Infographic structuur in je verhaal (Deel 3)

Hieronder vind je een infographic voor meer structuur in je verhaal. Het tekstschema geeft een stappenplan weer die je kunt volgen of kunt gebruiken bij wijze van checklist.

Een van de struikelblokken bij het schrijven van blogs is de vraag: hoe breng je structuur aan in je verhaal? Wij bieden in onze workshop 4 methoden aan die daarbij kunnen helpen. Maar die methoden zijn natuurlijk niet de enigen.

Stappenplan voor structuur

Een meer academische of schoolse aanpak staat in de volgende infographic. Het tekstschema helpt om je informatie te ordenen en een tijdelijke indeling te maken.

Infographic structuur

Tekstschema als hulpmiddel

Bovenstaand schema is een hulpmiddel en hoeft niet leidend te zijn voor de precieze opbouw van je tekst. Wel is het handig als je je call2action die je lezer tot actie aanzet, aan het eind van je verhaal niet vergeet.

Kop en staart

Ik denk, dat de keuze die je maakt in stap 4 misschien we de moeilijkste zal zijn. Als je dit tekstschema op creatieve wijze kunt verwerken in de andere methodes die al eerder zijn beschreven, kom je vast tot een duidelijk verhaal met een goede kop en staart.

Meer informatie over bloggen

Hopelijk heb je nu voldoende informatie over hoe je meer structuur kunt krijgen in je teksten. Wil je meer weten over bloggen? Kijk dan eens op:

Workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling

Kom je er toch niet uit en heb je hulp nodig? Het is ook mogelijk om een workshop te boeken over Zakelijk Bloggen en Storytelling voor in company training of individuele instructie. Of neem contact met ons op voor hulp bij bij het schrijven.

Knop Contact bij infographic structuur

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Voor wie er nog aan niet toe is, maar toch op de hoogte wil blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven, is er onze nieuwsbrief. Daarin geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Hoe breng je structuur aan in je verhaal? (Deel 2)

Een van de struikelblokken bij het schrijven van blogs is de vraag: hoe breng je structuur aan in je verhaal? Wij bieden in onze workshop 3 methoden aan die daarbij kunnen helpen.

Hieronder staan methode 2 en 3 als antwoord op de vraag: “Hoe breng je structuur aan in je verhaal?”

Structuur dankzij de hoofdstukindeling

Een andere methode gaat over het vooraf bedenken waarover je wilt schrijven: het thema.

  1. Dus eerst kies je een onderwerp. Dat onderwerp staat in je kop of je titel.
  2. Daarna maak je alvast van tevoren een hoofdstukindeling. Opnieuw een kapstokje dus. Die indeling bestaat uit aflopende hoofdstukken of paragrafen. Je begint met het belangrijkste bovenaan.
  3. Je bedenkt vooraf wat je wilt bespreken in simpele steekwoorden. Die steekwoorden zijn de titels van je paragrafen of subhoofdstukken. Daarna is het een kwestie van invullen. De volgorde is niet bindend. Als je bij het nalezen ziet, dat de stukken tekst in een andere volgorde moeten, voel jezelf dan vrij om te schuiven.

Naast het invullen van de hoofdstukken zorg je ervoor, dat je opsommingen niet in 1 lange zin worden gedaan maar met behulp van bullets of andere opsommingstekens worden uitgeschreven. Dat maakt de tekst overzichtelijk en gemakkelijk leesbaar. Niet alleen voor je lezers, maar ook voor Google.

Maak een opname

opnemen met bandrecorderNog een andere methode is: begin gewoon met het vertellen van je verhaal alsof je met iemand praat en uitlegt wat de bedoeling is. Zo’n gesprek of monoloog kun je eenvoudigweg opnemen en daarna uitschrijven. Ben je mondeling welbespraakt, dan zal geheid blijken dat je als vanzelf een goede opbouw hebt in je verhaal.

Andere struikelblokken

Dit is in het kort hoe je structuur aan kunt aanbrengen in je verhalen en je blogs. De invulling en de schrijfstijl zijn natuurlijk bijkomende struikelblokken. Maar aan de hand van de structuur is het nu waarschijnlijk veel gemakkelijker om tot het schrijven van een blog te komen. In plaats van steeds te staren naar een leeg vlak op je laptop of op je papier.

Meer informatie over bloggen

Succes met bloggen! Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan eens op:

Workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling

Het is ook mogelijk om een workshop te boeken over Zakelijk Bloggen en Storytelling voor in company training of individuele instructie.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Bouwen en onderhouden van een website. Waar moet ik op letten?

Als ondernemer wil je je bedrijf promoten. Dat kan via social media. Daar kun je een zakelijk profiel aanmaken. Of je doet dat via je website. En daarover krijgen wij vaak te horen: “Waar moet ik op letten bij het bouwen en onderhouden van een website?”

Het is niet voor niets dat we de term “website bouwen” gebruiken als we denken aan het maken van een website. Daarvoor heb je – net als bij een huis of een ander bouwwerk – een fundament nodig. Die basis is heel erg belangrijk.

