Google, de zoekmachine

Maureen Bol/ september 10, 2020/ Google/ 1 reacties

Google ken je waarschijnlijk vanwege de zoekmachine. Wat je misschien nog niet wist, is dat je er verschillende manieren zijn om te zoeken naar informatie.

We laten je graag de handige en slimme foefjes zien. Zodat je snel de juiste informatie vindt waar je naar op zoek bent. Want als je lukraak wat intikt in de zoekbalk, krijg je soms de meest vreemde hits waar je niets mee kunt.

Google, de zoekmachine, wordt steeds slimmer, maar…

Tik maar eens het woord “toverspreuk” in. Dan krijg je eerst de uitleg over wat een toverspreuk is. Maar jij bent op zoek naar een toverspreuk om je geliefde te betoveren. Gek voorbeeld misschien, maar het principe is ook toe te passen op andere zaken. Google wordt dan wel steeds slimmer, maar kan zich niet altijd meteen inleven in jouw behoefte naar informatie. Daarvoor zul je je zoekopdracht heel wat specifieker moeten formuleren.

Toverspreuk zoeken op Google

Hoe spits je je zoekactie toe op wat je zoekt?

Het kan soms moeilijk zijn je zoekvraag toe te spitsen op wat je zoekt. Google helpt je daar wel bij tijdens het intikken van je zoekvraag. Want vaak zie je een venster openklappen met allerlei suggesties die je kunnen helpen bij het zoeken. (Zie foto hierboven) Ook vind je, als je al iets hebt opgezocht, suggesties terug onderaan de pagina van de zoekresultaten.

Suggesties van Google

Je zoekactie toespitsen doe je zo:

Zoals je waarschijnlijk al hebt opgemerkt, kun je dus op losse woorden zoeken. Maar je kunt ook hele zinnen en vragen intikken in je zoekscherm. Er zijn nog meer mogelijkheden om je zoekactie zo toe te spitsen dat je precies datgene vindt waarnaar jij op zoek bent. Dit kun je vervolgens allemaal doen:

  1. Zoeken op exacte woorden
  2. Zet je zoekwoorden bij elkaar en tussen aanhalingstekens
  3. Sluit websites of woorden uit: gebruik een min-teken en zet daarachter wat je wilt uitsluiten
  4. Gebruik een plus-teken om aan te geven welke aflevering of welk deel je zoekt in een reeks: Game of thrones +5
  5. Als je wil weten wat er allemaal te vinden is op een bepaalde website, maar je wilt niet de hele website doorzoeken, kun je ook “site:…” invullen. Zo vind je bijvoorbeeld met “bloggen site:socialmediaduo.nl” of “workshop site:socialmediaduo.nl” de voor de zoekmachine zichtbare pagina’s van de betreffende website in je zoekresultaten. Op die manier kun je snel een overzicht krijgen m.b.t. een bepaald zoekwoord waarvan je weet of vermoed dat het op die bepaalde website te vinden is.
  6. Hetzelfde geldt voor “site:socialmediaduo.nl”. Dat intikken in het zoekvenster maakt het gemakkelijker om meteen naar de juiste pagina te gaan, zonder dat je het menu van de website hoeft door te nemen. Heel handig voor grotere websites. Maar ook om te checken of van je eigen website alle pagina’s wel vindbaar zijn via de zoekmachine. Dit laatste is belangrijk voor het bouwen en onderhouden van je website. Waarvoor wij overigens een workshop in ons aanbod hebben.
  7. Het zoeken naar informatie op websites is nu wel duidelijk. Je kunt ook zoeken naar afbeeldingen, nieuws, landkaarten, routes, video’s, winkels, vluchten en nog veel meer. Bekijk daarvoor eens de tabbladen bovenaan de zoekpagina van Google. Op die manier kun je vaak nog meer informatie vinden over datgene wat je zoekt. Via de tab “tools” kun je bovendien je gewenste taal aanklikken of de periode waarin je jouw informatie denkt te kunnen vinden. Dat zorgt weer voor waardevolle afbakening als je te veel zoekresultaten krijgt op je zoekactie.
  8. Via geavanceerd zoeken (die functie vind je bovenaan in de tabblad instellingen van Google) kun je ook je zoekactie in een formulier zetten. Dan hoef je ook niet al die specifieke codes en lettertekens te onthouden, maar biedt Google je de mogelijkheid op een gemakkelijk manier gebruik te maken van de zoekmachine.
  9. In Afbeeldingen Zoeken kun je ook diverse tabbladen aanklikken die je helpen beeldmateriaal te vinden. Eerder schreven we daar al een blog over: Hoe vind je een foto voor commercieel gebruik? Onder Afbeeldingen Zoeken kun je overigens ook een foto uploaden van je computer of je mobiele telefoon. Als je geluk hebt, vindt je dan dezelfde foto terug met de daarbij behorende informatie. Zo kun je bepaalde planten identificeren, vinden waar je een specifiek product kunt kopen of kijken of jouw foto al eens ergens anders gepubliceerd is. Dat laatste is belangrijk in verband met Auteursrecht en Portretrecht!

Nog meer tips voor het zoeken via de zoekmachine van Google vind je hier:

Google Zoeken Help
10 handigheidjes om slimmer te zoeken in Google
20 tips om beter te zoeken met Google
Hoe Google zoeken werkt

Wat is Google Zoeken eigenlijk?

Wat is Google Zoeken?

Ben je nieuwsgierig naar wat Google Zoeken eigenlijk is? Kijk dan eens op Wikipedia. Als je in de zoekmachine de vraag stelt: Wat is Google? Dan zul je zien, dat Wikipedia als tweede op de lijst van zoekresultaten komt te staan. De website die bovenaan staat is van een commercieel marketingbedrijf.

Betrouwbare zoekresultaten

Wikipedia wordt vaak hoger aangeschreven en als betrouwbaar gekenmerkt, omdat de site ten eerste niet commercieel is en ten tweede omdat hij aangevuld wordt door meerdere deskundigen en eigenlijk geldt als de moderne encyclopedie.

Niet altijd nummer 1

Dit is even een zijsprongetje, maar nu snap je misschien ook dat het bovenste zoekresultaat niet altijd de beste of de betrouwbaarste hoeft te zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat in dit geval de nummer 1 op de resultatenlijst van je zoekactie onbetrouwbaar zou zijn. Maar bij het commerciële karakter van een website zou je je vraagtekens kunnen zetten. Onder de “betrouwbare” websites vallen vaak ook de sites van universiteiten, wetenschappelijke instanties en overheden. Zo kun je de zoekresultaten wellicht beter op hun waarde schatten.

Voor vragen kun je natuurlijk bij ons terecht. Neem dan contact op via het contactformulier. Zoek je hulp bij het bouwen en onderhouden van een website? Dan hebben we een workshop Website bouwen en onderhouden die je eveneens kunt aanvragen met het contactformulier. Wil je meer over de workshop weten, klik dan op deze link.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

1 reactie

Laat een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.