Waar moet ik op letten bij het kiezen van een stockfoto?

Christel Pillich/ juli 12, 2019/ Website bouwen/ 0 reacties

Op internet staan ontzettend veel stockfoto’s. Daarom tips om daar een goede keuze uit te maken.

Gratis of betaalde stockfoto

Het voordeel van betaalde stockfoto’s is, dat je nog meer hebt om uit te kiezen én dat deze door minder mensen worden gebruikt. Je hebt dan originelere foto’s. Om je een idee te geven: Het goedkoopste pakket bij een van de grote populaire sites, Shutterstock, kost €49 voor 10 afbeeldingen in een maand of 5 in een jaar.

Ga je voor gratis stockfoto’s? Let er dan op, dat op sommige sites betaalde foto’s tussen de gratis foto’s staan!

Voor wie nog niet goed weet waar te zoeken volgt hier een lijst met de 17 beste gratis stockfoto websites van Buro Staal.

Gebruiksvoorwaarden

Er zijn nog veel meer sites met stockfoto’s, gratis en betaald. Elk met eigen gebruiksvoorwaarden. Begin met checken of je de afbeeldingen commercieel mag gebruiken! Ook als er ‘rechtenvrij’ bij staat. Want die term wordt in diverse betekenissen gebruikt. Als je de afbeelding ingrijpend wilt veranderen, d.w.z. meer dan bijv. de foto bijsnijden, een pijl of tekst erbij zetten of de kleurstelling veranderen, ga dan ook na of je de afbeelding mag aanpassen.  Is de site onduidelijk over de licentie, kies dan een andere site.

De term ‘royalty-free’ komt veel voor. Anders dan je misschien zou denken betekent dat: je betaalt 1 keer en mag de afbeelding daarna onbeperkt gebruiken.

Het wisselt of je een naamsvermelding van de maker bij je gratis afbeelding moet opnemen (‘attribution required’). Een goede site meldt dat als je een foto kiest of gaat downloaden, en laat je de gewenste tekst en links kopiëren.

landweggetje eindeloos rechtdoor door maisvelden
Naamsvermelding van maker en bron in de Attribuut afbeeldingstitel. Die zie je als je de muis over de foto beweegt.

Ga je afbeeldingen googlen klik dan in het menu op Tools en zet daarna Gebruiksrechten van ‘Alle’ op een van de andere opties. Anders is vaak niet te achterhalen waarvoor je de afbeelding mag gebruiken en moet je die zeker niet zakelijk gebruiken. Dit staat verder uitgelegd in ons blog: “Hoe vind je een foto voor commercieel gebruik?“.

Herkenbaar

Als iemand duidelijk herkenbaar op foto staat, mag je die niet zomaar commercieel gebruiken (foto’s van evenementen en portretrecht). Minder professionele sites laten die verantwoordelijkheid soms bij degene die de foto gebruikt. Dus als je een foto kiest met een of meer personen herkenbaar afgebeeld, ga dan na of je die voor jouw doel mag gebruiken.

Daarnaast bestaan er enorm populaire stockfoto-modellen (bijv. Rebecca Givens). Als originaliteit belangrijk is, zoek dan uit of er veel foto’s met hetzelfde gezicht te vinden zijn.

Herkenbaarheid van een situatie op een foto kan erg nuttig zijn, maar vermijd cliché’s zoals zakenmannen die handen schudden.

Foto in vakantiesfeer, rust, ruimte, mooi weer.Sfeerbeelden

Het hoeft niet per se een foto te zijn over het onderwerp dat je beschrijft. In veel gevallen is een foto die de juiste sfeer weergeeft of een bepaald gevoel oproept prima!

Meer tips vind je in ons blog visuele-content en in onze andere blogs, of boek een workshop Zakelijk bloggen bij ons!

workshop Zakelijk Bloggen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Deel dit Bericht

Over Christel Pillich

Christel is de webdesigner en beeldmaker bij het Social Media Duo. Als zelfstandige is zij de eigenaar van Wimpel Websites uit Malden. Zij vult het duo perfect aan met haar nuchtere kijk en haar kritische blik. Ze heeft oog voor detail en weet dit over te brengen in haar werk, dat precisie uitstraalt.

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.