Inspiratie. Waar haal ik dat?

Maureen Bol/ november 9, 2018/ Zakelijk Bloggen/ 1 reacties

Inspiratie krijg je na een creatieve brainstorm. Na een goed gesprek. Of omdat je iets gezien of gelezen hebt waardoor je enthousiast wordt. En je wilt het van de daken schreeuwen. Je wilt je kennis delen. Of je mening. En soms, soms wil je gewoon even iets kwijt. Het van je af schrijven, zogezegd.

Inspiratie volgens het woordenboek

De Dikke van Dale is er kort over. Inspiratie betekent volgens dit woordenboek “bezieling”. De encyclo.nl is uitgebreider in de beschrijving. Een van die beschrijvingen haalt de encyclo.nl van muiswerk.nl: “goede ideeën krijgen en enthousiast worden vb: als ik in het bos loop, heb ik altijd veel inspiratie”.

Voor zover het “wetenschappelijke” gedeelte.

Ik kan mij zo voorstellen, dat je nu nog niet weet hoe je aan “inspiratie” komt. En soms is het ook moeilijk om een goede inval te krijgen en je creativiteit de vrije loop te laten gaan.

Ter inspiratie

Lezen

Mij helpt het om veel te lezen. Saai, hoor ik je denken. Uh, ja, dat kan saai zijn. Maar niet als ik iets lees waar ik heel enthousiast over ben.

het lezen van een boek zorgt voor inspiratie

Film of video

Films of video’s bekijken inspireren mij ook. Ik kan dan opeens dat lampje zien oplichten in mijn brein. Zo van: “Pling, ik heb het. Zo kan ik het aanpakken.” Maar ook dat is misschien te vaag voor je.

Afkijken?

Afkijken bij anderen helpt ook. Ik weet dat dat vroeger op school uit den boze was. Maar met afkijken bedoel ik dan ook niet “kopiëren”. Want dat deed je op school als je je stof niet goed had doorgenomen en toch je proefwerk wilde halen. Die versie van afkijken is nog altijd uit den boze. Want bij het schrijven van blogs, webteksten of berichten op het internet straffen de zoekmachines het kopiëren van tekst genadeloos af.

Spieken
Kinderen met pen en papier in de schoolbank in de klas. [1937]. Plaats onbekend.

Met afkijken bedoel ik vooral “de kunst afkijken” en, ja, daar komt ie, “inspiratie krijgen”. Je hoeft namelijk het wiel niet uit te vinden. Je concullega of concurrent kan je op ideeën brengen met dat ene filmpje of blogje. Probeer er vervolgens net een andere draai aan te geven en vergeet vooral niet je eigen woorden, voorbeelden en beeldmateriaal te gebruiken!

Voorbeelden zoeken

Wat ook werkt – en wat ik ook zelf doe – is niet alleen aantal voorbeelden zoeken van collega’s, concullega’s of vakgenoten. Maar ook informatie te plukken van vakmedia, brancheverenigingen of specialistische websites uit jouw vakgebied.

Lijstje maken met links

Ik maak altijd lijstjes met gerelateerde links. Op elk briefje staat dan een lijstje met links die over een bepaald thema gaan. Zodra ik wil beginnen met schrijven, pak ik zo’n lijstje, lees ik de blogs, webpagina’s en nieuwsberichten. De informatie pak ik samen en voeg ik toe aan wat ik zelf wil vertellen over dat bepaalde onderwerp. Soms citeer ik uit de informatiebronnen die ik heb aangeboord en link ik naar de sites die ik ter inspiratie gebruikt heb.

kettingen beelden linkbuilding uit

En zal ik je wat vertellen? Het werkt ook nog goed voor externe linkbuilding. Linkbuilding is het verkrijgen van goede, kwalitatieve links naar een website. Dus ook nog goed voor de vindbaarheid van je blog, webpagina of website. Maar dit terzijde.

Meer weten?

Wil je meer weten over bloggen? Geef je dan eens op voor een workshop van Social Media Duo. Of lees deze blogs:

  1. Hoe kom ik aan een onderwerp voor mijn blogs? (Deel 1)
  2. Heb je meer onderwerpen voor blogs? (Deel 2)
  3. Bloggen? Hoe schrijf ik een blog?
  4. Ik heb niets te melden. Wat moet ik schrijven?
  5. Hoe verwoord ik het?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Voor nog meer informatie wil je vast op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven. In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

1 reactie

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.