Basisvragen voor het bouwen van een website

Ten eerste is het wel handig als je weet wat je wilt met je bedrijf. Daarvoor stel je een aantal vragen aan jezelf. Zoals:

  • Wie zijn je klanten? (je doelgroepen)
  • Wat ga je verkopen of aanbieden? (product of dienst)
  • Hoe wil je te werk gaan?
  • Wil je een website als visitekaartje of een webwinkel?
  • Wat is je focus?
  • En wat maakt jouw onderneming zo bijzonder en anders dan die van je concurrent? Wat zijn je Unique Selling Points (USP’s)?

Bedrijfsfocus

Een paar basisvragen die je misschien niet meteen kunt beantwoorden. Maar die wel helpen bij je bedrijfsfocus. Denk daar goed over na. Ook als je al een tijdje ondernemer bent. Want je zult zien, dat je hele andere ideeën hebt over je bedrijf als je ermee start dan als je al een tijdje onderweg bent.

Focus

Ontwikkeling

Want als het goed is ontwikkel jij je als persoon en verander jij ook als persoon. Maar ook je bedrijf groeit, verandert, zoekt een andere koers of krijgt andere klanten die je van tevoren niet had. Het is goed je ervan bewust te zijn wat je dan wilt en hoe je je organisatie wilt aanpakken.

Sparren

Kom je daar niet uit? Zoek dan een businesscoach. Soms kan de webbouwer of een tekstschrijver met je meedenken. En spar ook met andere ondernemers tijdens het netwerken om je beeld van je bedrijf goed in kaart te krijgen.

De bouwstenen

dna bouwstenenZo kom je aan de bouwstenen voor je website. Want zodra je begint met het (laten) bouwen van je website, zet je een structuur op aan de hand waarvan je laat zien welke (hulp)vragen je van je potentiële klanten kunt oplossen. Probeer jezelf daarbij zoveel mogelijk in de schoenen van je prospect te zetten.

Dus vraag jezelf af:

  • Wat wil mijn klant?
  • Welke hulpvraag hebben mijn opdrachtgevers?
  • Hoe kan ik helpen?
  • Met welke oplossingen kan ik komen?

Samen met je webbouwer – of als je zelf je website maakt misschien wel met een collega of met je partner – bedenk je van tevoren wat er op moet komen.

Het geraamte

Aan de hand van je brainstorm maak je het geraamte van je website. Die bestaat uit een aantal pagina’s, waaronder weer subpagina’s komen. De structuur zorgt ervoor, dat je lezers en bezoekers gemakkelijk de weg kunnen vinden in de site. En ook de robots van de zoekmachines maak je het gemakkelijker je website te doorgronden en te kwalificeren.

De opbouw van je website

De normale opbouw van een website bestaat in hoofdlijnen uit:

  1. De homepage: noem deze pagina het liefst naar je bedrijf of zeg welke oplossing je kunt bieden. Geef de homepage nooit de naam “Welkom” en begin je tekst / koptitel ook nooit met “Welkom”. Waarom niet? Omdat niemand zoekt op het woordje “welkom” om jouw bedrijf te vinden. Tenzij je jezelf specialiseert in het maken van welkomstbordjes of kokosmatten met de tekst “Welkom”.
  2. Dienstenpagina of aanbodpagina
  3. Over Ons: dit is een heel persoonlijke pagina. Ja, die gaat over jou en je bedrijf. Dus zorg ervoor, dat er ook een persoonlijke foto op staat met eventueel het bedrijfsgebouw of je kantoor.
  4. Contactpagina: maak het op die pagina je potentiële klanten gemakkelijk om contact met je bedrijf op te nemen. Zet daar naast je telefoonnummer, adres en e-mailadres ook een contactformulier op. Eventueel kun je het bezoekers gemakkelijk maken naar je toe te komen door er een routebeschrijving of een link naar de Googlemaps-pagina te maken.

Verdiepingen

Naast deze vier pagina’s kun je andere hoofdpagina’s maken. Bijvoorbeeld een blogpagina, een foto- of videopagina, een agenda of een webwinkel.

In een bouwwerk heb je etages en verdiepingen. Ook je website kent dat, want je rangschikt de subpagina’s als het ware onder die hoofdpagina’s.

Tips voor het bouwen van een website

Maak lijstjes

Voor het maken van een structuur van je website zou je lijstjes kunnen maken om vast te stellen welke pagina’s je nodig hebt om je bezoeker zoveel mogelijk van dienst te zijn.

Maak mindmaps

Om het nog inzichtelijker te maken kun je je lijstjes verwerken in mindmaps.

MindMap

Sitemap

Want uiteindelijk krijg je bij het maken van een website een zogeheten sitemap die je ook aan Google kunt doorgeven, zodat de robots van de zoekmachines gemakkelijker de weg kunnen vinden op de site. Zo’n sitemap ziet eruit als een boomstructuur of een mindmap. Dus misschien is het wel gemakkelijk en inzichtelijk om van tevoren ook zo’n structuur op te zetten, zodat je ziet of je hem gemakkelijk kunt doorgronden. Je kunt er dan ook beter voor zorgen, dat je bezoekers de weg niet kwijt raken en alle informatie kunnen vinden.

Maak een structuur met post-its

Ben je meer visueel ingesteld en heb je niet zoveel met lijstjes of mindmaps? Maak dan een structuur met post-its. Zo zie je dankzij de verschillende kleuren meteen hoe je de onderdelen moet rangschikken.

