Welke middelen zijn er voor de planning?

Maureen Bol/ februari 22, 2017/ Marketing/ 2 reacties

Een planning is onmisbaar in het werk, maar ook in de profilering voor bedrijf, organisatie, product of dienst. Ook wel branding genoemd. Er zijn een paar handige middelen voor de planning voor de inzet van sociale media middelen die wij hier kort toelichten.

Want naast al het werk – dat ook moet gebeuren – is het belangrijk consequent naar buiten te treden met een diversiteit aan berichten.

De issuekalender kun je eventueel bestellen via de link. Of klik op onderstaand plaatje. Dan kom je op de bestelpagina van de Issuemakers.

Issuekalender 2024 voor de planning

Middelen voor de Planning

Contentkalender

Een contentkalender kan uitkomst bieden voor een gedegen planning. Daarop kun je, net als op een normale jaarkalender, evenementen plannen, jubilea of verjaardagen in de gaten houden, feestdagen bijhouden en aandacht besteden aan speciale dagen, zoals de Secretaressedag, de boekenweek of de geboortedag van een bekend persoon.

Issuekalender

Fokke en Sukke Secretaressedag

Je kunt voor ideeën gebruik maken van de issuekalender die hier boven afgebeeld staat. Of eventueel evenementenkalenders in de gaten houden die te maken hebben met je zogeheten “core-business”, daar waar de focus van het bedrijf op ligt.

Inspiratiebron

Een contentkalender hoef je niet als een ijzeren wet te volgen, maar zie hem als inspiratiebron voor het naar buiten brengen van berichten op het gekozen netwerk en om eventuele campagnes aan op te hangen. Bekende voorbeelden zijn Moederdag, Vaderdag of Valentijnsdag, dé dagen om aandacht te besteden aan cadeautjes, parfums, bloemen of andere invalshoeken voor je product of dienst.

Editorial calendar

Op een editorial calendar (bijvoorbeeld in de vorm van een excel bestand) kun je bijhouden op welke dag je “iets” uitstuurt. Deel zo’n kalender in aan de hand bijvoorbeeld een mix van:

  • video,
  • foto’s
  • bewerkt beeldmateriaal
  • animaties
  • tekstberichten
  • blogs
  • interviews met medewerkers (storytelling)
  • columns

De mogelijkheden zijn groot wat dat betreft. Op de editorial calendar houd je ook bij wat het succes is geweest van een bepaalde uiting. En succesverhalen kun je herhalen, kopiëren en laten zien waar jouw doelgroep, klanten en volgers in geïnteresseerd zijn.

Planning via een editorial calendar

Trends

Houd bovendien vooral de trends in de gaten van de laatste jaren:

  1. Mobiele telefonie is steeds populairder. Dat maakt het gebruik van apps zo geliefd bij gebruikers en bij bedrijven en ondernemers.
  2. Video trekt vaker en meer de aandacht dan tekst.
  3. Foto- of ander beeldmateriaal zijn onontbeerlijk.
  4. Animatie is een speelse afleiding en een creatieve manier om in beeld te komen.
  5. Gamification: veel mensen zijn dol op het spelen van spelletjes. Je boodschap verpakken in een spel is daarom een goed idee. Denk aan het succes van Pokemon Go.
  6. Bij dit alles is een persoonlijke benadering belangrijk en het inleven in de ander kan daarbij meehelpen, want als dat goed lukt dan kan die ander zich identificeren met hetgeen er verteld wordt in de boodschap die je naar buiten brengt.

Contact

Interessant en wil je meer weten? Neem dan contact op met het Social Media Duo. Vraag om hulp of leer uit eerste hand hoe je je online marketingmix kunt plannen. Of besteed het harde werk aan ons uit. Laat ons doen waar wij goed in zijn, dan kun jij weer bezig gaan met waar jij in gespecialiseerd bent!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

2 reacties

  1. Een goede planning maken is cruciaal voor het bereiken van resultaten. Naast een editorial calendar heb ik ook gemerkt dat het goed is om de taken te verdelen onder het personeel, zodat er altijd voldoende mensen kunnen werken aan content. Zo kan je er ook voor zorgen dat je een goede back-up hebt bij ziekte of uitval van collega’s.

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.