Heb jij al een website?

Maureen Bol/ augustus 4, 2022/ Storytelling/ 0 reacties

Als startend ondernemer sta je voor heel wat uitdagingen. Je bent enthousiast. En je gelooft natuurlijk in wat je te bieden hebt. Met de inschrijving van de Kamer van Koophandel ga je aan de slag. Netwerken. Klanten werven. En in die gesprekken popt steeds de vraag op: “Heb je al een website?”

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel en heb jij al een website?

Op social media plaats je af en toe een bericht. Over hoe tevreden je klanten zijn over wat jij te bieden hebt. Je post af en toe een foto als je weer eens lachend op een netwerkbijeenkomst staat.

Heb jij een website?

Maar ook daar stellen je volgers geregeld de vraag: “Heb je een website waar we kunnen zien wat je doet?”

Heb jij een website? Voorbeelden van wordpress punt com.

Webbouwer zoeken

Het eerste geld is binnen. Eigenlijk loopt je business al goed. Toch wil je aan de slag met het maken van een website. Want je successen op social media plaatsen is leuk. Maar ook tijdelijk. Voordat je het weet, zijn je posts weggezakt en soms zelfs niet meer te vinden. Daarom ben je blij, dat je in je netwerk contact hebt met een paar webbouwers.

Ingewikkeld!

De een vertelt geregeld over zijn werk. Maar eigenlijk snap je nauwelijks wat hij je vertelt. Want hij praat over “content”, “Search Engine Optimization”, “html”. En laat af en toe de meest bizarre en ingewikkelde webshops zien die hij voor zijn klanten gebouwd heeft. Dat wil je helemaal niet!

Het kiezen van een webdesign: aaaargh!

De ander gaat los op “webdesign”, kleuren, mooie foto’s. Dat ziet er allemaal gelikt uit. Zodra je doorvraagt, barst ze los met haar filosofieën over kleur. Zij is helemaal enthousiast over websites met een zwarte achtergrond.

Websites met zwarte achtergrond

Als je haar vertelt, dat je daar niet op zit te wachten, draaft ze echter door. “De donkere kleuren zorgen ervoor dat de ogen minder snel last krijgen van het felle licht. Dit werkt erg fijn als je achter een scherm zit in een zwak belichte omgeving. Ook gaat de batterij langer mee als de website in ‘dark mode’ gemaakt is. En dat is weer beter voor het milieu!”

Maatschappelijk verantwoord en duurzaam

Na die uitspraak kijkt ze indringend aan. “Je wilt toch wel maatschappelijk verantwoord en duurzaam werken?”, vraagt ze. Je voelt je ongemakkelijk, maar durft toch wel te zeggen dat je dit allemaal toch wel te ver vindt gaan. Deze webdesigner kijkt je nog een keer aan en draait je daarna beledigd de rug toe.

Wat is belangrijk?

Je besluit op Google te zoeken naar een webdesigner. Maar die zoektocht geef je al snel op. Want er zijn er zoveel! En waar moet je op letten? Wat is belangrijk? Je besluit in ieder geval na te denken over wat je op de website wilt hebben staan.

Je kijkt daarvoor bij de “concurrentie”. Je vraagt je opdrachtgevers wat ze van je vinden. En langzaam krijgt het vorm waar je eigenlijk dagelijks mee bezig bent. Met pen en papier in de aanslag wil je dat opschrijven. Het lukt je een lijstje te maken van belangrijke dingen die echt op de site zouden moeten staan. Maar verder kom je niet.

Wat doe je?

Bij de eerst volgende netwerkbijeenkomst ontmoet je Christina. Zij wil vooral weten wat jij doet. En ze geeft weinig prijs over zichzelf. Sterker nog: aan het eind van je verhaal weet je eigenlijk nog steeds niet waar Christina zich dagelijks mee bezighoudt. Je praat honderduit over je opdrachtgevers. En vertelt haar ook over je ervaringen met webdesigners.

Wat wil jij nu zelf?

Christina luistert geduldig naar je verhaal. Als je begint over de moeilijke termen die je gehoord hebt over het bouwen van websites, legt ze je uit wat ze betekenen. En bij het verhaal over de fanatieke webdesigner die zo bevlogen over een zwarte achtergrond verteld had, lacht ze. “Oh ja, dat is nu een hele hype inderdaad. Maar wat wil jij nu zelf?”

Christina, de webdesigner

Je legt haar uit, dat je graag een simpele en duidelijke website wilt met informatie voor mogelijk toekomstige klanten. “Ik heb al bij andere ondernemers in mijn werkgebied gekeken wat zij op hun websites hebben staan. En een lijstje gemaakt wat ik graag op mijn website wil hebben.” Je laat haar je lijstje zien. Christina bekijkt het en zegt: “Mooi overzichtelijk. Maar heb je hier al aan gedacht?” Voordat je het weet ben je in gesprek over de website die je wilt laten maken. Uiteindelijk vraag je haar: “Wat doe jij eigenlijk?” Ze lacht en zegt tot je grote verbazing: “Mijn bureau maakt websites. Ik ben dus webdesigner.”

themas van wordpress punt com

FOCUS

In het kort legt ze uit, dat zij haar opdrachtgevers helpt bij het maken en ontwerpen van websites. “De content – dat wil zeggen de inhoud”, en ze knipoogt, “is daarbij ook belangrijk.” Vervolgens vraagt ze: “Want wat wil je vertellen? Welke beeldmateriaal ga je gebruiken? Ik help niet alleen bij het ontwerpen van de website, maar vind het ook belangrijk dat de structuur van de teksten en van de website duidelijk is. En die krijg je alleen maar helder, zodra je focus helder is. Dus vertel: wat maakt jouw aanbod geschikt voor jouw opdrachtgevers?”

Focus op je corebusiness

Schaven en bijwerken

In het gesprek geeft ze ook nog advies dat los staat van haar eigen expertise. “Ik spreek uit ervaring”, zegt ze, “want ik vind het zelf moeilijk om op te schrijven wat ik wil vertellen. Ik gebruik ook altijd veel te veel woorden. Maar ik merk dat dit goed werkt: laat het los, schrijf het op en ga later schaven en bijwerken. Zodra je maar wat op papier hebt staan. Dat helpt je je gedachten te ordenen. En als je zelf niet wilt bijwerken, inkorten en schaven, weet ik nog wel een goede tekstschrijver die je verder kan helpen.”

Workshops

De klik tussen jou en Christina zorgt ervoor, dat je uiteindelijk bij haar je website laat maken. En nog mooier: zij werkt samen met een schrijver en geeft workshops. Een workshop waar jij als professional leert blogs, posts en webteksten te schrijven. En daarbij ook nog leert goed beeldmateriaal te maken, te vinden of te laten fabriceren.

Dat samenwerkingsverband heet Social Media Duo. Verrassend, of niet soms?

Christina is niet de echte naam van de webdesigner. Uit privacy redenen heeft zij een gefingeerde naam gekregen. 😉

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.