Invullen (het cement)

Wil je ervoor zorgen dat je website staat als een huis, verbind je de onderdelen met elkaar. De samenhang is net zo belangrijk als cement tussen de bakstenen. En dit is nog maar het begin van je “reis”. Onderdeel van het bouwen van een website. Content.Want zodra je deze stappen hebt gezet en een goede structuur hebt bedacht, vul je je website verder in. En natuurlijk heb je dan een verhaal nodig dat uitlegt wat het bedrijf te bieden heeft en hoe je te werk gaat.

Inrichten

Als je niet in een kaal huis wilt wonen, zul je je huis moeten inrichten. In een gebouw zorgen de meubels en de accessoires voor een aangekleed huis. Op een website doe je dat niet alleen met tekst. Want beeld zegt meer dan woorden. Zorg dus ook voor goede foto’s, afbeeldingen, infographics, een logo, tekeningen, animaties en / of videomateriaal. Een goede interieurontwerper zorgt bovendien voor kleur. Laat dus bijvoorbeeld de kleuren van je logo terugkomen in je linkjes of andere tekstelementen.

Het onderhoud van een website

bouwen en onderhouden van een websiteAls je de basis hebt, kun je verder bouwen. En zodra je website “af” is, is hij eigenlijk nog steeds niet af. Want een goede website “leeft”. Daar voeg je steeds wat aan toe of wijzig je af en toe dingen. Want zoals ik al eerder schreef: zoals jij je ontwikkelt als persoon, zo maakt ook je onderneming een ontwikkeling door. En dat vereist dan ook, dat de inhoud van je website af en toe moet veranderen. Net als een huis vraagt een website om onderhoud. Al was het maar, omdat voor de veiligheid je website regelmatig moet worden bijgehouden en aangepast.

Zoekmachines

Voor de vindbaarheid is het bovendien goed als de robotjes van de zoekmachines merken, dat er voortdurend gewerkt wordt aan een website. Hierdoor blijft de site actueel en scoor je hoger in de zoekresultaten.

Meer weten over het bouwen en onderhouden van websites?

Neem dan contact met ons op. We kunnen je uitleggen waar je op moet letten bij het bouwen en onderhouden van een website. Bovendien helpen we je graag en denken ook met je mee.

Volg eventueel een workshop Website Bouwen of de workshop Beter Zakelijk Bloggen. Dan kun je meteen het geleerde in praktijk brengen en aan de slag gaan met je website.

Website maken?

Social Media Duo bestaat uit Christel Pillich van Wimpel Websites en Maureen Bol van tekstbureau Formule M. Christel ontwerpt websites en weet je precies te vertellen hoe dat moet. Maureen schrijft teksten en is gespecialiseerd in Search Engine Optimization (SEO: het vindbaar maken van websites).

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Auteursrecht bewijzen. Hoe doe je dat?

Copycat

Tijdens presentaties over auteursrecht kwam een aantal keren de vraag naar boven: “Auteursrecht bewijzen. Hoe doe je dat?” Met daarbij legio voorbeelden van mensen die daar problemen mee hebben gehad en het moeilijk vonden om te bewijzen, dat content van hen is en niet van een ander die zich schuldig maakt aan het kopiëren ervan.

In de discussie voerden wij als eerste aan, dat er toch een datum boven je content staat.

Auteursrecht bewijzen met publicatiedatum

Dat argument wisten onze toehoorders al snel te ondergraven.
Want daar kun je toch gemakkelijk mee sjoemelen? De data boven je blogs of in je content management systeem kun je namelijk gemakkelijk aanpassen. Dus iemand die jouw werk heeft gekopieerd kan daar gemakkelijk een eerdere datum van maken dan de jouwe.

Auteursrecht bewijzen via Social Media

Nog een optie in de bewijslast zou het delen op social media kunnen zijn. Daar valt (meestal) niet te sjoemelen met de datum van je bericht en daarmee zou je kunnen aantonen, dat jij eerder was met het idee en niet de ander.
Je snap het al. De discussies liepen hoog op. Er werden creatieve ideeën geopperd. Maar sommige ideeën zijn gewoonweg niet nuttig. Want wat doe je als je wel content produceert, maar niet je creaties kenbaar maakt via social media? Of als je gewoon een website hebt en je concullega een tijdje later precies dezelfde content gebruikt als de jouwe?

Bewijzen na verandering van je website

Blogs deel je vaak met een linkje en beeldmateriaal op social media. Een website is onderhevig aan verandering en dus tijdsafhankelijk en veranderlijk. Hoe kun jij dan bewijzen dat die tekst of die foto op de website van een ander dezelfde is als van jouw oorspronkelijke website die ondertussen al aangepast is? Want vervelend blijft het wel, als iemand anders met de vruchten van jouw creatieve brein ervandoor gaat, toch?

Auteursrecht bewijzen via de Waybackmachine

Mocht je daar nu heel erg mee zitten, dan is er een mogelijke oplossing. Kijk eens naar de “waybackmachine”. Die laat zien hoe jouw website jaren terug eruit heeft gezien.

