Je website verhuizen en toch vindbaar houden?

Maureen Bol/ mei 25, 2022/ Website bouwen/ 1 reacties

Er komt heel wat bij kijken als je je website gaat verhuizen, maar toch vindbaar wil houden. In vaktermen noemen we dat “website migratie en Search Engine Optimization (SEO)”. Wil je weten, waar je op moet letten, als je toe bent aan een nieuwe, frisse website? Lees dan verder.

Stel: je krijgt een nieuwe website. Want:

  1. Die oude voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd.
  2. Of de koers van je onderneming is in de loop van de tijd veranderd.
  3. Een andere reden zou kunnen zijn, dat je gaat samenwerken.
  4. Het kan ook zijn, dat je website een andere domeinnaam krijgt.

Dus, je ziet het, er kunnen allerlei redenen zijn. Zelfs meer dan die we hier al genoemd hebben. De kanttekening voor dit verhaal is, dat je wel al een website hebt en de informatie op de oude site niet weg wilt gooien. Of nog belangrijker: je positie in de zoekresultaten van de zoekmachines niet wilt verliezen!

Daling in zoekresultaten na website verhuizen

Website verhuizen doe je zo, zo, of zo!

We bekeken een aantal artikelen over website migratie en legden ze naast elkaar. De beste (eerlijkste) “handleiding” is die van Emerce. Het staat alleen wel vol met jargon. Als je daar als leek niet in thuis bent, ben je dus meer naar betekenissen aan het zoeken in het woordenboek dan dat je echt meteen aan de slag kunt gaan.

Website migratie volgens Emerce

We geven hieronder een korte samenvatting die meteen dient als “vertaling”:

  1. Heel verstandig raadt auteur Clarissa Filius aan alle voors en tegens tegen elkaar op te laten wegen. Nog voordat je beslist of migratie wel een slimme zet is. Probeer van tevoren uit te vinden wat de gevolgen kunnen zijn voor je bedrijf en de plek die je nu inneemt in de zoekresultaten.
  2. Verzamel en analyseer data over de structuur binnen de website (linkjes, menu), de zoekwoorden, over hoe de bezoeker op je website belandt, pagina’s die klanten opleveren en dergelijke.
  3. Breng in kaart wat je wilt wijzigen. (techniek, structuur, inhoud (content)) en probeer in te schatten wat dat betekent voor de vindbaarheid van de website.
  4. Het migratieplan opstellen. Wanneer is het beste moment? Wat moet je doen? Wie zijn erbij betrokken? Waar moet je rekening mee houden? (deadlines, belangen)
  5. Maak een redirect plan: dat is een plan waarmee je oude webpagina’s laat doorverwijzen naar nieuwe pagina’s.
  6. Houd de boel goed in de gaten: stuur bij zodra je iets ziet veranderen in het websiteverkeer, de gebruiksvriendelijkheid of als het zoekresultaat verslechtert.
  7. Voor grote websites (denk aan 30.000 pagina’s bijvoorbeeld) raadt Filius aan de aanpak in fases te doen. Dat geeft ook de kans om goed te monitoren wat ermee gebeurt. En daarop in te spelen als het moet.

Ze wijst uiteindelijk in haar artikel niet alleen op de risico’s, de gevaren en de struikelblokken, maar ook op de voordelen van een verhuizing van je website:

“Terwijl er overduidelijk risico’s zijn, biedt een goede SEO-migratie ook interessante kansen. Betere posities, meer zoekverkeer op belangrijke pagina’s en bovenal: een betere gebruikerservaring.”

