. En ook voor het inzetten van die blogs voor jouw commerciële doelen.

Lees ook de andere artikelen voor meer ideeën voor blogs

Ga naar de pagina met veelgestelde vragen voor nog meer blogs en vind daar de andere berichten met tips uit dit drieluik.

Dit drieluik is gebaseerd op een Spaanstalig blog. Het eerste deel met tips vind je hier. Het tweede artikel biedt inspiratie waarmee je je “writer’s block” kunt verslaan. Wil je hem lezen, klik dan hier.

Workshop Zakelijk Bloggen

Ben je op zoek naar meer hulp bij het zelf bloggen? En kun je niet wachten deze tips, ideeën en thema’s in praktijk te brengen? Dan bieden wij nog meer inspiratie aan speciaal voor jou in een workshop Zakelijk Bloggen. Programma Zakelijk BloggenDaarin krijg je in 5 uur tijd (1 x 5 of 2 x 2,5 uur) o.a. te horen:

    1. hoe je aan inspiratie komt
    2. waar je op moet letten tijdens het schrijven
    3. hoe je aan illustratiemateriaal komt
    4. kun je vragen hoe je een infographic kunt maken
    5. krijg je toegang tot manieren waarop je nog meer onderwerpen voor blogs kunt vinden

Meer info?

Je vind meer info op de pagina Workshop Zakelijk Bloggen.  Die is aan te vragen voor je team op een datum en tijdstip die jullie en ons past.  Ook is er een groepskorting voor degenen die zich aanmelden met 2 of meer personen.

Heb je meer onderwerpen voor mijn blogs? (Deel 2)

Behulpzame tips

Meer onderwerpen voor blogs

Vorige week kwamen we tot nummer 20 op de lijst van onderwerpen die je kunnen helpen je blog te schrijven. In dit artikel krijg je nog meer onderwerpen voor blogs aangereikt. De bedoeling is ideeën op te doen, zodat je op het moment van een “writer’s block” je kunt terugtrekken en vervolgens verder kunt gaan met je werk.

50 soorten onderwerpen voor je blog (deel II)

Hier dus het vervolg van de lijst met 50 onderwerpen:

21) Boekrecensie

Schrijf, becommentarieer en bekritiseer de inhoud van boeken. Je kunt op die manier de beste aanbevelingen doen. En je ook als expert opwerpen van een bepaald onderwerp.

22) Maak een bericht met Tweets

Op Twitter kun je quotes, kernachtige zinnen of informatie vinden van zowel onbekende mensen en als populaire auteurs. Of gewoon van volgers of mensen die je volgt. Je kunt uitspraken en berichtjes verzamelen en ze in een eigen bericht zetten. Ook kun je je eigen twitterberichten verzamelen. Vooral als ze over hetzelfde onderwerp gaan. Je voegt ze samen en verbindt ze vervolgens met elkaar tot je een blog hebt.Twitter als mini blog
Twitterberichten zijn wat dat betreft miniblogs. Die samen heel goed een lang blog kunnen vormen op bijvoorbeeld je website of op een opiniepagina. Meer informatie over Twitter vind je overigens op deze site in het blogartikel “Wat zet ik op Twitter“.
Voor actuele onderwerpen kun je je blog ook ondersteunen met meningen van twitteraars, uitingen tijdens bijvoorbeeld een debat of evenement of meldingen over een gebeurtenis, congres of conferentie. De discussies op Twitter lenen zich bovendien goed als illustratie bij een bepaald onderwerp of issue. Dit is misschien wel een goed voorbeeld hoe een tweet ter illustratie van je bericht kan dienen:

23) Beschrijvingen van producten, diensten en hulpmiddelen

Dit type artikel is ook erg handig voor de lezer. Je legt daarin uit wat de voordelen van dit product of deze dienst zijn. Hoe je de lezer daarmee kunt helpen. En waarom ze het moeten aankopen. Vooral voor e-commerce – dus voor webshops – zijn de beschrijvingen van producten erg belangrijk voor de verkoop.

24) Handleidingen

Handleidingen bieden je de mogelijkheid moeilijk te begrijpen zaken duidelijk uit te leggen. Je helpt op die manier je afnemers, klanten en prospects met je expertise. Een extra service die van nut kan zijn voor de toekomst, je imago en je naamsbekendheid. Een goed voorbeeld is de LinkedIn handleiding van Corinne Keijzer.