Auteursrecht bewijzen met de Waybackmachine
Waybackmachine kalender met screenshots van een website. Druk op een blauwe datum en volg de link.
Ook BolPuntCom kan auteursrecht bewijzen met de Waybackmachine
BolPuntCom in 2008
BolPuntCom in 2019
BolPuntCom in 2019

Screenshots

Helaas werkt het niet altijd. De website van Social Media Duo bestaat al sinds 2016. De tool laat desondanks geen voorbeelden zien van screenshots van onze site van vóór 15 november 2019. De dag, dat ik op zoek ging naar onze website…

Voor de website van tekstbureau Formule M echter kun je maar liefst tot 2011 teruggaan in de waybackmachine. Het jaar dat Formule M is begonnen. Voor die website is het dus redelijk goed vastgelegd wat wanneer op de site is geplaatst en hoe de website er toentertijd uit heeft gezien.

Aanmelden bij Google

Ondertussen is gebleken, dat de website van Social Media Duo gewoonweg nog niet goed was aangemeld bij Google. Dat doe je via google.nl/intl/nl/add_url.html. Via Google Search Console kun je verder je pagina’s aanmelden, zodat ze ook echt gevonden worden door de robots van Google.

Zo zag Google er in 1998 uit
Zo zag Google er in 1998 uit

Mocht je ook ontdekken dat jouw website niet naar boven komt in de waybackmachine, probeer dan het bovenstaande uit. Lukt het niet? Neem dan eens contact met ons op. We helpen je graag!

Knop Contact

Interessant?

Dan vind je onze workshop Beter Zakelijk Bloggen ook vast interessant. Die vind je ook hier op onze website. Auteursrecht maakt onderdeel uit van het lesmateriaal. Zo ga je beslagen ten ijs als je goed wilt leren bloggen en problemen wilt vermijden.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Is de workshop misschien nog een stap te ver? Maar wil je toch op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Tips om zakelijk te leren schrijven. Heb je die?

Het was een vraag in een workshop: “Tips om zakelijk te leren schrijven. Heb je die?”

Tips om zakelijk te leren schrijven

Verwijzen naar onze blogs over “LinkedIn? Wat zet ik erop?” of “Heeft zakelijk bloggen zin?” was klaarblijkelijk niet genoeg. En de tips die we in de workshop gaven ook niet. Daarom wijd ik er nog eens een blog aan.

Kenmerken van blogs die zakelijk goed werken

Er zijn heel veel mooie voorbeelden te vinden op social media van berichten die zakelijk goed werken. Ze hebben allemaal een aantal kenmerken gemeen:

  1. Ze zijn persoonlijk
  2. Het bericht haakt in op de corebusiness
  3. Bovendien zijn ze goed verwoord en trekken ze de aandacht
  4. En er zit een call2action in

Maar bedenk daarbij het volgende:

  • Op de eerste plaats kun je nooit iedereen tevreden stellen met wat jij te melden hebt. Dat zie je waarschijnlijk ook in het dagelijkse leven. De een hangt aan je lippen, terwijl de ander gaapt, zich omdraait en met iemand anders gaat praten midden in het gesprek. Degenen die wel naar je blijven luisteren, dat zijn de mensen die ertoe doen. Op social media zijn dat jouw potentiële klanten. Hetzelfde geldt voor de blogs op je website.
    Dus een eerste vereiste is, dat degene die jouw informatie interessant vindt naar je blijft luisteren. En op social media je stukken steeds leest.
    De deelnemers van de workshops die wij al gegeven hebben, konden voor het merendeel al heel goed op papier krijgen wat ze wilden vertellen. Toch lukt het ze niet om de aandacht te trekken van hun lezers. Zeggen ze. Maar daar schortte het vaak niet aan. Wat wel meespeelde was dat zij snelle resultaten wilden halen. Daarom dit:
  • Op de tweede plaats komt: volhouden! De kracht zit hem vaak in de herhaling. Zeg hetzelfde elke keer weer op een andere manier en je publiek onthoudt uiteindelijk wat je gezegd of geschreven hebt.
    Zorg er wel voor, dat je niet steeds in herhaling valt met dezelfde woorden, dezelfde boodschap of dezelfde beelden, maar breng subtiele veranderingen aan. Gebruik ook andere invalshoeken. Speel creatief met hoe je dingen uitlegt. Verras je lezer met opvallende uitspraken.
  • En op de derde plaats komt iets wat veel mensen vergeten: zet een call2action in je bericht. Denk aan een knop onder je blog om contact op te nemen. Zet een link onder je bericht. En, nog krachtiger, stel een vraag! Een vraag roept reactie op. En dus interactie.

Zoals Renée Punt hier doet, bijvoorbeeld.

LinkedIn bericht Renee Punt

Zakelijk leren schrijven

Wil jij ook zo leren schrijven?

Kijk dan goed hoe anderen het doen. Oefen. En voor tips, tricks en oefeningen kun je bij ons terecht voor een gedegen workshop Beter Bloggen. Dus meld je aan of vraag een workshop in company aan.

Zakelijk Bloggen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Hoe vind je een foto voor commercieel gebruik?

Voorbeeld van een heel bekende afbeelding uit het Publiek Domein

Als ondernemer zet je regelmatig een bericht op je website of sociale media. Soms heb je daar niet direct een afbeelding bij en ga je die googlen of op een stockfoto site zoeken. Er is dan sprake van een foto voor commercieel gebruik, ook als het bericht niet direct gericht is op de verkoop van een product of dienst. Zo’n zakelijk bericht dient namelijk als uiting voor je marketing.

Doordat het valt onder ‘commercieel gebruik’ moet je extra voorzichtig zijn met de auteursrechten op het beeldmateriaal. Sommige fotografen en andere makers van beeldmateriaal staan alleen niet-commercieel gebruik toe.

