Hoe kom ik aan ideeën voor blogs? (deel 3)

Maureen Bol/ juli 5, 2019/ Zakelijk Bloggen/ 0 reacties

Ideeën voor blogs

In een vorig blog kwamen we tot nummer 30 op de lijst van onderwerpen die je kunnen helpen je blog te schrijven. Dit artikel gaat in op de volgende 20 ideeën voor je blogs en is de laatste in de serie.

De bedoeling is ideeën op te doen, zodat je op het moment van een “writer’s block” je kunt terugtrekken en verder kunt gaan met je werk.

50 soorten ideeën voor blogs (deel III)

31) Laat de wereld weten wat je doet

Kalender

Markeer een doel op de kalender. Het is namelijk goed de buitenwereld te laten weten wat je van plan bent. Want dan ben je ook eerder geneigd je daaraan te houden.
Zelfs voor het bloggen is het slim doelen te stellen, zoals:

  • een post schrijven per week
  • 1000 abonnees bereiken in een half jaar
  • of richt je op het aantal bezoekers dat je wilt bereiken.

Het is geen wedstrijd. Maar motivatie staat bijna altijd gelijk aan succes.

32) Publiceer eens de beste reacties die je op je blog hebt gehad

Heb je er ooit aan gedacht dat ook abonnees een bron voor je content kunnen zijn? Als je vaker schrijft, je post via e-mail verzendt, ontvang je vaak reacties en felicitaties. Die kunnen je weer interessante ideeën opleveren voor toekomstige artikelen.

33) Deel ook je dagelijkse routine

Natuurlijk heb je een miljoen gegevens om te delen met je lezers, vooral wanneer je website al enige tijd actief is. Het zorgt ervoor dat je geloofwaardig overkomt en laat je autoriteit zien in je vakgebied. Dat hoeft niet iets bijzonders te zijn. Vaak denk je dat een bepaald onderwerp helemaal niet interessant is voor een ander, omdat jij er elke dag mee werkt of mee van doen hebt. Maar voor een ander kan het juist wel heel bijzonder zijn, omdat hij of zij niets weet over wat jij doet of verkoopt. Dus bedenk, dat jouw meest normale routine voor een ander juist spannend of interessant kan zijn.

34) Maak kort en metten met mythes

Idee voor blogs: ontmasker het Broodje Aap

Mythes zijn verhalen die niet waar hoeven te zijn. Jij kunt die mythes ontmaskeren. Laat zien waarom deze “broodje-aap”-verhalen niet waar zijn en gebruik daarvoor overtuigende argumenten, voorbeelden uit de praktijk, cijfermateriaal uit onderzoeken of wetenschappelijk bewijzen. Laat daarmee je expertise zien. En bewijs dat jij van wanten weet.

35) Publiceer een online cv

Publiceer je eigen cv niet alleen op LinkedIn als je een baan zoekt. Maak ook eens een keer een online curriculum vitae op een eigen website. Op die manier zijn jouw kennis en professionele ervaringen optimaal vindbaar op het internet. Laat zo zien, dat jij uitleg kunt geven aan iedereen die wil weten hoe iets moet.

36) Schrijf een artikel over “levenslessen”

In werkelijkheid zijn er geen fouten in het leven, alleen lessen waar we van zouden moeten leren. Dus, er bestaat niet zoiets als een negatieve ervaring. Daaruit kunnen namelijk alleen maar kansen uit komen. Om te groeien, te leren en vooruitgang te boeken op het pad van inspanning. Kracht komt uit de strijd. Zelfs pijn kan een geweldige leraar zijn.

Dit is vrij vertaald en gebaseerd op een citaat van Robin Sharma.

Iedereen heeft het wel eens moeilijk gehad. Dat betekent, dat je dus al iets te vertellen hebt. Persoonlijk verhalen zijn een levensles waarmee je anderen helpt.

37) Vertel over wat je niet moet doen

Geef ook eens een keer voorbeelden van hoe het niet moet. Zij illustreren je expertise des te meer en zorgen ervoor, dat je lezers een wijze les krijgen.

Een voorbeeld van zo’n blog:

Storytelling en hoe je het beter niet doet

38) Blog over een interessante reactie

Kies bijvoorbeeld een of twee reacties op een van je blogartikelen. Stel vervolgens een artikel samen met als doel de vraag van je lezer te beantwoorden. Want die is natuurlijk voor iedereen interessant.

39) Praat over blogs waar je gastauteur bent

Leg uit hoe je werd uitgenodigd om op andere websites als gastauteur te schrijven. En vertel hoe belangrijk het is dat jouw mening en expertise te vinden zijn op sites die berichten over nieuwsfeiten in jouw branche. Want zij hebben op basis van jouw expertise jou gevraagd voor hen te schrijven.

40) Maak een E-book van je blogs

Kijk in het systeem van je website of via Google Analytics naar welke blogs het laatste jaar het meeste gelezen zijn. Bundel die blogs in een e-book en bied dit aan via een inschrijving met e-mailadres. Of kijk welke blogs passen binnen een bepaald thema en maak daar een compilatie van. Je kunt vervolgens een pagina of een blog maken waarin je je e-book aanbiedt en toelicht.