25) Productiviteit (routines, hulpmiddelen)

Er is waarschijnlijk geen sector waar productiviteit geen terugkerend thema is. Je kunt beginnen met het uitleggen van je eigen routines of hulpmiddelen om het leven gemakkelijker te maken.

26) Minicursussen
inschrijven voor een abonnement

Schrijf eens een keer een artikel waarin je uitlegt hoe iets moet. Of maak eens een gratis online cursus, zodat gebruikers zich kunnen abonneren en jij meer abonnementen krijgt.

27) Klantentrekker

Een klantentrekker bestaat uit gratis, maar kwalitatief goede informatie die je jouw gebruikers kunt aanbieden in ruil voor hun persoonlijke gegevens. De lezers die de informatie graag willen ontvangen, laten hun naam en hun e-mail achter voor je verzendlijst. De content werkt dan als een magneet op de lezer. Als ze geen behoefte hebben aan meer informatie via een nieuwsbrief of een mailing, kunnen zij zich uitschrijven. Je hoeft niet per se een pdf of een download te geven. Het kan gewoon een artikel zijn dat goed genoeg is en dat ervoor zorgt dat de lezer de volgende niet wil missen.

28) Artikelserie of bericht

Een andere vorm waarvoor je berichten kunt schrijven, is de serie. Zelf maak ik wel vaker drieluiken, zoals deze. Je kunt dan schrijven over een specifiek onderwerp en de inhoud in verschillende series uitbrengen. Dat hoeft niet veel te zijn. Een tweetal artikelen die elkaar opvolgen, kan al voldoende zijn. Je splitst dan je informatie op in stukken, zodat je er vaker gebruik van kunt maken.

29) Infographics

Infographics presenteren informatie op een grafische en aantrekkelijke manier.

Die infographics kun je zelf maken, maar je kunt ook een infographic plaatsen van iemand anders. Doe dat dan wel met een goed bronvermelding en voeg daar eventueel ook een link aan toe naar waar je de afbeelding vandaan hebt gehaald.

30) Ebooks

Kies een thema dat je wilt uitwerken en begin met het schrijven van je eerste e-boek. Een e-boek is niet echt een bericht. Maar je plaatst het e-boek in een post waarin je het “verkoopt” om abonnees te krijgen of om rechtstreeks klanten en opdrachtgevers te werven voor je product of dienst. Bekijk voor een beter beeld deze voorbeeldpost van Formule M. Het is in ieder geval een geweldige manier om je persoonlijke merk een boost te geven. Een ebook hoeft geen 1000 pagina’s in te nemen. Het kan een gids zijn om een hulpmiddel te leren gebruiken, of een lijst met hulpmiddelen die de lezers kunnen downloaden. Zorg er wel voor, dat je kwaliteit levert. Begin niet te schrijven om te schrijven. Denk altijd aan je persoonlijke merk.

Lees het vervolg voor nog meer onderwerpen voor blogs

De rest van de tips volgen in het komende blog met meer onderwerpen voor blogs. Hou deze site dus in de gaten!

Dit blog is gebaseerd op een Spaanstalig blog. Er volgt nog een derde deel met tips. Dus houdt deze website in de gaten! Of volg ons op social media. Het eerste deel met tips vind je hier.

Workshop Zakelijk Bloggen

Wil je meer hulp bij het zelf bloggen? Dan bieden wij speciaal voor jou een workshop Zakelijk Bloggen aan. Daarin krijg je in 5 uur tijd (of indien gewenst in 2 x 2,5 uur) o.a. te horen:

    1. hoe je aan inspiratie komt
    2. waar je op moet letten tijdens het schrijven
    3. hoe je aan illustratiemateriaal komt
    4. waar je aan moet denken in verband met het auteursrecht voor tekst en beeld
    5. kun je vragen hoe je een infographic kunt maken
    6. krijg je toegang tot manieren waarop je nog meer onderwerpen voor blogs kunt vinden

Meer info?

Via de link kom je op de pagina van de workshop en kun je zien wat het tarief voor de workshop is. Verder is daar het programma te vinden. En de eventuele data waarop je hem kunt boeken. De workshop is bovendien los aan te vragen voor je team op een datum en tijdstip die ons en jou past.  Ook is er een groepskorting voor degenen die zich aanmelden met meerdere personen.