Hoe vind je een foto die je in zakelijke teksten mag gebruiken?

Drie handige manieren om een foto voor commercieel gebruik te vinden:

  1. Google afbeeldingen en filter op ‘Gelabeld voor hergebruik’
  2. Lees de service voorwaarden of licenties van stockfoto sites
  3. Kies voor Public Domain, copyleft of CC0

Moet ik daar echt op letten?

Voor wie twijfelt de verdere uitleg te lezen. Dit staat letterlijk op Google support:

Het is belangrijk te weten dat uw inhoud kan worden verwijderd op basis van een claim wegens auteursrechtschending, zelfs wanneer u:

  • De eigenaar van het auteursrecht vermeld
  • …”

En ook als inbreuk op auteursrecht niet opzettelijk gebeurt is degene die de inbreuk pleegt schadeplichtig.

Dus lees verder! Zonder veel moeite is schenden van auteursrecht op afbeeldingen te voorkomen.

Met Google Afbeeldingen

Filter hergebruik in Google Afbeeldingen

Door bij Google Afbeeldingen op Tools te klikken krijg je meer zoek-opties, waaronder ‘Gebruiksrechten’. Standaard staat die op ‘Niet gefilterd op licentie’. Kies daar voor ‘Gelabeld voor hergebruik’. (‘Gelabeld voor hergebruik, inclusief aanpassing’ heb je alleen nodig als je de afbeelding zozeer verandert dat je zelf auteursrecht krijgt op de aangepaste afbeelding.) Als je doorklikt op een afbeelding zie je of bronvermelding of naamsvermelding van de maker verplicht of gewenst is.

Met stockfoto sites

Het klinkt misschien weinig aanlokkelijk om de voorwaarden van stockfoto sites te gaan lezen, maar er zijn genoeg goede sites die ook een korte, simpele tekst hebben die duidelijk maakt wat wel en niet mag. En gratis afbeeldingen voor commercieel gebruik bieden. Bijv. bij Unsplash en Pixabay.

Enkele termen die handig zijn om te kennen bij het lezen van meestal Engelstalige licenties/voorwaarden:

  • ‘attribution’ of ‘credit’: naamsvermelding van de maker en/of de site. Bij sommige sites is dit verplicht, tenzij je voor hun beeldmateriaal betaalt. Vaak krijg je dan bij het downloaden de gewenste tekst of link te zien en kan je die kopiëren. Tekst kan je als onderschrift gebruiken. Een link kan je als URL bij de afbeelding vastleggen zodat je naar die site gaat als je er op klikt.
  • ‘editorial use only’: alleen te gebruiken voor nieuws of iets dat van publiek belang is, commercieel gebruik is dan niet toegestaan
  • ‘royalty free’: je betaalt niet per kopie maar eenmalig een bedrag

Publiek domein, copyleft of CC0

Buiten Google en stockfoto sites kan je zoeken naar afbeeldingen die publiek domein zijn. Die zijn geheel vrij van auteursrechten. Naamsvermelding is daarbij niet nodig. Hetzelfde geldt voor beelden die copyleft of CC0 zijn. Ze worden ook wel aangeduid met ‘PDM’ (Public Domain Mark) of met deze symbolen:

Iconen voor Publiek domein en CC0

Creative Commons

‘CC’ staat voor ‘Creative Commons’. Dit is een initiatief “om creatieve werken vrijer beschikbaar te stellen dan bij traditioneel auteursrecht of copyright mogelijk is, […]
Ze heeft gezorgd dat de licenties begrijpelijk zijn zowel voor de mens als voor machines (de metadata) […]” (Wikipedia). Dit wordt veel gebruikt, o.a. door Wikipedia, Google(!) en veel erfgoedinstellingen, zoals bijv. het Rijksmuseum. Hierbij zie je met letters of icoontjes wat wel en niet mag. Anders dan bij CC0 is hier dus niet alles toegestaan! Er bestaan 6 types CC-licenties. De afkorting ‘NC’ geeft aan dat alleen Niet-Commercieel gebruik is toegestaan, symbolisch: Creative Commons symbolen voor Niet-Commercieel gebruik

D.w.z. dat je afbeeldingen met andere CC-licenties ook voor zakelijke teksten mag gebruiken. Naamsvermelding van de maker is altijd verplicht. Daarnaast ben je verplicht om ook te linken naar de betreffende Creative Commons licentie (Creative Commons Nederland). Dan blijft ook bij verdere verspreiding duidelijk wat er wel en wat er niet mee mag.

Handig voor het vinden van een foto voor commercieel gebruik: de 6 types Creative Commons licenties

Meer informatie in deze gerelateerde blogs van het Social Media Duo:

Met dank aan

De afbeelding bovenaan dit artikel zal iedereen bekend zijn. De foto is publiek domein. Ik heb de vrijheid genomen er het bovenste donkere deel van af te snijden. Het schilderij is veel indrukwekkender dan de foto, dus bekijk hem ook eens in het Rijksmuseum. Met dank aan Rembrandt van Rijn en Wikimedia.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Wat doe je als iemand je content kopieert?

Stockfoto

Wat doe je als iemand je content kopieert? kopiëren met de scanner (foto Maureen Bol)

Misschien herken je deze situatie.

