Online Communicatie? Wat is dat?

Maureen Bol/ december 20, 2016/ Social Media, Zakelijk Bloggen/ 0 reacties

Online Communicatie

Online communicatie? Wat is dat? Veel van onze klanten vragen zich dat af. Kort gezegd vindt online communicatie op het internet plaats. Het is een breed begrip waar diverse communicatiesoorten en -middelen onder vallen.

Online communicatie via communities

Een website is hier een voorbeeld van, maar ook online communities (denk aan sociale media) waarin leden met elkaar in gesprek gaan, discussies voeren of reageren op andermans berichten. Die online platformen kunnen fora zijn, maar ook netwerken, zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn.

Voorbeelden van Online Communicatie

Om nog meer voorbeelden te noemen van wat ook onder de term online communicatie valt:

  • e-mail nieuwsbrieven
  • e-mails
  • chat
  • sms / WhatsApp
  • SnapChat
  • Pinterest
  • Instagram
  • Tumblr

Interactie

Kenmerkend voor internet communicatie is het gesprek tussen jou en/of je team en de gebruiker/bezoeker: de interactie, of wel de communicatie over en weer. Online communicatie kun je goed combineren met traditionele (persoonlijke) communicatie.

IRL

Want In Real Life (IRL) ontmoet je je potentiële klanten en vindt je de contacten die je nodig hebt: de toeleveranciers, de partners met wie je kunt samenwerken en je dienstverleners. Ook spreek je in het “echte” leven af met je contacten om de connecties warm te houden en om op de hoogte te blijven van elkaar. Via de sociale netwerken op het world wide web onderhoud je die contacten ook en soms kom je daar via via de mensen tegen die je nodig hebt na een oproep of gewoon, geheel toevallig.

Relatiemanagement: de klant centraal

Relatiemanagement

Dus: het doel van online communicatie is het aangaan of onderhouden van een goede en langdurige relatie met de (potentiële) klant, de toeleverancier of de ambassadeur van je bedrijf (je fans). Stel de consument / professional dan ook altijd centraal in plaats van jouw eigen diensten of onderliggende motivaties (snelle verkoop/omzet). Want een relatie bouw je, net als in het echte leven, op basis van vertrouwen en wederzijds respect. Zo ook een zakelijke relatie.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Vind je dit interessant? Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.