41) Linkbait-bericht

Een methode uit de SEO-praktijk is linkbait. Dat is “aas” die dient voor het verkrijgen van inkomende links rechtstreeks van andere websites. Die inkomende links krijg je, omdat jouw content relevant, van goede kwaliteit en nieuw is. De linkbait zorgt er dus voor, dat andere gebruikers naar je post linken, omdat hij echt goed is. Je moet dan denken aan nuttige links in jouw bericht die nog meer informatie geven over het onderwerp waar jij over schrijft. Of informatieve handleidingen waar andere bloggers naar toe kunnen linken. Denk dus van tevoren goed na over welke thema’s interessant kunnen zijn voor jouw lezers. En welke informatieve blogs jouw theorie, mening of technische onderbouwing kunnen ondersteunen.

42) Vat het werk van andere bloggers samen in een eigen artikel

Dit is een goede manier om content te vinden en inspiratie op te doen. Vermeld tegelijkertijd de links naar de blogs van andere bloggers als je bij citaten of bepaalde informatie laat weten waar je de wijsheid vandaan hebt gehaald. Dat werkt dan weer voor je linkbuilding.

43) Maak een checklist

Een idee voor blogs: de checklist

Een artikel met daarin een checklist staat garant voor succes. Kies een thema. En rangschik de lijst op een ordentelijke en systematische manier. De controlelijst laat zien hoe een proces moet worden uitgevoerd. En geeft stap voor stap aan wat je moet doen om het proces goed te doorlopen. Vaak gaat het om een vast protocol die ervoor zorgt dat er niets mis kan gaan.

44) Schrijf een handgeschreven bericht en post het

Dit idee voor blogs is voor degenen die met de komst van de nieuwe technologieën om nostalgische redenen graag nog de pen ter hand willen nemen. Pak pen en papier. Schrijf je post. Scan het en je hebt al weer een artikel. Eentje met historie.

En wil je niet de ideeën missen die met een bic-pen op servetten zijn geschreven, maak er dan een foto van. Zet vervolgens die foto als illustratie bij het blog dat je schrijft over die creatieve invallen en onderwerpen die je eerder met de hand hebt opgeschreven.

45) Gastpost

Schrijf ook eens een gastblog voor een website in jouw vakgebied. Soms wordt je ervoor gevraagd, maar je mag jezelf ook gerust aanbieden.

46) De definitieve gids

De definitieve gids zorgt ervoor, dat de lezer een tool van haver tot gort begrijpt. Het zijn drie zeer krachtige woorden die met groot respect moeten worden ingezet.

47) Maak artikelen voor woordenlijsten / woordenboeken

woordenboek

Schrijf woordenlijsten of definities van woorden uit je nichemarkt. Orden de onderwerpen op alfabet en geef voor elke term aan wat de betekenis daarvan is. Heel nuttig voor je lezers. Het is ook een type post dat gebruikt wordt als en soms ook in de vorm gegoten wordt van een klantmagneet.

48) Onderzoek cursussen die online worden gegeven

Nog meer ideeën voor blogs: geef eens informatie over gratis cursussen. Vergelijk ze met elkaar, zodat mensen weten op basis waarvan zij moeten kiezen.

49) Veelgestelde vragen

Maak eens een pagina op je website over Frequently Asked Questions (FAQ). Je zult zien, dat je publiek blij is dat jij hun brandende vragen beantwoordt. Daarmee ben je ook weer beter vindbaar via de zoekmachines. Want gegarandeerd dat iemand ooit precies die vraag op je pagina Veelgestelde vragen intikt en zo op jouw website belandt!

50) Webinar

Bijna elke sector kan een webinar houden over een bepaald onderwerp. Met bijvoorbeeld 20 geïnteresseerde mensen als publiek. Aan het einde of tegen het einde van het webinar kun je een cursus aanbieden of een product met een korting. Voor die cursus heb je content nodig en dus blogs. Daarin kunnen de cursisten hun broodnodige informatie vinden. Zet de blogs dan wel in een beveiligde omgeving waar niet iedereen bij kan zonder ingelogd te zijn. Hetzelfde geldt voor producten die je aanbiedt met korting.

Bron: https://susanapavon.com/tipos-de-post-para-escribir-blog/

Zo zie je maar. Genoeg inspiratie voor het schrijven van blogs. En ook voor het inzetten van die blogs voor jouw commerciële doelen.

Lees ook de andere artikelen voor meer ideeën voor blogs

Ga naar de pagina met veelgestelde vragen voor nog meer blogs (en meer ideeën voor blogs!). Vind daar ook de andere berichten met tips uit dit drieluik.

Dit drieluik is gebaseerd op een Spaanstalig blog. Het eerste deel met tips vind je hier. Het tweede artikel biedt inspiratie waarmee je je “writer’s block” kunt verslaan. Wil je hem lezen, klik dan hier.

Workshop Zakelijk Bloggen

Programma Zakelijk Bloggen

Ben je op zoek naar meer hulp bij het zelf bloggen? En kun je niet wachten deze tips, ideeën en thema’s in praktijk te brengen? Dan bieden wij nog meer inspiratie aan speciaal voor jou in een workshop Zakelijk Bloggen. Daarin krijg je in 5 uur tijd (1 x 5 of 2 x 2,5 uur) o.a. te horen:

  1. hoe je aan inspiratie komt
  2. waar je op moet letten tijdens het schrijven
  3. hoe je aan illustratiemateriaal komt
  4. kun je vragen hoe je een infographic kunt maken
  5. krijg je toegang tot manieren waarop je nog meer onderwerpen voor blogs kunt vinden

Meer info?

Je vind meer info op de pagina Workshop Zakelijk Bloggen. Die is aan te vragen voor je team op een datum en tijdstip die jullie en ons past.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je dus in op de verzendlijst (voor nog meer ideeën voor blogs!). En hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.