Goh, je ziet op social media een bericht van je “concullega” voorbij komen. Interessant. Want je wilt natuurlijk op de hoogte blijven wat er op de markt speelt. En je kijkt wat hij of zij te vertellen heeft. Tot je grote verbazing herken je je eigen tekst. Sterker nog. Die foto komt rechtstreeks van jouw website!

Dat doe je toch niet!

Gekopieerd

Helaas. Het is de praktijk, mensen. Vaak genoeg kom ik berichten op social media tegen van ondernemers die verontwaardigd vertellen, dat zij ontdekt hebben dat hele zinnen van hun website zijn gekopieerd en op andere websites zijn terechtgekomen. Of dat hun eigen foto’s ze in het gezicht staren terwijl zij onvermoed op andere websites kijken of op Social Media door hun berichten scrollen.

Tikfout overgenomen

Zo kwam ik op LinkedIn van een connectie een voorbeeld tegen, waarin hij laat zien dat er content van zijn website is gehaald. Het ging om een opsomming die misschien toevallig hetzelfde lijkt te zijn, ware het niet dat zelfs een tikfout in het rijtje was overgenomen!

Soms gaat het om onbedoelde en onschuldige acties. De “schuldige” ondernemer vond simpelweg prachtig wat die ander te vertellen had of was gewoon op zoek naar een mooie afbeelding voor bij het eigen verhaal.

Spieken, naäpen, plagiaat

spieken
Kinderen met pen en papier in de schoolbank in de klas. [1937]. Plaats onbekend.
Andere keren is het onbeholpenheid. En is er sprake van ‘spieken’ en ‘naäpen’. Misschien heb je jezelf zelfs al eens schuldig gemaakt aan een dergelijke ‘overtreding’. Omdat je bijvoorbeeld graag net zo succesvol wilt zijn als die ander. Ik schrijf ‘overtreding’ hier tussen aanhaaltekens, maar het ongevraagd kopiëren van content is wel degelijk strafbaar en valt onder de noemer plagiaat!

Citeren

Het is wat anders als je netjes citeert en geleende tekst tussen dubbele aanhaaltekens zet. Bovendien gebiedt het fatsoen dan ook, dat je vermeldt waar je de wijsheid vandaan hebt gehaald.

Stockfoto
Stockfoto
Stockfoto van Pixabay

Ook als je een foto of een stockfoto van Google pakt, is het de regel om erbij te zetten wie de foto gemaakt heeft of een link naar de plek te leggen waar de content vandaan komt.

Maar, stel dat het jou een keer zelf overkomt dat iemand content overneemt van je website. Wat doe je dan?

Wat doe je als iemand je content kopieert?

In eerste instantie neem je contact op met diegene die gebruik heeft gemaakt van jouw tekst of beeldmateriaal. Dreigen is een middel, maar heeft vaak averechtse uitwerking.

Acties bij plagiaat en schending van je auteursrecht

Je kunt diegene verzoeken de inhoud van de website te verwijderen. Of vragen of hij of zij naar behoren wil vermelden waar het materiaal oorspronkelijk vandaan komt. Let bij de laatste optie er dan wel op of het gaat om een betrouwbare website. Eentje waar je ook mee geassocieerd zou willen worden. Indien niet, dan heb je het volste recht te eisen het weg te halen.

    1. kopieermachine (foto Maureen Bol)Juriste Charlotte Meindersma (bekend van het boek Contentrecht en van Charlotte’s Law) geeft op LinkedIn het volgende advies: “Als het echt een inbreuk is zou ik daar wel wat aan doen. Dezelfde teksten zijn voor beide niet goed en ze zijn zelf vast ook creatiever dan dat. Aan het overnemen van ideeën en concepten kun je juridisch niet veel doen, maar je kunt ze er natuurlijk wel op aanspreken. Wat grappig genoeg kan werken is om ze te ‘complimenteren’ en te melden dat ze toch beter zijn dan een kopieermachine.”
    2. Als er niet aan je verzoek voldaan wordt, is het handig om op zoek te gaan naar juridische ondersteuning. Voordat je daarmee aan de slag gaat, maak je eerst een officieel verzoek aan waarin je nogmaals verzoekt om binnen een bepaalde termijn de gewraakte content te verwijderen.
    3. Of neem contact op met stichting BREIN. Daar kun je inbreuk op het auteursrecht melden. Dat kan ook anoniem.
    4. Helpt dat niet, schakel dan een advocaat of een jurist in.
Wat doe je als iemand je content kopieert? Stichting Brein
Logo stichting Brein

Lees meer over contentrecht en auteursrecht

Meer informatie over contentrecht en auteursrecht vind je op:

Auteursrecht, portretrecht, contentrecht en copyright maken onderdeel uit van de workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling. Wil je ook een workshop volgen? Meld je dan aan via het contactformulier.
Knop Contact

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Interessant? Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Structuur. Hoe breng je dat aan in je verhaal? (Deel 1)

struikelblokken

Een van de struikelblokken bij het schrijven van blogs is de vraag: hoe breng je structuur aan in je verhaal? Wij bieden in onze workshop 3 methoden aan die daarbij kunnen helpen. Hieronder staat methode 1.

Voor iemand als ik die schrijft om gedachten te structureren is dat een bijna natuurlijke vaardigheid. Uitleggen hoe ik dat doe is soms best moeilijk.

