Online Communicatie? Wat is dat?

Online CommunicatieOnline communicatie? Wat is dat? Veel van onze klanten vragen zich dat af. Kort gezegd vindt online communicatie op het internet plaats. Het is een breed begrip waar diverse communicatiesoorten en -middelen onder vallen.

Online communities

Een website is hier een voorbeeld van, maar ook online communities (denk aan sociale media) waarin leden met elkaar in gesprek gaan, discussies voeren of reageren op andermans berichten. Die online platformen kunnen fora zijn, maar ook netwerken, zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn.

Voorbeelden van Online Communicatie

Om nog meer voorbeelden te noemen van wat ook onder de term online communicatie valt:

  • e-mail nieuwsbrieven
  • e-mails
  • chat
  • sms / WhatsApp
  • SnapChat
  • Pinterest
  • Instagram
  • Tumblr

Interactie

Kenmerkend voor internet communicatie is het gesprek tussen jou en/of je team en de gebruiker/bezoeker: de interactie, of wel de communicatie over en weer. Online communicatie kun je goed combineren met traditionele (face-to-face) communicatie.

IRL

 

Want In Real Life (IRL) ontmoet je je potentiële klanten en vindt je de contacten die je nodig hebt: de toeleveranciers, de partners met wie je kunt samenwerken en je dienstverleners. Ook spreek je in het “echte” leven af met je contacten om de connecties warm te houden en om op de hoogte te blijven van elkaar. Via de sociale netwerken op het world wide web onderhoud je die contacten ook en soms kom je daar via via de mensen tegen die je nodig hebt na een oproep of gewoon, geheel toevallig.

Relatiemanagement: de klant centraal

RelatiemanagementDus: het doel van online communicatie is het aangaan of onderhouden van een goede en langdurige relatie met de (potentiële) klant (customer relationship management), de toeleverancier of de ambassadeur van je bedrijf (je fans). Stel de consument / professional dan ook altijd centraal in plaats van jouw eigen diensten of onderliggende motivaties (snelle verkoop/omzet). Want een relatie bouw je, net als in het echte leven, op basis van vertrouwen en wederzijds respect. Zo ook een zakelijke relatie.