De ervaring van gebruikers op diverse apparaten (mobiel, laptop, tablet)

Een 7-stappenplan (of zijn het er toch 15?) voor website migratie

Smartranking is zo slim een 7-stappenplan aan te bieden. De korte samenvatting luidt als volgt (en blijkt toch wel meer stappen te bevatten dan alleen maar 7):

  1. Maak een inventarisatie van wat er gaat veranderen op de website en wie er voor welk onderdeel verantwoordelijk is.
  2. Voer een 0-meting uit.
  3. Verzamel de huidige webadressen (URL’s).
  4. Inventariseer wat de nieuwe webadressen worden.
  5. Doe een zoekwoordenonderzoek.
  6. Bepaal aan de hand van het onderzoek de nieuwe structuur van de website.
  7. Let op welke oude webadressen door moeten worden verwezen naar de nieuwe. (vakterm: redirect)
  8. Zorg voor een duidelijke structuur in je menu.
  9. Test de nieuwe website in een testomgeving.
  10. Stel een verhuisplan op.
  11. En zorg voor de “verhuiskaartjes”: de redirects.
  12. De redirects moet je testen in de testomgeving.
  13. Smartranking zit op dit punt op stap 6. Wij komen al uit op stap 13: zet de redirects live (301 pagina’s die doorlinken naar de nieuwe pagina).
  14. Leeg je DNS cache: dat hebben we even opgezocht. Want wat houdt dat in? We vonden deze link en het blijkt ingewikkelder dan het leek: https://kinsta.com/nl/kennisbank/leeg-dns/#zo-leeg-je-je-dns-cache-in-mac-windows-linux-en-chrome.
  15. Houd bij wat er met de website gebeurt na de migratie.

Andere aandachtspunten

Er komt dus heel wat kijken bij de verhuizing van je website naar een nieuwe omgeving of nieuwe structuur. Het genoemde artikel van Smartranking geeft bovendien heel uitgebreid nog een waslijst van andere aandachtspunten waar je op moet letten. Zoals:

  • Robots.txt
  • Backlinks
  • Interne links
  • Meta beschrijvingen en titels
  • Google Analytics
  • URL’s in advertentiecampagnes

En gaat het artikel in op de veelgemaakte fouten bij website migratie. Ook nuttig om te lezen.

Let bij website migratie ook op…

Er zijn meer wegen naar Rome, zo blijkt uit het artikel van WISEO. Die richt de aandacht namelijk weer op heel andere zaken. Let dus bij website migratie ook op de volgende punten.

lancering na website migratie

Stappen voor de lancering

  1. Migreer alle content: het overzetten van alle inhoud naar de nieuwe omgeving.
  2. Installeer SEO Modules (meta data, sitemaps, redirects, open graph modules).
  3. Genereer XML sitemaps: zet de structuur van de website met alle pagina’s klaar in een sitemap.
  4. Google Analytics: zorg ervoor, dat de oude code van Google Analytics meteen meegenomen wordt naar de nieuwe omgeving van je website. Want je moet zo snel mogelijk kunnen meten wat er verandert bij het overzetten.
  5. Verifieer login gegevens Google Search Console; zorg dat je kunt inloggen!
  6. Redirect lijsten aanmaken: maak een overzicht van oude webpagina’s (URL’s) naar de nieuwe URL’s.

AANVULLING: in een artikel van Connect ED stond nog een belangrijke tip waar vooral bedrijven die adverteren op moeten letten:

“Zet eventuele advertenties in Google Ads uit tijdens een migratie om te voorkomen dat betalende bezoekers op fouten stuiten.”

Stappen op de dag van publicatie

  1. 301 redirects instellen en checken: zorg dat de oude webpagina’s doorverwijzen naar de nieuwe.
  2. Sitemaps uploaden in Google Search Console: doe dat meteen op de lanceringsdag!
  3. Google Search Console domeinnaam wijziging: gebruik de tool van Google voor “Adreswijziging”.

Stappen na het openbaar maken

Advies en contact voor hulp bij website verhuizing

Wij adviseren de drie artikelen goed te bestuderen en rekening te houden met alle punten die daar genoemd worden. Ga ervanuit dat het geen gemakkelijke klus wordt. Misschien is het zelfs een taak die beter overgedragen kan worden aan een professional. Bel of mail ons gerust als je er niet uitkomt en hulp nodig hebt bij de verhuizing van de website.

Knop Contact
Verhuizen
Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

1 reactie

  1. Een andere nuttige aanvulling met nog meer redenen waarom je een website migratie zou moeten doen, en waar je dan op moet letten; https://www.zakelijk-dagblad.nl/bedrijven/waarom-zou-je-een-website-migratie-doen/

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.