Methodes om structuur aan te brengen in een verhaal

Wat ik wel kan doen is methodes aanbieden die zorgen voor een logische indeling van een verhaal. Ik noem dit soort methodes vaak “kapstokjes”.

Storytelling

Een van die methodes is gebaseerd op storytelling. De bovenstaande foto boven dit bericht vertelt op zichzelf al een heel verhaal. In beeld kun je dan ook sneller en misschien zelfs beter je verhaal vertellen. Maar dat kan ook op schrift. Zolang je maar zo vertelt, dat mensen voor hun ogen kunnen zien gebeuren waarover je het hebt.

Deelnemers aan workshops over bloggen leg ik uit wat de belangrijkste bestanddelen zijn van storytelling. Voor degenen die mijn blogs vaker lezen zijn ze al bekend:

  • De Held (in de foto hier boven is dat het eendje)
  • Uitdaging (die drempel)
  • Gevoelens (medeleven, ontroering)
  • Klantreis (wat dat eendje kan, kan jij ook!)
  • Oplossing (doe je best, je kunt het!)

Meer hierover in de blogreeks Wat is storytelling? (Tips).

Invuloefening biedt houvast en structuur

Structuur dankzij een invuloefeningDe bovenstaande punten gebruik ik als kapstok. De invuloefening levert de eerste aanzet voor blogs op die vanuit verschillende invalshoeken een onderwerp kunnen belichten. Het beste werkt het als je op de plek van de held de pijn of het “probleem” van degene belicht die je wilt bereiken met je bericht.
In dit verhaal (“Hoe breng je structuur aan in je verhaal?”)  is de held degene die moeite heeft met het vertellen van een coherent, logisch verlopend verhaal. En die held ben jij waarschijnlijk.

Meer informatie over bloggen

Succes met bloggen! Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan eens op:

Workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling

Het is ook mogelijk om een workshop te boeken over Zakelijk Bloggen en Storytelling voor in company training of individuele instructie.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Portretrecht: wanneer mag je iemand herkenbaar afbeelden?

Lenige en sportieve vrouw, onherkenbaar doordat ze voorovergebogen staat

Meestal wil je in je posts en blogs een afbeelding zetten en op veel foto’s en filmpjes staan mensen. Iedere persoon die herkenbaar in beeld is heeft het portretrecht, d.w.z. het recht om zich tegen publicatie te verzetten als hij daar een redelijk belang bij heeft. Vaak is dat belang privacy.

Wanneer is toestemming nodig of gewenst

Hieronder een schema met de hoofdlijnen van wanneer je iemand vooraf toestemming moet vragen en wanneer het grijs gebied is of dat nodig is, plus een toelichting daarbij.

Portretrecht op hoofdlijnen bij het schrijven van blogs

Voorbeelden

Het doel van je blog en de context waarin je een foto plaatst kunnen bepalend zijn of iemand een redelijk belang heeft om niet herkenbaar in beeld te willen zijn in jouw publicatie. Enkele voorbeelden waar het veiliger is vooraf om toestemming te vragen:

  • Een coach Loopbaanbegeleiding wil een foto van een tevreden klant in een bericht op sociale media zetten. De klant is weliswaar tevreden maar wil niet dat zijn collega’s weten dat hij met loopbaanbegeleiding bezig is. Hij vreest dat dit via sociale media wel bij hen bekend zou kunnen worden.
  • Je maakte een mooie romantische foto van een verliefd stelletje op een bankje in het park en wil die gebruiken als illustratie bij een blog. De gezichten zijn niet goed te zien maar een van beiden heeft een erg herkenbare hoed (en/of haarkleur, rolstoel, of wat dan ook). Misschien heeft een van beiden een reden waarom ze dit niet on-line publiek willen maken.
  • Op de openingsfoto staat een lenig voorovergebogen jonge vrouw. Zij is op de foto niet herkenbaar. Maar zet jij er in je blog bij waar dit precies was, bijv. met Inchecken op Facebook, dan wordt de kans dat zij wordt herkend een stuk groter. Jij wil bij haar foto een enthousiast verhaal over de voordelen van yoga of veganistische voeding plus een link naar jouw webwinkel zetten. De vrouw wordt dan door jouw publiek daarmee geassocieerd. Vervelend voor haar als ze kickboks-trainer is of in een slagerij werkt…

Conclusie

Het is vaak lastig om voor een ander te beoordelen wat wel of niet vervelend kan zijn. Dus wees heel voorzichtig met mensen herkenbaar in een blog op sociale media of website zetten. Vraag dan vooraf om toestemming, als dat enigszins kan. Helemaal als het een soort van reclame ergens voor is.

Als je niet om toestemming kan of wil vragen: maak of kies foto en film zo dat mensen niet herkenbaar zijn, en let daar ook op bij de content die je er bij zet.

Links naar gebruikte bronnen

Lenige en sportieve vrouw, onherkenbaar doordat ze voorovergebogen staat
Photo by Gesina Kunkel on Unsplash

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Heeft zakelijk bloggen zin?

Zakelijk Bloggen heeft zin

“Heeft zakelijk bloggen zin?”, vraagt een opdrachtgever. Ik kijk hem met grote ogen aan. Diep van binnen voel ik het ongeloof opkomen. Het onbegrip stijgt bijna naar het hoofd. Niet naar het zijne. Maar naar het mijne.

