Structuur. Hoe breng je dat aan in je verhaal? (Deel 1)

Maureen Bol/ oktober 1, 2019/ Storytelling, Zakelijk Bloggen/ 0 reacties

Een van de struikelblokken bij het schrijven van blogs is de vraag: hoe breng je structuur aan in je verhaal? Wij bieden in onze workshop 3 methoden aan die daarbij kunnen helpen. Hieronder staat methode 1.

Voor iemand als ik die schrijft om gedachten te structureren is dat een bijna natuurlijke vaardigheid. Uitleggen hoe ik dat doe is soms best moeilijk.

Methodes om structuur aan te brengen in een verhaal

Wat ik wel kan doen is methodes aanbieden die zorgen voor een logische indeling van een verhaal. Ik noem dit soort methodes vaak “kapstokjes”.

Storytelling

Een van die methodes is gebaseerd op storytelling. De bovenstaande foto boven dit bericht vertelt op zichzelf al een heel verhaal. In beeld kun je dan ook sneller en misschien zelfs beter je verhaal vertellen. Maar dat kan ook op schrift. Zolang je maar zo vertelt, dat mensen voor hun ogen kunnen zien gebeuren waarover je het hebt.

Deelnemers aan workshops over bloggen leg ik uit wat de belangrijkste bestanddelen zijn van storytelling. Voor degenen die mijn blogs vaker lezen zijn ze al bekend:

  • De Held (in de foto hier boven is dat het eendje)
  • Uitdaging (die drempel)
  • Gevoelens (medeleven, ontroering)
  • Klantreis (wat dat eendje kan, kan jij ook!)
  • Oplossing (doe je best, je kunt het!)

Meer hierover in de blogreeks Wat is storytelling? (Tips).

Invuloefening biedt houvast en structuur

Structuur dankzij een invuloefening

De bovenstaande punten gebruik ik als kapstok. De invuloefening levert de eerste aanzet voor blogs op die vanuit verschillende invalshoeken een onderwerp kunnen belichten. Het beste werkt het als je op de plek van de held de pijn of het “probleem” van degene belicht die je wilt bereiken met je bericht.
In dit verhaal (“Hoe breng je structuur aan in je verhaal?”)  is de held degene die moeite heeft met het vertellen van een coherent, logisch verlopend verhaal. En die held ben jij waarschijnlijk.

Meer informatie over bloggen

Succes met bloggen! Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan eens op:

Workshop Zakelijk Bloggen en Storytelling

Het is ook mogelijk om een workshop te boeken over Zakelijk Bloggen en Storytelling voor in company training of individuele instructie.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van de blogs die verschijnen en de workshops die wij geven? In onze nieuwsbrief geven wij tips, adviezen, infographics en houden we je op de hoogte. Schrijf je in op de verzendlijst en hoor ook wanneer wij gratis presentaties geven over alles wat je nodig hebt voor je online presentatie.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.