Pitch? Wat is dat?

Maureen Bol/ februari 8, 2017/ Marketing/ 0 reacties

Een pitch is onontbeerlijk voor een ondernemer. Maar ook voor ieder ander die, bijvoorbeeld, de samenvatting op LinkedIn wil invullen. Want een goede samenvatting van je vaardigheden en talenten is van groot belang.

Ook online presentatie kan niet zonder dat je jezelf duidelijk voorstelt. Regel 1: zorg ervoor, dat je je onderscheidt van je concurrenten of concullega’s.

Wat is een pitch?

Voor degenen die het nog niet weten en zich afvragen wat pitchen eigenlijk is, een korte uitleg. Een pitch is een boodschap van niet meer dan een minuut. Het is de bedoeling, dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen, dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd raakt.

In een persoonlijke presentatie geef je kort antwoord op een aantal vragen:

  1. Wie ben je?
  2. Wat doe je?
  3. Welk probleem kun jij oplossen?

En hoe kort is kort?

Elevator Pitch

Een bekend voorbeeld is de “elevator pitch”; je stapt in de lift met iemand die je altijd al hebt willen spreken, voor wie je graag wilt werken of van wie je graag een opdracht ontvangt. Tijdens het “ritje” in de lift stel je jezelf voor, vertel je wat je doet en vertel je wat je kunt. En dan het liefst op zo’n manier, dat de ander geïnteresseerd raakt en meer over je wilt weten.

Een dergelijke korte introductie kun je ook in je samenvatting op LinkedIn kwijt. Of op de voorstelpagina van je website. Kort, krachtig, pakkend en precies de kern van de zaak omvattend. Omdat je in dat stukje tekst de drie bovenstaande vragen beantwoordt.

Het mooie aan social media en het internet is bovendien dat je niet alleen in woorden, maar ook in beelden kunt pitchen. Denk aan video, foto’s, presentaties en andere creatieve, beeldende mogelijkheden. Als je daarover meer wilt weten, lees dan deze blogs:

Presentatie opstellen voor je pitch

Zodra je begint met het opzetten van een pitch let je op de volgende punten:

  • Schrijven is schrappen

Dat geldt overigens voor alle teksten die je ooit de wereld in wilt sturen. Begin met het schrijven over alles wat je wilt vertellen. Daarna schrap je alle overbodige woorden. Denk aan bijvoeglijke naamwoorden (“goede”, “fantastische”, “perfecte”), woordjes als “om”, “namelijk” of “door”. Maak de zinnen actief, vermijd “zou kunnen”, wees direct.

Geef alleen relevante informatie en kijk de tekst een aantal keren na. Laat hem ook lezen aan anderen.

  • Lees de tekst hardop voor

Leer de tekst niet uit het hoofd. Maak er geen opdreun lesje van. Let bij het hardop voorlezen op de intonatie, de overtuiging die je erin wilt leggen, je lichaamstaal en de volume van je stem. Onthou het gevoel en de boodschap die je wilt overbrengen.

Wees overtuigd van je eigen verhaal en zorg, dat de boodschap helder overkomt bij anderen. Vraag anderen tijdens of na het oefenen in hun bijzijn naar hun eerlijke mening.

  • Stem de korte speech af op degene die je wilt overtuigen, niet op jezelf!
Elevator met klok. Illustratie voor elevator pitch.

Het is van belang, dat je bij het voorbereiden van je elevator pitch goed nadenkt over de inhoud. Wat is er nodig om de ander ervan te overtuigen, dat jij de oplossing kunt bieden voor een eventueel probleem of dat je het juiste product hebt die de ander nodig heeft?

  • Passie en enthousiasme

Als je enthousiast bent over jezelf, je product of dienst, komt dat als vanzelf naar boven, zodra je erover spreekt en als je erover schrijft. Passie is een modewoord, maar dat is wel wat mensen aanspreekt. Laat je energie, motivatie en enthousiasme doorschemeren in je presentatie!

  • Eindig met een vraag

Sluit je introductie af met een vraag, zodat er een uitgelezen moment ontstaat voor de ander om direct in te haken op het verhaal. Na je voorstelronde kun je dieper ingaan op de informatie die je verstrekt hebt. Dat geldt zowel voor de geschreven als voor de gesproken presentatie. Eindigend met een prikkelende vraag die nieuwsgierigheid opwekt, zorg je ervoor dat de ander – de luisteraar of de lezer – meer wil weten en doorvraagt of contact met je opneemt.

Lees ook eens het blog over LinkedIn en social selling.

Hulp nodig bij het schrijven van je pitch? Neem contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Baseball pitch staat aan de basis van de elevator pitch.
Een baseball pitch is geen elevator pitch… 😉 Maar heeft wel een soortgelijk effect.
Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.