Gelukkig hou ik mij in. Het lukt mij me in zijn denkwereld te stappen. “Ja”, zeg ik, “bloggen heeft zin, als je je website en je blogs maar promoot. Niemand struikelt zomaar over je verhalen of over je website. Daar moet je wel wat voor doen!”

En ik snap het wel, dat ik die vraag steeds terugkrijg. Want soms lijkt het ook alsof je schrijft en vervolgens verzuipt in het geweld van dat gigantische aanbod aan informatie.

Iedereen blogt. Zo vertellen mijn opdrachtgevers mij. Waarom zou het hen dan lukken om boven het maaiveld uit te steken?

Infographic Zakelijk BloggenJa, zakelijk bloggen heeft zin!

Het vergt meestal wel wat overtuigingskracht voordat ze mij geloven. Maar zakelijk bloggen heeft wel degelijk zin. Ondanks, dat “iedereen” het al doet. “Iedereen” doet het namelijk weer anders. En daar draait het om. Je laat jezelf zien in je eigenheid. Jij bent anders dan anderen. En je hebt die mensen wat te bieden die bij jou passen.

Excuses om niet te beginnen aan zakelijk bloggen

Zweverig? Onnozel? Misschien. Aan de andere kant: voor wie kies jij als je kunt kiezen uit 5 bakkers in dezelfde straat? Ga je af op de geur van versgebakken brood? Kijk je in de etalage en loopt het water je in de mond bij het zien van die zalige Bossche bollen? Of ga je af op die bakker die goedkoop fabrieksbrood verkoopt, omdat je geen cent te makken hebt? “Iedereen” wikt en weegt. Kiest datgene wat bij hem of haar past.

Ik kan niet schrijven

“Maar ik kan niet schrijven”, hoor ik ook wel eens. Meestal komt dat, nadat we al een half uur geanimeerd in gesprek zijn over het bedrijf van degene die tegenover mij staat. Ik kijk die persoon dan aan en zeg: “Maar je hebt nu al een half uur gepraat over je bedrijf. Je hebt mij verteld wat je zo leuk vindt aan je werk. Wat jouw product zo goed maakt. Als je nou ons gesprek had opgenomen en achteraf opschrijft, heb je al weer een blog geproduceerd. Misschien zelfs meer dan één.”

“Ja maar, dat leest toch niet lekker?” En dat is het moment, dat ik begin te stralen. Want een tekstschrijver weet met die vraag wel wat daaraan te doen valt.

Bloggen kost zoveel tijd

Zakelijk BloggenOok een veel gehoord argument is, dat ze er geen tijd voor hebben. En als ik dan uitleg, dat ik in korte tijd na een interview en op basis van wat informatie een aantal blogs kan schrijven, dan lichten hun ogen op. Tja, je bent tekstschrijver of niet. Ieder zijn vak. En met een beetje creativiteit boetseer ik een paar blogs voor ze.

Uitstelgedrag

Het liefste schrijf ik een aantal blogs achter elkaar. Drieluiken doen het goed. Hoe? Ik informeer. Schrijf een stuk. En knip het in delen op. Zo kun je vooruit werken en heb je altijd wat klaarliggen. Uitstelgedrag? Dat werkt niet. Want dan raak je uit de flow. En verlies je de energie die er na een kort gesprek in zit. Bovendien vergeet je de essentie van wat er verteld is. Niet doen, dus. Maar meteen aanpakken en opschrijven. En daarna bijschaven.

Tips voor resultaat bij het bloggen

Ik geef graag tips om resultaat te behalen bij het bloggen. Want het is wel leuk, misschien, om wat te schrijven over je expertise,  je vakkennis en jouw bedrijf. Maar je wilt ook graag dat je verhalen die uit jouw pen ontspruiten gelezen worden, toch?

1. Promoot je blogs op social media!

En zodra een blog gepubliceerd is, kun je wachten op lezers en bezoekers op je website. Dat kan, ja. Heeft het zin? Waarschijnlijk niet. Promoot daarom blogs altijd op social media. Zodat mensen weten, dat er iets te lezen valt en waar ze die info kunnen vinden.

2. Maak een nieuwsbrief

Maak een nieuwsbrief met MailChimpEen veelgehoorde vraag is ook, waarvoor een bedrijf eigenlijk een nieuwsbrief nodig heeft. Want wat moet er dan in staan? En als ik dan vertel, dat als je blogt of berichten publiceert je nieuwsbrief zich als vanzelf vult. Dan komt er enig begrip naar boven. Dan snappen mijn opdrachtgevers waarom een nieuwsbrief waardevol is. Want naast je evenementen, campagnes, nieuws, productbeschrijvingen en tips kun je ook je blogs kwijt in je nieuwsbrief.

Nog een reden om te gaan bloggen

Goed voor de vindbaarheid van je website

Nog een andere bijkomstigheid van bloggen is, dat het goed is voor de vindbaarheid van je website. Interessante content trekt bezoekers die je blogs willen lezen. En dat is dan weer goed voor de zoekmachines.

Contact?

Wil je meer weten over bloggen of wil je mij voor je laten bloggen? Neem dan contact met mij op. Kijk voor een workshop op de pagina Workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling.

Meer informatie vind je hier:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Hou deze website in de gaten voor meer informatie en blogs. Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.